Урок читання у 3 класі (НУШ)
Тема: І лине над землею Шевченкове слово
Мета: розкрити художню красу Шевченкового слова, його уміння
передавати любов до рідної землі,до природи;
поглиблювати знання учнів про життя і творчість великого українського поета Т.Г.Шевченка;
формувати уміння сприймати зміст поезії на слух, визначати співзвучність картин природи з настроєм людей;
удосконалювати техніку читання, навички виразного читання поетичних творів ;
розвивати мислення,пам’ять, усне мовлення;
виховувати любов до поезії,до рідного краю, гордість за духовну спадщину українського народу.
Очікувані результати:
Початковий рівень:
Середній рівень:
Достатній рівень:
Високий рівень:
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, ілюстрації та збірки творів поета, «Кобзар»,мультимедійна презентація.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Мовна розминка
Вправи на вдосконалення читацьких навичок
1.Складіть і прочитайте прислів’я.
• Шевченко Тарас наче... (зорі).
• Шевченкові твори сяють, мов... (не забудем).
• Ми Шевченка славить будем і ніколи... (сонце для нас).
2.Читання рядків з вірша Т.Шевченка, роз’єднавши слова.
Сонцегріє, вітервіє
зполянадолину,
надводоюгнезвербою
червонукалину:
накалиніодиноке
гніздечкогойдає,-
адеждівсясоловейко?
Непитай,незнає.
III.Оголошення теми уроку
- Сьогодні ми будемо говорити про життєвий та творчий шлях геніального сина українського народу Тараса Григоровича Шевченка, з творчістю якого ви вже знайомились на уроках читання у 2 класі.
Пророчі слова батька, Григорія Івановича, який сказав
перед своєю смертю, що з сина вийде не абищо, справдились, бо з малого Тараса вийшов великий художник і народний поет. Українці називають його своїм Кобзарем,бо свою найкращу книгу він назвав «Кобзар» (Демонстрація книжки).
Його ім’я знають в усьому світі, воно вічне у пам’яті нашого народу. Саме тому темою нашого уроку я обрала слова, які ви дізнаєтеся, роз’єднавши слова у реченні:
ІлиненадземлеюШевченковеслово
IV.Робота над темою уроку
1.Перегляд фільму про Тараса Шевченка.
В автобіографії Т.Шевченка сказано: «Історія мого життя становить частину історії моєї Батьківщини».
У цих словах розкривається зміст його життєвого шляху.
- А чи хотіли б ви дізнатися, яким був Тарас Шевченко?
2. Доповнення знань учнів про життя і творчість Т. Г. Шевченка. Виступ дослідників біографії.
1 учень. 9 березня 1814 року в селі Моринцях на Черкащині в сім’ї кріпака народився хлопчик, якого назвали Тарасом. Хлопчик ріс лагідною, чуйною та щирою дитиною.
2 учень. Гірке дитинство випало на його долю. Коли Тарасові було 9 років радість і втіха потьмарилася горем: померла мама. І почалося страшне сирітське життя біля мачухи. Чужа недобра жінка дуже погано ставилася до Тараса. Її дратувала його мрійність, гаряча вдача.
3 учень. Коли Тарасові виповнилось 11 років, помер і батько від злиднів і важкої роботи. Залишився хлопчик сиротою.
4 учень. Малому Тарасові дуже хотілося вчитися читати і писати. А ще він хотів бути малярем. Довго терпів знущання дячка Богорського, аби тільки вчитися.
5 учень. Усміхнулася доля Шевченкові тоді, коли йому було 24 роки. На своїй життєвій дорозі він зустрів добрих і розумних людей, які побачили в ньому талановиту людину і викупили з неволі, допомогли з навчанням в Академії художеств. І в той час Тарас написав багато творів, які увійшли до збірки «Кобзар».
- Сьогодні на уроці ми спинимось на одній з сторінок великої творчої спадщини Тараса Шевченка - оспівування природи рідного краю.
V.Опрацювання вірша Т.Шевченка „Село! І серце одпочине...”
1. Читання вірша вчителем.
2. Словникова робота.
- Прочитайте кожну колонку слів на одному диханні.
сам Бог
село диво
сині неначе
сади Україні
серце Дніпром
стоять широколисті
- Прочитайте усі іменники.
- У якому слові „заховалися” два слова?
- Поясніть правопис слів, написаних з великої букви.
3. Повторне (мовчазне) читання вірша учнями.
- В яку пору року описане село? Чому ви так думаєте?
4. Аналіз змісту. Робота над порівняннями.
- Які почуття охопили поета при згадці про село?
- Як поет описав село? Що росте біля села?
- Які порівняння вжив поет?
- Що хотів поет сказати останнім рядком вірша?
5. Вправа на розвиток швидкості читання.
Читання „буксиром” за учнем
6. Робота з ілюстрацією до вірша.
- Які рядки вірша зобразив художник? Що б ви ще домалювали?
7. Виразне читання вірша.
VІ. Опрацювання вірша Т.Шевченка „ І досі сниться...”.
-Чужина... Скільки смутку, горя вона навіває!
Лиш тільки у чарівному сні можна побачити, дізнатись, що діється в рідному краю. Лише тільки сон міг подарувати приємну зустріч…
Краєвиди рідної природи, спогади дитинства не раз приходили до поета у снах на далекій чужині. І все це виливалось у чудові вірші.
1. Хорове читання вірша «І досі сниться...».
— Що ж снилось поетові?
— Які картини поставила перед ним?
2. Словникова робота.
Прочитати слова на одному диханні.
Горою
водою
хати
мати
цілує
годує
досі
дитя
внуча
руки
коло
весело
3. Самостійне читання вірша. Відтворення змісту прочитаного.
— Як ви думаєте, поет описує те, що колись бачив, чи свої мрії?
— Який настрій викликає сон у поета?
4. Вправа на розвиток швидкості читання.
Гра «Відшукай»
Відшукати найкоротше і найдовше слово у вірші.
5. Робота в парах. Мовно-логічне завдання.
- Утворіть правильні словосполучення з слів І і ІІ колонки
6. Аналіз змісту.
- Які картини малює ваша уява, коли ви читаєте вірш?
- Які дві картини приснилися автору?
- Як ви думаєте, поет описав те, що колись бачив, чи свої мрії?
7. Виразне читання вірша.
VІІ. Опрацювання вірша Т.Шевченка „ Тече вода із-за гаю”.
У другому класі ми вже вивчали уривок з поезії „ Тече вода з-під явора”, а сьогодні на уроці ми дочитаємо його до кінця.
Ця поезія створена Т.Шевченком за місяць до його смерті. Саме в цей час хворий поет душею рвався в Україну, з Петербурга. Своїм друзям казав, що дочекається весни – і в Україну, там полегшає йому. А поки що його душа линула на рідну землю, і в поезії оживала її чарівна краса.
1. Виразне читання вірша вчителем.
2. Словникова робота.
Читання „ сходинок” слів.
гай зять
качур ряска
качечка погуляти
качаточка порадитись
- Які слова споріднені?
- Доберіть синоніми до слова гай.
3. Повторне читання вірша учнями (вголос).
- Яка пора зображена поетом?
4. Осмислення змісту вірша.
- Як зображено природу у вірші?
- Що робить качечка? Яка в неї сім’я?
- Куди вийшло дівча?
- Яку розмову ведуть між собою батьки?
5. Вправи на вдосконалення навичок читання.
а) Читання „ланцюжком” по рядочку.
б) Вибіркове читання.
- Прочитайте, які рослини і які живі істоти згадуються у вірші.
- Прочитайте, що із зображеного у вірші ви могли б побачити, а що –почути.
6.Виразне читання вірша.
VIII. Узагальнення. Розгадування кросворду.
Вставити пропущені слова в кросворд.
1. Любо, любо стало, ... зраділа. ( пташечка)
2. Світає, край ... палає. (неба)
3. Тече ... з-під явора. (вода)
4. Зоре моя ... , зійди над горою. (вечірняя)
5. Зацвіла у лузі ... калина. (червона)
6. Встала весна, чорну землю ... розбудила. (сонну)
7. Садок вишневий ... хати. (коло)
8. Пишається ... , явір молодіє. (калинонька)
- Якщо правильно записати слова по горизонталі, то по вертикалі прочитаємо прізвище. ( Шевченко)
IX. Підсумок уроку
- Багатогранна поезія Шевченка. І за один урок ми не можемо розповісти все про нього, а тим паче, про його творчість. Завершити урок я хотіла словами, які сказав Олесь Гончар, відомий український письменник, звертаючись до дітей, писав: «Юні друзі! Дорожіть Шевченком! Хочеться вірити, що на вашому шляху завжди буде Тарасова пристрасть,Тарасова мужність,Тарасове слово!»
- Любіть Україну, як любив її Тарас Шевченко. Бережіть її, як берегли
ваші діди і прадіди. І нехай вогник Кобзаря завжди горить у ваших серцях, посилаючи промені любові до природи, людини, рідного слова і пече гнівом до несправедливості.
Читайте його твори і ваша мова теж буде гарною, чарівною, барвистою,
бо українська мова - одна з найкращих мов світу.
Х. Повідомлення домашнього завдання
Виразно читати вірші Т.Г.Шевченка