Інтегрований урок з розвитку зв`язного мовлення та природознавства ( 3 клас)
Тема. Складання казки за поданим початком, схемами речень і серією сюжетних малюнків (Е. Карл «Звідки прилетів метелик»). Коли з’являються навесні комахи?
Мета: вчити самостійно опрацьовувати навчальний матеріал та робити висновки; навчати учнів складати казку за поданим початком, схемами речень і серією сюжетних малюнків, грамотно і послідовно формувати думки та поєднувати їх у зв'язному викладі, добирати для розповіді слова, найбільш вдалі для передачі думки; розвивати зв'язне мовлення; формувати різносторонні уявлення про тваринний світ ; розвивати позитивно емоційне ставлення до пізнання навколишнього світу; виховувати бережливе ставлення до природи.
Хід уроку:
- Сьогодні у нас незвичайний урок, ми проведемо інтегрований урок природознавства та розвитку мовлення.
1.Інтерактивна вправа «Вузлики»( слайд 2)
- Діти, уважно подивіться на картки і прочитайте на них закодовані слова.
Д Н К С О К О Р У Х Р У Н Г О |
Е Ю З І Н Л Ь О Д О Х І Д М Н
|
П Р С Т Х Ц В І Т І Н Н Я И Ш Ю В Н А Щ
|
2. Вправа «Бліц-опитування»
- шлях, який проходить природа від зими до літа називається…. Весна
- перший місяць весни … березень.
- у берези найпершої серед дерев починається ….сокорух
- день весняного рівнодення - …. 23 березня
- другий період весни називається … справжня весна
- до Червоної книги занесені такі ранньквітучі рослини: …. підсніжник, сон, горицвіт
3. Інтерактивна вправа «Сенкан» ( слайд 3)
Технологія «Сенкан» передбачає складання коротких неримованих віршів у п’ять рядків на запропоновану тему за такими правилами( слайд )
Весна
Тепла, гарна
Оживає, прокидається, квітне
Весна-найкраща пора року.
Краса!
4. Відгадування загадки
- А хто буде головними героями нашого уроку ви дізнаєтеся, коли послухаєте загадку, яка заодно допоможе нам з вами об`єднатися у групи:
І метелик, і жучок,
І яскравий світлячок,
Вправний джмелик-дивачок,
Гарна бджілка-трудівниця,
Навіть муха-танцівниця,
Працьовитії мурахи,
Звуться всі вони - …. (комахи)
IIІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. ( слайд 4 )
ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
Тож об`єднайтеся у групи по назвах комах:
1 група: метелик; 2 група – джміль ; 3 група – мурашка.
Опрацюйте роздруковки та підготуйте повідомлення про певний вид комах, заповнивши запропоновані схеми: І група – «Метелики навесні»; ІІ група – «Бджоли та сонечко навесні»; ІІІ група – «Мурахи навесні»;
(Після підготовки представники груп презентують свої розповіді.)
2.Календар появи комах весною
- Зараз ми підсумуємо вашу роботу і створимо календар появи комах весною ( на дошці приклеєні назви місяців, а діти приклеюють відповідних комах)
Березень квітень травень
метелик мурахи бджоли
сонечко комар, муха
3.Фізкультхвилинка
Сів метелик на травичку
І рахує рахівничку раз , два ,
Три , чотири , п’ять
Треба трішки пострибать
Крильця вже над головою
Тож дивись перед собою
Виправляємо хребет
Крильця зводимо вперед
Мов метелики літаєм, крильця зводим розправляєм .
4.Колективне складання пам’ятки «Бережіть комах!» Гра «Збери речення»( слайд ) ( слайд5)
- Для того, щоб дізнатися як потрібно відноситись до комах, пропоную пограти у гру «Збери речення»
5. Цікавинки про комах ( виступи дітей) ( слайд 6)
1 учень: У бджіл п'ять очей. Три у верхній частині голови і два спереду. Медоносна бджола махає крилами зі швидкістю 11 тис. 400 разів на хвилину, створюючи характерне дзижчання.
( слайд 7)
2 учень: Мурах називають санітарами лісу. За літні місяці середній мурашник знищує понад 5 млн. комах (в основному це личинки й гусениці багатьох шкідників лісу). Мурахи ніколи не сплять. Наука, що вивчає комах, називається ентомологія.
( слайд 8)
3 учень: Найскладніший за будовою орган цих дивовижних істот — очі. Вони складаються з 6 тисяч крихітних частин, які називаються лінзами. Смакові рецептори у метеликів перебувають на лапках, тобто стоячи на рослині, вони можуть відчути її смак. Метелики також ніколи не сплять.
V. ТВОРЧЕ ПЕРЕНЕСЕННЯ ЗНАНЬ І НАВИЧОК У НОВІ СИТУАЦІЇ
1. Розповідь історії за методикою сторітелінг (слайд 9)
Дитяча творчість починається з казки. Тому сьогодні до нас на урок завітав Чарівник. А хто він такий ви, можливо, здогадаєтесь, коли послухаєте мою розповідь…
В одному прекрасному саду жив-був Чарівник.. І була у нього вірна подружка – велика, жовта та пухнаста квітка Кульбабка.
2. Перегляд відеофільму (слайд 10)
3. Робота з підручником (с. 130). Бесіда за змістом малюнка
- Отож тепер ви уявляєте, які дивні перетворення відбуваються з метеликом. Тож перейдемо до складання казки. Давайте подивимось на малюнки у підручнику на с. 130
- Яких героїв ви бачите на малюнку? (Яйце, личинка, гусінь, метелик)
- Які зміни (переміщення) відбуваються з головними героями на малюнках? (Личинка лежала, гусінь виповзла, гризла, їла, смакувала, пригостилася, зробила кокон, з'явився метелик.)
- У нас на малюнках казкова гусінь, яка полюбляє не лише фрукти нашого саду, а й заморські (апельсини).
4.Складання речень
- Нашу розповідь ми будемо складати за поданим початком. Давайте його прочитаємо.
(Спочатку на листочку лежала личинка. У неділю з личинки виповзла гусінь.) (слайд11)
— Чим займалася гусінь у понеділок? (У понеділок вона гризла яблуко.) (слайд12)
— Що цікавого відбулося у вівторок? (У вівторок з'їла дві груші.) (слайд13)
— Чим поживилася гусінь у середу? (У середу смакувала сливами.) (слайд14)
— А що скуштувала у четвер? (У четвер скуштувала полуниць.) (слайд15)
— Чим ласувала гусінь у п'ятницю? (У п'ятницю ласувала апельсинами.) (слайд16)
— Чим добреньким вона пригостилась у суботу? (У суботу пригостилася кавуном та морозивом)) (слайд17)
— Почитайте що відбулося потім? (Потім збудувала собі кокон.) (слайд18)
— Що відбулося через два тижні? (А через два тижні вилетів метелик.) (слайд19)
- А тепер швиденько відтворимо складену розповідь повністю.
5. Фізкультхвилинка
Здрастуй, матінко-природо!
Вклоняємось твоїй вроді,
Руки простягаємо до ясного сонця,
Промінчик сховаємо у своїй долоньці.
Змахнемо руками, як ніжні метелики,
Голівками покиваєм, як пухнаті джмелики.
Покрутимось туди-сюди,
Як ті бджілки-непосиди.
Поскачемо насамкінець,
Як той коник-стрибунець.
А тепер – мерщій сідати,
Будем далі працювати.
- А тепер швиденько відтворимо складену розповідь повністю
6. Добір заголовка.
- Яка ж головна думка закладена в нашій розповіді? (Висловлення думок дітьми.)
- Будь-яка жива істота має право на життя. Якби не було гусені, то не було б чарівних метеликів. Та процес перетворення тривалий та поетапний.
7.Лексична робота
- Хочу звернути вашу увагу на те, що в нас казкова гусениця. Тому деякі твердження можуть бути фантастичними (як подає підручник).
- Давайте повторимо, як пишуться дні тижня ( на дошці картки-назви днів тижня)
- Прочитайте у схемі, які слова потрібно використовувати, щоб уникнути повторів слова їла? (гризла, з`їла, смакувала, скуштувала, ласувала, пригостилась)
Фізкультхвилинка
8. Запис розповіді
Одного літнього дня на листочку дерева в саду з'явилося незвичайне яйце. Напевно, його відклав метелик для продовження життя. У неділю з нього виповзла гусінь. Щоб вирости, їй потрібно багато їжі. У понеділок вона гризла червонобоке яблуко. У вівторок з'їла дві соковиті груші. У середу смакувала спілими сливами. У четвер скуштувала запашну полуницю. У п'ятницю ласувала апельсинами. У суботу пригостилася цукровим кавуном та фруктовим морозивом. Потім зробила собі кокон, щоб через два тижні перетворитися на чарівного метелика.
9.Зачитування написаних творів
VІ.ПІДСУМОК УРОКУ
— Чи сподобалося вам складати казки?
Інтерактивна вправа «Незавершене речення»
• На сьогоднішньому уроці я удосконалив свої знання про...
• На сьогоднішньому уроці найважливішим відкриттям було...
• На сьогоднішньому уроці я навчився...
• На сьогоднішньому уроці мені запам'яталися такі види роботи...
• Мені було цікаво, коли...