20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Інтегрований урок "Світ фантастики у творах Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див» та Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» (5 клас)

Про матеріал

Інтегрований урок "Світ фантастики у творах Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див» та Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» синтезує зміст зарубіжної та української літератур; сприяє розвитку вміння вдумливо читати казки, навичок компаративного (порівняльного) аналізу героїв, критичного мислення, уяви п'ятикласників.

Перегляд файлу

Новоселівська філія

комунального закладу Очеретинський навчально-виховний комплекс:

загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів – дошкільний навчальний заклад  (опорний навчальний заклад) 

Ясинуватського району Донецької області

 

Серія «Інтегровані уроки  (зарубіжна література – українська література)»

 

 

 

5   КЛАС

 

 

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК

КОМПАРАТИВНОГО АНАЛІЗУ

(ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА – УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА)

 

ТЕМА:  СВІТ ФАНТАСТИКИ У ТВОРАХ

ЛЬЮЇСА КЕРРОЛЛА «АЛІСА В КРАЇНІ ДИВ»

ТА

Г. МАЛИК «НЕЗВИЧАЙНІ ПРИГОДИ АЛІ В КРАЇНІ НЕДОЛАДІЇ»

Автор розробки – Попова Т. Ю.

Тема: Світ фантастики у творах Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див» та Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».

Мета: визначити спільне та відмінне в зображенні світу фантастики на прикладі казок Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див» та Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»; розвивати вміння  вдумливо читати казки, навички компаративного (порівняльного) аналізу героїв, критичне мислення, уяву п'ятикласників; виховувати повагу до культури різних народів світу, прищеплювати  любов до читання книжок.

Тип уроку: інтегрований урок компаративного аналізу (зарубіжна література – українська література).

Унаочнення: мультимедійна презентація до уроку (див. додаток). Методи та прийоми: бесіда, «Незакінчені речення», компаративний аналіз; ігрові прийоми: «Упізнай за речами казкового персонажа», «Заповни анкети випадкових гостей», КСВ (комунікативно-ситуативна вправа).

Форми роботи: фронтальна, у парах.

 

Перебіг уроку                       І. Організаційно-мотиваційний етап

1.   Оргмомент.

2.   Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності (слайд № 1).

-                 Сьогодні, діти, у нас незвичайний урок. Ми поєднаємо з вами зміст двох навчальних предметів: української літератури та зарубіжної літератури. Тема нашого уроку: «Світ фантастики у творах Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див» та Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в Країні Недоладії». На цьому уроці ми порівняємо незвичайний світ двох фантастичних країн: визначимо в них спільне та відмінне. Уміння порівнювати є необхідною рисою сучасної людини. 

 Епіграфом уроку візьмемо слова Л. Данілкіна, який зазначав: «Не треба дивитися на фантастику згори; є речі, які тільки звідси й дізнаєшся»(слайд № 2). 

-                 Як ви розумієте зміст цього висловлювання? (Діти  пояснюють своє розуміння висловлювання). 

-                 Тож уперед у світ фантастики Країни Див та Недоладії!                               ІІ. Виконавчо-діяльнісний етап

3.   Актуалізація опорних знань учнів.

  3.1. Фронтальна робота. Заповнення візитних карток письменників – авторів казок (слайд № 3).

-   Але спочатку пригадаймо відомості про авторів цих казок – Льюїса Керролла та Галину Малик (складники візитівок поступово висвітлюються на слайді).

 

  3.2. «Незакінчені речення». Вхід до фантастичних країн (слайд № 4).  

-   Яким способом можна потрапити до цих фантастичних країн?

Продовжте незакінчені речення та співвіднесіть їх із країною.

1.     У цю країну потрапиш через… (кролячу нірку) – Країна Див.

2.     До цієї країни можна потрапити, якщо не … (доробити 100 справ) – Недоладія.

3.     Потрапиш до цієї країни, якщо будеш багато… (плакати) – Сльозолий.

-         Яка країна є зайвою? (Сльозолий). Який письменник придумав цю країну і в якій казці? (В. Симоненко. «Цар Плаксій і Лоскотон»).

4.  Аналіз змісту казок.

4.1. Літературна гра «Закони країн» (слайд № 5).

Вхід до фантастичних країн зроблено!

-         Які ж закони (порядки) існують у фантастичних країнах Див та Недоладії?

Перевірмо, наскільки добре ви їх знаєте (спочатку учні називають закони Країни Див, а потім Недоладії, продовжуючи незакінчені речення, висвітлені на слайді).

 «Закони Країни Див»                            «Закони країни Недоладії»

1.     Дверцята в Країну Див                                   1. Мешканців до країни Недоладії відчиняє …                                                          постачає…

2.     У Країні Див можна розтягнутися                 2. У Недоладії маленькі рибки не  або стягнутися, як …. плавали в ставку, а…

3.     У голові того, хто перебуває в Країні           3.На небі Недоладії сяяло не кругле Див, народжуються різноманітні…                 сонце, а…

4.     Випивши рідину із пляшечки, у Країні        4. У Недоладії  квіти ромашки не мали

Див можна…                                                     ….

5.     З'ївши тістечко, у Країні Див можна           5. У Недоладії  нове відро біля 

….                                                                       колодязя було …

6.     Годинник у Країні Див показує не котра      6. Годинник у Недоладіїї не має година, а …                                                        …

7.     У Країні Див час пити вечірній чай завжди   7. Щоб перенестися з Недоладії, о  …. годині. треба …

8.     Королева, Король, їхні піддані в Країні          8. Правителем Недоладії був Див були звичайними ….                                      ….. …

9.     У Королеви Країни Див був тільки один          9. Перший Недорадник Недоладії спосіб вирішення всіх проблем…                        усім відрубував …

10.            У Країні Див у крокет грають за                   10. Уся гвардія Недоладії була в  допомогою… руках …. 

   

 Зробіть висновок: 

       Назвіть схожі закони (порядки) двох країн? 

       Які з них не підлягають здоровому глузду, тобто є абсурдними?

4. 2. Словесне малювання. Портрети випадкових гостей (слайд № 6).

-              Випадкові гості фантастичних країн – дівчатка Аліса та Аля.

-              Подивіться на їхні портрети та словесно опишіть зовнішній вигляд дівчаток.

         Аліса – охайна дівчинка. У неї світле причесане волосся.  В Аліси  великі допитливі очі. Її одяг також охайний:

блакитна сукня, білі фартушок і панчохи. На ніжках – чорні туфлі.  

         Аля – звичайна дівчинка.  У неї – ластовиння на носі, дві кіски, ямочки на щічках. Та була вона неохайною. Одна коса в Алі заплетена, а інша завжди розплетена.

 

4.3. Заповнення анкет випадкових гостей (слайд № 7). 

-              Я знаю, що ви любите заповнювати анкети. Зараз спробуємо попрацювати самостійно в парах і заповнити анкети Аліси та Алі.

Анкети випадкових гостей

Ім'я героїні

 

 

 

       

 Назва           фантастичної країни

    Країна Див

 Країна Недоладія

У який спосіб до країни потрапила дівчинка?

 

Уві сні побігла за Білим Кроликом; через кролячу нірку, полетівши під землю.

 

Вилетіла через вікно – її переніс

Недочеревик.

Чому дівчинка потрапила до країни?

 

Була допитливою, фантазеркою. 

 

Була ледачою, не доводила справи до кінця.

Риси її вдачі 

 

Допитлива, смілива, охайна, нетерпляча, фантазерка, чемна, розумна, вихована, співчутлива. 

 

Спочатку ледача, нечепура, запальна; після повернення із країни – співчутлива, товариська, доводить справи до кінця.

У який спосіб дівчинка повернулася додому?

Прокинулася від сну.

Заплела косу, промовила заклинання.

4.4.   Перевірка самостійної роботи в парах.

Учні читають результат. Учитель на слайді № 8 демонструє можливий варіант заповнення анкет.

4.5.   Компаративний аналіз: порівняння анкет Аліси та Алі (слайд № 9).

 

        Спільне: обидві дівчинки потрапили до фантастичних країн;    співчутливість;    

                              

 

        Відмінне: спосіб потрапляння до

фантастичних країн;

 

причина потрапляння;

 

риси вдачі;

 

спосіб повернення додому.

 

Висновок:

   Після пригод незвичайною країною Недоладія особливо змінилася Аля. Вона  стала співчутливою, товариською; дівчинка почала доробляти всі справи.  Аліса ж зрозуміла, що не все в житті підлягає здоровому глузду. 

4.6.   Літературна гра «Упізнай за речами казкового персонажа»  (слайди № 10, 11).

-              У  Країні Див та країні Недоладії живуть незвичайні казкові персонажі. 

Перед  вами – зображення речей, що належать цим фантастичним мешканцям. Упізнайте, кому вони належать (п'ятикласники працюють самостійно в зошитах, а потім озвучують результат).

 

 Відповіді: 

1.            Білий Кролик

2.            Гусінь

3.            Божевільний Капелюшник 4. Шалений  Заєць,

Божевільний Капелюшник, Сонько-Гризько.

5.     Білий Кролик.

6.     Чеширський Кіт

 

 Відповіді: 

1.     Недочеревик

2.     Недопопелюшка

3.     Недороль Десятий

4.     Недоборода

5.     Недождень

6.     Перший Недорадник

4.7. Порівняльний аналіз казкових персонажів (слайд № 12).

Бесіда.

-              Визначте спільне та відмінне в казкових жителях двох країн. 

(Спільне: жителі обох країн незвичайні, вони не дружать із часом.

Відмінне: казкові персонажі Країни Див – у цілому незвичайні тварини, хоч є і людина – Божевільний Капелюшник; казкові жителі Недоладії  мають людський вигляд, але в їхній зовнішності чи характері щось не до ладу, тому й називаються вони недоладянами).

-              Як вплинула зустріч із ними на головних героїнь – Алісу та Алю? 

(Недоладяни допомогли Алі змінити характер, а, наприклад, Аліса, зустрівшись із Королевою, стала ще сміливішою; поспілкувавшись із Божевільним Капелюшником, Шаленим Зайцем, зрозуміла: деякі речі в житті зовсім не підлягають логіці).

5.  Інтертекстуальна творча діяльність (слайд № 13). 

                   КСВ (комунікативно-ситуативна вправа)

Уявіть незвичайну зустріч Аліси та Алі. Придумайте діалог  та розіграйте його.

              ІІІ. Контрольно-корекційний етап

6.  Підбиття підсумків уроку. 

6.1.Узагальнювальна бесіда (слайд № 14). 

    Про що ви дізналися з фантастичних казок Льюїса Керролла та Галини Малик?

    Чого навчили вас ці твори?

    Яка казка вам сподобалася більше? Чому?

    Чи корисно на вашу думку читати фантастичні твори? Чому?

    Кому б ви порадили прочитати ці казки?

6.2.          Рефлексія. «Вільний мікрофон».  На сьогоднішньому уроці  викликало труднощі видалося нецікавим… мені сподобалося…

6.3.          Оцінювання.

6.4.          Домашнє завдання (слайд № 15).

 Для всіх:

1)  до уроку позакласного читання прочитати уривки з казки «Аліса в Країні Див»;

2)  переказувати улюблений уривок.

  За бажанням:

  Написати фанфік «Аліса в Країні…» або «Аліса та Аля в Країні …»

 

Використані інформаційні джерела

1.     Авраменко О. М. Українська література. Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К., 2013. –  288 с. 

2.     Льюїс Керролл. «Алісині пригоди  в Дивокраї». – Тернопіль. – 2006. – 208 с.

3.     Ніколенко О. М., Мацевко-Бекерська Л. В., Орлова О. В. та ін. Книжка для вчителя: Уроки зі світової літератури в 5 класі  (Серія «Бібліотека словесника»). – К.: Грамота, 2013. – 264 с.  

    

 

pdf
Додано
21 квітня
Переглядів
87
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку