Тема. Корінь. Спільнокореневі слова. Вимова і написання слова минулий.
Значення й охорона ґрунтів.
Мета.
Українська мова.
Формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з поняттям «корінь слова», «спільнокореневі слова», учити знаходити, визначати корінь в ряді спільнокореневих слів, збагачувати словниковий запас, розвивати уважність, спостережливість, виховувати зацікавленість до мовних явищ.
Природознавство.
Формування предметних компетентностей: ознайомити учнів зі значенням грунту в природі та житті людини; сприяти розумінню шляхів забруднення та охорони грунтів; розвивати мислення, мовлення, спостережливість, уміння робити висновки, узагальнювати. Виховувати любов до природи рідного краю, дбайливе ставлення до неї, почуття гордості за багатство рідного краю.
Формування ключових компетентностей: уміння вчитися: формувати здатність розуміти визначену вчителем мету навчальної діяльності; загальнокультурну: сприяти дотриманню норм культурної поведінки.
Обладнання.
Хід уроку
І Організація класу
Лиш дзвінок на урок продзвенить
Стане кожний серйозний в ту мить.
Бо роботи багато у нас
І дружно працює наш клас
ІІ Актуалізація опорних знань
І ще познайомилися із певними частинами слова. Давайте ж пригадаємо їх назви. А допоможе вам в цьому загадка.
Нас слова міняють часто,
І, звичайно, це на щастя,
Бо якби ми не мінялись,
То слова не поєднались (закінчення)
Є його частина змінна,
Та є й та, що не зникає.
Як її ми називаєм? (основа)
Погляньте на дошку. На ній записані слова : прибережні кущі, дикої качки, нерозлучні, собаку.
- Підготуйте зошити для класної роботи. Покладіть їх правильно, сядьте рівненько. Розгорніть зошити. Запишіть число, класна робота.
- А тепер давайте виконаємо каліграфічну хвилинку.
Ми ми ин ну ул ли ий
минулий
Минулий – що минув, пройшов.
ІІІ Основна частина уроку.
- Що в назві теми вас здивувало?
- Ви вмієте підбирати до слів асоціації. Наприклад: колесо – машина, урок – учитель, стіл – хліб і т. Д
-А які асоціації у вас виникають , якщо ви чуєте слово КОРІНЬ ? (дерево, рослина, трава, квітка, земля)
Складаємо асоціативний кущ до слова КОРІНЬ на дошці,
- Скажіть, а якщо у квіточки , зрізати корінь ,чи вона житиме?
- А яке значення кореня для слова?
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ УРОКУ
- Я сподіваюся на те , що після цього уроку ви зрозумієте, що таке корінь слова.
Зможете добирати спільнокореневі слова.
Навчитеся розрізняти спільнокореневі слова від слів , близьких за значенням.
В цьому нам допоможе розібратися текст.
(Картка 1. Прочитайте його. Перекажіть.)
- Випишіть з тексту підкреслені слова.
Квіточка
Теплий сонячний промінь упав на квітник. У зеленому ліжечку лежало насіннячко. Промінець зігрів його. Із земляного ліжечка насіння проросло. З нього виросла чудова квітка.
Яка красива! – шелестить легенький вітерець.
Яка ніжна! – пестить промінчик квіточку.
Загордилась квітонька, запишалася.
- Яка частина в них спільна?
- Отже, слова КВІТОЧКА, КВІТНИК, КВІТКА, КВІТОНЬКА мають спільну частину, яка називається коренем вони наче родичі( споріднені), отже, вони спільнокореневі.
- Яке має значення? (без кореня не буває слів, дає нові життя – нові слова);
- В якій частині дерева знаходиться? ( у слові також в основі )
- У мовознавстві виділяють корінь дугою , наче бережуть від усього парасолькою.
- Звернемося до підручника (Опрацювання правила. С. 55)
ОТЖЕ, Які слова ми називаємо спільнокореневими? (які мають спільний корінь)
3. "Мозковий штурм"
(До дошки виходять 2 учня. У першого учня в руках малюнок машини з водієм і корінь ВОД, у другого малюнок води і також корінь ВОД. На столі у вчилеля картки із словами: водити, водний, вода, водій.)
- Діти, виберіть, які слова ми подаруємо першому учню, а які другому. Чому?
- Чи можемо ми всі ці слова назвати спільнокореневими? (Ні, тому що вони мають однаковий корінь, але значення у них різні.)
- Вірно, слова у яких однаковий корінь, але різне значення - різнокореневі.
Ознайомлення з пам’яткою визначення кореня
Корінь визначайте так:
ІV. Фізкульхвилинка
V. Продовження роботи.
1. - Діти, от ми говоримо сьогодні про корінь слова, а скажіть що ще має корінь? (рослини)
- А для чого рослинам корінь? (за допомогою кореня рослина кріпиться в грунті, бере з нього розчинені у воді поживні речовини, отримує повітря, яке знаходиться в грунті.)
- А що трапиться з рослиною, якщо вона втратить корінь? (рослина загине)
- А що ще потрібно для рослини щоб вона гарно росла?
От з таким питанням звернулись до нас.
Вислухаємо нашого гостя? (Сценка)
Господар. На моїй грядці погіршився урожай! В мене нічого не росте! Бідний у мене ґрунт. Яка дрібненька картопелька, маленькі помідорчики, а квасоля зовсім не вродила! Порадьте, будь ласка, що робити? Як охороняти ґрунти? Як їх можна зберегти, лікувати та захищати?
Допоможемо господарю? В нас є спеціалісти по цьому питанню. Давайте вислухаємо їх.
Агроном
Рослини вбирають із ґрунту поживні речовини. Знижується його родючість. Тому хлібороби вносять у ґрунт перегній, торф і мінеральні добрива. Однак до ґрунту треба повертати стільки поживних речовин, скільки їх забрали рослини. Якщо ж мінеральних добрив внести забагато, то вони отруять ґрунт.
Агроном
У посушливі місяці весни і літа люди поливають рослини.Проте надмірне поливання користі не приносить, томущо він засолюється. На засоленому ґрунті культурні рослини не ростуть. Щоб збагатити ґрунт вологою, треба взимку проводити снігозатримання. Навесні - затримувати талі води, а влітку - вологу дощів.
Агроном
Дуже небезпечними для ґрунту є отрутохімікати. За їх допомогою люди знищують бур'яни та тварин - шкідників. Ці речовини накопичуються в ґрунті. В ньому гине все живе, він стає "мертвим".
Агроном
З пагорбів ґрунт можуть змивати дощові й талі води. Щоб цього не сталося, на схилах пагорбів висаджують дерева і кущі, висівають багаторічні трави. Рослини своїм корінням закріплюють ґрунт.
Агроном
Великою бідою для ґрунту на широких ланах є сильні вітри і чорні бурі. Вони за лічені хвилини піднімають у повітря шар ґрунту. Зупинити їх можуть лише лісозахисні смуги. Вони не дають розгулятися вітрам.
Агроном.Треба не лише охороняти ґрунт і підвищувати його родючість, а й розумно використовувати. Спороджувати житлові будинки, підприємства можна там, де ґрунт неродючий або малородючий. Якщо треба бурати свердловину чи будувати шахту, то слід спочатку зняти родючий шар ґрунту і перевезти його на інше місце.
Господар прийшов до нас не з порожніми руками. Він приніс для нас гостинці. Давайте до ж використаємо їх з користю і доберемо до їх слів –назв спільнокореневі слова. Та позначимо в них корінь
Картопля - Картопелька – картоплина, картопляники, картопляний.
Помідор - Помідорчики - помідорний
Квасоля – квасолька, квасоляний, квасолина (по рядах)
3. Робота за підручником. Виділення кореня в поданих словах
4. Робота в групах. А тепер пограємо у гру. Об’єднайтесь, будь ласка, у раніше створені групи. Пам’ятайте правила роботи у групі.
Завдання. Вам потрібно серед слів – родичів знайти шпигуна, тобто слово, яке не є спільнокореневим до поданих слів. Обведіть його. (Картка)
Мак, маківка, макарони, мачинка, маковий.
Хвиля, хвилястий, хвилюватись, хвилька.
Дощик, задощило, дощовий, дощатий..
Мило, мильниця, милитися, милуватися, мильний.
Малюнок , мальований, малятко, малювати.
Літера, літак, відліт, зліт, політати, перелітний.
То який висновок зробимо?
Підсумок уроку.
Нашу працю підсумуємо.
Де ж знання ми застосуємо?
- Що таке корінь слова?
- Як визначити корінь у слові?
- Чи повинні мати спільнокореневі слова спільну думку, чи достатньо мати спільну частину?
Методичний кабінет НВК №6
Відкритий урок на тему:
Корінь. Спільнокореневі слова.
Вимова і написання слова минулий.
Значення й охорона ґрунтів.
(інтегрований урок 3 клас)
Вчитель: Цюрукало С.Г.
м. Хмельницький