Творчість учителів безмежна, як безмежний її потенціал. Тому нестандартних підходів до навчання вироблено дуже багато: нестандартні уроки, домашні завдання, форми роботи з педколективом, із батьками. Своє самовдосконалення кожен учитель повинен почати саме з досконалих нестандартних уроків. Адже вони дають велику можливість забезпечувати інтелектуальний розвиток дитини. Такий розвиток забезпечити лише вивченням навчальних предметів неможливо. Потрібно ширше та глибше вирішувати цю проблему, так як нестандартний урок дає можливість дитині більше мислити, аналізувати, порівнювати, шукати, спостерігати працювати з додатковою літературою, експериментувати, тобто максимально використовувати свій розум.
3 клас
Українська мова
Урок – сюрприз
Тема. Закріплення та узагальнення знань про слова, які означають назви предметів
Мета: поглибити знання учнів про слова, які є назвами предметів; удосконалювати вміння розпізнавати ці слова серед інших слів; закріплювати навички написання слів з великої букви.
Розвивати зв’язне мовлення, увагу, пам’ять, мислення, ерудицію, вміння вживати у мовленні багатозначні слова, робити висновки.
Виховувати почуття колективізму, взаємодопомоги, прагнення до знань, кмітливість.
Тип уроку. Узагальнення знань, умінь, навичок .
Методи і прийоми. Бесіда, розповідь, демонстраційний, самостійна робота, анкетування.
Обладнання. Ребуси до творів В. О. Сухомлинського , індивідуальні картки, лист від дяді Федора, слова на кульках, анкети, інші ребуси .
Структура уроку
Хід уроку
Продзвенів уже дзвінок,
Всім пора нам на урок,
Встаньте всі рівненько,
Привітаємось гарненько:
«Добрий день!»
Діти, сьогодні у нас незвичайний урок,
сьогодні ми зробимо ще один крок.
В країну чудову, в країну знайому,
що знання нам дарує, і де гарний настрій панує.
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати.
- Ну що ж, раз ми потрапили до цієї країни, то також повинні дотримуватися цього девізу. Згодні, діти?! Молодці!
- Діти, а чи знаєте ви , як називається ця країна ?
- Я також не знаю. А хто ж нам допоможе ?! – Ой, здається я знаю.
Погляньте уважно на цей ребус. Давайте його розгадаємо, тоді і дізнаємося назву диво-країни.
- Так, дійсно, ми потрапили до країни Сюрпризів, де нас з нетерпінням на кожній вулиці чекатимуть казкові герої. Але, щоб до них потрапити, потрібно розв’язати всі завдання, що підготували жителі країни Сюрпризів. А всі завдання будуть стосуватися слів, які означають назви предметів.
(звучить пісня «Бу-ра-ті-но» Ю.Ентіна, з’являється Буратіно із завданнями)
«Хто такий?»
Буратіно
Нумо, швидко порівняйте.
1 варіант
Хитрий, як . . . (лисиця).
Боязкий, як . . . (заєць).
Червоний, як . . . (рак) .
Голодний, як . . . (вовк).
Мудрий, як . . . (сова).
Упертий, як . . . (осел).
2 варіант
Колючий, як . . . (їжак).
Злий, як . . . (вовк).
Набундючений, мов . . . (індик).
Грізний, мов . . . (лев).
Дзвінкоголосий, мов . . . (соловейко).
Маленький, як . . . (мишеня).
( Діти працюють на індивідуальних картках )
Буратіно
( Буратіно зникає. Чутно стукіт у двері.)
Підсумок даного виду роботи
Добрий день, друзі !
Я вирішив привітати своїх двоюрідних братів та сестричок з черговим святом. Сів за стіл і підписав листівки Яні, Романкові, Оксанці, Сергійкові, Лесі, Андрійкові, Віталику. І ось виявилось, що одна з восьми листівок залишилася незаповненою. Як не прикро, але я забув ім’я одного з моїх братів.
Кіт Матроскін зробив мені підказку, що ім’я мого останнього брата приковане саме поміж інших імен. Я не зміг його віднайти. Можливо, ви діти, допоможите?
Заздалегідь дякую вам.
Поштарик Пєчкін
Вчитель
залишив невеличкий сюрприз. Це анкети, які вам потрібно заповнити, для того щоб знати Пєчкіну куди і кому відносити дитячі журнали і газети.
Гра «Хто найшвидше і правильно заповнить анкету».
Підсумок даного виду роботи
( Віл, вік, віз, вітер, вірш, Віра).
Віл – воли.
Вік – віки.
Віз – вози.
Вітер – вітри.
Вірш – вірші.
Віра – Віри.
Молодці, діти, ослик Іа, вами дуже задоволений.Тому дарує вам сюрприз.
Ось країна Сюрпризів,
В ній зайчики сіренькі
По вулицях стрибають.
За дерева, за кущі позирають,
Вовка хитрого виглядають.
Знову бігають, стрибають
Вовка побачуть за пеньочки сідають.
Вовк
Заєць
Вчитель
( Що? Школа, сюрприз, країна, знання), ( Хто? Учні, друзі ).
Заєць
Вовк
Вовк
( Відповідь дітей ).
Заєць
Ну то що ж, Вовче, ходімо мерщій і ми читати оповідання В.О.Сухомлинського. Можливо і ми станемо кращими. Дякуємо, діти, що підказали нам, де потрібно шукати життєвої поради.
Я також підготував вам сюрпризи – це оцінки за ваші міцні знання з теми «Слова, що означають назви предметів». Але головним вашим сюрпризом в житті були, є і будуть ЗНАННЯ.
Пам’ятайте завжди, любі діти,
У житті всім потрібні знання.
І як велів Сухомлинський,
Завжди слід добро творити –
Щохвилини та щодня.
Ось і дзвоник пролунав,
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати.