Інтегрований урок природознавства і української мови
Тема:
Природознавство: Перелітні та осілі птахи.
Українська мова: Розвиток зв’язного мовлення. Усна розповідь за серією сюжетних малюнків, опорними словами та колективно складеним планом «Друзі птахів».
Мета: вчити розрізняти осілих та перелітних птахів, формувати уявлення про осінньо-зимові зміни в житті птахів, уміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами природи, робити висновки; вчити складати усну розповідь, закріпити знання про текст, речення, розвивати зв’язне мовлення; спостережливість, мислення; виховувати дбайливе ставлення до птахів, бажання допомагати птахам узимку.
Обладнання: презентація, зображення птахів, таблиця «Осілі і зимуючі птахи», аудіозапис «Голоси птахів», картки для роботи в групах, мікрофон.
Хід уроку:
І. Організація класу.
Стали ,дітки, підтягнулись,
Один одному всміхнулись.
На урок старанність не забули взяти?
Тож сідайте, починаймо працювати!
ІІ.Актуалізація опорних знань.
Загадки про птахів.
* * *
Привітала нас піснями із весною
І живе з нами під стріхою одною.
(Ластівка)
* * *
Маленький хлопчик у сірій свитинці
По дворах стрибає, крихти збирає.
(Горобець)
* * *
Ось хатина, в ній – cпівак
Як цю пташку звати…?
(Шпак)
* * *
Біла латка,
Чорна латка
По дереву скаче.
(Сорока)
* * *
Не лікар, а дерева лікує.
З дерева лунає звук:
Хто там стукає: тук-тук?
(Дятел)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
«Слова-наче кольорові камінці. І мало їх назбирати в купу. Треба ще й уміти викладати узори з них. Вміти складати речення і правильно вимовляти їх.»(І. Вільде)
-З чим письменниця порівнює слова?
-Нумо разом спробуємо на уроці навчитися викладати з них гарні узори, тобто складати речення.
-Чи здогадалися ви, про кого ми складатимемо речення?
ІV.Робота над новим матеріалом .
1. Бесіда.
-Назвіть ще раз відгадки.(Ластівка, горобець, шпак, сорока, дятел.)
-Це речення?
-Що виражає речення?
-Як назвати відгадки одним словом?
-Складімо з цим словом і попередніми речення та запишемо. ( Ластівка, горобець, шпак, сорока, дятел-це птахи.)
-На які 2 групи поділяються птахи?(Осілі, перелітні)
2.Робота в парах. Гра «Впізнай пташину».
- На партах лежать зображення пташок. Ваше завдання- порадитись і визначити, як називається і до якої групи належить пташка.1 хв на обговорення.
-Вийдіть до дошки від мене праворуч ті, що вважають зображену пташку перелітною. Звіряємо з таблицею на дошці. Тепер ліворуч ті, хто вважає, що пташка-осіла. Перевіряємо.
-Отже, ви гарно справились з завданням.
-Чому деякі птахи перелітають у теплі краї? (На південь їх жене не так холод, як голод.)
3.Побудова речень.
-Подув вітерець і переплутав слова. Складімо з них речення та запишімо.
безліч, Ластівки, комах, знищують.
третина, Лише, птахів, перелітними, вважається.
-Який розділовий знак стоїть в кінці речень?
-Як потрібно читати такі речення?(Знижувати в кінці голос та робити паузу.)
V. Фізкультхвилинка:
- Оскільки пташки бувають перелітні, осілі ми з вами пограємо в гру. Розпізнайте перелітних та осілих птахів у довкіллі тварин. Я називатиму тварин, якщо це перелітний птах, ви встаєте і махаєте руками. Якщо осілий – сідаєте за парти. А якщо це не птах – присідаєте.
Зозуля, горобець, метелик, снігур, ворона, лелека, дятел, білка, шпак, синиця, соловей, сорока, сова, курка, горлиця, дрізд.
VІ. Вправи на розвиток мовлення учнів.
-До нас завітала мудра сова .Вона принесла вам завдання. Дайте розгорнуту відповідь на запитання: «Чи приносять птахи людям користь?», користуючись опорною схемою та інформацією.
Схема:
-Я вважаю..
Тому що…
Наприклад…
Отже…
2.Цікаво знати!
-За годину зозуля з’їдає майже 100 волохатих гусениць-шовкопрядів-шкідників лісу.
-Чапля знищує мишей, хвору рибу.
-Шпаки приносять їжу пташенятам близько 300 разів на день.
-Ластівки знищують безліч комах.
3.Складання усної розповіді за серією малюнків, опорними словами і колективно складеним планом «Друзі птахів».
-Розгляньте малюнки і прочитайте опорні слова. Давайте складемо речення за малюнком.
Опорні слова
1.Зима,холодно, пташки, їсти.
2.Діти, граються, бачать, допомога.
3.Вдома, годівниця, змайстрували.
4.Зернята,насіння, крихти хліба.
План
1.Птахи взимку.
2. Діти на прогулянці.
3.Виготовлення годівнички.
4. Птахи не голодні.
-А тепер спробуйте за планом скласти зв’язну розповідь. Пам’ятайте правила побудови тексту.
4. Робота в групах.
-З’єднайте частини прислів’їв, написані на пір’їнках.
Ранні пташки росу п'ють, не буде гусениць
Рано б пташка запіла, така й пісня.
Яка пташка, якби киця не з'їла.
Як багато птиць, , а пізні слізки ллють.
5.Гра «Відгадай, чий голосок».(Голоси пташок).
VІ. Підсумок уроку.
1.Хвилинка-цікавинка
-Єдиний в світі птах, у якого взагалі немає крил, це Ківі, який живе в Новій Зеландії.
-Температура тіла птахів на 7-8 градусів вище ніж у людини. Так як птахи не можуть потіти, три чверті вдихуваного повітря птах використовує для охолодження.
-Яйце колібрі найменше в світі. Цей птах також є найменшим птахом на всій планеті. Він більше схож на стрекозу, ніж на представника пернатих. Колібрі харчується тільки пилком квітів.
-Пір’я птаха важать більше ніж його скелет....
2. Вправа «мікрофон»
-Що нового дізналися на уроці?
-Як ви гадаєте, чи вдалося нам із кольорових камінців викласти узор?
-Що вам найбільше сподобалось?
Як потрібно ста витись до птахів взимку?