Інтегрований урок " Тяжко - важко в світі жити, сироті без роду"

Про матеріал
Поглибити знання дітей про дитинство Тараса Шевченка. Закріпити вміння дітей працювати в групах, вчити виділяти основну думку прочитаного і висловлювати свої міркування, удосконалювати читацькі навички школярів. Виховувати гордість за духовну спадщину українського народу.
Перегляд файлу

 

Знаменівський ліцей

Піщанської сільської ради

 

 

 

 

Інтегрований урок з літературного читання, музичного мистецтва та трудового навчання в 3  класі

 

 

 

 

                                     Вчитель початкових класів

                                     Олена КРИВОЗУБ

                                        

                                               

 

 

 

 

 

 

Тема.   Тяжко– важко в світі жити сироті без роду. О.Іваненко «Тарас у наймах»

Мета: поглибити знання  дітей  про дитинство Тараса Шевченка; закріпити вміння дітей працювати в парах, групах;вчити виділяти основну думку прочитаного і висловлювати свої міркування; удосконалювати читацькі навички школярів – виразність, точність, швидкість, свідомість;

 розвивати уміння формулювати оцінні судження, робити висновки;

виховувати гордість за духовну спадщину українського народу.

Обладнання:виставка книг Т.Г. Шевченка і книг інших письменників про нього, дитячі малюнки до творів поета,виставка творчих робіт з пластиліну та тіста «Шевченківська хатинка", портрет Т.Шевченка, портрет О.Іваненко.

Хід уроку

I.Організація класу

- Дорогі діти! Подивіться одне одному в очі, посміхніться,передайте частинку свого гарного настрою іншим. От бачите, від ваших посмішок затишніше і світліше стало у нашому класі.

Сонце вітає нас із весною,

Промінь ласкавий кидає в клас.

Пташки щебечуть там із тобою,

Бо привітати їм хочеться нас.

II. Актуалізація опорних знань

- Діти, послухайте вірш і скажіть, чиї слова пророчі розбудили світ?

Коли в душі пекельний щем,

Іду до нього, до живого,

У Всесвіт віршів і поем.

І в дощ, і в сніг карбую кроки

І чую, дивлячись в блакить:

Реве та стогне Дніпр широкий,

Щоб розбудить всіх тих хто спить.

(Пророчими були слова українського поета Т.Шевченка. Він мріяв і закликав до того, щоб Україна стала вільною. І його мрії здійснились.)

Портрет Т.Г.Шевченка.

-Саме мудрості ми будемо набиратися у нього, у людини, яку можна охарактеризувати різними словами. А якими саме? (Асоціативний кущ: кріпак,  художник, невільник, сирота, козачок, пастух, Кобзар, поет.) Сьогодні ми з∙ ясуємо значення слів : козачок, невільник, кріпак.

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?(Більше дізнатися про життя та творчість Т.Шевченка. Навчитися розуміти красу поезії. Поглибити уміння працювати з текстом. Вибирати головне, робити висновки. Закріпимо вміння працювати в групах.)

Робота в групах

Чи насправді це так, ми дізнаємося, виконавши наступну роботу. Зараз ми будемо працювати в групах. Для цього дістаньте кольорову стрічку. Займіть місце за столом відповідно до кольору стрічки.

Правила роботи в групах.

*  Марно не сперечатися.

*Намагайтесь зрозуміти один одного.

*Допоможіть кожному членові групи.

*Умійте вислухати товариша.

*Цінуйте думку кожного.

*Оберіть старшого в кожній групі.

 

III. Перевірка домашнього завдання

- Який розділ почали вивчати?( Т.Шевченко. Сторінки життя і творчості.)

- Яке було домашнє завдання? ( Читати , скласти план до оповідання А. Лотоцького «Малий Тарас чумакує», переказувати оповідання, підготуватися до вибіркового читання.)

- Перевіримо. Що нового ви дізналися про життя Тараса?(Після смерті матері життя Шевченка було нестерпним, бо мачуха била малого Тараса. І батько взяв сина з собою чумакувати. А ще дізналися, що малий Тарас побував у степах Херсонщини.)

1.Робота з словниковими словами

Якзапам'ятали значення словниковий слів?Що таке Чумацький Шлях?(Це українська назва Галактики, у якій розташована наша сонячна система. А також усі зорі, які ми бачимо неозброєним оком. Ще Чумацький Шлях відомий під назвою Молочний Шлях, бо зорі розсипались по небу і освітлюють його молочним сяйвом.)

-Як ви розумієте слово чумацтво? (Чумацтво – це торговий промисел на возах.)

 

- Що таке віз?(Це велика дерев' яна конструкція для перевезення важких вантажів по бездоріжжю.)

-Хто такі запорожці?( Це вільні козаки, які жили за порогами Дніпра.)

-Хто такі татари? (Татари – нападники, вороги чумаків.)

Кого називали пасинками? (Пасинки – це прийомні діти.)

2. Вибіркове читання.

1.Як дідусь хотів допомогти малому Тарасикові?(- «А знаєш, Грицю. Ось ти вибираєшся чумакувати, візьми Тараса з собою…»)

2. Які почуття охопили хлопчика, коли він почув новину?(«Тарас почув таку  милу новину, і мовби його на сто коней посадили. Поїде, світа побачить, степи, козацькі могили. І пригадує собі, як то він уже «їхав з чумаками», тому чи не чотири роки вже буде, тоді, як він ішов до «залізних стовпів».)

3.Які вислови передають допитливість, мрійливість малого Тараса?(Що це за місто? То вже степ? А це вже справжній степ?)

Зачитайте, що уявляв малий Тарас під час подорожі?( «Його уява малює йому буйних, чубатих запорожців, як вони ганяються степом, здоганяють татар, що везуть ясир з України, заводять бій з татарами, бранців визволяють».)

в)Робота в парах (переказ оповідання за складеним планом).

IV. Мотивація навчальної діяльності .

Вправи на вдосконалення навичок читання

  • Розгадайте зашифрований вислів. Викресліть букви, які повторюються в рядочках. З букв, що залишилися в кожному рядку, складіть слова.(Додаток)
  • Які слова утворилися?Оголосіть результати своєї роботи.
  • Яке речення можна утворитиз отриманих слів? (Тяжко – важко в світі жити сироті без роду.)

     Повідомлення теми та мети уроку.

Ці слова і будуть поетичною темою нашого уроку.Сьогодні ми продовжуємо дізнаватися більше про дитинство малого Тараса. А допоможе нам у цьому книга української письменниці та перекладачки Оксани Дмитрівни Іваненко.

V.Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

1.Біографічна довідка

1.Народилася Оксана Іваненко в сім ∙ї письменника та вчительки. Навчалася в жіночій гімназії.  В 1922р. вступила до Полтавського інституту народної освіти і почала працювати вихователькою в дитбудинку.

2.Літературна творчість захопила її дуже рано. Письменниця написала кілька десятків книжок: оповідань, повістей і казок для дітей та юнацтва.

3.Оксана Іваненко є автором книги «Тарасові шляхи».

Письменниця свого часу багато працювала з дітьми, часто читала їм твори Т.Шевченка і невдовзі зрозуміла, що про самого Тараса, про його непросте й водночас цікаве життя написано досить мало. І результатом наполегливих пошуків впродовж більш ніж 20 років стало написання роману «Тарасові шляхи». Сьогодні ми прочитаємо один розділ цієї книги  - «Тарас у наймах».

4.Твори письменниці виховують у молодого покоління любов до Батьківщини, її сучасного і минулого; до людей праці, допомагають пізнати життя, розуміти красу природи.

2.Словникова робота.

- Перед знайомством з оповіданням пропоную вам в групах розібрати значення маловідомих слів, щоб у нашій свідомості краще відтворилися описані автором події.

Свитка       хлопчина,обов'язком якого є виконання дрібних                              

доручень пана.

Дяк            безкоштовний, безоплатний.

Ляпас        тобто, таким чином.

Козачок    помічник священика, служитель церкви.

Цебто        удар по щоці долонею.

Даровий старовинний довгополий верхній одяг.

Фізкультхвилинка

-Малий Тарас і сестра Оленка, як і всі діти, любили ігри. Одна з них »А я у гай ходила». Давайте і ми підемо у гай по квіточки.

У гайок ми всі ходили.

Квіти там збирать хотіли.

Та за зайцем гнався лис,

Ще й ведмедик біг у ліс.

Ми швиденько повтікали

І за парти посідали.

3. Робота за підручником.

Первинне читання оповідання О.Іваненко «Тарас у наймах» сильними учнями.

Завдання: Ким же найбільше хотів стати хлопчик?

Повторне читання тексту учнями.

-Якими словами зустрів Тараса останній дяк?(«Ні швець, ні кравець, ні на дуду гравець»)

-Як ви розумієте це прислів ∙я? Кому його говорять?

-Чи мав право дяк сказати ці слова при зустрічі з дитиною вперше? Чому?

Опрацювання тексту за планом.

-До речі, ім'я Тарас прийшло до нас із грецької мови, в якій слово «тарактіос» означає «бунтівливий», «бунтівник».

4. Сценка

- Сьогодні ми побуваємо в театрі. Зануримося у світ життя кріпаків. Яким воно було?

Учениця.

В похилій хаті край села,

Над ставом чистим і прозорим

Життя Тарасику дала

Кріпачка мати, вбита горем.

Мати.

Як гірко, як нестерпно жаль,

Що долі нам нема з тобою!

Ми вбогі, змучені раби

Не маєм радісної днини.

Наш вік доводиться терпіть.

Не розгинать своєї спини.

Промовиш слово – і нагай

Над головою люто свище.

І так усюди – з краю в край

Панує рабство ненависне.

Росте неправда на землі

Згорьованій, сльозами змитій.

О, любі діточки малі,

Одні залишитесь на світі!

Ну хто замінить вам мене.

Рожеві квіти нещасливі.

Коли безжальна смерть зітне

Мене на довгій панській ниві?

-Яким було життя кріпаків за часів Шевченка?(Тяжким, нестерпним, безправним. Кріпаків били,  працювати не розгинаючи спини.)

-Але ,діти,у кожної людини у житті є щось  , що залишає спогади в душі на все життя. Послухайте слова Тараса. Що ж надихало Т. Шевченка до життя і творчості? (Виставка творчих робіт «Шевченківська хата», малюнків до творів Т. Шевченка.)

Тарас.

Наша бідна, старенька  біла хата з потемнілою солом'яною покрівлею і чорним димарем, а біля хати на припічку яблуня з червонобокими яблуками, а навколо яблуні квітник, улюбленець моєї  незабутньої сестри, моєї ніжної няньки!А біля воріт стоїть стара гілляста верба із засохлим верховіттям, а за вербою стоїть  клуня, оточена стогами жита, пшениці і різного всякого хліба, а за клунею, по косогору, йде вже сад.

  • Що ж надихало Шевченка до життя і творчості? (Надихала любов до рідної хати, до краси природи, до України)
  • Дійсно, все це – надихало його до створення поезії.

Багато віршів Т.Шевченка покладено на музику. У виконанні наших учнів послухайте пісню «Садок вишневий коло хати».

  • Ми прослухали чудову пісню, розглянули виставку малюнків до творів Т.Шевченка, творчі доробки з пластиліну та тіста «Шевченківська хатинка», виконані учнями нашої школи. А зараз із заготовок паперу ми виконаємо аплікацію «Шевченківська хата». Пригадаємо правила з ТБ, правила користування ножицями та клеєм. Виконання роботи.

Аналіз виконаних аплікацій. Оцінювання учнів та коментування виставлених оцінок.

 

VI. Підсумок уроку, домашнє завдання

Куди б не закидала доля Шевченка, він завжди пам'ятав і любив рідний край.

-Український народ високо цінує талант Шевченка, на що вказують , зокрема присвячені йому прислів'я та приказки, які я пропоную вам відтворити  у своїх картках та вивчити вдома напам'ять, а також читати та  підготувати переказ оповідання.

Шевченко Тарас наче …зорі.

Шевченкові твори сяють, мов…                       сонце для нас.

Шевченків» Кобзар» – то для народу…            не забудем.

Ми Шевченка славить будем і ніколи…          великий дар.

Любіть нашу славну Україну, як любив її поет. Бережіть її, як берегли її ваші прадіди. Читайте твори Т.Шевченка і ваша мова теж буде гарною, чарівною, барвистою, бо українська мова – одна з найпрекрасніших мов світу.

 

  

  Додаток 1 

Вправи на вдосконалення навичок читання

  1. т а н у г л і и н н а г г у а л л у а н л г и н г я і а у а н л ж і а л л н г а у а в л у а к и н и і а у а и і н а у н а и і о и і і –
  2. в  у р я у р н и і р и я н р л д л д н р н і и р і а у ж к н и і и о р р я у р н р і и и р н р я у р я у у і і р н у у я н р н я –
  3. в о г с о л л о г ш л о ш г г о л д р е р в р н о н о р г о г о і о г р п е п е о п е а т а п е і е п п р н р н р а о п п н о о –
  4. ж р л и п р л л о г л о г о о п р о г л о т п р и р п л о р л о р п л п о л р п о п а а п е і е п п р н р н р а о п і н о о н –
  5. с г ш л и г ш л г л л ш а а ш г л а ш л р ш о л г а а г л л ш л ш л г а л г ш л а г л т л г і г ш л а л г ш л а г а ш л ш –
  6. б а к п в е п к п а к п в к п к п к в в п з к п р к в п в в п к п в п к к в п в к п о в к а п к п д к а п

 

Додаток 2

Тестова перевірка.

1.Коли і де відбувалися події описані в оповіданні?

а) влітку 1824 р. в Кирилівці

б) взимку 1821 р. в Петербурзі

в) влітку 1824 р. в Моринцях.

2.Чому дідусь попросив батька взяти з собою чумакувати і малого Тараса?

а) хлопчику дуже хотілося поїхати з батьком

б) щоб був подалі від недоброї мачухи

в) щоб допоміг батькові з торгівлею.

3. Яке місто минули мандрівники?

а) Одесу

б) Київ

в) Гуляйполе.

4. Чому, за словами батька, степ уже не той, що був?

а) трава пожовкла

б) багато степу зорали

в) сніг випав.

5. Про кого розмовляли в степу батько з сином?

а) про злу мачуху

б) про запорожців-козаків

в) про сіль та рибу.

6. Хто розповідав малому Тарасові різні життєві історії?

а) подружка Оксанка

б) сестра Катерина

в) дід Іван.

 

Додаток 3

Творча робота в групах

(Це резервне завдання можна використати для самостійного опрацювання вдома, якщо обмаль часу на уроці)

1 група.

Коло церкви, осторонь від інших хат, як сумна, покинута всіма вдова, без садочка, без подвір’я стояла школа. Була це звичайнісінька хата під соломою, тільки більша, просторіша за інші хати, ну, така завбільшки, як шинок*. Але й від шинку вона відрізнялася, бо була  куди брудніша і занедбаніша, ніж шинок; вибиті шибки, роками не мазана, порепана долівка**, сірі брудні стіни – отакий був «храм науки» в Кирилівці, і царював там неперевершений п’яничка – дяк Богорський.

 Та все ж таки він учитель. Він битиме, битиме, та й хто не битиме? Але ж у школі можна і дечого навчитися, а вже ж так хочеться Тарасові вчитися!

*Шинок - кафе,бар у минулому.

**Порепана долівка – дірява,давно без ремонту земляна підлога.

Тарас

Іменник                        Прикметник                          Дієслово

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2 група.

…Ще й треті півні не проспівають, а він уже встає – і по воду, і піч затопити,  і в школі прибрати, бо як не встигне, то дяк добре йому патерицею* спину почухає. Зі школи хлопці поспішають додому, гуляють собі, і в ліс побіжать, а йому треба заробити, щоб хоч трохи прохарчуватися як-небудь. А заробіток – це мерці. Вже всі на селі знали:  краще за малого Тараса ніхто псалтиря** не прочитає, усі й кликали його. І не було за два роки жодного покійника в Кирилівці, щоб Тарас над ним не читав. Нелегка ця робота - всю ніч над труною псалтир читати. Іноді він хитрував. Як затягне на середині псалма «Прийдітепоклонітеся», всі родичі небіжчика хрестяться та кланяються, а він мерщій кілька сторінок перегорне, щоб ніхто не бачив.

Спочатку трошки боявся мерців, а потім звик — ще й думав: «йому, неборакові, вже ні тепло, ні холодно від того, скільки я читаю».

*Патериця – палиця.

**Псалтир читати – за звичаєм над покійником цілу ніч перед похороном читаються молитви.

Тарас

Іменник                        Прикметник                          Дієслово

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

3 група.

…Якось приховав свій же зароблений п’ятак, не показав дякові.

І не на бублики собі, хоч голодний був, як завжди, і не на цукерку Яринці. Сам не розумів, чого це йому так захотілося купити грубого сірого паперу — бо іншого у вільшанській крамниці* й не водилося — і зробити таку самісіньку книжечку, як у дяка на полиці лежить.

Купив. Треба було сидіти в школі і читати з усіма, а він утік аж за село, сховався в бур'яні, вийняв папір, книжечку, яку захопив з полиці, і з паперу таку самісіньку зробив, вимережив її візерунками різними і почав списувати з дякової книжки у свою.

Були то вірші мудреця народного українського — Сковороди.

Переписав, заспівав їх сам собі Тарас. Такі жалісні вірші, що аж заплакав.

*Крамниця – магазин.

Тарас

Іменник                        Прикметник                          Дієслово

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

4 група.

- Невже мені тут бути? — спитав сам себе Тарас. — Вік наймитом? Ні, я хочу так малювати, як лисянський дяк*. Якби вмів я так малювати — нічого більше б і не хотів.

І що далі, то важче було йому жити у дяка. От, на зло йому, саме тому, що дяк не дозволяв, відростив собі волосся і підстриг по-козацькому. Правда, дяк за кожний вияв сваволі годував його, як і перший учитель, важкими лящами. Як і перший учитель, по суботах він влаштовував «субітки». Темне, важке, безпросвітне життя!

Іноді зустріне Тарас Оксаночку на вулиці і одвертається — такий він уже брудний, і зиму й літо в дірявій свитині**.

    *Лисянський дяк – дяк із села Лисяне.

    **Свитина – одяг.

Тарас

Іменник                        Прикметник                          Дієслово

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

5 група.

      І не було за два роки жодного покійника в Кирилівці, щоб Тарас над ним не читав. Нелегка ця робота - всю ніч над труною псалтир читати…

   Якось читав він над старою бабусею шевчихою*, а сам смутний був — про бабусю і не думав, а про своє безрадісне життя. Та від того так жалісно виходило у нього! Плакав старий швець, розчулився** зовсім, нагодував його добре та, побачивши, що хлопець босий, подарував йому ременю на чоботи. Заховав Тарас ремінь на горищі і навіть веселіший став. Щодня і вранці і ввечері милувався на цей ремінь — будуть чоботи хіба ж такі! От ще на підошви заробити тільки.

  Та на підошви заробляти вже не довелося. Якось увечері повернувся він додому— гуляє дяк з кумпанією. —Де ж він гроші взяв? Адже треб ніяких не було, ще вранці скаржився, що копійки за душею нема.

   До себе у схованку — нема ременю.

    *Шевчиха – швачка.

    **Розчулився – співчував, жалів.

Тарас

Іменник                        Прикметник                          Дієслово

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

6 група.

     Старий швець… побачивши, що хлопець босий, подарував йому ременю на чоботи…

    «О, проклятий, так це він, дяк, потяг ремінь, продав і на ці гроші гуляє!».

     Розійшлася компанія, коли вже дяк до того впився, що з лави звалився.

    «Піду я від нього, - вирішив Тарас. – Піду вчитися… Куди? Та хоч би і до лисянського* дяка-маляра. От зараз і піду!»

    Він накинув свою стару свитинку, взяв торбу в руки, озирнувся востаннє на хату і раптом усміхнувся.

    -А от я тебе зараз повчу, як ти нас всіх учив, клята душа! – Він схопив із стіни трійчатку** та від усього щирого серця так відшмагав п’яного дяка, що той три дні сісти не міг.

     А сам натягнув шапку і пішов… І книжечку Сковороди з собою взяв. «А що, як і цей знущатиметься? Ні, терпітиму все, хай тільки навчить».

   *Лисянський дяк – дяк із села Лисяне.

   **Трійчатка – три тоненькі ремінці, зібрані в один ремінь, яким били дяки «неслухняних» учнів.

Тарас

Іменник                        Прикметник                          Дієслово

 

Список використаної літератури

1.Н.В.Сушій.Т. Шевченко – геніальний український поет і художник. Творчий проект з літературного читання. Журнал «Початкове навчання та виховання» №6, 2015р.

2. М. Іванчук. Інтегрований урок як специфічна форма організації навчання. Журнал «Початкова школа» №5,2004 р.

3.В.І. Шульга. Життя і творчість Т.Г. Шевченка. Журнал «Розкажіть онуку» №3 -4, 2004р.

4.В.М. Кравчук. Усний журнал. Журнал «Розкажіть онуку»№3-4,2004р.

5.Л.Грішина.Тяжко – важко в світі жити сироті без роду. Журнал «Початкова освіта» №6, 2011р.

6.Г.О.Ярош, Н.М. Седова. Сучасний урок у початковій школі. Харків «Основа»,2004р.

7.Р.А.Адам'янц «Альбом з художньої праці». Харків. «Ранок», 2002р.

 

docx
Додано
31 березня 2023
Переглядів
372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку