Інтегрований урок " Складання казки за поданим початком, схемами речень і серією сюжетних малюнків Коли з’являються навесні комахи?"

Про матеріал
Розробка інтегрованого уроку природознавства та розвитку зв`язного мовлення "Складання казки за поданим початком, схемами речень і серією сюжетних малюнків (Е. Карл «Звідки прилетів метелик»). Коли з’являються навесні комахи?"
Перегляд файлу

Інтегрований урок з розвитку зв`язного мовлення та природознавства ( 3 клас)

Тема. Складання казки за поданим початком, схемами речень і серією сюжетних малюнків (Е. Карл «Звідки прилетів метелик»). Коли з’являються навесні комахи?

Мета: вчити самостійно опрацьовувати навчальний матеріал та робити висновки; навчати учнів складати казку за поданим початком, схемами речень і серією сюжетних малюнків, грамотно і послідовно формувати думки та поєднувати їх у зв'язному викладі, добирати для розповіді слова, найбільш вдалі для передачі думки; розвивати зв'язне мовлення; формувати різносторонні уявлення про тваринний  світ ; розвивати позитивно емоційне ставлення до пізнання навколишнього світу; виховувати бережливе ставлення до природи.

Хід уроку:

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

- Сьогодні у нас незвичайний урок, ми проведемо інтегрований урок природознавства та розвитку мовлення.

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.Інтерактивна вправа «Вузлики»( слайд 2)

-  Діти, уважно подивіться на картки і прочитайте на них закодовані слова.

 

Д  Н  К  С О К О Р  У  Х  Р  У  Н  Г  О

 

 

Е  Ю  З  І  Н Л  Ь  О Д О Х І Д  М  Н

 

 

 

П  Р  С  Т  Х  Ц  В  І  Т І  Н  Н Я  И  Ш  Ю  В  Н  А  Щ

 

  • Які слова ви прочитали? (Сокорух, льодохід, цвітіння.) Що їх об’єднує? (Весняні явища )

2. Вправа «Бліц-опитування»

  - шлях, який проходить природа від зими до літа називається…. Весна

-  перший місяць весни … березень.

- у берези найпершої серед дерев починається ….сокорух

- день весняного рівнодення - …. 23 березня

- другий період весни називається … справжня весна

- до Червоної книги занесені такі ранньквітучі рослини: …. підсніжник, сон, горицвіт 

3. Інтерактивна вправа «Сенкан»  ( слайд 3)

  • Тепер давайте складемо «Сенкан» про весну

Технологія «Сенкан» передбачає складання коротких неримованих віршів у п’ять рядків на запропоновану тему за такими правилами( слайд )

  • 1-й рядок – заголовок ( 1 іменник);
  • 2-й рядок – означення іменника ( 2 прикметники);
  • 3-й рядок – дія іменника ( 3 дієслова);
  • 4-й рядок – ставлення до цього предмета ( сконцентрована думка у вигляді речення з 4 слів будь-яких частин мови);
  • 5-й рядок – висновок-узагальнення ( 1 іменник, асоціація або синонім до заголовка).

Весна

Тепла, гарна

Оживає, прокидається, квітне

Весна-найкраща пора року.

Краса!

4. Відгадування загадки

- А хто буде головними героями нашого уроку ви дізнаєтеся,  коли послухаєте загадку, яка заодно допоможе нам з вами об`єднатися у групи:

І метелик, і жучок,

І яскравий світлячок,

Вправний джмелик-дивачок,

Гарна  бджілка-трудівниця,

Навіть  муха-танцівниця,

Працьовитії мурахи,

Звуться всі вони - ….  (комахи)

IIІ.    ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. ( слайд 4 )

  • Сьогодні на уроці ми з вами будемо говорити про те, коли з’являються навесні комахи, а також складати казку за поданим початком, схемами речень і серією сюжетних малюнків

ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

  1. Робота в групах. Складання блок-схем «Коли з’являються навесні комахи?»
  • Для наступного виду роботи ми з вами об`єднаємось у групи, для назви яких пропоную обрати  назви комах.

Тож об`єднайтеся у групи по назвах комах:

1 група: метелик;        2 група – джміль ;      3 група – мурашка.

Опрацюйте роздруковки та підготуйте повідомлення про певний вид комах, заповнивши запропоновані схеми: І група – «Метелики навесні»; ІІ група – «Бджоли та сонечко навесні»; ІІІ група – «Мурахи навесні»;

  • Перед початком нашої роботи повторимо правила робота в групах.

 (Після підготовки представники груп презентують свої розповіді.)

  • То з яким ще одним весняним явищем ми познайомились? ( Поява комах)
  • Які основні весняні клопоти у комах?  ( розмноження)

2.Календар появи комах весною

- Зараз ми підсумуємо вашу роботу і створимо календар появи комах весною ( на дошці приклеєні назви місяців, а діти приклеюють відповідних комах)

Березень                    квітень                      травень

метелик                     мурахи                         бджоли

                                    сонечко                       комар, муха

  • Крім названих вами комах у травні також з`являються комарі та мухи.
  • То з яким ще одним весняним явищем ми познайомились? ( Поява комах)
  • Які основні весняні клопоти у комах?  ( розмноження)

3.Фізкультхвилинка

Сів метелик на травичку

І рахує рахівничку  раз , два ,

Три , чотири , п’ять

Треба трішки пострибать

Крильця вже над головою

Тож дивись перед собою

Виправляємо   хребет

Крильця зводимо вперед

Мов метелики літаєм, крильця зводим розправляєм .

4.Колективне складання пам’ятки «Бережіть комах!» Гра «Збери речення»( слайд )  ( слайд5)

- Для того, щоб дізнатися як потрібно відноситись до комах, пропоную пограти у гру «Збери речення»

  1. Не знищуйте метеликів та не беріть їх за крильця
  2. Не вбивайте комах, милуйтеся ними в природі.
  3. Не руйнуйте мурашники.

5. Цікавинки про комах ( виступи дітей)  ( слайд 6)

1 учень:  У бджіл п'ять очей. Три у верхній частині голови і два спереду. Медоносна бджола махає крилами зі швидкістю 11 тис. 400 разів на хвилину, створюючи характерне дзижчання.

( слайд 7)

2 учень: Мурах називають санітарами лісу. За літні місяці середній мурашник знищує понад 5 млн. комах (в основному це личинки й гусениці багатьох шкідників лісу). Мурахи ніколи не сплять. Наука, що вивчає комах, називається ентомологія.

( слайд 8)

3 учень: Найскладніший за будовою орган цих дивовижних істот — очі. Вони складаються з 6 тисяч крихітних частин, які називаються лінзами. Смакові рецептори у метеликів перебувають на лапках, тобто стоячи на рослині, вони можуть відчути її смак. Метелики також ніколи не сплять.

 V. ТВОРЧЕ ПЕРЕНЕСЕННЯ ЗНАНЬ І НАВИЧОК У НОВІ СИТУАЦІЇ
        1. Розповідь історії за методикою сторітелінг (слайд 9)

              Дитяча творчість починається з казки. Тому сьогодні до нас на урок завітав Чарівник. А хто він такий ви, можливо,  здогадаєтесь, коли послухаєте мою розповідь…

В одному прекрасному саду жив-був Чарівник.. І була у нього вірна подружка – велика, жовта та пухнаста квітка Кульбабка.

  • Звідки ти прийшов до нашого саду? – запитала Кульбабка.
  • Моя дорога була дуже довга, - відповів Чарівник.. Послухай, як усе було.
  • Чи здогадались ви, хто заховався під маскою Чарівника? ( відповіді дітей).Тоді послухайте далі.
  • Зараз я розповім тобі історію свого життя. Це було весною, коли на деревах з`явились листочки, а з-під землі пробивались перші квіти.. Саме тоді хлопчик Петрик, який полюбляв природу, вирішив прогулятись до лісу. Яскраво пригрівало сонечко і вся природа прокидалась від сну.
  • Як гарно весною у лісі, - думав він, вдихаючи свіже повітря.
  • Але що це? Проходячи повз кущ, він раптом зупинив свій погляд на молоденьких листочках, що були рясно вкриті якимись чудернацькими білими личинками, схожими на яєчка.
  • Чиї вони, подумав хлопчик та пішов далі в гущавину.
  • Весело співали пташки, пробивалися з-під земля перші квіти, тому й не помітив Петрик, як швидко пролетів час і потрібно було повертатися додому.
  • По дорозі назад Петрик ще раз вирішив подивитись на чудернацькі яєчка, тому швидко підбіг до куща , розгорнув листочки та … Чудернацьких личинок уже не було, зате на листку сиділа зелена волохата гусінь  та гірко плакала.
  • Чого плачеш, - запитав хлопчик?
  • Як же мені не плакати, коли я подивилася у краплинку роси та побачила, яка я негарна та волохата!
  • Не плач, заспокоїв її Петрик. Ти дуже навіть гарна. Сховайся мерщій під листок, щоб тебе не з`їли птахи, а я спробую тобі допомогти.
  • Раптом з`явився Павучок, що мешкав по сусідству.
  • Він почув розмову , йому стало жаль Гусені і він вирішив їй допомогти. Сплів із срібних ниток покривало, щоб приховати її від сторонніх очей. Загорнулася в нього гусениця і заснула.
  • Прощавайте, друзі, - вигукнув Петрик. Скоро побачимось ! -  та мерщій побіг додому!
  • Минуло декілька днів. Петрик щодуху мчав до лісу провідати свою нову знайому – Гусінь.
  • От він уже біля куща, от розвертає листок і…
  • О, жах! Гусені ніде не було! Петрик піднімав та розгортав всі листки, але подружка щезла
  • Де ж вона поділася, - розмірковував хлопчик? Може стала здобиччю якоїсть пташки?
  • Та раптом він почув тонкий голосок, який линув з квітки, що росла поруч:
  • Привіт, Петрику! Петрик швидко повернув голову та побачив яскравого метелика. Що сидів на квітці. Це був дивовижної краси метелик, з великими яскравими крильцями!
  • Хто ти, - запитав Петрик. Я тебе не знаю.
  • Та це ж я , твоя подружка Гусінь. Матінка-весна перетворила мене на метелика .
  • То тепер ти найкрасивіший у світі, - вигукнув хлопчик і радісно побіг у гущавину лісу.
  • То що за Чарівник завітав до нас на урок? ( Метелик)
  • Отож сьогодні ми з вами складемо казку про нашого гостя Чарівника-метелика, а також дізнаємося про важливе весняне явище у живій природі. А кінці уроку дізнаємося, чому ж метелика називають Чарівником.

2. Перегляд відеофільму (слайд 10)

  • Я думаю з моєї казки ви дізналися про чудові перетворення, що відбулися з метеликом. А для того, щоб подивитись як цей процес відбувається у природі пропоную подивитись уривок фільму ( відео)

3. Робота з підручником (с. 130). Бесіда за змістом малюнка

- Отож тепер ви уявляєте, які дивні перетворення відбуваються з метеликом. Тож перейдемо до складання казки. Давайте подивимось на малюнки у підручнику на с. 130

- Яких героїв ви бачите на малюнку? (Яйце, личинка, гусінь, метелик)

 - Які  зміни (переміщення) відбуваються з головними героями на малюнках? (Личинка лежала, гусінь виповзла, гризла, їла, смакувала, пригостилася, зробила кокон, з'явився метелик.)

  • Коли з яйця зявляється гусінь, то вона починає їсти і рости.
  • Ви бачили у фільмі, то ж скажіть, що їсть гусінь? (Листки рослин)

- У нас на малюнках казкова гусінь, яка полюбляє не лише фрукти нашого саду, а й заморські (апельсини).

4.Складання речень

- Нашу розповідь ми будемо складати за поданим початком. Давайте його прочитаємо.

  (Спочатку на листочку лежала личинка. У неділю з личинки виповзла гусінь.) (слайд11)

  • Далі складати речення нам допоможуть опорні схеми, в які потрібно додати слова.

— Чим займалася гусінь у понеділок? (У понеділок вона гризла яблуко.) (слайд12)

— Що цікавого відбулося у вівторок? (У вівторок з'їла дві груші.) (слайд13)

— Чим поживилася гусінь у середу? (У середу смакувала сливами.) (слайд14)

— А що скуштувала у четвер? (У четвер скуштувала полуниць.) (слайд15)

— Чим ласувала гусінь у п'ятницю? (У п'ятницю ласувала апельсинами.) (слайд16)

 Чим добреньким вона пригостилась у суботу? (У суботу пригостилася кавуном та морозивом)) (слайд17)

 Почитайте що відбулося потім? (Потім збудувала собі кокон.) (слайд18)

— Що відбулося через два тижні? (А через два тижні вилетів метелик.) (слайд19)

- А тепер швиденько відтворимо складену розповідь повністю.

5. Фізкультхвилинка

Здрастуй, матінко-природо!

Вклоняємось твоїй вроді,

Руки простягаємо до ясного сонця,

Промінчик сховаємо у своїй долоньці.

Змахнемо руками, як ніжні метелики,

Голівками покиваєм, як пухнаті джмелики.

Покрутимось туди-сюди,

Як ті бджілки-непосиди.

Поскачемо насамкінець,

Як той коник-стрибунець.

А тепер – мерщій сідати,

Будем далі працювати.

- А тепер швиденько відтворимо складену розповідь повністю

6. Добір заголовка.

- Яка ж головна думка закладена в нашій розповіді? (Висловлення думок дітьми.)

 - Будь-яка жива істота має право на життя. Якби не було  гусені,  то не було б чарівних метеликів. Та процес перетворення тривалий та поетапний.

  • Який заголовок ви би дали нашій розповіді? (Чарівне перетворення. Дивна історія. Довга дорога метелика)

7.Лексична робота

- Хочу звернути вашу увагу на те, що в нас казкова гусениця. Тому деякі твердження можуть бути фантастичними (як подає підручник).

- Давайте повторимо, як пишуться дні тижня ( на дошці картки-назви днів тижня)

- Прочитайте у схемі, які слова потрібно використовувати, щоб уникнути повторів слова їла? (гризла, з`їла, смакувала,  скуштувала, ласувала, пригостилась)

Фізкультхвилинка

8. Запис розповіді

Одного літнього дня на листочку дерева в саду з'явилося незвичайне яйце. Напевно, його відклав метелик для продовження життя. У неділю з нього виповзла гусінь. Щоб вирости, їй потрібно багато їжі. У понеділок вона гризла червонобоке яблуко. У вівторок з'їла дві соковиті груші. У середу смакувала спілими сливами. У четвер скуштувала запашну полуницю. У п'ятницю ласувала апельсинами. У суботу пригостилася цукровим кавуном та фруктовим морозивом. Потім зробила собі кокон, щоб через два тижні перетворитися на чарівного метелика.

9.Зачитування написаних творів

VІ.ПІДСУМОК УРОКУ

— Чи сподобалося вам складати казки?

  • Як ви думаєте, чому метелика назвали Чарівником? Підказкою вам буде наступний слайд  (слайд 20)
  • ( Це комаха, яка проходить повний цикл перетворень: яйце – гусінь – лялечка – метелик.)

Інтерактивна вправа «Незавершене речення»

  На сьогоднішньому уроці я удосконалив свої знання про...

  На сьогоднішньому уроці найважливішим відкриттям було...

  На сьогоднішньому уроці я навчився...

  На сьогоднішньому уроці мені запам'яталися такі види роботи...

  Мені було цікаво, коли...

 

 

docx
Додано
24 жовтня 2020
Переглядів
761
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку