на тему:
“Вода. Три стани води. Властивості води. ”
Дацюк І.М.
Слайд №1 (Презентація: Вода. Три стани води. Властивості води.)
Урок засвоєння нових знань
Клас 3
Тема: «Вода. Три стани води. Властивості води»
Мета:
Освітня: навчити дітей спостерігати за живою та неживою природою (рослинам і тваринам світом, працею людей, температурою повітря, станом неба); формувати поняття «вода»; формувати уявлення про розподіл води на Землі; формувати вміння порівнювати три стани води (рідина, сніг, лід, водяна пара) на основі виділення істотних ознак, робити висновки; формувати уявлення про роль води в природі, властивості води; учити дітей спостерігати та з'ясувати властивості води – рідини, характерні ознаки снігу, льоду, пари.
Виховна: Виховувати бажання економно використовувати воду; прищеплювати бережливе ставлення до води; виховувати спостережливість, мислення, вчити робити висновки у ході практичних і дослідницьких робіт; виховувати повагу до традицій українського народу вшановувати воду; виховувати бажання спостерігати за живою та неживою природою (рослинам і тваринам світом, працею людей, температурою повітря, станом неба), робити висновки.
Розвиваюча: Розвивати дослідницький підхід до пізнання навколишньої природи; вміння встановлювати взаємозв’язки між водою та іншими компонентами живої і неживої природи; розвивати вміння порівнювати три стани води; аналізувати природні явища, робити висновки, розвивати вміння спостерігати за живою та неживою природою (рослинам і тваринам світом, працею людей, температурою повітря, станом неба).
Обладнання: Малюнки: осені, роси, води, джерела, льоду річки,озера, ставка, моря, океану; карточки із завданнями, прислів’я, приказки, загадки, народні прикмети, вірші, музичний твір, кросворди. Підручник «Я і Україна» 1 клас (Н.М. Бібік); зошит з друкованою основою «Я і Україна» 1 клас (Н.М. Бібік). Презентація (34 слайди).
План
Слайд № 2 (План уроку)
II. Перевірка домашнього завдання.
1. Фронтальне опитування. Варіант 1.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
IV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.
1. Розповідь учителя з елементами бесіди.
2. Гра №1 «Хто більше?»
3. Робота із зошитом з друкованою основою(с. 24).
4. Проведення бесіди та дослідів, у ході яких на основі спостережень учні усвідомлюють властивості води-рідини.
VI. Запам’ятовування навчального матеріалу.
2. Робота з підручником (с.92).
3. Робота в зошиті з друкованою основою (с.24).
4. Робота в парах.
5. Гра №2 «Не помились.»
VII. Узагальнення і систематизація знань учнів.
1. Робота з підручником (с. 62.)
2. Робота в зошиті з друкованою основою (с. 24. завд. 1).
3.Тестові завдання (за картками).
4.Гра №3 «Властивості – стани.»
VIII. Підведення підсумків, оцінювання.
IX. Домашнє завдання, інструктаж.
( Варіант 1,2)
4. Спостереження.
Хід уроку:
I. Хвилинка спостереження:
Слайд №3 (Спостереження за неживою природою, малюнок.)
1.За неживою природою:
а) Чи високо сонце над горизонтом(землею)?
б) Чи довший день за ніч?
в) Зараз холодно на вулиці? Яким кольором позначимо кружечок? (Слідкуємо, як діти позначають у зошитах.)
г) Яке зараз небо переважно?
д) Які опади зараз? Чи є на дворі вітер? Вітер холодний чи теплий?
Слайд №4 (Спостереження за живою природою.)
2. За живою природою:
а) Як змінилася трава? Чи опадає листя з дерев?
б) Що відбувається з комахами? Як підготовлюють тварин? А чи готуються тварини до зими? Які птахи відлетіли у вирій? Які залишилися зимувати?
в) Що роблять люди на полях?
г)
Народні прикмети:
Слайд № 5 (Народні прикмети, малюнки.)
Загадки:
Слайд №6 (Відгадування загадок.)
Прислів'я та приказки:
Слайд №7(Прислів, приказки)
Вірші:
Слайд №8 (Вірш «Золота осінь».Мал.«Осінь»)
Золота осінь
Ще недавно в небі синім
Пролітали журавлі.
А сьогодні в безгомінні
Ходить осінь по землі.
І від краю і до краю,
І від двору до двора
Золотого урожаю
Знов до нас прийшла пора.
(мал. осені)
Слайд №9 (Вірш «Лісове джерельце».Мал. «Джерело».)
Лісове джерельце
Лісове джерельце,
Добре в нього серце,
Всім дає водиці:
І звірятку, й птиці,
Дереву, тварині,
Квітці і людині,
Тому і не міліє,
Дзюркотить, радіє
І з лісів дзвінкою
Витікає водою.
(мал. джерела).
Музичний твір:
Слайд №10 (Музичний твір. Мал. «Осінь».)
1. Журливо музика заграла,
І закружляло в вальсі листя.
В країну осінь завітала
Красива, сонячна, барвиста.
2. Відкриваємо завісу ненароком,
Зазираємо в осінню пору року,
Вона тоді буває чарівна
Коли стає золотокоса.
Отож, запрошуємо в осінь.
3. Хай усім буде затишно з нами,
Хоч за вікнами дощик шумить.
Поговоримо про осінь віршами,
І хай музика ніжно звучить.
Текст:
Слайд №11 («Щедра осінь». Мал. «Осінь»)
Щедра осінь
Осінь не завжди тішить нас сонячними днями. Та й похмурі дні світлішають, коли відзначають свято врожаю.
У садках нерідко ще висить на гілках червонощокі яблука, пізні сорти груш. На величезній сливі всі гілки вкриті темно-фіолетовими плодами так, що й листя не видно.
На освітленій сонцем ділянці саду звисають великі грона винограду – золотистого і синього. А в глибині, як яскраві жаринки, на великих розлогих кущах червоніють ягоди кизилу. Він уже нерідкий гість наших садів, до яких завітав з південних країн.
(мал. осені)
1. Фронтальне опитування. Варіант 1.
Слайд №12 («Перевір себе».Запитання.)
- Якого газу у складі повітря найбільше? (азоту)
- З чого складається повітря? (азот, вуглекислий газ, інші гази, кисень).
- Яку частину повітря становить кисень? (п’яту частину повітря).
- Про яку властивість кисню ви дізнались? (розчиняється у воді).
- Для чого потрібен кисень? (для дихання).
Допишіть речення. Пропущені слова виберіть з дужок.
( Рухається, вітер, прозоре, газоподібному).
Слайд № 13 (Кросворд. Запитання до кросворду.)
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1).Газ, якого у складі повітря найбільше. (азот).
2). Для чого потрібен кисень? (дихання).
3). Повітря немає кольору, воно… (прозоре).
4). У якому стані перебуває повітря? (газоподібний).
5). Що створює переміщення над землею? (вітер).
III. Актуалізація опорних знань.
Слайд №14 («Давайте поспілкуємось». Запитання, ілюстрація.)
Роздатковий матеріал.
- Де є вода на Землі?
Слайд № 15 (Робота над загадками. Ілюстрація до загадок.)
Часом на камінь дереться,
Як немає – все всихає. (мал. води).
Впаде в воду – розпливеться. (мал. снігу).
Слайд № 16 (Кросворд. Запитання до кросворду.)
|
|
|
1 |
в |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
о |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
д |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
а |
|
|
|
|
|
|
1). Червоне коромисло через річку повисло… (Веселка).
2).З малої хмари великий… (Дощ).
3).Річку взимку вкриває… (Лід).
4).Під час кипіння з чайника йде… (Пара).
IV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Слайд № 17 (Тема уроку.)
Як ви розумієте висловлювання: «Без води нема життя»?
Послухайте прислів’я: «Чиста вода для хвороби біда», «Вода все очищає». Отже, вода конче необхідна для всього живого. І тому треба дізнатись, чому вода така цінність для всього живого.
Вода навколо нас – як же про неї не знати? Без води немає життя. Щоб жити, треба навчитись берегти воду.
Ви дізнаєтеся, де на Землі є вада, у яких станах і які властивості має вода – рідина, ви самостійно будете досліджувати воду, робити наукові висновки.
Отже, тема сьогоднішнього уроку: «Вода. Три стани води. Властивості води.»( Тема озвучена і записана на дошці).
V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.
1.Розповідь учителя з елементами бесіди.
Загадка:
Слайд № 18 (Загадка.)
Відома здавна рідина,
Усяк її вживає,
Буває хмаркою вона,
Сніжинкою буває…
(мал. вода).
Розповідь:
Слайд № 19 (У яких станах перебуває вода? Ілюстрації.)
У рідкому – вода;
У твердому – сніг, лід;
У газоподібному – водяна пара.
- Чому ж вода існує у трьох станах?
Тому, що відстань між молекулами і швидкість з якою рухається вона у воді – рідині, у воді – твердому тілі і у воді газоподібному тілі різні.
Бесіда:
2.Робота із зошитом з друкованою основою(с. 24. завд.2).
Розповідь:
Бесіда:
Слайд № 20 (Стани води. Ілюстрації.)
- Лід, сніг, град – це вода у… стані. (у твердому.)
- Дощ, роса, туман – це вода у … стані. (у рідкому.)
- Водяна пара – це вода у … стані. (у газоподібному.)
Виконання завдань.
3. Гра №1 «Хто більше?» Робота в групах.
Об’єднайтесь у дві групи. Дайте відповіді на запитання, яка команда набере більше балів,та і переможе.
1) Скільки можна прожити без води? (Декілька днів.)
2) У яких трьох станах буває вода у природі? (Рідкому, твердому та газоподібному.)
3) Які якості води – рідини ви знаєте? (Не має форми, текуча, прозора,без запаху, стискається при охолодженні.)
4) Що відбувається з водою при замерзанні? (Стискається.)
4. Проведення бесіди та дослідів, у ході яких на основі спостережень учні усвідомляють властивості води-рідини.
(Проводячи досліди, кожну властивість записую на дошці у схемах.)
Дослід 1. Налийте воду у склянку, потім вилийте її на стіл. Що з нею сталося? (Вода потекла.)
Слайд № 21(Дослід №1.)
- Чи має вода форму? (Не має форми).
Дослід 2. У склянку з водою опустіть ложку. Чи добре її видно? (Вода прозора.)
Слайд № 22 (Дослід №2.)
- Чи можемо ми бачити предмети, які знаходяться у воді? Чому? (Так, бо вода прозора).
Дослід 3. Подивіться, чи має вода колір? (Безбарвна.)
Дослід 4. Визначте, чи має вона запах? (Без запаху.)
Слайд № 23 (Дослід № 3,4.)
- Який колір має вода? (Безбарвна).
VI. Запам’ятовування навчального матеріалу.
Слайд № 24 («Поміркуйте». Запитання)
а) З чого складаються живі організми та неживі предмети? (З води.)
б) До яких предметів належить вода? (До всіх живих організмів.)
в) Що ще ви знаєте про воду? (Вода буває у трьох станах.)
г) Чи може людина жити без води? (Лише декілька днів.)
2. Робота з підручником (с.92).
Слайд № 25 (Бережливе ставлення до води.)
Розповідь:
- Наші предки дуже шанували воду. Вважалося великим гріхом кинути у річку чи озеро сміття, каміння або плюнути.
Коли вмивали дитину, промовляли:
«Мати моя, водо моя! Мати-водице, мати-водичко! Умий доні (синочку) личко».
Бесіда:
- Чи шанується вода в наш час? (Так, вшановувалась.)
- А чи збереглась традиція вшановувати воду? (Так.)
3. Робота в зошиті з друкованою основою (с.24, завд.3).
Розповідь:
- Вода у природі перебуває у трьох станах: твердому, рідкому та газоподібному. Вона має такі властивості: не має форми, текуча, прозора, безбарвна, стискається при охолодженні. Ваше завдання записати правильні відповіді у зошит.
Бесіда:
Слайд № 26 (Вода – рідка речовина.)
1). Вода – рідка речовина;
2). . (Лід – це вода у твердому стані.)
3). . (Дощ – це вода у рідкому стані.)
4). . (Водяна пара – це вода у газоподібному стані.)
5). Під час охолодження вода . (замерзає)
6). Під час нагрівання вода . (розширюється.)
7). Коли вода замерзає, вона . (стискається.)
4. Робота в парах.
Слайд № 27 (Тест.)
- Об’єднайтесь в пари. Виберіть правильну відповідь. Оцініть роботу.
Якості чистої води:
1). Вода:
а) рідина; -
б) тверда;
в) газоподібна.
2). Вода:
а) сипуча;
б) клейка;
в) текуча. -
3). Форма води:
а) вода має неправильну форму;
б) кругла;
в) немає певної форми,а набирає форму посудини. -
4). Колір води:
а) біла;
б) срібляста;
в) прозора. –
Слайд № 28 (Відповіді до тесту.)
5.Гра №2 «Не помились.»
На дошці вчитель прикріплює картки з написами: безбарвна – 2шт.; не має форми – 2шт.;прозорість – 2шт.; розширюється при нагріванні – 2шт.; стискається при охолодженні – 2шт.; без запаху – 2шт.; розширюється при охолодженні; перетворюється на лід; текучість; погано проводить тепло.
Діти діляться на дві команди, перша команда обирає картки з якостями води, друга – повітря. Команда, яка виконала завдання першою – перемогла.
VII. Узагальнення і систематизація знань учнів.
1.Робота з підручником (с.62).
- Чи всім потрібна вода?
Слайд № 29 («Вода потрібна всім».Мал. «Вода потрібна всім».Запитання.)
мал. «Вода потрібна всім». підручник с. 62
- Що зображено на малюнку? (Дівчинка, вовк, дерево, квіти.)
- Що об’єднує ці предмети? (Всі ці предмети складаються з води.)
- А змогли б вони прожити без води? (Ні.)
Отже, вода потрібна всім.
2.Робота в зошиті з друкованою основою (с. 24. завд.1).
Розповідь:
Бесіда:
Слайд № 30 (Кросворд. Питання до кросворду.)
1). Що зображено під номером один? (озеро).
2). А що під номером два? (людина).
3). Що зображено під номером три? (рослини).
4). Що зображено під номером чотири? (Ґрунт).
5). А що під номером п’ять? (тварини).
3.Тестові завдання. (За картками.)
1). Існує вислів, що вода дорожча за золото. Як це довести?
а) води у природі більше ніж золота;
б) воду можна купити, а золото – ні;
в) без води нема життя. -
2). На Землі багато води, але її треба економити. Чому?
а) у природі мало прісної води; -
б) замулюються озера і болота;
в) вода випаровується.
4. Гра №3 «Властивості – стани.»
Вчитель ділить клас на дві команди та роздає їм картки з назвами станів та властивостей води (не має форми, вода, безбарвна, лід, текуча, сніг, водяна пара, прозора, без запаху, стискається при охолодженні).
- Ваше завдання поділити ці карточки на дві групи: стани і властивості води. Команда, яка впорається швидше – перемогла.
VIII. Підведення підсумків, оцінювання.
Фронтальна бесіда.
Слайд № 31 (Підсумкова бесіда. Запитання.)
- Які властивості має вода? (не має форми, безбарвна, текуча, прозора, без запаху, стискається при охолодженні).
Отже, ми сьогодні дізналися, що вода є в кожній істоті; що вона у природі перебуває у трьох станах, і, що без води життя на Землі неможливе.
IX. Домашнє завдання, інструктаж.
Слайд № 32 (Домашнє завдання. Підручник та зошит.)
Поміркуйте:
- Чому в акваріумі добре видно рибок, рослин, пісок?
2.Зошит з друкованою основою( с.25. завд.5).
- Дайте відповіді на запитання.
Слайд № 33 (Домашнє завдання. Варіант 1. Творче завдання, спостереження.)
Варіант 1
3.Творче завдання.
Поясніть прислів’я:
4. Спостереження:
- На основі спостережень за тваринним світом, охарактеризувати поведінку птахів.
Варіант 2
Слайд №34 (Домашнє завдання. Варіант 2. Творче завдання, спостереження.)
3.Творче завдання.
Поясніть прислів’я:
4. Спостереження:
- На основі спостережень, охарактеризувати зміни у рослинному світі.
1