Тема: Виготовлення аплікації з музичним супроводом.
Мета: Ознайомити учнів з творами Ф.Шопена, формувати вокально-хорові навички, вчити виготовляти аплікацію з листя, квітів, трав; розвивати навички активного сприймання музичного твору, музичну пам'ять та кмітливість учнів, творчість, фантазію, уяву; виховувати працелюбність інтерес, любов до музики, формувати естетичні смаки.
Обладнання: Виставка дитячих робіт «Аплікація з листя», портрет Ф.Шопена, презентація «Виготовлення аплікації», звукозаписи творів Ф.Шопена.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань
міжпредметний (зінтегровано теми з предмету трудове навчання "Відображення рослинних форм у композиціях. Виготовлення аплікації з листя, квітів, трав." та музики
"Ф.Шопен Прелюдія №7, Прелюдія №20, Полонез ля мажор. Виконання пісень за бажанням.»)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Музичне вітання.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація учіння .
Сьогодні у нас незвичайний урок, працювати з вами буде два вчителі, ми поєднаємо уроки музики та трудового навчання. Виготовляти будемо аплікацію з листя, квітів, трав та знайомитись з творами Ф.Шопена, повторювати раніше вивчені пісні.
ІІІ. Відтворення та узагальнення понять і засвоєння відповідної системи знань.
Восени
Житнім щедрим колосом
Поле золотиться,
З гарним стиглим соняхом
Розмовля криниця.
На тини повилися
Гарбузи пузаті,
Розливають пахощі
Квіти біля хати.
Вітер грає листячком,
Дощик накрапає.
У моє віконечко
Осінь заглядає. (Г.Мельник)
Осінній вітер
Осінній вітер розвіває
Опале листя на алеї,
Хита тополю і не знає,
Чи він зустрінеться із нею?
Яскраві промені торкнулись
Вершин зажуреного клену.
Усе, що збулось і не збулось
Заплелось в ниточку зелену.
Кружля в повітрі падолистом
Останні пахощі від літа.
Осіннім мріям в серці тісно,
А їм би в небо полетіти. (І.Руснак)
Осінній день мов серед літа:
Дзижчить комар, працює бджілка,
Ще в квітниках - чимало квітів,
Та про сумне співа сопілка.
Жовтень живе собі тепло і жовто,
В жовтому танці барвисто кружляє;
А листопад заздро дивиться боком,
Бо жовтень скарб золотий десь ховає. (Г.Мельник)
Пригадайте які пісні про осінь ми вивчили?
Я. Степовий «Літо минулося», О.Зозуля «Осінь» (співають)
4. Бесіда з елементами пояснення.
У другому класі ми виготовляли аплікацію з листя. Пригадайте етапи виконання цієї роботи.
Які правила безпечної поведінки під час виконання роботи нам потрібно пригадати?
5.Демонстрація наочного матеріалу.
Перегляд презентації та виставки робіт учнів.
Фізхвилинка (Д.Височковська «Потанцюймо з нами»)
І. Узагальнення та систематизація матеріалу.
Підготуйте все необхідне для виготовлення аплікації. Ви будете працювати над аплікацією і слухати про відомого польського композитора Фредеріка Шопена.
Існує легенда, що в ту ніч, коли народився Фредерік Шопен, біля будинку зупинились мандрівні музиканти й заспівали польську народну пісню. Кажуть, що це сам народ зустрів піснею майбутнього композитора.
Музичні здібності хлопчика виявились дуже рано. Одного разу батько зайшов до кімнати й почув, як маленький Шопен грав гарну мелодію. Хлопчик сказав, що це він сам придумав мелодію. Тоді батько вирішив, що настав час вчити сина музичному ремеслу.
Коли маленький Шопен сідав за фортепіано, то обов’язково гасив у будинку всі свічки і грав у темряві. Коли ж він уночі зістрибував із ліжка і сідав за інструмент, служниці вважали, що він збожеволів.
Учителем Шопена став Войнек Живний, відомий у Польщі чеський музикант. На той час йому було понад 60, а малому Шопену лише 7, але вони по справжньому потоваришували.
У 8 років Шопен написав полонез (польський танець). Ноти він писати не вмів, тому їх записав вчитель. Газети того часу писали: «Восьмирічний автор танцю – справжній музичний геній»
У 12 років Шопен настільки досконало грав на фортепіано, що у нього навіть не було конкурентів.
У 13 років хлопчик вступив до музичного ліцею, а через 3 роки закінчив його з відзнакою.
Сьогодні ми прослухаємо музичні твори Шопена, які мають назву «прелюдія».
Прелюдія - відносно самостійна вступна частина до якого-небудь великого музичного твору або невелика самостійна п'єса, головним чином для клавесину, фортепіано чи органу.
- Первинне слухання.
- Бесіда про прослуханий твір.
- Аналіз твору.
- Вторинне слухання.
- Підсумок.
І. Підсумок уроку.
Демонстрація кращих робіт учнів.
Виконання пісні Л.Дичко «Пісня про гарний настрій»