Інтегрований урок "Скринька невідкритих таємниць" з природознавства, української мови, літературного читання та образотворчого мистецтва

Про матеріал
Інтегрований урок "Скринька невідкритих таємниць" розкриває тему "Свійські та дикі тварини втракурсі різних навчальних предметів.
Перегляд файлу

Тема. Скринька невідкритих таємниць.          

Мета. Природознавство: ознайомити учнів з історією одомашнення тварин; розширити знання про свійських тварин та їх значення для людини; розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість, потяг до дослідницької діяльності; виховувати дбайливе ставлення до тварин.                                                                                                                                                 Українська мова: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Іменник»; формувати уміння аналізувати іменник як частину мови, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мислення, зв`язне мовлення школярів.                                                                Літературне читання: збагатити уявлення дітей про різновиди усної народної творчості; розширити уявлення про влучність, красу рідного слова; навчати вживати у власному мовленні прислів`я, приказки; розвивати пам`ять, мовлення; виховувати інтерес до читання.                                                                                                                                               Образотворче мистецтво: ознайомити учнів з анімалістичним жанром та його особливостями; розвивати спостережливість, уяву, навички роботи з олівцями; формувати естетичні почуття; виховувати любов до тварин.

Очікувані результати:

- учні користуються прийомом тлумачення слів;                                                                                    - сприймають на слух інструкції щодо виконання поставлених учителем навчальних завдань;                                                                                                                                                   -  наводять приклади диких і свійських тварин, описують зовнішній вигдяд, характеризують особливості, порівнюють, встановлюють відмінності, визначають значення в житті людини;                                                                                                                        -  визначають іменник, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль;                                         - самостійно визначають жанри усної народної творчості, розуміють їх мудрість;                                - застосовують набуті знання в життєвих ситуаціях;                                                                         - розвивають пізнавальну активність, допитливість, збагачують словниковий запас;                      - працюють у групах.

Методично-дидактичне забезпечення уроку: мультимедійний проектор, презентація до уроку, роздрукований перелік творів усної народної творчості, картинки із зображення диких та свійських тварин, картки-інструкції послідовного зображення собаки, відео - уривок з мультфільму та фізкультхвилинка, альбоми, олівці чи фломастери, виставка книжок з творами Р. Кіплінга.                              

Тип уроку: комбінований.

Методи та методичні прийоми:                                                                                                         - наочний (демонстраційний матеріал, презентація)                                                                            - інтерактивний (вправи «Мікрофон», «Криголам», «Шифрувальник», «Валіза вражень», передбачення, гра із застосуванням комунікаційних ресурсів)                                                    - словесний (пояснення, метод усного викладення матеріалу учителем)                                        - практичний ( робота з текстами, логічні аналітико-синтетичні прийоми)

                                                               Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Психоформула.            Станьте, діти, всі рівненько, посміхніться всі гарненько.

            Посміхніться ви до мене, посміхніться і до себе.                                            Привітайтесь із гостями: «Добрий день!»

 

                                  
– Ми раді вас бачити у нашій природничій науковій лабораторії. (слайд 1-лабораторія)

- Діти, я вас просила знайти тлумачення слова «лабораторія».  То що ж таке лабораторія? (відповіді дітей)

- Так, лабораторія – це установа, що проводить науково-дослідницьку та навчальну роботу. (слайд 2- тлумачення слова).А люди, що працюють в цій установі, вивчають, порівнюють, аналізують, роблять заключення та висновки. Саме цим ми і будемо займатися сьогодні на уроці. А найкращі і найактивніші наші лаборанти отримуватимуть ось таких совенят за роботу, бо всім відомо, що сова  -  символ мудрості.

- А девізом творчих і винахідливих будуть такі слова:(слайд 3-девіз)

                                Видумуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!       

                                Активним і уважним будь і про кмітливість не забудь!

- Діти, а чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?  (вправа «Мікрофон»)

 - Як ви гадаєте, отримані сьогодні знання ви зможете використати у подальшому житті?

2.Фенологічні спостереження. Синоптики повідомляють. Українські прикмети. (слайд 4)

 - А зараз ми надамо слово нашим синоптикам. Вони сьогодні у своєму прогнозі опиралися на досліження наших бабусь, дідусів, а саме на народні українські прикмети.

 Сьогодні добре знають люди, яка погода завтра буде,

 Бо теле – й радіопрогноз підкаже – спека чи мороз.

 В старі ж часи, і це знаменно, - діди й бабусі наперед

 Прогнозували достеменно погоду з безлічі прикмет:

 Як місяць гострий – на негоду, як рівний – на ясну блакить,

 Щербатий – то відомо зроду, що незабаром задощить.

Тож, спостерігаючи напередодні за місяцем, наша дослідницька група дійшла висновку, що погода сьогодні буде…

- Дякую, друзі, вам за ваші дослідження.


ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання.

- Щоб успішно пройшли наші нові дослідження, треба пригадати раніше здобуті знання, щоб опиратися на них в нашій роботі.

1.1. Фронтальна перевірка.

- Яку велику тему ми з вами почали вивчати у ІІ семестрі? (тварини)

-Давайте пригадаємо, на які групи діляться тварини?

- А як розподіляють тварин за способом живлення?

1.2. Індивідуальна перевірка. (слайд 5 – дослідницький практикум)

- Ви проводили дослідницький практикум, як тварини дбають про своє потомство. Будь ласка, спікери груп, презентуйте нам свою спільну роботу.

1.3. – Дякую. А скажіть, діти, на яке питання відповідає слово «тварини»?

          - до якої частини мови належить слово «тварини»?

       - Охарактеризуйте іменник «тварини» (загальна назва, істота, жін. рід, називний відмінок, множина, може бути в реченні як головним, так і другорядним членом речення)

       - Поставте іменник тварини у форму однини.

       - Складіть словосполучення за схемою «іменник-загальна назва + іменник-власна назва» за темою «Тварини». Як пишуться такі слова?

- Складіть речення із словом «тварини» - головним членом і словом «тварини» - другорядним членом речення.

- Які ваші речення за метою висловлювання?

- Переконструюйте  речення так, щоб вони стали питальними чи спонукальними. ( у спонукальних реченнях закликаємо берегти та охороняти тварин)

ІІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

- Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь ще більше про тварин. А про яких саме, ви мені скажете самі після вправи «Дешифрувальник»

1. Гра «Дешифрувальник» (слово свійськіслайд 6)

 - Саме ці тварини будуть предметом вивчення в нашій лабораторії, а також ми дізнаємося про походження свійських тварин від диких і з`ясуємо різницю між термінами «приручення» і «одомашнення».


2. Вправа «Передбачення»

- Давайте зробимо припущення або, як говорять вчені, висунемо гіпотезу – звідки взялися свійські тварини.

ІV. Вивчення нового.

1. Бесіда.

- Яких тварин називають свійськими? (тих, які самі не добувають корм, а живляться тим, що дає людина)

- Людям свійські тварини приносять якусь користь?

2. Інтерактивна гра «Свійські та дикі тварини» із застосуванням комунікаційних ресурсів(Learning.Apps)

- Зараз ми проведемо гру  і перевіримо, як добре ви знаєте диких і свійських тварин.

3. Перегляд мультфільму.

- Діти, нашій лабораторії надано декілька матеріалів для вивчення. І почнемо ми з відеоматеріалу. До вашої уваги уривок із мультфільму, створеного за казкою англійського письменника Редьярда Кіплінга «Кіт, який гуляв сам по собі» (перегляд мультфільму)

- То кого першим приручила людина?

 -Доречі, англійський письменник Редьярд Кіплінг (слайд) написав не тільки цю чудову казку. Його перу належать і добре відомі вам оповідання про хлопчика Мауглі, який виховувався дикими лісовими тваринами. З його творів ви можете дізнатися, чому в кита така горлянка, як у леопарда з`явилися плями, чому в носорога така шкіра, як з`явилися на світ панцирники, як у верблюда виріс горб і багато цікавих фактів про життя тварин. (слайд 7)

4. Пояснення вчителя про диких і свійських тварин.

-Друзі, ми з вами сьогодні повинні запам`ятати, що свійськими називають тварин, які живуть в умовах господарства або вдома, приносять людям користь і потребують піклування. Тисячі років тому, як ви бачили з мультфільму, почали люди приручати диких тварин і нарешті одомашнили багатьох з них. Але свійськими стали лише ті, які приносили економічну вигоду. І ще дуже суттєвим є те, що свійська тварина не може прожити без догляду людини. Повернувшись до дикої природи вони просто не виживуть.

5. Робота зі словничком термінів (приручення й одомашнення) (слайд 8)

Приручення – це призвичаювання диких тварин до утримування в неволі впродовж одного покоління.

Одомашнення – це розведення вже приручених тварин із господарською метою впродовж багатьох поколінь.

-А як ви гадаєте, легко приручити тварину?

-Так. Це нелегка справа. Люди намагалися утримувати в домашніх умовах антилопу, гепарда, журавля, крокодила. Але ці тварини так  і не стали свійськими. Посудіть самі, на Землі проживає близько 1, 5 млн. видів тварин, а люди приручили лише декілька десятків

 6. Фізкультхвилинка..

6. Дослідження за малюнками.
– А тепер ми будемо досліджувати малюнки. Треба порівняти дику і свійську тварину за такими критеріями: 1. Зовнішній вигляд.

                                   2. Спосіб життя.

                                   3. Поведінка і характер.

(діти в групах порівнюють вовка і собаку, дикого буланого кота і сучасного кота, дикого бика і сучасну корову, дикого кабана і свійську свиню, дику гуску і свійську)

Висновок: (слайд 9) –Отже, домашнім тваринам притаманне те, що вони мають менш масивне тіло, проявляють ознаки дитячості: схильні до послуху, грайливі, здатні навчатися, у їх забарвленні зростає різноманіття.

7. Робота за підручником .

- І як справжні дослідники, ми з вами маємо попрацювати з науковою літературою, тобто з підручником. Але я вам пропоную опрацювати статтю підручника вдома.

V. Узагальнення і систематизація знань.

1. Гра «Переплутанка професій» (слайд 10)

- Свійських тварин розводять не лише вдома . Існують господарства, де їх утримують в значній кількості. Як же називають професії людей, які працюють біля тварин?

Пташник                                           люди, які пасуть худобу на пасовищах.

Доярка                                              люди, які доглядають за бджолами.

Телятник                                          люди, які дресирують собак.

Бджоляр                                           люди, які збирають молоко.

Пастух                                              люди, які працюють на птахофабриках.

Кінолог                                            люди, які вирощують дитинчат корів.

2. Літературне дослідження.  (слайд 11)

- У різних літературних жанрах розповідається про тварин. Це і казки, і оповідання, вірші, легенди, загадки, скоромовки. Ми сьогодні з вами досліджуємо свійських тварин в усній народній творчості. Вам необхідно серед запропонованого вам переліку творів визначити загадки (1 група), казки (2 група), прислів`я (3 група) та народні прикмети (4 група), в яких присутні свійські тварини.

- Ви бачите, яка влучна і красива наша рідна мова, як наш народ  ще з давніх- давен використовував у повсякденному житті свої спостереження за природою, а саме за тваринами.


3. У майстерні художника-.......(анімаліста) (слайд 12)

- Діти, пригадайте, з яким жанром образотворчого мистецтва ми  познайомилися на попередніх уроках образотворчого мистецтва?  (пейзаж)

- Що поєднує картини пейзажного жанру? (зображення природи)

 - Продовжуючи тему природи, пропоную переглянути слайд-шоу «У світі тварин» (перегляд)

 - Якщо тварини - це частина природи, чи називатиметься пейзажем зображення тварин?

- Ні, це інший жанр і називається він анімалістичним  від англ. слова  animal - тварина (слайд). Люди здавна зображували  тварин. Збереглися анімалістичні малюнки первісних художників.(слайди) Одні тварини приваблювали людей своєю силою, інші - спритністю, красою рухів, дехто цінував їх за відданість. Для того, щоб  правдиво зображувати тварин, потрібно переусім  їх любити.

 - Ви маєте своїх домашніх улюбленців?

 - А хто з них, на вашу думку, найвірніший і найвідданіший друг людини?

- Я вам кожному приготувала інструкції-картки із послідовним зображенням ось такого  собачати лабрадора. Якщо ви будете дотримуватись цього алгоритму, то у вас вийде ось такий чудовий малюнок (показ завершеного малюнка). Тож спробуйте вдома, а на наступному уроці влаштуємо виставку юних художників-анімалістів.



VI . Підсумок уроку. Рефлексія.
1. Вправи «Криголам», «Валіза вражень»

– Робочий час у нашій науковій лабораторії добігає кінця. Ми вивчили всі надані нам матеріали.

- Чи справдилися ваші очікування від цього уроку?

-  Вас щось сьогодні вразило? (вправа «Валіза вражень»)

- Які з отриманих сьогодні на уроці знань використаєте в житті?

- Тож оцініть свою роботу на уроці за першими літерами слова                  ДОСЛІДНИК  (слайд 13)

2. Пісня «Не дразните собак»


3. Заключне слово вчителя.

 - Людина є господарем природи, але вона повинна бути бережливим господарем. Пам`ятайте, ми відповідаємо за тих, кого приручили! (слайд 14) Бережіть і любіть свійських тварин, піклуйтеся про них і вони вам віддячать своєю любов`ю і дружнім ставленням.

 

docx
Додано
7 лютого 2019
Переглядів
838
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку