Марафон мовознавців
«Я люблю українську мову»
присвячений Дню української писемності та мови (9 листопада)
Мета:
Що потрібно підготувати: вислови письменників про українську мову; леп бук «Чим багата українська мова»; стіннівка, яка оформлена повідомленнями учнів «Рідну мову потрібно вивчати,…»; відеозапис пісні «Пісня про Україну».
Організаційна частина: учні поділені на групи «Барвінчата», «Калинонька», «Вербиченька». Кожна група визначає капітана команди, експерта, секретаря. Повторюються правила роботи в групі. Після кожного конкурсу експерти кожної команди підводять підсумки.
Зміст уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
ВЧИТЕЛЬ:
Сьогодні наш урок мені б хотілося розпочати з вірша Володимира Самійленка:
Діамант дорогий на дорозі лежав, —
Тим великим шляхом люд усякий минав,
І ніхто не пізнав діаманта того.
Йшли багато людей й топтали його,
Але раз тим шляхом хтось чудовий ішов,
І в пилу на шляху діамант він знайшов.
Камінець дорогий він одразу пізнав,
І додому приніс, і гарненько, як знав,
Обробив, обточив дивний той камінець,
І уставив його у коштовний вінець.
Сталось диво тоді: камінець засіяв.
І промінням ясним всіх людей здивував,
І палючим огнем кольористе блищить,
І проміння його усім очі сліпить.
- Як ви думаєте, що це за діамант? (Наша мова).
Підказка: Без неї жити неможливо,
Для всіх людей вона важлива.
Без неї пісні не співати,
Без неї й слова не сказати. (мова)
ВЧИТЕЛЬ: - Що може бути для людини дорожчим за рідну мову? Адже мова народу – це не просто звуки. Мова – це душа народу, це його трепетне слово.
Звучить «Пісня про мову»
ВЧИТЕЛЬ: - 9 листопада, у день Преподобного Нестора-Літописця, ми відзначаємо День української писемності та мови.
Нестор Літописець – перший історик України, автор «Повісті минулих літ». В «Повісті» Нестора «немає жодного іншомовного слова». «Повість» -пам’ятка нашої писемності.
Нестор-літописець збирав відомості про походження Києва, його засновників, розповідав про події, що відбувалися на його очах.
6 листопада 1997 року, з нагоди святкування тисячоліття писемності, Президент України Л. Д. Кучма підписав Указ про відзначення Дня української писемності та мови.
Саме Дню української писемності і мови присвячується сьогодні наш «Марафон мовознавців»
(Змагання з бігу на велику дистанцію (понад 40 км)). А ми проведемо змагання на знання нами української мови.
ІІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА:
1. конкурс « Мовне асорті» .
Завдання: Дати як можна більше відповідей на запитання. (Питання задаються по черзі кожній команді)
- Державна мова України / українська/
- Як називаються літери, що записані у певному порядку / алфавіт/
- Скільки букв в українському алфавіті? (33)
- Скільки голосних звуків в українській мові? (6)
- Скільки звуків у слові «кущ»?(4)
- Як називається збірник віршів Шевченка?(Кобзар)
- Український народний танець. (Гопак).
- Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)
- Слова, що мають спільний корінь ( спільнокореневі)
- Яка буква не має звука ( м’який знак )
- Словник, з якого дізнаємося значення слова (тлумачний)
- Скільки слів має сучасна українська мова? /Близько 256 тисяч слів/
- За лексичним запасом яка мова найбільш схожа до української мови? /Білоруська мова/
- Якою є найменш уживана буква в українській мові? /Буква ф/
- Найбільше слів в українській мові починається з якої букви? /Буква п/
- Яку назву в давні часи мала українська мова? /Проста, руська, русинська, козацька/
ВЧИТЕЛЬ: - Мова наша багата , різнобарвна, мелодійна і просто чудова. Пропоную перейти до наступного конкурсу:
2 конкурс « Скажи без затримки» .
Завдання: Назвати антоніми до названих слів. У разі затримки - відповідає суперник.
Мороз – спека, високий – низький, білий – чорний, правда-кривда, сміється – плаче , світлий – темний, важкий – легкий , плюс-мінус, старість – молодість, зло – добро, згадати – забути, новий-старий, чисто – брудно,сухий – мокрий, ворог – друг, працьовитий – лінивий, кричати – мовчати, ніч – день, вечір – ранок, радісний – сумний, вчора – сьогодні, шкідливо – корисно, лягати – вставати, довгий – короткий, новий – старий.
3. Конкурс «Склади пазл»
Завдання: Згрупуйте слова-синоніми (складіть пазли).
Стежка, дорога, траса, шлях.
Пожива, їжа, корм, страва.
Горизонт, обрій, небокрай, виднокруг.
Діброва, ліс, байрак, бір.
Будинок, будівля, дім, споруда.
Фарба, барва, колір, забарвлення.
Чудодійниця, чаклунка, яародійниця, чарівниця.
Темрява, темнота, імла, морок.
Низка, шеренга, череда, ряд.
4. Конкурс «Утвори слово»
Завдання: Використовуючи букви слова ПИСЕМНІСТЬ утворіть нові слова.
(Ніс, сім, син, мис… )
ФІЗХВИЛИНКА
ВЧИТЕЛЬ: - Наша мова багата фразеологізмами. Вони надають їй певного емоційного забарвлення.
5. Конкурс «Фразеологізми»
Завдання: - Поясніть фразеологізми.
ВЧИТЕЛЬ: - До коштовностей нашого українського народу належать прислів’я та приказки — короткі влучні вислови, які передають життєвого досвіду багатьох поколінь предків.
6. Конкурс «Знавець прислів’я »
Завдання: Допишіть прислів’я:
Нових друзів май, а старих …
На чужому горі…
Не одежа красить людину…
Слово – не горобець…
З ким поведешся…
Хочеш їсти калачі…
Книга вчить, як …
Хто багато читає, …
Під лежачий камінь …
7. Конкурс «Чарівна скринька»
А) Завдання: Відгадати предмет, який знаходиться в чарівній скриньці. (Учні задають запитання, на які вчитель може відповідати тільки словами так чи ні.)
Підказка: Зшиті в одну оправу аркуші паперу з якими-небудь записами.
Відповідь: Книга.
Б) Завдання: Скласти розповідь «Як би я став(ла) книгою…»
Розповідь зачитують у кріслі автора.
ВЧИТЕЛЬ: - Скільки прекрасних слів ми сьогодні сказали про нашу мову. А давайте послухаємо що про мову казали видатні люди. Прочитаємо їх мудрі вислови .(Читання висловів з дошки)
А зараз спробуємо всі разом дібрати слова у вірші про чарівну мову:
Щоб розумним і мудрим стати, треба мову рідну … ( знати ).
а щоб вміти говорити, треба рідну мову … ( вчити ).
знає кожен з нас чудово – не прожити нам без … ( мови ).
рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла … ( світанкова).
Бережімо рідну мову
Бережімо, люди, рідну мову,
З нею ми — народ на цій землі.
То ж шануймо мову світанкову,
Піднімаймо в небо на крилі —
Хай вона, над цілим світом лине,
Піснею чарівною звучить,
Хай ніколи серце не покине,
А навіки лишиться там жить. (Н. Красоткіна)
Дорогі друзі! Ось і підійшло до кінця наше мовне змагання. Ви всі показали свої знання, хтось краще, а хтось трішки гірше. Немає сьогодні у нас переможених, бо всі ми переможці, бо ми маємо щастя вивчати, розмовляти українською мовою. (Експерти оголошують результати конкурсів. Команди нагороджуються грамотами.)