Метою інтегрованого уроку української мови і літературного читання було формувати предметні компетентності: мовну і мовленнєву (систематизувати знання учнів про прикметник, вдосконалювати вміння розрізняти прикметники серед інших частин мови, встановлювати зв'язок між іменниками і прикметниками); інформаційну і читацьку (вдосконалювати навички виразного читання, правильного сприймання поетичних творів); розвивати зв'язне мовлення учнів, пам'ять, мислення, творчу уяву; виховувати через образне слово великого поета любов до України, до рідної мови.
Брилівська ЗОШ I-III ступенів
Інтегрований урок української мови та літературного читання
3 клас
Підготувала
І.О. Погребняк
вчитель початкових
класів
2018р.
Тема. Закріплення й узагальнення знань про прикметник. Т.Шевченко «І досі сниться: під горою…»
Мета: формувати предметні компетентності: мовну і мовленнєву (систематизувати знання учнів про прикметник, вдосконалювати вміння розрізняти прикметники серед інших частин мови, встановлювати зв’язок між іменниками і прикметниками); інформаційну і читацьку (вдосконалювати навички виразного читання, правильного сприймання поетичних творів); розвивати зв’язне мовлення учнів, пам’ять, мислення, творчу уяву; виховувати через образне слово великого поета любов до України, до рідної мови.
Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, репродукція картини Т.Шевченка «Селянська родина», картки зі словами для словникової роботи, таблиця «Прикметник»
Хід уроку
I. Організаційний момент
Емоційна хвилинка
- Усміхніться один одному, подаруйте свої усмішки мені, гостям.
II. Актуалізація опорних знань
1. Гра «Складіть з літер слово»
а р Т а с
(Тарас)
- До якої частини мови належить це слово?
- Як пишеться це слово? Чому?
2. Каліграфічна хвилинка
Т Тт ар рс Тарас
- Хто з українських поетів мав таке ім’я? Що ви знаєте про Тараса Шевченка?
- Складіть речення про маленького Тараса, його дитячі захоплення. (Малий Тарас дуже любив малювати.)
- До якої частини мови належить слово малий?
3. Вправа «Мозковий штурм»
Робота за таблицею «Прикметник»
- Розгляньте таблицю та пригадайте основні правила, які вивчили під час опрацювання теми.
Частина мови |
Називає |
Відповідає на питання |
Змінюється |
Має закінчення |
|
за числами |
за родами |
||||
Прикметник |
- |
- - - які? |
- - |
- - - |
-,- -,- -,- - |
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні на уроці ми будемо закріплювати знання про прикметник, продовжимо вивчати поетичні перлини великого Кобзаря. Т.Г. Шевченко дуже любив свою Україну-неньку. Перебуваючи на чужині, тужив за нею. Свою тугу виливав у вірші. На уроці ми опрацюємо вірш «І досі сниться: під горою…»
IV. Робота над темою уроку
1. Виразне читання вірша вчителем.
- Що наснилося поетові?
2. Словникова робота
Вправи для розвитку мовної здогадки.
- Прочитайте слова подумки, вставляючи пропущені букви.
м_ти б_ленька
х_точка си_ий
в_уча бав_ть
сн_ться куч_ряве
- Яке слово зайве у кожній колонці? (сниться, бавить) Чому?
-Яке пестливе слово є у першому стовпчику?
- Доберіть антонім до прикметників біленька, кучеряве.
- Придумайте синоніми до іменника хаточка, дієслова бавить.
- Прочитайте стовпчики слів на одному мовному видиху.
3. Робота в парі
- Прочитайте виразно вірш одне одному. Читаючи, звертайте увагу на межі речень і розділові знаки.
4. Виразне читання вірша учнями вголос.
5. Аналіз змісту твору
- Які дві картини приснилися автору?
- Який настрій викликав цей сон у поета?
- Як ставляться один до одного члени родини? З чого це видно?
- Які зменшувально-пестливі слова використав автор вірші? Про що це говорить?
- Які почуття викликав у вас цей вірш?
6. Гра «Читає диктор телебачення»
7. Гра «Доберіть прикметники»
Визначіть рід дібраних прикметників.
Хаточка (яка?) … (біленька)
дитя (яке?) … (хорошеє, кучеряве, маленькеє)
мати (яка?) …(веселая)
дід (який?) …(сивий)
Фізкультхвилинка
7. Робота в групах
- У кожної групи є картка з текстом. Прочитайте його, допишіть закінчення прикметників, обґрунтуйте свою думку.
Ось стоїть переді мною тендітн_ пролісок. Його біл_ голівка схилилась донизу. А поряд ростуть такі ж скромн_ , ніжн_ вісники весни. Це значить, що прийшла справжн_ весна.
- Зачитайте відредаговані речення. На що звертали увагу, дописуючи закінчення прикметників?
- Який рід мають прикметники скромні, ніжні? (Прикметники у множині не змінюються за родами)
- Знайдіть граматичну основу першого речення. Яким членом речення є прикметник?
8. Робота над ілюстрацією
- Розгляньте картину Т.Г. Шевченка «Селянська родина»
- Кого на ній зображено?
- Хто ближче до глядачів? А хто – далі?
- У яку пору зібралася родина?
- Який настрій передає художник?
- Чи схожа ця картина із тією, яку поет змалював словами?
V. Підсумок уроку
Гра «Закінчи речення»
- Сьогодні на уроці я вчився …
- Найбільше мені сподобалось …
- Мене вразило …
- Хотів би дізнатися …
VI. Домашнє завдання
Вивчити вірш Т.Шевченка «І досі сниться: під горою…» напам’ять