Інтегрований урок "Світ фантастики у творах Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див» та Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» синтезує зміст зарубіжної та української літератур; сприяє розвитку вміння вдумливо читати казки, навичок компаративного (порівняльного) аналізу героїв, критичного мислення, уяви п'ятикласників.
Новоселівська філія
комунального закладу Очеретинський навчально-виховний комплекс:
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів – дошкільний навчальний заклад (опорний навчальний заклад)
Ясинуватського району Донецької області
Серія «Інтегровані уроки (зарубіжна література – українська література)»
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК
КОМПАРАТИВНОГО АНАЛІЗУ
(ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА – УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА)
ТЕМА: СВІТ ФАНТАСТИКИ У ТВОРАХ
ЛЬЮЇСА КЕРРОЛЛА «АЛІСА В КРАЇНІ ДИВ»
Г. МАЛИК «НЕЗВИЧАЙНІ ПРИГОДИ АЛІ В КРАЇНІ НЕДОЛАДІЇ»
Автор розробки – Попова Т. Ю.
Тема: Світ фантастики у творах Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див» та Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».
Мета: визначити спільне та відмінне в зображенні світу фантастики на прикладі казок Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див» та Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»; розвивати вміння вдумливо читати казки, навички компаративного (порівняльного) аналізу героїв, критичне мислення, уяву п'ятикласників; виховувати повагу до культури різних народів світу, прищеплювати любов до читання книжок.
Тип уроку: інтегрований урок компаративного аналізу (зарубіжна література – українська література).
Унаочнення: мультимедійна презентація до уроку (див. додаток). Методи та прийоми: бесіда, «Незакінчені речення», компаративний аналіз; ігрові прийоми: «Упізнай за речами казкового персонажа», «Заповни анкети випадкових гостей», КСВ (комунікативно-ситуативна вправа).
Форми роботи: фронтальна, у парах.
Перебіг уроку І. Організаційно-мотиваційний етап
1. Оргмомент.
2. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності (слайд № 1).
- Сьогодні, діти, у нас незвичайний урок. Ми поєднаємо з вами зміст двох навчальних предметів: української літератури та зарубіжної літератури. Тема нашого уроку: «Світ фантастики у творах Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див» та Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в Країні Недоладії». На цьому уроці ми порівняємо незвичайний світ двох фантастичних країн: визначимо в них спільне та відмінне. Уміння порівнювати є необхідною рисою сучасної людини.
Епіграфом уроку візьмемо слова Л. Данілкіна, який зазначав: «Не треба дивитися на фантастику згори; є речі, які тільки звідси й дізнаєшся»(слайд № 2).
- Як ви розумієте зміст цього висловлювання? (Діти пояснюють своє розуміння висловлювання).
- Тож уперед у світ фантастики Країни Див та Недоладії! ІІ. Виконавчо-діяльнісний етап
3. Актуалізація опорних знань учнів.
3.1. Фронтальна робота. Заповнення візитних карток письменників – авторів казок (слайд № 3).
- Але спочатку пригадаймо відомості про авторів цих казок – Льюїса Керролла та Галину Малик (складники візитівок поступово висвітлюються на слайді).
3.2. «Незакінчені речення». Вхід до фантастичних країн (слайд № 4).
- Яким способом можна потрапити до цих фантастичних країн?
Продовжте незакінчені речення та співвіднесіть їх із країною.
1. У цю країну потрапиш через… (кролячу нірку) – Країна Див.
2. До цієї країни можна потрапити, якщо не … (доробити 100 справ) – Недоладія.
3. Потрапиш до цієї країни, якщо будеш багато… (плакати) – Сльозолий.
- Яка країна є зайвою? (Сльозолий). Який письменник придумав цю країну і в якій казці? (В. Симоненко. «Цар Плаксій і Лоскотон»).
4. Аналіз змісту казок.
4.1. Літературна гра «Закони країн» (слайд № 5).
Вхід до фантастичних країн зроблено!
- Які ж закони (порядки) існують у фантастичних країнах Див та Недоладії?
Перевірмо, наскільки добре ви їх знаєте (спочатку учні називають закони Країни Див, а потім Недоладії, продовжуючи незакінчені речення, висвітлені на слайді).
«Закони Країни Див» «Закони країни Недоладії»
1. Дверцята в Країну Див 1. Мешканців до країни Недоладії відчиняє … постачає…
2. У Країні Див можна розтягнутися 2. У Недоладії маленькі рибки не або стягнутися, як …. плавали в ставку, а…
3. У голові того, хто перебуває в Країні 3.На небі Недоладії сяяло не кругле Див, народжуються різноманітні… сонце, а…
4. Випивши рідину із пляшечки, у Країні 4. У Недоладії квіти ромашки не мали
Див можна… ….
5. З'ївши тістечко, у Країні Див можна 5. У Недоладії нове відро біля
…. колодязя було …
6. Годинник у Країні Див показує не котра 6. Годинник у Недоладіїї не має година, а … …
7. У Країні Див час пити вечірній чай завжди 7. Щоб перенестися з Недоладії, о …. годині. треба …
8. Королева, Король, їхні піддані в Країні 8. Правителем Недоладії був Див були звичайними …. ….. …
9. У Королеви Країни Див був тільки один 9. Перший Недорадник Недоладії спосіб вирішення всіх проблем… усім відрубував …
10. У Країні Див у крокет грають за 10. Уся гвардія Недоладії була в допомогою… руках ….
Зробіть висновок:
• Назвіть схожі закони (порядки) двох країн?
• Які з них не підлягають здоровому глузду, тобто є абсурдними?
4. 2. Словесне малювання. Портрети випадкових гостей (слайд № 6).
- Випадкові гості фантастичних країн – дівчатка Аліса та Аля.
- Подивіться на їхні портрети та словесно опишіть зовнішній вигляд дівчаток.
Аліса – охайна дівчинка. У неї світле причесане волосся. В Аліси великі допитливі очі. Її одяг також охайний: блакитна сукня, білі фартушок і панчохи. На ніжках – чорні туфлі. |
Аля – звичайна дівчинка. У неї – ластовиння на носі, дві кіски, ямочки на щічках. Та була вона неохайною. Одна коса в Алі заплетена, а інша завжди розплетена. |
4.3. Заповнення анкет випадкових гостей (слайд № 7).
- Я знаю, що ви любите заповнювати анкети. Зараз спробуємо попрацювати самостійно в парах і заповнити анкети Аліси та Алі.
Анкети випадкових гостей
Ім'я героїні
|
|
|
Назва фантастичної країни |
Країна Див |
Країна Недоладія |
У який спосіб до країни потрапила дівчинка?
|
Уві сні побігла за Білим Кроликом; через кролячу нірку, полетівши під землю.
|
Вилетіла через вікно – її переніс Недочеревик. |
Чому дівчинка потрапила до країни?
|
Була допитливою, фантазеркою.
|
Була ледачою, не доводила справи до кінця. |
Риси її вдачі
|
Допитлива, смілива, охайна, нетерпляча, фантазерка, чемна, розумна, вихована, співчутлива.
|
Спочатку ледача, нечепура, запальна; після повернення із країни – співчутлива, товариська, доводить справи до кінця. |
У який спосіб дівчинка повернулася додому? |
Прокинулася від сну. |
Заплела косу, промовила заклинання. |
4.4. Перевірка самостійної роботи в парах.
Учні читають результат. Учитель на слайді № 8 демонструє можливий варіант заповнення анкет.
4.5. Компаративний аналіз: порівняння анкет Аліси та Алі (слайд № 9).
|
|
Висновок:
Після пригод незвичайною країною Недоладія особливо змінилася Аля. Вона стала співчутливою, товариською; дівчинка почала доробляти всі справи. Аліса ж зрозуміла, що не все в житті підлягає здоровому глузду.
4.6. Літературна гра «Упізнай за речами казкового персонажа» (слайди № 10, 11).
- У Країні Див та країні Недоладії живуть незвичайні казкові персонажі.
Перед вами – зображення речей, що належать цим фантастичним мешканцям. Упізнайте, кому вони належать (п'ятикласники працюють самостійно в зошитах, а потім озвучують результат).
|
|
|
|
4.7. Порівняльний аналіз казкових персонажів (слайд № 12).
Бесіда.
- Визначте спільне та відмінне в казкових жителях двох країн.
(Спільне: жителі обох країн незвичайні, вони не дружать із часом.
Відмінне: казкові персонажі Країни Див – у цілому незвичайні тварини, хоч є і людина – Божевільний Капелюшник; казкові жителі Недоладії мають людський вигляд, але в їхній зовнішності чи характері щось не до ладу, тому й називаються вони недоладянами).
- Як вплинула зустріч із ними на головних героїнь – Алісу та Алю?
(Недоладяни допомогли Алі змінити характер, а, наприклад, Аліса, зустрівшись із Королевою, стала ще сміливішою; поспілкувавшись із Божевільним Капелюшником, Шаленим Зайцем, зрозуміла: деякі речі в житті зовсім не підлягають логіці).
5. Інтертекстуальна творча діяльність (слайд № 13).
КСВ (комунікативно-ситуативна вправа)
Уявіть незвичайну зустріч Аліси та Алі. Придумайте діалог та розіграйте його.
ІІІ. Контрольно-корекційний етап
6. Підбиття підсумків уроку.
6.1.Узагальнювальна бесіда (слайд № 14).
• Про що ви дізналися з фантастичних казок Льюїса Керролла та Галини Малик?
• Чого навчили вас ці твори?
• Яка казка вам сподобалася більше? Чому?
• Чи корисно на вашу думку читати фантастичні твори? Чому?
• Кому б ви порадили прочитати ці казки?
6.2. Рефлексія. «Вільний мікрофон». На сьогоднішньому уроці викликало труднощі видалося нецікавим… мені сподобалося…
6.3. Оцінювання.
6.4. Домашнє завдання (слайд № 15).
Для всіх:
1) до уроку позакласного читання прочитати уривки з казки «Аліса в Країні Див»;
2) переказувати улюблений уривок.
За бажанням:
Написати фанфік «Аліса в Країні…» або «Аліса та Аля в Країні …»
Використані інформаційні джерела
1. Авраменко О. М. Українська література. Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К., 2013. – 288 с.
2. Льюїс Керролл. «Алісині пригоди в Дивокраї». – Тернопіль. – 2006. – 208 с.
3. Ніколенко О. М., Мацевко-Бекерська Л. В., Орлова О. В. та ін. Книжка для вчителя: Уроки зі світової літератури в 5 класі (Серія «Бібліотека словесника»). – К.: Грамота, 2013. – 264 с.