ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК-ПРОЕКТ, 2 КЛАС
Тема. Чому зернятко схоже на серце? Калина - символ краси та дівочої вроди.
Читання. Г.Демченко, "Калинка" (казка).
Природознавство. Рослини. Як рослини готуються до зими.
Образотворче мистецтво. Орнамент.
Мета. Розширити знання учнів про калину – символ України та символ дівочої вроди, лікарську рослину. Вдосконалювати читацькі навички, уміння добирати заголовки до частин тексту; збагачувати словниковий запас учнів образними висловами. Формувати інтерес до навколишнього середовища.
Розвивати зв’язне мовлення, комунікативні здібності, творчість, спостережливість; вміння обмінюватися думками, слухати товариша, працювати в групах; сприяти розвитку критичного та продуктивного мислення, презентувати свої дослідження.
Виховувати щирість, доброзичливе ставлення до навколишніх, любов і бережливе ставлення до природи, рідного краю.
Обладнання: гілочки з кетягами калини, малюнки та ілюстрації із зображенням калини, роздавальний матеріал, портрет Г.Демченко, заголовки до кожної частини казки, шаблон лепбука
Хід уроку.
І. Організаційний момент. Привітання гостей.
Вчитель. Діти, сьогодні до нас завітали гості. А коли в домі гості — це свято. Тож проведемо урок так, щоб нашим гостям було цікаво і радісно.
Учні.
- Діти, давайте скажемо хором девіз нашого уроку!
Учні (хором).
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель.
Отже, слово надається капітанам груп. Звітуйте тематичними девізами про готовність до уроку.
Журналісти. З природою живи у дружбі, то буде вона тобі у службі.
Ми розповімо вам про калину, її лікувальні властивості.
Літератори. Ми вміємо красою милуватися, берегти її, примножувати, оберігати.
Ми побували у бібліотеці, працювали з додатковою літературою і підготували літературний матеріал про калину.
Фотокореспонденти. Нехай земля квітує всюди, природу збережемо, люди.
Ми підготували фотовиставку, яка відображає красу калини.
Мистецтвознавці. Люби природу й бережи — ми ж на планеті не одні.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
IV. Фронтальна робота.
Створення асоціативного куща.
- Що ви бачите, коли пригадуєте, уявляєте, чуєте слово калина?
Вчитель. А зараз про свою роботу прозвітує наша перша група "Журналісти".
Журналісти.
Вчитель. Дякую, діти, за вашу роботу. Всі матеріали, підготовлені вами ми розмістили в папці про калину.
V. Робота над казкою Г.Демченко "Калинка".
1. Короткі відомості про Г.Демченко. Показ портрета.
2. Словникова робота. (записані на дошці)
Попідвіконню
Тонюсіньке
Звеселилося
Привілля
Стебельце
Стрепенувся
Зів’яли
Роботящим
Курний
Обабіч
Крислатий
3. Слухання казки.
Послухайте, будь ласка, казку. Чому калину називають калиною?
4. Лексична робота. * Слайд № 9 (обрати слово з дужок)
З’єднай значення зі словом
Курний під вікном
Крислатий зраділо, повеселішало
Звеселилося в пилюці, в куряві
Попідвіконню розложистий
5. Читання тексту учнями, що краще читають.
І частина – …..
ІІ частина —….
ІІІ частина —….
VI частина –….
6.Фізкультхвилинка
Діти виконують пісню "Ой у лісі калина" й імітують рухи.
7. "Вибіркове читання".
Вчитель. Зараз я дам запитання.
Ваше завдання – знайти в тексті відповідь на моє запитання.
І - "Як дівчинка ставилася до квітів?".
ІІ - "Як Калинка доглядала за стебельцем?".
ІІІ — "Що сказав подорожній?".
VI — "Що кущ сказав дівчинці?".
8.Підбір заголовків до кожної частини.
Кожна група вибирає частину тексту і вирішує, як її назвати. ( складання плану казки )
Орієнтовний план
VI. Звіт групи "Літератори".
Вчитель. Продовжимо презентацію наших груп. Про свою роботу прозвітує група "Літератори".
Ми побували у бібліотеці, працювали з додатковою літературою і підготували літературний матеріал про калину. Це вірші, легенди.
Виступ групи «Літератори».
Вчитель. А я для вас підготувала загадки про калину. Відгадайте їх.
Робота в парах. Складіть прислів’я про калину. (Учні читають утворені прислів’я)
Вчитель. Ви теж гарно впоралися зі своїм завданням. Вмістили і ваш матеріал у нашу папку.
VIІ. Звіт групи "Фотокореспонденти".
Фотокореспонденти.
Вчитель. Коли козак вирушав у дорогу, мати неодмінно напувала його калиновим чаєм та давала із собою хліб з калиною. Раніше не було в селах такої хати, біля якої не росла б пишна калина. Навесні дівчата прикрашали коси калиновими квітами. А коли достигали калинові ягоди, їх вішали попід стріхою. Йдеш селом, а хата неначе в коралах, червоніють густими намистинками до пізніх заморозків.
В Україні існував гарний звичай: коли в сімї народжувалася дівчинка – обов’язково саджали кущ калини біля хати, щоб була вродливою.
Весільний коровай теж не обходився без калини: калинове гроно мало лежати на короваї як символ вірності й кохання.
Калину дбайливо охороняли. Нестерпне знущання над нею вкривала людину ганьбою. І це зрозуміло: адже калина уособлювала саме життя. Іноді калину вважали символом крові, вогню, сонця. Здавна вважалося, що вона пов’язує світ мертвих зі світом живих. Отже, про калину можна говорити і як про символ єднання народу: живих із тими, що відійшли в потойбіччя, і тими, котрі ще чекають на своє народження.
Вчитель. Ваші сторінки з фотографіями теж вмістили до нашої книги.
VIІІ. Звіт групи '"Мистецтвознавці".
Вчитель. Вашу творчість ми теж вмістимо у лепбук.
ІХ. Підсумок уроку. Оцінювання.
А як ви думаєте чи справді зернятко калини схоже на сердечко? А ми зараз це перевіримо. У вас на парті лежать свіжі ягідки калини, з’їжте по одній і погляньте на зернятко.
Х. Домашнє завдання.
С. 84 – 87, читати виразно в особах, відповідати на питання; * придумати свої запитання до казки.
ХІ. Висновок уроку.
Отож, щоб росла у вас червона калина, будьте самі гарні не лише зовнішньо, а й внутрішньо, будьте щедрими на добро, бережіть його у своїй душі. Шануйте ж ви калину, як шанували її наші пращури, бережіть її, саджайте, плекайте і вживайте калинові плоди, щоб бути здоровими та міцними!
Діти! Пам’ятайте , що у злих, недобрих людей калина не росте, а тільки у щирих, добрих. Так будьте добрими і чуйними, посадіть біля своїх осель калину. Бережіть калину, шануйте! Бо червона калина є символом нашої рідної неньки України.