Урок "Тварини. Різноманітність тварин"

Про матеріал
Матеріал уроку направлений на сприяння створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів; розширення та уточнення знань учнів про різноманітність тварин, умови їх проживання; вмінню наводити приклади і розпізнавати тварин найближчого оточення; формуванню вміння порівнювати тварин, групувати їх за способом пересування, середовищем існування; сприянню розвитку спостережливості, мислення дитини, уяви, пам’яті; вихованню почуття шанобливого ставлення до тварин.
Перегляд файлу

Розробка уроку природознавства (3 клас)

 

ТЕМА: „Тварини. Різноманітність тварин ."

 

Мета. Сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів; розширити та уточнити знання учнів про різноманітність тварин, умови їх проживання; вчити наводити приклади і розпізнавати тварин найближчого оточення; формувати вміння порівнювати тварин, групувати їх за способом пересування, середовищем існування; сприяти розвитку спостережливості, мислення дитини, уяви, пам’яті; прищеплювати почуття шанобливого ставлення до тварин.

Обладнання. Малюнки тварин, індивідуальні картки, квітка-ромашка, ребуси, маски тварин, мультимедійний комплекс

Тип уроку. Комбінований

Форма проведення уроку. Урок з підтримкою ІКТ

Хід уроку

 

І. Організаційний момент                  слайд 1

1)Вчитель:

 Любі діти! У наш клас

 Завітали гості щирі.

 Привітайте в добрий час

 Гостей усмішкою й миром.

Учні:

 Ми вам раді, люди добрі,

 І вітаєм щиро вас

 Та запрошуєм ласкаво

 На урок в наш третій клас!

Учитель: Сьогодні у нас багато гостей, які завітали, щоб побачити, як ви вмієте працювати на уроці природознавства, які ви творчі, активні. Наші пращури вірили, що кожний гість-посланий від Бога. Тому гостей пригощали, радо зустрічали. Сьогодні ми подаруємо нашим гостям цей урок.

2) Гра «Очікування»

- Давайте подумаємо і відповімо, що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку. Пам’ятайте, що починати потрібно зі слів: «Я хочу, щоб на...»
** Я хочу, щоб на уроці було цікаво.
** Я хочу, щоб на уроці я зрозумів матеріал.
** Я хочу, щоб на уроці збагатилися мої знання.
** Я хочу, щоб урок приніс мені радість.
** Я хочу, щоб урок приніс хороший настрій.
** Я хочу, щоб на уроці я здобула найкращі знання.
** Я хочу на уроці активно працювати.
- Впевнена, що ваші очікування виправдаються.
-А в мене є  свої думки,  я очікую від уроку, що ви:
** Навчитеся творити, мислити.
** У класі не буде жодного учня, який би не впорався із завданням.
** Правильно і точно висловлюватимете свої думки.
** Злагоджено працюватимете.
** Робитимете висновки.

ІІ.Підсумок фенологічних спостережень

1. Бесіда з синоптиками

- Світ навколо нас прекрасний, але водночас дуже загадковий. Допомогти передбачити його стан хоча б на день нам допоможе черговий  синоптик.
Синоптик
*Сьогодні __ лютого, вівторок, середина місяця і останній місяць зими.
Над Шосткою  сьогодні небо чисте, безхмарне. Опадів не очікується. Температура повітря мінус дев’ять градусів. Вітер помірний.
Синоптики радять бути обережними на дорогах, щоб не спричинити небезпечних ситуацій під час руху.

2. Доповідь прогностика

     

слайд 2

 

 

 

 

 

 Якщо лютий холодний, то липень - сухий і спекотний; грибів не ждіть до осені.

 У лютому - березень, то бійся в березні лютого.

 Глибокий сніг у лютому - будуть дощі влітку.

 У лютому луна йде далеко – морози  міцнішатимуть.

 Якщо у лютому висить багато густих і довгих бурульок - урожай буде хороший.

3. Інформаційна хвилинка

Назва «ЛЮТИЙ» закріпилася за місяцем у кінці минулого століття. Адже він люту вдачу має. Пронизливі сніговії, колючі морози, вітри й перемети - все це лютий. Про це свідчать і попередні назви місяця: крутень, зимобор, криводоріг, казибрід, межень (межа між зимою та весною).

 

ІІІ Перевірка домашнього завдання

1. Тестові    завдання

1.Що належить до хвойних рослин?

а) Липа;               б) сосна;              в) кульбаба.

  1. Що містить плід рослини?

а) Квітка;             б) насіння;           в) стебло.

  1. Який орган рослини знаходиться в ґрунті?

а) Квітка;             б) лист;                в) стебло;            г) корінь.

  1. Які рослини розмножуються спорами?

а) Дзвоник;                   б) дуб;                 в) папороть.

  1. Заповніть пропуски.

Корені рослин дихають…, яке міститься в ґрунті. Вони всмоктують

з ґрунту… і розчинені в ньому…

2. Технологія «Карусель»

1. Назвіть органи рослин.

2. На які три групи діляться рослини?

3. Яку функцію виконує корінь, стебло?

4. Для чого цвітуть рослини?

5. Доведіть, що рослина належить до живої природи?

6. Які рослини не мають плодів?

7. Чим відрізняються кущі від дерев, трав’янистих рослин?

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

- Зараз ми з вами розгадаємо кросворд. Ключове слово нам підскаже про що йтиме мова на уроці.

слайд 3

 

 

 

  • Коло бабусі сидить у кожусі,

  Проти печі гріється,

Без водички миється. (Кіт)

  • Гострі  зуби, сильні лапи

Дуже схожий на собаку, 
І полює дуже ловко, 
Що, впізнали, друзі, ... ?  (Вовка)

  • Голодна – мукає, сита - жує,

Усім дітям молоко дає. (Корова)

  • Дуже довга в неї шия,

Ще й смугаста як змія.

Через це через паркан

Заглядає ,наче кран. (Жирафа)

  • У кущах вона ночує
    І на зайчика полює.
    Вся руденька ця сестричка,
    А зовуть її ...
    (Лисичка)
  • Хто у Африці живе,

Цілий день банан жує?

Дражнить всіх мале звірятко.

Хто це, діти?...   (Мавпенятко)

  • Крила є, а не літає,

  Ніг нема, а не наздоженеш.  (Риба)

Яким словом ми можемо об’єднати  цих  істот? (тварини).

    Отже, сьогодні ми бкдемо працювати над темою «Тварини. Різноманітність тварин»  На уроці ми вирушимо у мандрівку до Царства Тварин, ми дізнаємось про різні групи тварин, навчимось розрізняти їх за істотними ознаками, умовами та середовищем їх життя.

 

слайд 4

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчені називають це царство  тварин Фауна.

Флора і Фауна

/казка/

 У цариці Природи не було дітей. І вирішила вона звернутися до Сонця і Вранішньої Зорі, Доброго Дня і Спокійної Ночі з проханням допомогти їй. Вранішня Зоря послала на землю Росинку, і та залишила на ній дві крапельки. Сонечко пригріло. День прикрив їх своєю легкою повітряною хустинкою. На зміну Дню прийшла Ніч. Її легка зоряна шаль лягла на краплинки. Послала Ніч Місяця, і він освітив їх слабким сріблястим сяйвом. Лежали дві краплинки у зоряній колисці. І Ніч співала їм свою пісню. Зоря наблизилася і зняла хустинку, покликала Сонце. Воно осяяло своїм промінням, зігріло крапельки, і сталося справжнє диво – дві прозорі краплинки, схожі на дім антики, перетворилися на чарівну Квіточку та прекрасного Метелика. Вони одразу ж подружилися і полюбили одне одного. Сонце, День і Ніч покликали царицю Природу.

 Природа торкнулась їх своїми вустами, і всі побачили ще одне диво – Квіточка й Метелик перетворилися на чарівних дівчаток.

    Я назву вас Флорою і Фауною. Ти, Флоро, будеш володаркою рослин. Тобі,Фауно, бути володаркою тваринного світу. Нехай квіточки, метелики, зайчики, берізки будуть для вас братиками, сестричками і просто друзями, – сказала цариця Природа.

 Сьогодні на уроці ми вирушимо у мандрівку до Царства Тварин, ми дізнаємось про різні групи тварин, навчимось розрізняти їх за істотними ознаками, умовами та середовищем їх життя.

VІ. Опрацювання нового матеріалу

  

1.Бесіда.

 -До якої природи належать тварини? Чому?

- Хто ж такі  тварини?

слайд 5

 

 

 

     -   Тварини – це звірі, що живуть у лісах.

  • Тварини – це птахи, що літають в небесній синяві.
  • Тварини – це змії та ящірки, які люблять вигріватися на сонечку.
  • Тварини – це жаби, які живуть у вологих місцях.
  • Тварини – це риби, що плавають у воді.
  • Тварини – це комахи, які зустрічаються на кожному кроці.

 

  •  Ми вже з вами багато знаємо про тварин. Сьогодні продовжимо мандрівку царством Тварин. На Землі живе більше 1мільйон 500тисяч різноманітних тварин. Хоча вони всі різні, проте багато з них мають щось подібне. За спільними ознаками вчені об’єднали тварин у групи. Не за кольором, не за розміром, не за способом харчування, а саме за істотними ознаками ( за тими, яких немає у інших тварин). Наше завдання- вчитися розрізняти тварин за їхніми характерними ознаками.
    Сьогодні мені будете допомагати ви, тому що ви також готувалися зі мною до цього уроку. Ви будете моїми асистентами – помічниками.
     

2. Складання схеми-моделі груп тварин і їх істотних ознак (поетапно).

слайд 6

 

 

 

 

 

 

 

3.Робота в малих групах

  •                   Мандруємо у царство тварин. Тварин різних видів вчені об’єднали в групи за істотними ознаками. Це комахи, риби, земноводні, плазуни,  птахи, звірі.

     Працювати ми  будемо в групах.

У кожній групі дітей є зоолог, який підготував цікавинки із життя тварин своєї групи. Читач, прочитає віршик, який ви складете  з окремих рядків. Всі учасники повинні скласти невеличку розповідь про запропоновану групу тварин, виділити  основні ознаки тварин. Координатор керує роботою своєї групи.

Працювати  будуєте за таким планом:

1. Розгляньте зображення тварин вашої групи. Що обєднує цих тварин?

2. Опрацюйте матеріал підручника, додатковий матеріал про тварин вашої групи.

3. Підготуйте розповідь про тварин вашої групи.

слайд 7

 

 

 

 

 

1 група

Комахи – найчисленніша група тварин. До неї належать метелики, жуки, мурашки, коники, джмелі та багато інших комах. Вони стрибають, бігають, повзають, літають, плавають.
Їх тіло поділено на три частини: голова, груди, черевце. На голові є очі, вусики і рот. За допомогою вусиків вони відчувають запах. Нюх у комах дуже добрий, це допомагає їм у пошуках їжі.
- Отже, яку назву має ця група тварин?
- Комахи.
- Яка ж істотна ознака комах?
Істотна ознака – мають шість ніг, тіло вкрите хітином.

слайд 8

Читання вірша.

На траві й квітках росинка,

Шелестіння й гомін гілки,

Щебетання й пісня пташки,

Скрип жука, гудіння бджілки...

                            Я. Щоголів

А ви знаєте що, найсильніша тварина  - не тигр, не лев, не слон, А жук – гнойовик скарабей. Ця комаха підіймає і переносить на своїй спині вантаж, який у 850 разів важчий за масу її тіла.

слайд 9

 

 

 

 

– Чому павуків не відносять до групи комах? (Технологія „ Мікрофон”)

- Комахи мають шість лапок, у павуків вісім лап.

 

2 група

В океанах, морях, річках і ставках живуть риби.
Тіло у них складається з голови, тулуба, хвоста. Воно сплюснуте з боків і вкрите лускою та слизом. Завдяки такій будові тіла, риби швидко рухаються у воді. Плавають риби за допомогою хвосткового плавця, якому допомагають інші плавці. Дихають зябрами, киснем, розчиненим у воді.
- Отже.яку назву має ця група?
* Риби.
- Яка ж істотна ознака риб?
Істотна ознака – тіло вкрите слизькою лускою, живуть тільки у воді, дихають киснем, розчиненим у воді.

слайд 10

 

 

Люблю я заглядати в плесо,

Очима досягати дна.

Там щука блисняє, мов лезо,

І погляд мій перетина.     ( Д. Павличко).

– Яких риб ви знаєте?

У наших водоймах водяться окуні, коропи, лящі, щуки, соми, краснопірки.

 Цікаво, що найбільшою рибою, яка живе у прісних водоймах  України, вважається сом. У два роки сом досягає довжини 50-60 сантиметрів, а у 25 років важить 110 кілограмів і має довжину тіла понад 3 метри.

3 група

Жаби і тритони – це земноводні, їхнє тіло вкрите м’якою, слизькою, вологою шкірою. Воно складається з голови, шиї, тулуба, передніх і задніх ніг. У деяких є хвіст. Якщо шкіра пересохне, тварина загине. Усі земноводні дихають киснем. Вони не можуть довго перебувати під водою. Тому частину життя земноводні проводять на суші, а частину – у воді.
- Яку ж назву має ця група?
- Земноводні.
- Яка ж істотна ознака цієї групи?
- Тіло вкрите м’якою, слизькою, вологою шкірою.
 

 

слайд 12

 

 

 

 

А  ви знаєте, що на території України  живуть такі земноводні: ропуха, жаба озерна, жаба трав’яна, жаба ставкова, тритон.

Прутка жаба може стрибати до двох метрів у довжину і близько метра у висоту. А мешкає рекордсменка у листяних лісах Закарпаття.

 

слайд 13

 

 

 

 

Читання вірша

Бережи природу, людино!

Бо ти сам частина її.

І жабку, і тритона

Не знищуй, а люби!

4 група

Черепахи, ящірки, змії, крокодили – це тварини, яких називають плазунами. Страхітливі, на першій погляд, ці тварини ніколи першими не зачеплять людину. На суші вони плазують, тобто тягнуть своє тіло по землі. Тіло їхнє вкрите сухими лусочками. У черепах ці лусочки зрослися й утворили міцний панцир. Вони живуть повсюду, немає їх лише там, де дуже холодно.
Взимку вони залягають у сплячку. 

- Яку ж назву має ця група?
- Плазуни.
- Яка ж істотна ознака плазунів?

Істотні ознаки – тіло вкрите сухою лускою, на суші повзають «плазуючи», у воді плавають.

слайд 1

 

Читання вірша

 

 

Ящірки зелені гріються на сонечку,

Стережуть комах.

І сіренький вужик виповз з очерету,

І весела бабка кружляє, наче птах.    (Ю. Грицик).

 

5 група

Тіло цих тварин вкрито пір’ям . У них  є голова, крила, дві ноги, хвіст. Ці тварини добре пристосувалися до польоту. Розміри дуже різні. Птахи є окрасою природи та її друзями.
- Яку назву має ця група?
- Птахи.
- Яка ж істотна ознака птахів?

Тіло, вкрите пір’ям – істотна ознака птахів.

слайд 15

 

 

 

 

– Яких птахів ви знаєте?

А ви знаєте, що: найвищій птах в Україні – сірий журавель. Зріст його досягає 1 метра 20 см. Птахи – дуже працелюбні тварини. Шпак працює на добу 17 годин, ластівка – 18 годин, стриж – 20 годин.

слайд 16

 

 

 

 

Читання вірша

Я гнізд не порушу...

У них навесні

Поселяться знов

Колискові пісні  (В. Кочевський)

  • Кожен птах будує свою оселю, яка зветься гніздом. Гніздечка бувають різні. Для леяких птахів людина майструє будиночки сама, запрошуючи крилатих друзів жити поряд.

слайд 17

 

 

 

-Люди дуже шанують птахів, бо вони не лише прикрашають природу, а й приносять неабияку користь. Недарма в народі кажуть: «Де багато пташок, там нема комашок».

  • Скажіть,  на які групи діляться птахи? (перелітні і зимуючі)
  • А який птах є символом України? (лелека)

слайд 18

 

 

  • Вважається, що лелеки в’ють своє гніздо на даху хороших людей.
  • А яке повір’я пов’язане з цим птахом?

В Україні ,крім лелеки білого, є ще лелека чорний, який занесений до Червоної книги України.

слайд 19

 

 

 

6 група

Звірі - надзвичайно чисельна група тварин. Тіло їх вкрите шерстю. Своїх малят вони вигодовують молоком. Пересуваються  на чотирьох ногах (крім китів і летючих мишей).

- Яку ж назву має ця група?
- Звірі.
- Яка ж істотна ознака цієї групи?

Істотна ознака – тіло звірів вкрите шерстю, малят вигодовують молоком.

слайд 20

 

 

 

 

 

- Яких звірів ви знаєте?

-А ви знаєте, що у середині лютого ведмедиця народжує в барлозі одне, двох  малят, маса яких 500 г. Мама годує малюків жирним молоком.

Їжак може не їсти 236 діб, а ведмідь 180.

 За зиму їжак втрачає майже половину своєї маси.

 Лось має найбільші роги серед звірів України, їх вага 20-25 кг.,

 Взимку білка накривається хвостом, як ковдрою.

Читання вірша

Любіть звірів маленьких і великих,                    

В далекім лісі, поруч у селі                            

 Любіть усіх – приручених і диких              

ми з ними не самотні на Землі. 

  4. Висновок.
- Отже, робимо висновок: тварини – це комахи, риби, птахи, звірі, плазуни, земноводні.
- Давайте ще раз повторимо істотні ознаки тварин.

 

слайд 21

 

 

 

5.Технологія «Мікрофон»
Багато тварин приносять нам велику користь. Ми з вами повинні любити, охороняти і піклуватися про них, а особливо взимку, коли багато снігу і їм важко знайти їжу.
- Як же ми повинні піклуватися про тварин взимку?
- Для птахів повинні виготовляти годівнички.
- Що потрібно класти в годівнички?
- Крихти хліба, насіння, сало, зерно.
- Нещодавно по телебаченню розповідали, що шматочки сала можна прямо нанизувати на гілочку. Пташки будуть прилітати до гілочки і клюватимуть сало.
- В кого вдома у вас є годівнички?
- Я думаю, що ви теж вдома повісите годівнички.
 

6. Робота з виставкою книг

-Діти, а як ви думаєте, де можна ще більше дізнатися про тварин та їхнє життя?
- У книгах, по телебаченню, у дитячих журналах.
- Зверніть увагу на виставку книг, у яких міститься багато цікавих відомостей про життя різних тварин. Ці книги ви вже неодноразово брали у бібліотеці. І надалі будете ними користуватися. Вони допоможуть вам стати розумнішими, дізнатись багато несподіваних речей.

VII. Фізкультхвилинка.

слайд 22

 

 

 

 

Вчитель Хтось постукав тихо в клас,
Та перерві ще не час.
Тут підказує билинка...
Діти Це ж у нас фізкультхвилинка.
Пташка високо літає.
Зайчик високо стрибає.
Тихо лис десь пробіжить.
Їжачок в траві сидить.
Десь в барлозі спить ведмідь.
Всіх звіряток цих любіть!
- Рухи яких тваринок ви виконували? До якої групи ми відносимо їх?

VIII. Закріплення та осмислення знань.

1.Робота з текстами і малюнками в підручнику

2. Бесіда.

  • Чи є інші групи тварин на Землі, крім цих шести?

слайд 23

 

 

 

 

 

  • Так, черви, раки, павуки, молюски – належать до окремої групи тварин.

3 Робота в групах. Гра «Відгадай, хто ми».
- Кожній групі я даю картки, ви повинні прочитати і сказати, про яку групу тварин ви прочитали.

1-ша група. У більшості із нас росте шерсть. В основному ми пересуваємося на чотирьох лапах. Ми годуємо своїх дитинчат молоком.
(Звірі)
2-га група. Ми живемо тільки у воді. У нас немає лап, але є плавці. Наша шкіра або гола, або вкрита лускою та слизом. Наші малята вилуплюються з ікринок. Більшість із нас дихають зябрами. (Риби)

3-тя група.. Наші малята вилуплюються з яєць із твердою шкаралупою. Ми пристосовуємося до життя: мостимо гнізда, запасаємо їжу. Наші тіла вкриті пір’ям. Ми маємо крила та хвіст. (Птахи)

4-та група.Наше тіло поділяється на голову, груди й черевце. У декого з нас є одна чи дві пари крил. Багато з нас відкладає яйця, з них вилуплюються личинки.Личинки перетворюються на лялечок, лялечки на дорослих. У кожного з нас по шість ніг. (Комахи)
5-та група. Одні з нас мають видовжені тіла, інші носять панцир. Не важливо, що ми різні, головне-наша шкіра вкрита або лусочками, або щитками. Наші малята вилуплюються з яєць. (Плазуни)
6-та група. У більшості з нас шкіра м’яка, гола, вкрита слизом. Наші дитинчата вилуплюються з ікринок. Зовні вони неподібні до нас, їхніх батьків. Частину свого життя ми проводимо на суші, частину у воді. (Земноводні)
Висновок. Молодці! Ви гарно справилися із цим завданням.
4.Завдання «Впізнай, домалюй, доведи»

- Кожній групі даю аркуш, на якому намальовано лише частину тваринки. Ви повинні впізнати і домалювати цю тварину, а потім довести, до якої групи вона належить. Завдання 1 групі (малюнок їжачка)
- Яку тварину ви домалювали?
Доведіть, що їжак, вкритий голками, належить до групи звірів.
Завдання 2 групі (малюнок черепахи)
- Яку тварину домалювали?
Доведіть, що черепаха-плазун, хоча її тіло вкрите не лусочками, а панциром.
Висновок. Молодці! Із цим завданням ви також гарно справились.

5.   Гра «Хто зайвий»

1.Собака,білка,корова,ящірка.

2.Бабка, метелик, кінь, комар.

3.Щука,карась,ведмідь,лящ.

4.Снігур,журавель,сонечко,лелека

     

6.  Давайте посперечаємося
- Зараз ми обговоримо дискусійне питання: «Принести з лісу маленьке зайченятко-це добре?» Перша група буде доводити, що це добре, а друга буде заперечувати.
Висновок. Зайченятко-це тваринка, яке живе тільки на волі, тому не треба їх приносити додому.

7. Міжпредметні зв’язк.
-Ми вже з вами багато разів звертались до різних тварин.
- Що ми робили на уроці математики? ( Розв’язували задачі про тварин)
- А на письмі? (Складали речення).
- На уроках образотворчого мистецтва? (Малювали тваринок)
- А на уроках трудового навчання? (Робили аплікації із зображенням тварин).
- А коли ми згадували про тварин на уроках читання?
* Коли читали вірші, казки, скоромовки, оповідання, прислів’я, приказки, байки.
- Хто з вас розповість скоромовку, в якій зустрічаються тварини.
- Про яку тварину йдеться мова в цій скоромовці?
- До якої групи ми віднесемо її?
- Згадайте оповідання Миколи Сингаївського «Осіння гра»,
- Про кого говориться в цьому оповіданні?
* Про білочок.
- До якої групи ми віднесемо їх?.
 

IX. Підсумок уроку
1) Запитання

  На які групи вчені поділили тварин?

  Чи є у вас вдома тваринка?

  До якої групи вона належить? Чому ви так вирішили? Розкажіть про одну з них.
2) Зворотній зв’язок. Закінчити речення («Мікрофон»)
- На цьому уроці я навчився ...
- На цьому уроці мені найбільше сподобалося ...
- Найцікавішим для мене було ...
3) Оцінювання
- Сьогодні на уроці ви гарно працювали. 
4) Домашнє завдання
Опрацювати статтю у підручнику, підготувати розповідь про улюблену тваринку і намалювати її.

5) Очікування
- Чи справдилися ваші очікування?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
4 лютого 2020
Переглядів
4279
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку