"Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній"

Про матеріал
Метауроку допомогти дітям оволодіти граматичними категоріями «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід»; учити дітей розрізняти рід іменників; розширити й активізувати словниковий запас учнів, закріпити вміння розпізнавати мовні явища за їх ознаками; вчити зв'язно висловлювати думку(усно й письмово), писати відповідно до правил українського правопису; розвивати мовні здібності школярів; уміння класифікувати, встановлювати причино-наслідкові зв’язки, систематизувати; виховувати повагу любов до матері , до рідної мови.
Перегляд файлу

Урок  української мови в 3 класі

Тема : Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній

Мета: допомогти дітям оволодіти граматичними категоріями «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід»,  «середній рід»; учити дітей розрізняти рід іменників; розширити й активізувати словниковий запас учнів, закріпити вміння розпізнавати мовні явища за їх ознаками; вчити зв'язно висловлювати думку(усно й письмово), писати відповідно до правил українського правопису; розвивати мовні здібності школярів; уміння класифікувати, встановлювати причино-наслідкові зв’язки, систематизувати; виховувати повагу любов до матері , до рідної мови.

Обладнання: маршрутна карта, сигнальні картки, таблиця «Рід іменників», цеглинки «ЛЕГО»,  картки із завданням, таблиця «Чарівна квітка для мами»

Тип уроку : нестандартний

Форма проведення:  урок- подорож.

ХІД  УРОКУ

І. Організація класу

      Дзвоник дзвонить,  не стихає,

     Школярів усіх скликає:

- Гей, до класу поспішайте,

  на місця свої сідайте!

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

   Сьогодні у нас незвичайний урок.

    Сьогодні ми зробимо ще один крок

    у мовну країну

   Прекрасну й чарівну,

   До міста чудес, що Іменником звуть.

   Тож, друзі. Швиденько

   Збираємось в путь,

  Щоб в мовну скарбницю

   ще раз зазирнуть.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Інтерактивна вправа “Кубування”

Повторення вивченого про іменників

- Пригадайте, яка частина мови називається іменником ?

- На які дві групи діляться іменники за запитаннями ?

Які іменники пишуться з великої літери, а які — з малої ?

2. Бесіда

- Отже , ми вже у цій чудовій країні. Щоб не заблукати в пошуках скарбу, поглянемо на карту. А допоможуть нам веселі малята, які разом з нами підуть стежиною знань.

( хлопчика і дівчинку. Зроблених з паперу, вчитель переставляє під час уроку на різні пункти маршрутної карти)

Це наші друзі — дошкільнята,

Які все-все  хотіли б знати,

І мови рідної навчатись,

І рідним словом милуватись.

3. Поетична хвилинка

- Ми наближаємося до мосту , що любить вірші і каліграфічне письмо.

( троє учнів, що підготувалися заздалегідь, читають вірші про маму)

- Доберіть споріднені слова до слова МАМА

- Утворіть словосполучення , яка мама ?

4. Каліграфічна хвилинка

запис слів та словосполучень

Мама   ненька     матуся

5. Творче списування. Робота в парах.

( учні отримують розрізані прислів'я)

- Ми пройшли мостом, що любить вірші й каліграфічне письмо,  опинилися в урвищі. В якому лежать розкидані прислів'я, їх треба зібрати та записати в зошити.

На сонці тепло,                                        як земля людей.

У кого ненька,                                        а дитя матері

Мати годує дітей,                                   а біля матері добре.

Птах радіє весні ,                                     а у того й сорочка біленька.

ІV.   Повідомлення теми та мети уроку.

- Сьогодні ми познайомимося з цікавою темою «Рід іменників»

V. Робота над новим матеріалом. Пояснення вчителя

 Казкова галявина

- Ми потрапили разом з нашими друзями на казкову галявину.

- Послухайте, будь ласка, казку про іменник.

« Давно- давно в одній каїні жив король. Звали його Іменник. Іменник любив у всьому порядок. Був дуже багатим і пишався цим.

Одного разу він завів собі великий журнал, щоб вести облік підлеглих. Ось прилетів метелик. Іменник сказав «Він мій!». Заспівав соловей – «Він- мій!», прилетів горобець – «Він мій!», стрибнув коник-стрибунець – «Він мій», йде хлопчик – «Він мій».

Коли ж король побачив дівчинку, то сказав «Вона моя». Моя також земля, береза, осика, трава, білка...

На все інше Іменник казав «Воно моє». Моє озеро, море, курча, кошеня, вікно, небо, сонце...

Усе було записано в журналі в три стовпчики

Чоловічий рід                       Жіночий рід                 Середній рід

   він мій                                    вона моя                      воно моє

з тих пір і почали всі слова — назви предметів поділяти на три роди : чоловічий,

жіночий, середній.

2. Робота з підручником . Опрацювання правила с.   66.

Висновок.

VІ. Первинне закріплення . Розвиток умінь і навичок.

1. «Загадкова драбина»

- Відгадайте загадки, запишіть відгадки  у  стовпчик

  • Хто наткав полотна

         Аж від лісу до вікна

        Й вихваляється, сміється:

        - отака ширина !

      Хто це є ? (зима)

  • Високо стоїть. Одне око має, всюди заглядає. (сонце)
  • Зроду-віку рук немає, а узори вишиває. (мороз)
  • Впаде з неба — не розіб'ється, впаде у воду — не розпливеться. (сніг)
  • Червоні коромисла через річку повисли (веселка)

- Напроти кожного іменника запишіть , яким словом його можна замінити. (він, вона, воно)

2. Триколірна галявина

- Загадковою драбиною ми спустилися й опинилися на триколірній галявині, на якій розкидані іменники трьох родів.

Робота за підручником . Вправа  163 с. 66

- Самостійно виписати з вправи іменники в таблицю

Перевірка роботи за допомогою цеглинок «ЛЕГО»

 

Чоловічий рід

(він мій)

Жіночий рід

 (вона моя)

Середній рід

(воно моє)

 

3. Словникова робота

                     ХВИЛИНА

Скласти і записати речення

Фізкультхвилинка

 

4. Гра «Світлофор». Слова додай, рід відгадай.

Олень, Роман, учень, Галя, робітниця, теля, молоко, дошка, доярка, диктант, кінь, гусак, дерево, жито, межа, дощ, сестра, радість, сум, серце, книжка, сонце.

5. Хвилинка - цікавинка

         Терміни чоловічий, жіночий, середній рід дісталися нам у спадок від давньогрецьких філософів і граматиків. Ще у 5 столітті до н. е. філософ Протагор, а потім Аристотель і Діонісій Фракійський вибрали терміни чоловічий і жіночий тому, що до першої групи обов’язково належать слова, які означають істоти чоловічої статі, а до другої – ті слова , що означають істоти жіночої статі. Усе , що не ввійшло до чоловічого і жіночого роду, було названо ніякий рід. В українській мові – середній рід.

6. Робота над вправою  164  с. 67

- Дати письмові відповіді на запитання, виписати речення з підкресленими іменниками , указуючи їх рід в дужках.

Технологія «Крісло автора». Перевірка виконаної  роботи .

VІІ. Домашнє завдання

Виконати вправу 162 .

Дати відповіді на запитання (усно)

Записати слова – назви намальованих предметів у три стовпчики

VІІІ. Заключна частина. Рефлексія .

  1. Гра  «Квітка любові»
  • Створіть  квітку для мами.

     Пташка                                                               Бджілка

    Промінчик              Моя мама, мов…                Квіточка

    Ластівка                                                               Голубка

    Зіронька                                                            Сонечко

 

 

( вчитель показує предметні малюнки. Учні  записують слова на дошці, усно визначають рід іменників)

 

  1. Вправа  «Сьогодні я дізнався , що …

 

  1. Заключне слово вчителя

 

В країну іменника екскурс здійснили,

Знаннями новими себе збагатили!

Тепер чітко знаєм іменника рід.

І будем писати усе ми як слід

 

docx
Додано
10 лютого 2022
Переглядів
670
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку