Інтегрований урок у 1 класі
на тему :
«Україна — Батьківщина моя»
( Я досліджую світ та математика)
Математика
Тема. Вивчаємо число і цифру 7. + 1 ̶̶ наступне число, - 1 ̶ попереднє число.
ЯДС
Тема. Україна — наша Батьківщина.
Мета:
ознайомити учнів з назвою своєї Батьківщини, сформувати уявлення про неї; допомагати дітям усвідомлювати себе і свою родину як частину Батьківщини, поінформувати про те, чим відома Україна
знайомити учнів із прийомом додавання та віднімання числа 1 на основі порядку числа в натуральному ряді; удосконалювати обчислювальні навички; формувати поняття про число 7; учити писати цифру 7, вправляти дітей у лічбі предметів у межах 7; роз’язувати рівності на додавання та віднімання на основі складу чисел 2, 3, 4, 5, 6;
збагачувати активний словниковий запас;
розвивати навичку працювати самостійно; творчі здібності, фантазію, уяву, спостережливість, допитливість;
виховувати виховувати почуття гордості, любові до рідного краю.
Преметні компетентності:
-Математичну компетентність : виявлення простих математичних залежностей у навколишньому світі, моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичних відношень, усвідомлення ролі математичних знань та вмінь в особистому і суспільному житті людини;
-Громадянські та соціальні компетентності: здатність до ідентифікації себе як громадянина України
-Інформаційно-комунікаційна компетентність: здатність безпечного та етичного використання засобів інформаційно-комунікаційної компетентності у навчанні та інших життєвих ситуаціях
-Компетентність спілкування державною мовою - вміння усно висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти; готовність вживати українську мову в різних життєвих ситуаціях.
Матеріали для уроку: ниточка, червоні намистини, зображення кульок з цифрами та літерами, набір геометричних фігур для зорового диктанту, зображення колосків з цифрами, мультимедійний екран, зображення колосків на папері, жовта фарба, картки до гри «Відгадай число», «Що зайве?», «Яка наша Україна?», для виконання творчого завдання та самостійної роботи.
Хід уроку
І. Організаційний момент (2 хв)
Емоційне налаштування
Небо й річка у нас сині,
Сонце й колос—золоті.
Ми живем на Україні!
Українці—ми усі!
Добрий ранок, Україно,
Й українськая дитино!
Слава рідній Україні,
Слава нашій Батьківщині!
Вправа «Слава Україні!»
- Слава Україні! Чи знаєте ви, що це за привітання? (Так вітаються українці та її захисники)
-А як правильно відповісти на це привітання? (Героям слава!)
- Українці — це сильний та дружній народ, який горою стоїть один за одним. Давайте ми з вами привітаємось сьогодні словами: «Слава Україні!» та приставимо свій мужній кулачок у центр кола. Коли ми об’єднаємо усі кулачки, скажемо голосно: «Героям слава!» та піднімемо їх високо вгору.
Методична порада. Гра продовжується до тих пір, поки всі діти по колу не привітаються.
Коло побажань.
- Українці — це надзвичайно добрі, чуйні та приємні люди, які бажають один одному лише добра. Давайте і ми побажаємо один одному чогось приємного та утворимо намисто побажань. Кожен по колу нанизує на ниточку червону намистинку та промовляє своє побажання на сьогоднішній день.
- «Я бажаю… (здоров’я, хорошого настрою, успіху, гарного дня…)».
Методична порада. Вправа проводиться до тих пір, поки всі діти не висловлять свої побажання.
-Це намисто ми зарядили лише приємними словами, тому воно слугуватиме нам своєрідним зарядним пристроєм, якщо у вас буде поганий настрій, ви завжди зможете його одягнути та отримати позитивний заряд.
(вчитель залишає його на видному місці)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів (1 хв)
Проблемна ситуація зі здивуванням
-Зранку я поспішала до школи, однак вирішила зайти до супермаркету та придбати щось для обіднього перекусу. Випадково стала свідком розмови касира та покупця-першокласника, який хотів придбати булочку.
Касирка: З Вас 7 гривень.
Покупець: Але я не знаю, скільки це 7 гривень.
Касирка: А як можна було йти до магазину і не вміти рахувати гроші?
Покупець: Будь ласка, візьміть 7 гривень. Ось! (протягує в долоні купюри)
Касирка: (з обуренням): Хлопче, обов’язково вивчи числа, бо тебе ж легко обманути.
Покупець зашарівся, почервонів, подякував та швиденько побіг до школи.
- Розкажіть, через що виникла неприємна ситуація у хлопчика-покупця. (Не знав як порахувати гроші, не вивчив число 7)
- Навіщо нам ці знання? ( Щоб бути грамотною, освіченою людиною та вміти це застосувати у житті)
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку (3 хв)
1. Гра «Збери кульки» (додаток 1)
-Погляньте на дошку. Доки ми говорили, щось сталось! Наші кульки розлетілись і ми не встигли прочитати нічого. Вітерець-пустун пропонує нам зібрати їх у числовий ряд та прочитати слово. Кожна цифра сховала запитання для вас.
1 завдання (знаходжу кульку під номером 1 та читаю запитання)
- Якого кольору прапор України?
-Як, по-іншому, називаємо герб України?
3 завдання (знаходжу кульку під номером 3 та читаю запитання)
- Як зветься головна пісня нашої країни?
4 завдання (знаходжу кульку під номером 4 та читаю запитання)
-Коли свій день народження святкує Україна?
5 завдання (знаходжу кульку під номером 5 та читаю запитання)
-Назвіть столицю нашої країни.
6 завдання (знаходжу кульку під номером 6 та читаю запитання)
-Найбільша річка, що протікає територією України.
7 завдання (знаходжу кульку під номером 7 та читаю запитання)
-Державна мова.
Методична порада. Вчитель проектує відповіді на мультимедійний екран.
-Яке слово утворилося? Прочитайте. Що воно означає?
-Скільки літер необхідно для запису цього слова? (7)
-Отож, ви здогадалися, що сьогодні поговоримо про нашу країну — Україну та познайомимось із числом та цифрою 7.
ІV. Актуалізація та коригування опорних знань з усіх інтегрованих предметів (8 хв)
1. Вправа «Асоціативний кущ»
- Що ви уявляєте, коли чуєте слово «Україна»? (Калина, сонце, небо, вишиванка).
2. Вправа «Яка наша Україна?» (додаток 2)
- А яка ж вона, наша Україна? Давайте переглянемо фільм-підказку та озвучимо кадри з нього.
(Сильна, молода, одна, улюблена, сонячна, барвінкова, калинова, солов’їна, мудра, вишивана)
Методична порада. Вчитель допомагає озвучити перший кадр та підбирає слово-прикметник; змінює кадри почергово, рухаючи паперовий фотоапарат.
- Якою ще може бути Україна? (Вільна, незалежна, красива….)
3.Усний рахунок. Вправа «Порахуй кадри»
-Скільки кадрів ми переглянули? (10)
-Полічи їх у зворотному порядку.
-Назви перший та останній кадр.
-Відшукай 3 зліва, 6 справа, 5 зліва кадр.
-Який кадр був сьомим? (калинова)
-Чому можна Україну так назвати? (це символ держави, цей кущ полюбляє рости в нашій країні, на гроні калини безліч ягідок, які тримаються укупі, як і ми — українці)
3. Зоровий диктант
-Яку геометричну форму має ягідка калини? (круг)
-Які ви знаєте інші геометричні фігури? (прямокутник, квадрат, трикутник…)
- На дошці подано геометричні фігури в певній послідовності. Відтворіть її за допомогою набору геометричних фігур.
(великий зелений круг , маленький зелений круг, маленький синій круг, маленький синій чотирикутник і великий синій чотирикутник)
-За якою ознакою відбуваються зміни? (Колір, форма, розмір)
4. Сусіди чисел (додаток 3)
- Назвіть «сусідів» чисел, зображених на колосках.
5. Руханка «Український гопачок»
-Пропоную перепочити та виконати український танок «Гопачок», повторюючи рухи за персонажами відео.
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу (15 хв)
Завдання № 1 (додаток 4)
-Вмочи пальчик у жовту фарбу та постав відбитки на колоску за вказаною цифрою (6) До цих відбитків додайте ще 1.
6+ 1 = 7
-Назвіть число, яке одержимо в результаті. Що ви можете сказати про ці числа? У результаті одержуємо наступне число до даного.
- Що треба зробити, щоб одержати наступне число? Треба додати 1.
- Робимо висновок. Яке число ми отримаємо, якщо до певного числа додамо 1? Наступне число. Отже, додати 1 — це означає отримати наступне число.
Завдання № 2
- Закресліть один відбиток на колосочку. Яке число отримаємо, якщо від числа 7 віднімемо 1? (Попереднє число.)
- Отже, відняти 1 — це означає отримати попереднє число.
2. Первинне закріплення. Відгадати числа за прапором.
Вправа «Відгадай число» (додаток 5)
-Розгляньте, хто зображений на малюнках. (Козак)
-Чи знаєте ви, хто такі козаки? (Це українські воїни-захисники, наші прародичі. Жили вони на Січі. Були сильними, кмітливими, розумними і вміли гарно битися. Слово «козак» означає «вільний воїн», тому вони дуже цінували свободу)
-Чи можемо порівняти козаків із нашими захисниками? Чому? (Захищають свободу, яку цінують усі українці)
-Козаки пропонують виконати вам завдання. За прапором України заховалась цифра. Відгадайте її.
1) Це число є наступним до числа 6.
2) Це число є попереднім до числа 8.
- На скільки 7 більше, ніж 6?
- На скільки 6 менше, ніж 7?
-Отже, коли додаємо 1, то одержуємо наступне число. Тому додати 1 — це означає одержати наступне число.
- Як одержати попереднє число? (Треба відняти 1.) Отже, коли віднімаємо 1, то одержуємо попереднє число. Відняти 1 — це означає одержати попереднє число.
3. Формування поняття про число 7. Позначення числа 7 цифрою.
1) Порівняння друкованої та рукописної цифри (додаток 6)
- Назвіть число, яке в данному випадку показує кількість квітів-соняхів. (Це число 7.)
- Число «сім» на письмі позначається цифрою 7 (демонструю) Уважно розгляньте друковану й рукописну цифру 7. На що вона схожа?
Цифра 7, як кочерга,
В неї, бач, одна нога.
-Сімка в древності була оточена особливо великою повагою. У Древньому Вавилоні були відомі сім планет, до яких відносили і Сонце з Місяцем. По них стали рахувати і час. Так народився семиденний тиждень. Сім стало священним числом. Його вважали магічним. Це чарівне число «сім» використовують у казках: «Вовк і 7 козенят», «Білосніжка і 7 гномів», «Казка про сплячу красуню і 7 богатирів».
5. Формування поняття Батьківщина.
Бесіда за картинкою (додаток 7)
- Перед нами сімейний портрет української родини. Порахуйте, скільки людей на фото. (7) Якщо це українська родина, то в якій країні вона проживає? (Україна)
-Яким словом ми можемо замінити слово «Україна»? (Батьківщина)
-З яким словом воно схоже?(Батьки)
-Чому вони подібні? (Батьківщина — це місце, де живуть наші батьки і ми, це наш дім.)
Творче завдання «Моя сімʹя» (додаток 8)
- Перед вами лежать шаблони будиночків, зобразіть, будь ласка, за допомогою геометричних фігур та ліній свою родину. Скористайтеся кольоровими фломастерами.
- Які геометричні фігури можемо використати?
Робота у групах «Що зайве?» (додаток 9)
-Попрацюйте у групах. На аркуші паперу зображені предмети. Вам необхідно закреслити зайвий і пояснити чому так вважаєте.
Інформаційне повідомлення «Чим відома Україна»
Слово вчителя: «Україна відома в усьому світі. Українські ракети запускають космічні кораблі. Українці створили найбільший у світі транспортний літак — «Мрія».
Перегляд мультфільму «Це наше і це твоє. Мрія» та обговорення
-Давайте подивимося про нього мультфільм.
https://www.youtube.com/watch?v=tWwzx06-uJc
Запитання для обговорення:
- Як називається найбільший у світі літак?
- Що означає слово «мрія»?
- Чому так назвали літак?
VІ. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень дітей (5 хв)
Самостійна робота учнів (додаток 10)
-Наш літак «Мрія» пропонує вам виконати обчислення, щоб він міг приземлитись на рідній землі. Завдання на картках виконуватимете самостійно, користуючись числовим променем за потреби.
VIІ. Підсумок уроку. Рефлексія (1 хв)
Метод «Мікрофон»
-Яке число та цифру сьогодні вивчали?
- Як одержати число 7 із попереднього до нього числа?
-З наступного числа?
-Що означає додати 1?
-Відняти 1?
-Назвіть числа 1–7 у прямому та зворотному порядках.
- В якій країні живуть українці?
-Як, по-іншому, можемо назвати свій рідний край?
-Чим відома наша країна?
Математична рефлексія
* Кому легко все вдавалося на уроці – підніміть цифру 7 на математичному віялі.
* Були деякі труднощі – цифру 4.
* Було дуже важко – цифру 1.
Вправа «Мій настрій»
Продовжте речення: « У мене настрій на цифру ……», 7 – це чудовий настрій, а 1 – сумний.
Використані ресурси
https://naurok.com.ua/urok-matematiki-chislo-i-cifra-7-63955.html
https://drive.google.com/drive/folders/1nGix03BpTdmygXSL8VtxYmNogdU9drQX
https://www.youtube.com/watch?v=3Vnp0o6qAM4
Додаток 1.
Додаток 2.
Додаток 3.
Додаток 4.
Додаток 5.
Додаток 6.
Додаток 7.
Додаток 8.
Додаток 9.
Додаток 10.