Інтегрований урок української мови та природознавства "Корінь. Спільнокореневі слова. Вимова і написання слова минулий. Значення й охорона ґрунтів. "

Про матеріал
Українська мова. Формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з поняттям «корінь слова», «спільнокореневі слова», учити знаходити, визначати корінь в ряді спільнокореневих слів, збагачувати словниковий запас, розвивати уважність, спостережливість, виховувати зацікавленість до мовних явищ. Природознавство. Формування предметних компетентностей: ознайомити учнів зі значенням грунту в природі та житті людини; сприяти розумінню шляхів забруднення та охорони грунтів; розвивати мислення, мовлення, спостережливість, уміння робити висновки, узагальнювати. Виховувати любов до природи рідного краю, дбайливе ставлення до неї, почуття гордості за багатство рідного краю. Формування ключових компетентностей: уміння вчитися: формувати здатність розуміти визначену вчителем мету навчальної діяльності; загальнокультурну: сприяти дотриманню норм культурної поведінки.
Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Корінь слова. Спільнокореневі слова.

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Корінь визначайте так: Доберіть кілька спільнокореневих слів. Порівняйте значення та написання цих слів. Спільна частина в цих словах є коренем.

Номер слайду 6

Охорона ґрунтів

Номер слайду 7

Охорона ґрунтів

Номер слайду 8

Охорона ґрунтів

Номер слайду 9

Охорона ґрунтів

Номер слайду 10

Охорона ґрунтів

Номер слайду 11

Охорона ґрунтів

Номер слайду 12

Охорона ґрунтів

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Я дізнався…Мені було цікаво…Мені сподобалося…

Перегляд файлу

Тема. Корінь. Спільнокореневі слова. Вимова і написання слова минулий.

Значення й охорона ґрунтів.

Мета.

Українська мова.

Формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з поняттям «корінь слова», «спільнокореневі слова», учити знаходити, визначати корінь в ряді спільнокореневих слів, збагачувати словниковий запас, розвивати уважність, спостережливість, виховувати зацікавленість до мовних явищ.

Природознавство.

Формування предметних компетентностей: ознайомити учнів зі значенням грунту в природі та житті людини; сприяти розумінню шляхів забруднення та охорони грунтів; розвивати мислення, мовлення, спостережливість, уміння робити висновки, узагальнювати. Виховувати любов до природи рідного краю, дбайливе ставлення до неї, почуття гордості за багатство рідного краю.

Формування ключових компетентностей: уміння вчитися: формувати здатність розуміти визначену вчителем мету навчальної діяльності; загальнокультурну: сприяти дотриманню норм культурної поведінки.

Обладнання.

 

Хід уроку

І Організація класу

Лиш дзвінок на урок продзвенить

Стане кожний серйозний в ту мить.

Бо роботи багато у нас

І дружно працює наш клас

 

ІІ Актуалізація опорних знань

  1. - На минулому уроці ми почали знайомитися із новою темою. Давайте пригадаємо як вона звучить? (Будова слова)

І ще познайомилися із певними частинами слова. Давайте ж пригадаємо їх назви. А допоможе вам в цьому загадка.

Нас слова міняють часто,

І, звичайно, це на щастя,

Бо якби ми не мінялись,

То слова не поєднались  (закінчення)

  • Для чого служить закінчення? Як визначити закінчення в слові? Як воно позначається?

Є його частина змінна,

Та є й та, що не зникає.

Як її ми називаєм?  (основа)

  • Що таке основа? Як позначаємо її?
  1. Перевірка домашнього завдання.
  • Давайте ж перевіримо як ви навчилися визначати закінчення слова та його основу.

Погляньте на дошку. На ній записані слова : прибережні кущі, дикої качки, нерозлучні, собаку.

  • Впізнаєте? Що це за слова? Так це слова з домашнього завдання. Що потрібно було зробити з ними? (визначити закінчення та основу).
  • Давайте ж перевіримо, як ви впоралися з ним. Вийдіть до дошки і позначте закінчення та основу. А ви , діти, перевірте що правильно виконали завдання ваші однокласники. Молодці.
  1. Каліграфічна хвилинка.

- Підготуйте зошити для класної роботи. Покладіть їх правильно, сядьте рівненько. Розгорніть зошити. Запишіть число,  класна робота.

- А тепер давайте виконаємо каліграфічну хвилинку.

Ми ми ин ну ул ли ий

минулий

  • Яке значення має це слово? Як ви розумієте його?

Минулий – що минув, пройшов.

 

ІІІ Основна   частина уроку.

  1. Оголошення теми і мети уроку
  • Тож давайте, щоб наш урок не минув даремно перейдемо до вивчення нового матеріалу.
  • На сьогоднішньому уроці ми познайомимося із ще одною частиною слова. Що ж  прочитаємо як вона називається: Корінь слова. Спільнокореневі слова..

- Що в назві теми вас здивувало?

 - Ви вмієте підбирати до слів асоціації. Наприклад: колесо – машина, урок – учитель, стіл – хліб і т. Д

-А які асоціації у вас виникають , якщо ви чуєте слово КОРІНЬ ? (дерево, рослина, трава, квітка, земля)

 Складаємо  асоціативний кущ до слова КОРІНЬ на дошці,

 - Скажіть, а якщо у квіточки , зрізати корінь ,чи вона житиме?

- А яке значення кореня для слова?

 

ОЧІКУВАНІ  РЕЗУЛЬТАТИ УРОКУ

 - Я сподіваюся на те , що після цього уроку ви зрозумієте, що таке корінь слова.

Зможете добирати спільнокореневі слова.

Навчитеся розрізняти спільнокореневі слова від слів , близьких за значенням.

 

  1. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
  • Яке ж відношення слово корінь має до української мови, до слів?

В цьому нам допоможе розібратися текст.

(Картка 1. Прочитайте його. Перекажіть.)

- Випишіть з тексту підкреслені слова.

Квіточка

        Теплий сонячний промінь упав на квітник. У зеленому ліжечку лежало насіннячко. Промінець зігрів його. Із земляного ліжечка насіння проросло. З нього виросла чудова квітка.

Яка красива! – шелестить легенький вітерець.

Яка ніжна! – пестить промінчик квіточку.

Загордилась квітонька, запишалася.

- Яка частина в них спільна?

- Отже, слова КВІТОЧКА, КВІТНИК, КВІТКА, КВІТОНЬКА мають спільну частину, яка називається коренем вони наче родичі( споріднені), отже, вони спільнокореневі.

 - Яке має значення?    (без кореня не буває слів, дає нові життя – нові слова);

   - В якій частині дерева знаходиться?  ( у слові також в основі )

- У мовознавстві виділяють корінь дугою , наче бережуть від усього парасолькою.

  - Звернемося до підручника   (Опрацювання правила. С. 55)

ОТЖЕ, Які слова ми називаємо спільнокореневими? (які мають спільний корінь)

  

 

3. "Мозковий штурм"

(До дошки виходять 2 учня. У першого учня в руках малюнок машини з водієм і корінь ВОД, у другого малюнок води і також корінь ВОД. На столі у вчилеля картки із словами: водити, водний, вода, водій.)

- Діти, виберіть, які слова ми подаруємо першому учню, а які другому. Чому?

- Чи можемо ми всі ці слова назвати спільнокореневими? (Ні, тому що вони мають однаковий корінь, але значення у них різні.)

- Вірно, слова у яких однаковий корінь, але різне значення - різнокореневі.

Ознайомлення з пам’яткою визначення кореня

Корінь визначайте так:

  • Доберіть кілька спільнокореневих слів.
  • Порівняйте значення та написання цих слів.
  • Спільна частина в цих словах є коренем.

 

ІV. Фізкульхвилинка

 

V. Продовження роботи.

1. - Діти,  от ми говоримо сьогодні про корінь слова, а скажіть що ще має корінь? (рослини)

- А для чого рослинам корінь? (за допомогою кореня рослина кріпиться в грунті, бере з нього розчинені у воді поживні речовини, отримує повітря, яке знаходиться в грунті.)

-  А що трапиться з рослиною, якщо вона втратить корінь? (рослина загине)

- А що ще потрібно  для рослини щоб вона гарно росла?

От з таким питанням  звернулись  до нас.

Вислухаємо нашого гостя? (Сценка)

 

Господар. На моїй грядці погіршився урожай! В мене нічого не росте! Бідний у мене ґрунт. Яка дрібненька картопелька, маленькі помідорчики, а квасоля зовсім не вродила! Порадьте, будь ласка, що робити? Як охороняти ґрунти? Як їх можна зберегти, лікувати та захищати?

Допоможемо господарю? В нас є спеціалісти по цьому питанню. Давайте вислухаємо їх.

Агроном

Рослини вбирають із ґрунту поживні речовини. Знижується його родючість. Тому хлібороби вносять у ґрунт перегній, торф і мінеральні добрива. Однак до ґрунту треба повертати стільки поживних речовин, скільки їх забрали рослини. Якщо ж мінеральних добрив внести забагато, то вони отруять ґрунт.

Агроном

У посушливі місяці весни і літа люди поливають рослини.Проте надмірне поливання користі не приносить, томущо він засолюється. На засоленому ґрунті культурні рослини не ростуть. Щоб збагатити ґрунт вологою, треба взимку проводити снігозатримання. Навесні - затримувати талі води, а влітку - вологу дощів.

Агроном

  Дуже небезпечними для ґрунту є отрутохімікати. За їх допомогою люди знищують бур'яни та тварин - шкідників. Ці речовини накопичуються в ґрунті. В ньому гине все живе, він стає "мертвим".

Агроном

  З пагорбів ґрунт можуть змивати дощові й талі води. Щоб цього не сталося, на схилах пагорбів висаджують дерева і кущі, висівають багаторічні трави. Рослини своїм корінням закріплюють ґрунт.

Агроном

   Великою бідою для ґрунту на широких ланах є сильні вітри і чорні бурі. Вони за лічені хвилини піднімають у повітря шар ґрунту. Зупинити їх можуть лише лісозахисні смуги. Вони не дають розгулятися вітрам.

Агроном.Треба не лише охороняти ґрунт і підвищувати його родючість, а й розумно використовувати. Спороджувати житлові будинки, підприємства можна там, де ґрунт неродючий або малородючий. Якщо треба бурати свердловину чи будувати шахту, то слід спочатку зняти родючий шар ґрунту і перевезти його на інше місце.

 

  • Людина використовує ґрунт для вирощування різноманітних рослин. Вони дають їй їжу і корм для свійських тварин. Тому ґрунти потрібно оберігати не забувайте про це.
  1. Добір спільнокореневих слів.

Господар прийшов до нас не з порожніми руками. Він приніс для нас гостинці. Давайте до ж використаємо їх з користю і доберемо до їх слів –назв  спільнокореневі слова. Та позначимо в них корінь

Картопля - Картопелька – картоплина, картопляники, картопляний.

Помідор - Помідорчики -  помідорний

Квасоля – квасолька, квасоляний, квасолина (по рядах)

 

3. Робота за підручником. Виділення кореня в поданих словах

4. Робота в групах. А тепер пограємо у гру. Об’єднайтесь, будь ласка, у раніше створені групи. Пам’ятайте правила роботи у групі.

Завдання. Вам потрібно серед слів – родичів знайти шпигуна, тобто слово, яке не є спільнокореневим до поданих слів. Обведіть його. (Картка)

Мак, маківка, макарони, мачинка, маковий.

Хвиля, хвилястий, хвилюватись, хвилька.

Дощик, задощило, дощовий, дощатий..

Мило, мильниця, милитися, милуватися, мильний.

Малюнок , мальований, малятко, малювати.

Літера, літак, відліт, зліт, політати, перелітний.

То який висновок зробимо?

 

 

Підсумок уроку.

       Нашу працю підсумуємо.

       Де ж знання ми застосуємо?

- Що таке корінь слова?

- Як визначити корінь у слові?

- Чи повинні мати спільнокореневі слова спільну думку, чи  достатньо мати спільну частину?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методичний кабінет НВК №6

 

 

 

 

 

Відкритий урок  на тему:

Корінь. Спільнокореневі слова.

Вимова і написання слова минулий.

Значення й охорона ґрунтів.

(інтегрований урок 3 клас)

 

 

Вчитель: Цюрукало С.Г.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Хмельницький

 

zip
Додано
12 листопада 2020
Переглядів
1269
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку