Підготувала
вчитель трудового навчання
Храновська Л.В
Мета уроку: перевірка якості та міцності засвоєного матеріалу, сформованість умінь і навичок; внесення коректив. встановлення рівня оволодіння учнями основних теоретичних знань, повторення, більш глибоке осмислення навчального матеріалу, приведення його до певної системи. повторення та закріплення, уточнення та поглиблення попередньо засвоєних знань, умінь і навичок. допомогти учням усвідомити соціальну, практичну і особисту значимість навчального матеріалу; створити змістовні і організаційні умови для розвитку умінь будувати симетричні фігури, знаходити вісь симетрії в українських візерунках і різних геометричних фігурах; створити умови для творчої самореалізації особистості. Виховувати культуру мовлення, наполегливість, силу волі, чесність, працелюбність, почуття товариськості, створювати ситуацію успіху
Тип уроку: інтегрований -- практичного застосування знань, умінь і навичок;
Обладнання: таблиця «Геометричні перетворення», картки з індивідуальними завданнями, набори герметричних фігур, геометричне приладдя, стенди із зображеннями українських орнаментів, характерних елементів вишивки, індивідуальні картки з незавершеними візерунками; мультимедійна дошка, проектор.
Хід уроку
І. Організаційний частина.
1. Активізація уваги
Бажаємо успіху, щоб до кожного з вас
Завітало натхнення сьогодні у клас
Й збудило бажання здобути знання
Щоб потім життям ви не йшли навмання
Щоб вам захотілось новеньке пізнати
Самим научитись і інших навчати
Тож ми побажаєм, щоб лінь ви прогнали
Й натхнення щоб кожного з вас зустрічало
2. Повідомлення теми уроку та плану його проведення.
Тема сьогоднішнього уроку « Симетрія навколо нас»
На уроці ми:
Щоб наш урок пройшов успішно і цікаво нам перш за все потрібен гарний настрій і впевненість в своїх силах.
Надіємось, що на уроці ви всі будете старанними, уважними, активними. І до кожного з вас прийде УСПІХ. А успіх це -- 1% -- везіння+99% - потіння (слайд 1)
Отже щоб досягти успіху нам треба сьогодні добре потрудитись
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
Симетрія. Що таке симетрія? Де ми її використовуємо? Для чого вона у житті людини, її практичне застосування. На це і багато інших питань ми і дамо сьогодні відповідь.
Славо симетрія – грецького походження і в перекладі означає сумірність, правильне відношення у розміщенні частин.
Симетрія — гармонія, краса
Симетрія – дзеркальне відображення фігури
Симетрія - має велике значення для мистецтва і природи.
Симетрія – однаковість, рівномірність розміщення фігури по різні сторони від точки або прямої
Симетрія – це ідея за допомогою якої людина намагається пояснити і створити порядок, красу, досконалість
Симетрія – пропорційне розташування частин цілого по обидва боки від центру, середини.
Давайте пригадаємо, які види симетрії ми вивчали (таблиця)
( точка О є серединою відрізка ХХ ) слайд 2
( відрізок ХХ перпендикулярний до прямої L і ділиться нею пополам ) слайд 4
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Людство завжди ставило симетрію в ряд головних законів природи. Ніхто не знає як давно виникла симетрія. Симетрія скрізь – навколо нас, всередині нас, в природі, будівництві, предметах побуту, одязі, в усьому, що нас оточує.
Поглянемо навколо себе і назвемо, які предмети , на вашу думку, є симетричними. ( відповіді дітей )
Прагнення прикрасити свій одяг, свій дім завжди було властиве людині. Ще в найранішу пору свого розвитку вона зображувала на стінах печери, що правила їй за житло, а також на кам’яній зброї, якою користувалася, різні нескладні узори та схематичні зображення. Узори наносили на камінь, залізо, дерево, тканину.
У наші часи вміння прикрашати узорами-орнаментами широко застосовується в різних галузях сучасного життя:
- у промисловості — називайте, що конкретно прикрашають узорами. (Тканини, шпалери, килими, кераміка тощо.)
- в архітектурі (Скульптурні, орнаментальні прикраси.)
- в оформленні книжок, журналів.
Тобто все, що нас оточує в нашому побуті, має орнаментальне оформлення в тій чи іншій формі.
Вишивка та різьба по дереву – це один із найдавніших та найпоширеніших видів народної творчості. Прагнення прикрасити свій одяг, свій дім завжди було властиве людині. За допомогою орнаменту звичайний шматок домотканого полотна чи непоказна дошка перетворювалася у витвір мистецтва.
Переглянемо слайди які показують симетрію у житті людини ( презентація )
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок:
Зараз відкриємо зошити з геометрії, запишемо тему уроку і побудуємо трикутник симетричний даному (слайд) – коментар учня
У кожного з вас є набори геометричних фігур. Ваше завдання знайти осі симетрії у цих фігурах. Яким способом будемо шукати – перегинання. Після виконання завдання поміняйтесь конвертами і перевірте один-одного за допомогою слайдів. За кожну вірні відповідь – один бал ( на конверті )
Розглядаючи зразки орнаментів, можна встановити, що вони у своїй побудові мають певну закономірність, повторення елементів узору, певну симетрію.
Якщо скласти такий орнамент удвоє, можна побачити, що обидві його половини мають однакові візерунки, які відходять від середини в протилежні боки. Такий орнамент зветься симетричним.
Діти розглядають ряд малюнків з орнаментами і вибирають симетричні.(Вибіркова перевірка).
V. Практична робота. Перенесення геометричного малюнку відповідно осі симетрії
Кожний узор планується та будується за певним задумом майстра. Перед тим як приступити до вишивки чи різьби по дереву потрібно вибрати малюнок (орнамент), що буде виконуватись, перенести його на папір (для зразка), а потім вже працювати з тканиною або деревом.
Сьогодні на уроці ми й закріпимо вміння симетрично переносити малюнок на папір, і ви самі створите контурний малюнок замкнутого орнаменту геометричних форм у квадраті чи колі за зразком.
Для правильної побудови симетричного узору треба застосовувати допоміжні лінії, користуватися лінійкою, олівцем. Домашнім завданням для вас буде закінчити роботу вдома)
VІ. Підсумок уроку
Що нового ви дізналися на уроці? Що сподобалось під час уроку? Отже ми всі переконались в тому, що світ симетрії безмежний, симетрія скрізь, в усьому, що нас оточує. Сьогодні на уроці ми об’єднали два предмети і переконалися в тому, що вони тісно пов’язані між собою і знання набуті на цих уроках необхідні у нашому повсякденному житті
Які риси характеру, з наведених нижче допомагали викликати інтерес до вивчення теми? А які заважали?
активність; ввічливість; упертість; дисциплінованість; неуважність; допитливість; лінощі; ініціативність; наполегливість; недбалість; організованість ; байдужість; доброта; грубість ;
VІІ. Домашнє завдання.
Симетрія — гармонія, краса
Симетрія – дзеркальне відображення фігури
Симетрія - має велике значення для мистецтва і природи.
Симетрія – однаковість, рівномірність розміщення фігури по різні сторони від точки або прямої
Симетрія – це ідея за допомогою якої людина намагається пояснити і створити порядок, красу, досконалість
Симетрія – пропорційне розташування частин цілого по обидва боки від центру, середини.
Аксесуари - дрібна деталь, доповнення до будь-якого предмету
Побутові предмети – предмети, що оточують людину і використовуються в побуті
Сувенір -- подарунок на згадку або річ, пов'язана зі спогадами.
Карнавальна маска -- предмет, накладка на обличчя, який надягається, щоб не бути впізнаним,
Брелок -- прикраса, виконана у вигляді підвіски на ланцюжку, браслеті, кільці для ключів
Асиметрія -- відсутність або порушення симетрії
Едісон -- американський вчений і винахідник: 1847 -- 1931
Діагональ
Діаметр
Пунктирна лінія