Інтегрований урок-проект "Чому зернятко схоже на серце? Калина - символ краси та дівочої вроди."

Про матеріал
Розробка містить матеріали інтегрованого уроку-проекту з літературного читання до казки Г.Демченко "Калинка" за підручником О.Я.Савченко "Літературне читання". Інтегровані предмети - літературне читання, природознавство, образотворче мистецтво.
Перегляд файлу

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК-ПРОЕКТ, 2 КЛАС

Тема. Чому зернятко схоже на серце? Калина - символ краси та дівочої вроди.

Читання. Г.Демченко, "Калинка" (казка).

Природознавство. Рослини. Як рослини готуються до зими.

Образотворче мистецтво. Орнамент.

Мета. Розширити знання учнів про калину – символ України  та символ дівочої вроди, лікарську рослину. Вдосконалювати читацькі навички, уміння добирати заголовки до частин тексту; збагачувати словниковий запас учнів образними висловами. Формувати інтерес до навколишнього середо­вища.

        Розвивати зв’язне мовлення, комунікативні здібності, творчість, спостережливість; вміння обмінюватися думками, слухати товариша, працювати в групах; сприяти розвитку критичного та продуктивного мислення, презентувати свої дослідження.

         Виховувати щирість, доброзичливе ставлення до навколишніх, любов і бережливе ставлення до природи, рідного краю.

Обладнання: гілочки з кетягами калини, малюнки та ілюстрації із зображенням калини, роздавальний матеріал, портрет Г.Демченко, заголовки до кожної частини казки, шаблон лепбука

Хід уроку.

І. Організаційний момент. Привітання гостей.

Вчитель. Діти, сьогодні до нас завітали гості. А коли в домі гості — це свято. Тож проведемо урок так, щоб нашим гостям було цікаво і радісно.

Учні.

  • Доброго ранку травам росистим!
  • Доброго ранку квітам барвистим!
  • Доброго ранку сонечку ясному! (Повертаються до гостей)
  • Людям усім і усьому прекрасному!

- Діти, давайте скажемо хором девіз нашого уроку!

Учні (хором).

  • Ми всі господарі природи, тож збережемо її вроду.

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Вчитель.

  • Сьогодні у нас звітний урок за проектом "Калина — символ України", про свої здобутки звітуватимуть наші групи: "Журналісти", «Народні цілителі»,"Фотокореспонденти", "Літератори", "Мистецтвознавці". За підсумком нашого уроку ми заповнимо всі кишенькі у нашому лепбуці(тематичній папці).

Отже, слово надається капітанам груп. Звітуйте тематичними девізами про готовність до уроку.

 

Журналісти. З природою живи у дружбі, то буде вона тобі у службі.

Ми розповімо вам про калину, її лікувальні властивості.

Літератори. Ми вміємо красою милуватися, берегти її, примножувати, оберігати.

Ми побували у бібліотеці, працювали з додатковою літературою і підготували літературний матеріал про калину.

Фотокореспонденти. Нехай земля квітує всюди, природу збережемо, люди.

Ми підготували фотовиставку, яка відображає красу калини.

Мистецтвознавці. Люби природу й бережи — ми ж на планеті не одні.

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Що таке природа? (Це все, що нас оточує: рослини, тварини, людина. Крім тих предметів, які зроблені руками людини).
  • Діти, сьогодні ми будемо вести розмову про яку рослину? (калину).
  • Скажіть, це – дерево, кущ чи трав`яниста рослина? (кущ)
  • Калина –  дикоросла чи культурна рослина? (культурна)
  • А чи занесена калина до Червоної книги? Чому?
  • Чи це означає, що Калину можна рубати, ламати, знищувати? Чому?
  • Отже, перед нами стоїть завдання: не тільки навчитися бачити красу природи, а й берегти її і не завдавати лиха!
  • Сьогодні на уроці ми будемо милуватися калиною, розповідати багато цікавого про калину і читатимемо казку.

 

IV. Фронтальна робота.

Створення асоціативного куща.

- Що ви бачите, коли пригадуєте, уявляєте, чуєте слово калина?

Вчитель. А зараз про свою роботу прозвітує наша перша група "Журналісти".

Журналісти.

  1. На нашій планеті росте понад 200 видів калини, а в Україні найбільше поширена калина цілолиста.
  1. Це високий гіллястий кущ заввишки 2—4 мет­ри з сірою корою. Плоди червоні фарбу, а кора — чорно-зелену.
  1. Калина — це символ рідної землі, батьківської хати. Калина — це символ України та символ дівочої краси.
  2. 3 плодів калини готують начинку для пирогів, киселі, мармелад.
  3. Калина - лікарська рослина. Свіжі ягоди з медом вживають при кашлі, серцевих захворюваннях.
  4. Вона регулює тиск крові. Соком калини вмиваються, щоб обличчя рум'янилось.

 

Вчитель. Дякую, діти, за вашу роботу. Всі матеріали, підготовлені вами ми розмістили в папці  про калину.

 

V. Робота над казкою Г.Демченко "Калинка".

1. Короткі відомості про Г.Демченко. Показ портрета.

  • Сьогодні ми будемо знайомитися з казкою «Калинка», яку написала українська письменниця і поетеса Галина Демченко.

2. Словникова робота. (записані на дошці)

Попідвіконню

Тонюсіньке

Звеселилося

Привілля

Стебельце

Стрепенувся

Зівяли

Роботящим

Курний

Обабіч

Крислатий

3. Слухання казки.

           Послухайте, будь ласка, казку. Чому калину називають калиною?

  • Сподобалася казка
  • Як звали головну героїню казки?
  • За що всі люди в селі любили Калинку?
  • Яка головна думка?

4. Лексична робота.     * Слайд № 9 (обрати слово з дужок)

З’єднай значення зі словом

 Курний                                                     під вікном

 Крислатий                                         зраділо, повеселішало

 Звеселилося                                        в пилюці, в куряві

 Попідвіконню                                      розложистий

 

5.  Читання тексту учнями, що краще читають.

І частина – …..

ІІ частина —….

ІІІ частина —….

VI частина –….

6.Фізкультхвилинка

Діти виконують пісню "Ой у лісі калина" й імітують рухи.

 

7. "Вибіркове читання".

Вчитель. Зараз я дам запитання.

Ваше завдання – знайти в тексті відповідь на моє запитання.

І  - "Як дівчинка ставилася до квітів?".

ІІ  - "Як Калинка доглядала за стебельцем?".

ІІІ  — "Що сказав подорожній?".

VI  — "Що кущ сказав дівчинці?".

 

8.Підбір заголовків до кожної частини.

Кожна група вибирає частину тексту і вирішує, як її назвати. ( складання плану казки )

Орієнтовний план

  1. Ласкава дівчинка Калинка.
  2. Тоненьке стебельце.
  3. Вдячність подорожнього.
  4. Подароване ім'я.

 

VI. Звіт групи "Літератори".

Вчитель. Продовжимо презентацію наших груп. Про свою роботу прозвітує група "Літератори".

 Ми побували у бібліотеці, працювали з додатковою літературою і підготували літературний матеріал про калину. Це вірші, легенди.

 

Виступ групи «Літератори».

Вчитель. А я для вас підготувала загадки про калину. Відгадайте їх.

Робота в парах. Складіть прислів’я про калину. (Учні читають утворені прислів’я)

Вчитель. Ви теж гарно впоралися зі своїм завданням. Вмістили і ваш матеріал у нашу папку.

 

VIІ. Звіт групи "Фотокореспонденти".

Фотокореспонденти.

  • Краса калини може зачарувати кожного. Взимку чи влітку, весною чи восени ми бачимо її неповторну чарівність.

Вчитель. Коли козак вирушав у дорогу, мати неодмінно напувала його калиновим чаєм та давала із собою хліб з калиною. Раніше не було в селах такої хати, біля якої не росла б пишна калина. Навесні дівчата прикрашали коси калиновими квітами. А коли достигали калинові ягоди, їх вішали попід стріхою. Йдеш селом, а хата неначе в коралах, червоніють густими намистинками до пізніх заморозків.

В Україні існував гарний звичай: коли в сімї народжувалася дівчинка – обов’язково саджали кущ калини біля хати, щоб була вродливою.

Весільний коровай теж не обходився без калини: калинове гроно мало лежати на короваї як символ вірності й кохання.

Калину дбайливо охороняли. Нестерпне знущання над нею вкривала людину ганьбою. І це зрозуміло: адже калина уособлювала саме життя. Іноді калину вважали символом крові, вогню, сонця. Здавна вважалося, що вона пов’язує світ мертвих зі світом живих. Отже, про калину можна говорити і як про символ єднання народу: живих із тими, що відійшли в потойбіччя, і тими, котрі ще чекають на своє народження.

Вчитель. Ваші сторінки з фотографіями теж вмістили до нашої книги.

 

VIІІ. Звіт групи '"Мистецтвознавці".

  • Вчитель. Зараз презентуватимуть свою роботу "Мистецтвознвці", які підготували нам виставку репродукцій картин різних художників з калиною. Демонстрація репродукцій картин з калиною. (перегляд та обговорення).
  • В українському народі калину шанували з прадавніх часів. Калина для наших пращурів уособлювала рідний край, рідну домівку. Калинові грона вишивали на рушниках, сорочках, скатертинах.
  • Робота учнів з розмальовками.

Вчитель. Вашу творчість ми теж вмістимо у лепбук.

 

ІХ. Підсумок уроку. Оцінювання.

  • Погляньте, яку ми папку створили завдяки наполегливій роботі.
  • Діти, вам сподобався урок?

 А як ви думаєте чи справді зернятко калини схоже на сердечко? А ми зараз це перевіримо. У вас на парті лежать свіжі ягідки калини, зїжте по одній і погляньте на зернятко.

Х. Домашнє завдання.

С. 84 – 87, читати виразно в особах, відповідати на питання; * придумати свої запитання до казки.

 

ХІ. Висновок уроку.

  • Існує добрий давній народний звичай — садити калину біля кожної хати. Вона, кажуть, приносить щастя людям.

Отож, щоб росла у вас червона калина, будьте самі гарні не лише зовнішньо, а й внутрішньо, будьте щедрими на добро, бережіть його у своїй душі. Шануйте ж ви калину, як шанували її наші пращури, бережіть її, саджайте, плекайте і вживайте калинові плоди, щоб бути здоровими та міцними!

Діти! Пам’ятайте , що у злих, недобрих людей калина не росте, а тільки у щирих, добрих. Так будьте добрими і чуйними, посадіть біля своїх осель калину. Бережіть калину, шануйте! Бо червона калина є символом нашої рідної неньки України.

 

  •  

 

doc
Додано
2 квітня 2019
Переглядів
1041
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку