Урок. "Різноманітність тварин. Риби. Розмноження та розвиток тварин, піклування про потомство"

Про матеріал
При проведені уроку я дотримувалася загальнодидактичних вимог: намагалася визначити оптимальний зміст уроку відповідно до вимог шкільної програми, враховуючи підготовку учнів; вибрала найбільш раціональні методи, прийоми і засоби навчання, що могли забезпечити пізнавальну активність і творчий розвиток учнів. Для проведення цього уроку я обрала саме роботу в малих групах. На мою думку, обраний тип і структура уроку відповідають його цілям і завданням. Виходячи з психологічних основ навчання, прагнучи забезпечити активну інтелектуальну роботу учнів на уроці використовувала різні методи, прийоми, добирала різноманітні завдання, вправи, текстовий матеріал, що становить певний інтерес для учнів. На уроці були застосовані такі методи, форми і прийоми навчання: 1. Проблемно пошуковий – пошукова діяльність учнів ( постановка проблемного питання, розв’язання проблеми і проблемних завдань), евристична бесіда ( постановка взаємозв’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення, різноманітна самостійна робота учнів). 2. Навчально – дослідницький – самостійна творча ( дослідницька ) робота учнів на здобуття та розширення знань (активізація уваги та мислення, формування висновків). Вибір методів, прийомів і засобів навчання повною мірою відповідають змістові навчального матеріалу.
Зміст архіву
Перегляд файлу

 

Миколаївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 51  

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок з природознавства

Риби. Пристосування риб  до життя.

Розмноження та розвиток риб.

3 клас

 

 

                                                     Вчитель  Матвєєва Галина Василівна

 

 

 

 

 

Тема: Риби. Розмноження та розвиток риб. Пристосування риб

до життя.

 

Формування предметних компетентностей: закріпити і поглибити знання учнів про риб, ознайомитися із особливостями будови їхнього тіла; удосконалювати навички роботи з текстом; розвивати спостережливість, уміння логічно мислити, робити висновки; формувати науковий світогляд; виховувати зацікавленість предметом, бережливе ставлення до природи.

 Формування ключових компетентностей:

  • вміння вчитися: планувати свої дії, доводити роботу до кінця, орієнтуватися в своїй системі знань: відрізняти нове від уже відомого;
  • здоров’язбережувальна компетентність: уміння долати труднощі;
  •  соціальну компетентність: продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, уміння шукати і знаходити компроміси;
  • інформаційно-комунікативна: уміння формувати власну точку зору й доводити власну позицію.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: презентація, схеми – опори, картки, малюнки.

 

Хід уроку

І. Організація класу

Наш урок природничий

І цікавий, і незвичний,

Вирушаємо у путь –

Нас цікаві справи ждуть.

 

Слайд 1

  1. Гра «Зберіть девіз уроку»:

Діяти активно!              

Думати оперативно!

Сперечатися доказово!

Для всіх обов’язково!

ІI. Підсумки фенологічних спостережень.

- Хто хоче виступити в ролі синоптика й розповісти яку погоду подарувала

   нам зима  сьогодні?

- А про що можуть розказати знавці народного календаря?

- Від чого залежать зміни у природі?

 

ІII. Перевірка домашнього завдання

  1. Індивідуальна робота по картках.
  2.  Робота у парі.  Запитання для однокласника.
  3. Моделювання уявної ситуації .

 Визначити істинне чи хибне наступне судження:

  • Комахи часто дошкуляють людям, а також  знищують урожай культурних рослин, тому  їх  потрібно повсюдно винищувати.
  • Уявіть, що зміниться в житті людей, якщо на Землі перестануть існувати комахи? Як  зміниться життя птахів, звірів та інших тварин, коли зникнуть комахи?
  • Пригадайте, життя яких комах пов’язане із водоймами?
  • В яких водоймах живуть комахи? Чи живуть комахи в морях і океанах?

ІV.  Мотивація навчальної діяльності.     Сайд № 2

  • А які з відомих вам великих груп тварин живуть виключно у водоймах?

               Комахи                   Риби                Птахи                     Звірі 

V. Повідомлення  теми уроку та очікування навчальних результатів.

  1. Визначення  теми й задач уроку. Слайд 3.
  2. Перегляд відео про риб.
  3. Вправа «Мікрофон».

       - Які відкриття очікуєте зробити на сьогоднішньому уроці?

 

    Слайд 4.

Закінчіть речення:

 «Хочу дізнатись про  …..

«Хочу навчитись …..»

 

  1. Створення проблемної ситуації. Слайд 5 - 6.

Послухайте цікаву інформації.

 

                

 

Клопи відкладають - 70-100 яєць, травневий жук -70, колорадський жук -700,

Кількість ікринок у коропа, тріски, щуки досягає кілька десятків тисяч, у місяця-риби - 300 млн,  великі осетрові риби «викидають» кілька мільйонів ікринок.

  • Що вас здивувало в цій інформації?
  • Які ці тварини за розміром?

Слайд № 7.

  • Які ці тварини за розміром?
  • Сьогодні  на уроці ми повинні розв’язати таку проблему:   

    Слайд № 8.

Чому маленькі тварини - комахи, риби, земноводні, плазуни - відкладають багато яєць і ікринок? 

Чому чим більше тварина, тим менше у нього потомства?

 

VІ. Надання  необхідної  інформації.

  1. Робота  у  групах

1 група –  Поділ риб на групи за середовищем   існування риби та  зовнішня   

                   будова  риб.

Завдання: прочитати статтю підручника с.104 -106  дати відповідь на питання:

  •  На які групи можна поділити риб за середовищем існування? Яку будову мають риби?  Підписати на дошці малюнок.

2 група – Пристосування до проживання у водному  середовищі.

Завдання: прочитати статтю підручника с.104 -106  дати відповідь на питання:

  • У чому особливості будови риб? Як вони дихають? Що їм  допомагає жити у воді?

3 група – Поділ риб на групи за способом живлення.

Завдання: прочитати статтю підручника с.104 -106  дати відповідь на питання:

  • На які групи  діляться риби за способом живлення?

4 група – Розвиток  і розмноження.

Завдання: прочитати статтю підручника с.104 -106  дати відповідь на питання:

  • Чи можуть риби змінювати зовнішній вигляд? Як вони розмножуються?

5 група - Роль риби у природі та житті людини.

  • За допомогою малюнків розкажіть про роль риб у природі та житті людей.

VІІ.  Презентація роботи груп.

  1. 1 група      Слайди № 9, 10, 11.

2 група      Слайд № 12, 13, 14, 15.

3 група      Слайд № 16.

4 група      Слайд № 17.

5 група      Слайд № 18.

 

  • Які відкриття ви зробили на уроці?

 

VІІІ.  Засвоєння нових  знань  і навичок учнів.

 

  1. Методом «Пресу» довести твердження.        Слайд № 19.
    Метод «Прес»: 

Я вважаю… 
Тому,що…    Отже…  
 

   Довести  твердження: 
       Короп – це риба, бо…. 

2.  Цікава математика. Слайд  20.

3. Розв`язання проблемного питання поставленого на початку уроку.

     - Якщо ви уважно читали матеріал підручника, то зможете дати відповідь на

поставлене проблемне питання:

- Чому маленькі тварини - комахи, риби, земноводні, плазуни - відкладають багато яєць і ікринок?

- Чому чим більше тварина, тим менше у нього потомства?

4. Тестування з самоперевіркою. Слайд  21.

  1. а,  г
  2. а
  3. б
  4. а
  5. б,  в
  6. 2, 4, 1, 3.

 

 ІХ. Застосування засвоєних знань,  умінь і навичок учнів.

  1. Обговорення проблеми

    Вправа 2 – 4,  всі разом.

  • Як повинні поводитися люди,щоб не зменшувалася чисельність риб у водоймах?
  1. Гра «Розподіли риб на групи».

Розподіл риб на групи за середовищем існування. (картки)

Х. Підбиття підсумків.  Слайд  22.

  1. Вправа « Інтерв`ю»

- Що тобі запам’яталося?

- А що  вразило на уроці?

- Які висновки про життя риб ти зробив для себе особисто?

   2. Складання  «Сенкану»

  • Риби
  • Мокрі , слизькі, обтічні
  • Живляться, розмножуються, плавають
  • Мешкають у прісній та солоній воді
  • Водолюби
  1. Самооцінка роботи своєї роботи на уроці.
  • А зараз оцініть свою роботу на уроці.

 

ХІ.   Д/з на вибір

  1. Опрацювати розділ у підручнику, дати відповіді на запитання і виконати завдання (на с.104-106).
  2. Скласти усний твір-фантазію «Якби людина жила у воді».
  3. Підготувати розповідь про одну з риб.

1

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Девіз уроку: Діяти оперативно!Думати обов’язково!Сперечатися активно!Для всіх доказово

Номер слайду 2

Девіз уроку:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Діяти активно! Думати оперативно!Сперечатися доказово. Для всіх обов’язково!

Номер слайду 3

ЯКІ З ВІДОМИХ ВАМ ВЕЛИКИХ ГРУП ТВАРИН ЖИВУТЬ ВИКЛЮЧНО УВОДОЙМАХ?КОМАХИПТАХИРИБИЗВІРІ

Номер слайду 4

РИБИ. ПРИСТОСУВАННЯ ЇХ ДО ЖИТТЯ У ВОДІ. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК РИБ..

Номер слайду 5

«Хочу дізнатись про …..». «Хочу навчитись …..». Закінчіть речення:

Номер слайду 6

70 - 100 яєць700 яєць70 яєць

Номер слайду 7

300 мільйонів Кілька десятків тисяч

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Проблемне питання. Знайдіть залежність кількості дитинчат від розміру тварин.- Чому маленькі тварини - комахи, риби, земноводні, плазуни - відкладають багато яєць і ікринок?- Чому чим більше тварина, тим менше у нього потомства?

Номер слайду 10

Мешканці прісних водойм. Щука. Товстолоб. Короп. Червонопірка. Карась. Сом

Номер слайду 11

Мешканці морів і океанів. Тунець. Скумбрія. Бичок. Ставрида. Камбала

Номер слайду 12

головатулубхвістплавціБУДОВА ТІЛА РИБ Тіло риби вкрите лускою. ЗЯБРОВА КРИШКА

Номер слайду 13

Риби – це група тварин, які живуть у водному середовищі. Для них характерні наявність плавців та дихання зябрами. Тіло вкрите лускою.

Номер слайду 14

Риби бувають різні за формою тіла …

Номер слайду 15

за розмірами …

Номер слайду 16

за забарвленням.

Номер слайду 17

РОСЛИННОЇДНІВСЕЇДНІХИЖІ

Номер слайду 18

Розмноження риб

Номер слайду 19

Значення риб

Номер слайду 20

ДОВЕДІТЬ ТВЕРДЖЕННЯ: КОРОП – ЦЕ РИБА, … Я ВВАЖАЮ…ТОМУ, ЩО…ОТЖЕ …

Номер слайду 21

Цікава математика. Риба - меч- чемпіон зі швидкісного плавання. В момент нападу вона набирає швидкість 100 км / год. Акули рухаються зі швидкістю 40 км /год. На скільки більша швидкість риби - меч?

Номер слайду 22

а, габаб, в2, 4, 1, 3. Самоперевірка

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Чи насправді летюча риба літає? Виявилося, що летюча риба зовсім не махає під час польоту крилами-плавцями, вона просто планує. Щоб вискочити з води, летюча риба стрімко прямує вгору і б’є по воді хвостом. У повітрі вона рухається зі швидкістю близько 18 м /сек.

Номер слайду 25

Риба-вудильник Останнім нашим гостем є глибоководна риба-вудильник. У неї на голові росте своєрідна вудка з ліхтариком на кінці. Ліхтарик світиться у темряві і приваблює довірливих рибок, що пливуть вудильнику прямо в пащу.

Номер слайду 26

Сенкан Риби Мокрі , слизькі, обтічні Живляться, розмножуються, плавають Мешкають у прісній та солоній воді Водолюби

zip
Додано
7 лютого 2019
Переглядів
3486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку