1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

Тема: " Ой, весно, весно "

Про матеріал

Урок розвитку зв'язного мовлення з використанням технологій розвитку критичного мислення. В уроці використані художні засоби та зразки усної народної творчості для поглиблення уявлення дітей про найхарактерніші ознаки весни; для того, щоб навчити дитину висловлювати свої думки в логічній послідовності; формувати вміння сприймати і відчувати емоційний зміст слова; збагачувати активний словниковий запас; викликати бажання висловлювати свої думки змістовно і правильно; розвивати творчість, фантазію, спостережливість, мовленнєві здібності.


Перегляд файлу

 

 Урок розвитку зв’язного мовлення з використанням технологій розвитку критичного мислення ( 3 клас )

Тема: " Ой, весно, весно "

Мета: за допомогою  художніх засобів та зразків усної народної творчості поглибити уявлення дітей про найхарактерніші ознаки весни; вчити висловлювати свої думки в логічній послідовності; формувати вміння сприймати і відчувати емоційний зміст слова; збагачувати активний словниковий запас; викликати бажання висловлювати свої думки  змістовно і правильно; розвивати творчість, фантазію, спостережливість, мовленнєві здібності;

виховувати любов до природи, до рідного краю

Обладнання: паперові квіти, словосполучення, кольорові фарби, печиво-жайворонок, малюнки до прислів’їв та приказок

Хід уроку:

І Організація класу.

ІІ Створення емоційного настрою.

Оголошення теми і завдань уроку.

Вправа «Розминка» (в колі)

Сьогодні у нас незвичайний загадковий урок української мови. Я бачу, що ви трохи здивовані. Що ви очікуєте від цього уроку? (відповіді-міркування).

Сьогодні, діти, на нас чекає зустріч з прекрасним. Ми з вами зануримося в цікавий світ уяви, фантазії. Будьте уважними та спостережливими.

Тема нашого уроку: Ой, весно, весно! Отже, всі розмови будуть тільки про неї.

Створення ситуації успіху через особистісну мотивацію.

Вправа «Асоціативний кущ».

Які ж у вас виникають асоціації та фантазії, пов’язані зі словом весна?

(відповіді-міркування дітей.)

Дуже добре! Погляньте на дошку і прочитайте, з чим у мене асоціюється слово весна. Чи згодні ви?

(на дошці словосполучення-асоціації написані на різнокольорових смужках паперу)

  • зелена трава
  • березень, квітень, травень
  • заметіль
  • пахощі квітів
  • сонячне проміння
  • гарний настрій
  • збирання врожаю
  • шпаківня
  • жайворонки
  • веселий спів птахів
  • жовтень
  • Великдень

 

Чи всі асоціації пов’язані з весною так чи ні?

Нам потрібно узагальнити наші думки, обрати правильні асоціації та скласти асоціативну-наочну композицію «Що нам приносить весна?» Оце й буде коло питань, над якими ми працюватимемо протягом уроку.

(відповіді дітей, докази)

Створення інтригуючої проблемної ситуації.

Робота в групах. «Метод прес».

Я одержала дивний лист. Якщо чесно, то цей лист навіть не дуже зрозуміла. Сподіваюсь, з вашою допомогою можна в усьому цьому розібратися. Ось цей лист.

Шановні діти!

Через природні катаклізми може статися так, що зникне така пора року, як весна. А може, так і треба? Та чи потрібна весна природі взагалі?

Чи зможете ви довести. Що світ може існувати і без неї? Можливо, світ без цієї пори року нічого б не втратив.

 

Підпису під листом немає. Отже, перед нами стоїть дуже складне завдання – вирішити, чи потрібна нам усім весна.

Для розв’язання цього завдання поділимо наш клас на три групи.

Перша група відшукуватиме позитивний бік існування весни як пори року.

Друга група – негативний бік.

Третя група робитиме висновок. Хто буде більш переконливим, той і вирішить, має весна існувати в природі чи ні.

Ви матимете дуже багато повноважень: міркувати, доводити, сперечатися. Для роздумів у вас є небагато часу. За кілька хвилин слухаємо ваші докази та аргументи.

1-ша група.

Ми вважаємо, що зникнення весни приведе до суцільної катастрофи у всьому Всесвіті.

Зіб’ється весь ритм поступових змін у природі.

 Із зникненням весни зникнуть загадки, прикмети, приказки про весну.

У весни як пори року є велике призначення: у цей період настає цикл оновлення і подальшого розвитку живої природи.

2-га група. Ми вважаємо, що було б непогано й без весни. Весна приносить із собою деякі хвороби, такі як авітаміноз.

Після довгої, холодної зими одразу хочеться  жаркого сонячного літа, поїхати на море чи річку, по засмагати, а  тут весна із дощами, вітрами, сльотою …

3-тя група. Слухаючи виступи кожної групи, ми вважаємо, що позитивних переваг у весни більше, ніж негативних.

Отже, можна дійти висновку, що весна все-таки має право на існування.

ІІІ Відкриття та узагальнення дітьми нових знань.

Вступна розповідь вчителя.

Щороку ми з нетерпінням чекаємо на прихід весни. Ми лічимо дні, виглядаємо, коли пташки на своїх крилах принесуть її з далекого краю.

Ваші переконання були правильні! Усі людські почуття, переживання, спостереження про весну найкраще втілені в загадках, прикметах, прислів’ях та приказках, тобто в усній народній творчості.

 Справжній прихід весни люди пов’язували зі святом Явдохи, котре припадало на 14 березня. Матері й бабусі випікали для дітей з тіста фігурки птахів. Цих пташок найчастіше називали «жайворонками». Старі люди розповідають. Ніби ця пташка народилася з весняного сонячного жару. Вона прокидається разом із сонечком і своїм срібним голоском сповіщає, що весна прийшла!

Коли добре пригрівало сонце, діти виходили за село з печивом у руках і промовляли:

Благослови, мати весну зустрічати!

Веснянками, гаївками її привітати!

Пташок викликаємо з теплого краю!

Летіть, соловейки, на нашу земельку!

 

 Мені зараз було дуже приємно бачити, як ви звертаєтесь до пташок. Це є свідченням того що ви шануєте українські народні традиції. Ось і ви закликали до себе в клас весну. І мені здається, що в класі стало ясніше, світліше і тепліше!

Скерована розмова на основі спостережень за природою.

 Презентація прикмет та ознак весни.

Природа вже перейшла на свій весняний розклад. Вона прожила багато днів і ночей в очікуванні тепла. Якою ж постане перед нами нинішня весна?

Цього року ми сподіваємось відчути і побачити весну за її поступовим розкладом.

Давайте зараз пригадаємо ознаки та прикмети весни.

  • У березні тріскається лід на річках і земля майже зовсім звільняється від снігу,

 з’являються біля шпаківень шпаки, по землі починають бігати перші павуки.

  • У квітні вилазять зі своїх мурашників мурашки, зацвітають проліски,  вилітають джмелі та бджоли, виповзають на теплі камені ящірки, зеленіє трава, розквітають бруньки на деревах, зацвітає мати-й-мачуха.
  • У травні розквітають перші кульбаби. Зацвітає клен, суниця, черемха, бузок та жовта акація. Цвітуть сади.

Хіба можна сказати, що це зима? Або осінь? Або літо? (ні)

Отже, ваші переконання були правильні!

Творче завдання. Синтезування одержаних учнями знань.

Я бачу, що на ваших аркушах відображені послідовні ознаки пробудження весняної природи. Квітень з березнем не помінявся місцями?

  • А тепер увага! Коли об’єднати ці аркушики так само послідовно, як ви розповідали, то що у нас вийде? (вийшла книжечка).

Молодці! Давайте зараз придумаємо назву цій книжечці. «Енциклопедія весни»

  • Ця власноруч створена книжечка вам може стати в нагоді для складання розповіді про весну. Ви можете нею скористатися в майбутньому.

Постановка проблеми та побудова проекту, її розв’язання.

Діти, слухаючи ваші виступи, я зауважила, що однією з ознак весни є квіти, які прикрашають луги, садки, милують наше око. Багато з них є цілющими ліками. Але майже всі вони навесні потерпають від нещадного знищення, бо кожен, хто потрапляє на квіткову галявину, хоче нарвати букет і повезти його додому, щоб подарувати його мамі, бабусі.

Що ж робити, щоб і квіти не рвати, і зберегти пам'ять про цю красу?

(міркування дітей)

Презентація прислів’їв по весну.

Ознаки весни ми згадали, з прикмет навіть створили власну книжечку.

Ще залишилось попрацювати над прислів’ями.

  • Немає ліпшої краси, ніж весною гаї та ліси.
  • Перші квіти – це очі весни.
  • Де багато пташок, там немає комашок.
  • Весна ледачого не любить.
  • Доглядай землю плідну, як матір рідну.

Дуже гарні й різноманітні прислів’я ви пригадали. Але своїм змістом вони охоплюють єдину тему: краса природи існуватиме тільки тоді, коли про неї дбати, захищати та примножувати її.

IV Різнорівневе домашнє завдання за вибором учнів.

Удома ви будете складати усний твір на вибір.

  1. Скласти невеличкий твір під назвою «Весна прийшла».
  2. Скласти усний твір про те, як діти вашого віку можуть допомогти дорослим в охороні природи.
  3. Користуючись мовним досвідом, який ви надбали під час читання художніх книг, складіть фантазійний опис весни як живої істоти.

(запис на дошці)

V Підсумок уроку. Рефлексія.

Творче зображення приходу весни засобами особистого фантазійного перевтілення.

Наш урок майже закінчився. Чи справдилися ваші очікування щодо нього?

  • Про що ви хотіли б дізнатися більше?
  • Де ви можете використати те, про що ви сьогодні дізналися?

Ви сьогодні добре працювали. І найкращим результатом вашої праці буде вдало складений твір.

Весна настає. Підніміть ручки вгору. Підставте долоньки уявному сонцю. Чуєте поколювання в пальчиках? Це добре сонечко дає нам радість. Воно нас наповнює своєю енергією. У мене є цікава пропозиція. Давайте перенесемо ваші уявлення про весну на папір, і разом намалюємо пальчиками одну картину на всіх, яка зветься «Весна».

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 грудня 2018
Переглядів
183
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку