Інтегрований урок української мови та Я у світі "Розвиток усного мовлення. Людські чесноти. Милосердя."
Мета уроку: розвивати зв'язне мовлення, спостережливість, уміння висловлювати власні судження; дати визначення поняттю МИЛОСЕРДЯ, мотивувати дітей бути милосердними, радіти за інших; формувати навички грамотного письма; на прикладах змісту казок, віршів донести до свідомості учнів, що милосердя — одна із ціннісних рис характеру людини; виховувати повагу, толерантне ставлення до оточуючих.
Учитель початкових класів
спеціалісти вищої категорії,
учитель-методист
Соценко Г.О.
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК
з української мови та курсу «Я у світі»
Тема: Розвиток усного мовлення. Людські чесноти. Милосердя.
Мета: розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, уміння висловлювати власні судження; дати визначення поняттю МИЛОСЕРДЯ, мотивувати дітей бути милосердними, радіти за інших;
формувати навички грамотного письма; на прикладах змісту казок, віршів донести до свідомості учнів, що милосердя — одна із ціннісних рис характеру людини;
виховувати повагу, добре ставлення до оточуючих.
Обладнання: мультимедійні презентації, дитячі малюнки, семафори, роздатковий матеріал «Склади прислів’я», ТЗН, портрет К.Д. Ушинського, набір «Кольорові букви», тлумачний словник, музичні заставки, стрічки-промінці, прислів’я: Якнайменше красивих фраз, якнайбільше красивих справ. «Не будьте байдужим, байдужість смертоносна для душі»(М.Горький)
ХІД УРОКУ
Сьогодні на Вас чекають:
Учитель: Добрий день дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок – урок милосердя.
Усе своє життя, з самого дитинства, людина не знає , що таке добре, а що таке погано. Кожне життя дається нам якоюсь дивною квіткою, яка вранці вмивається росою, зустрічаючи новий день, ніжно простягає руки-пелюстки до сонця, щоб захистило її від усього злою і недоброго, а ввечері тихо й сумовито складає свою голівку до матері-землі, сподіваючись наступного дня побачити цей світ кращим і добрішим.
Запрошую Вас не просто на заняття, а на урок-дослідження. Темою нашого дослідження є слово, котре Ви маєте відгадати.
Закресліть шість літер таким чином, щоб утворилося добре знайоме слово.
На дошці та на картках:
Ш М І И С Л Т Ь О Л С І Е Т Р Е Д Р Я
Діти складають слово – "Милосердя".
Довідкове бюро
Учитель: Запрошую Вас у довідкове бюро.
Довідка
Милосердя – щиросердність, співчуття, готовність робити добро всім, любов на ділі, здатність відгукнутися на чужий біль. Людям милосердним притаманне співчуття по відношенню до сироти, інваліда, тяжко хворої людини, людини похилого віку, людини що потрапила в біду.(Тлумачний словник В.І.Даля)
Учитель: Увічливість, щедрість, делікатність, уміння дотримуватись даного слова, правдивість — це такі людські чесноти, які повинна мати кожна людина. Але без чесноти, про яку ми будемо говорити на уроці сьогодні, світ став би жорстоким, підступним і злим
МИЛОСЕРДЯ – БЕЗКОРИСНІСТЬ – ДОБРОТА – РАДІСТЬ – ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ
Вибіркове списування
Завдання
Отже, милосердя – це духовна категорія, її не можна торкнутися, понюхати, посмакувати. Милосердя можна тільки відчути: це турботливе, добре, гуманне ставлення, це готовність допомогти в скрутну хвилину, це любов до оточуючого світу. Це те, що заставляє нас не бути байдужими.
Робота в парах
Продовжити і записати речення «Бути милосердним – це…»
Хвилинка інформації
1-й учень. Милосердя, доброта. Ще з давньоруських часів була вона в традиціях нашого народу. Цілком природним і закономірним вважалося допомагати нещасному, знедоленому, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість, порятувати хворого і каліку, захистити скривдженого.
2-й учень. Доброта і милосердя – багатоликі. Потреба в них повсякчасна.
Милосердя і доброта, як два крила, на яких тримається людство. Як же могло так статися, що милосердя втратило свою цінність? Невже нам потрібні Чорнобиль і землетруси, щоб виіскрити доброту із наших сердець? Чи поруч немає людей, яким потрібна допомога в повсякденному житті?
3-й учень. В Україні проживає майже 2 млн. одиноких людей. Близько
200 тис. – не здатні себе обслуговувати, 15 тис. проживає в будинках – інтернатах. Їх об’єднує немічність і самотність. У злигоднях живуть сьогодні
1,5 млн. наших земляків. Цифри це сумні, але це – правда!
Острів Міркувань
Посиротів
Юрко прийшов до школи з рогаткою. До уроків було ще чимало часу. Він сів під кущем бузку й став дивитися на горобців, що весело цвірінькали, плигаючи з гілки на гілку.
Ураз всі горобці знялись й кудись полетіли. Залишився один. Він цвірінькав тихо і ласкаво. Потім став дзьобиком чистити пір’ячко. Юрко націлився з рогатки й пустив у нього камінець.
Юркові стало страшно: «Невже це я зробив?» - подумалось йому. Тут відчув, як хтось поклав йому руку на плече. Панас Іванович відхилив гілку, і Юрко побачив на бузковій гілці горобине гніздо. З нього виглядало п’ятеро пташенят. Голі, безпомічні, вони жалібно пищали, роззявляли дзьобики.
- Вони тепер лишилися без матері, - тихо сказав Панас Іванович.
- А якби з твоєю мамою хтось таке вчинив…Юрко стояв блідий і мовчазний.
- Ну що ж, іди на урок, - зітхнув Панас Іванович.
- Допомогти цим бідолашкам ніхто вже не зможе…
Уночі Юрко зовсім не спав. Йому ввижалися пташенята, що роззявили дзьобики й жалібно пищали, гукаючи матусю.
Робота у групах.
(Діти отримують завдання)
Завдання для пар
1. Прочитати речення, змінивши слова у дужках
Допомогти (бідолашний)пташенятам, які (залишитися) без (матері) вже ніхто не зможе.
2. Як ви оцінюєте вчинок Юрка ? Що керувало ним, коли він вбив пташку?
3. Вставити пропущені слова
Юрко побачив на бузковій … горобине…. З нього виглядало п’ятеро…. Голі, безпомічні, вони … пищали, роззявляли дзьобики.
4. Хто допоміг Юркові зрозуміти негідність свого вчинка? Як?
5. Чому вчить нас оповідання?
- Запрошую вас до інтерв’ю.
(Діти презентують свою роботу)
Запитання:
Висновок: Людина на те і людина, щоб оцінювати і зважувати свої дії і вчинки. Часто людська легковажність і байдужість стає причиною страждань і невлаштованості братів наших молодших. Отже, не будьте байдужими. Пам’ятайте, що всі ми – діти Всесвіту і народжені для того, щоб бути милосердними.
А тепер послухайте оповідання про красиве і корисне.
Хризантема і цибулина
Недалеко від хмари росла Хризантема. На спаді літа вона зацвіла ніжним, рожевим цвітом і милувалася своєю красою. Її квіти шепотіли : «Які ми красиві…». А поруч з Хризантемою росла Цибулина. Ну, звичайнісінька цибуля. На спаді літа Цибулина доспіла, зелене пір я зів’яло, й від неї відгонило гострим духом. Хризантема зморщила носа й каже :
- Як неприємно від тебе пахне! Дивлюся, навіщо люди тебе сіють, мабуть, щоб відлякувати бліх.
Цибулина мовчала. Проти Хризантеми вона відчувала себе простачкою. Певно , що жінка зараз скаже: «Які гарні квіти в Хризантеми!». Жінка справді підійшла до Хризантеми й сказала:
- Які гарні квіти!
Хризантема аж танула від утіхи. Потім жінка нахилилась, вирвала Цибулину, роздивилася й вигукнула:
- Яка гарна цибулина!
Хризантема нічого не могла збагнути. Вона собі думала: « Невже й Цибулина може бути гарною?»
Запитання:
Висновок: Запам’ятаймо, що все, що нас оточує – це багатство, яке треба берегти і примножувати. В природі все доцільне. І цибулина, і будяк, і лопух по-своєму красиві, їх краса , може, не така яскрава, як краса хризантем, троянд, але вона не менш приваблива.
Робота в парах
7. Чому вчить нас казка?
- Запрошую вас до інтерв’ю.
(Діти презентують свою роботу)
Гра «Чарівні промінці»
Після того, як всі промінчики розкажуть сонечку про свої добрі справи, мама сонечко запрошує всіх до роботи у класі.
Квітка милосердя
(Доброта батьків, бабусь и дідусів, вихователів і вчителів, друзів й подружок)
Малюнок «День милосердя»
Послухайте прислів’я «Добре серце і від чужої біди болить».
- Що може зробити людина з добрим серцем для знедолених, людей що не мають даху над головою, для голодних .
- Уявіть, що по всій землі люди почали святкувати день милосердя. Скажіть, які милосердні вчинки вони будуть робити у цей день.
А зараз запрошую вас вирізати з паперу серце, і намалювати на ньому тих, кому допомогли ваші милосердні вчинки.
(Презентація сердечок)
Вправа «Так» або «ні».
- Чи можна примусити людину бути милосердною?
- Чи згодні ви з думкою, що «милосердям світ живе»?
- Чи можна стати милосердним лише на деякий час?
- Чи потрібно виявляти милосердя відношенні до будь-кого?
- Чи можна сказати, що милосердя — найбільша окраса душі?
- Чи легко бути милосердним?
- Чи можна милосердя порівняти із сонцем?
- Чи є у вас бажання бути милосердним?
"Скринька народної мудрості".
О, тут трапилася пригода! Діти, розсипалася скринька народної мудрості, вам треба буде її скласти. (Діти у конверті отримують завдання - зі слів скласти прислів'я та приказки).
1 команда.
Роби добро скільки можеш — від цього не занеможеш.
2 команда.
Хто людям добра бажає, той і собі має.
3 команда.
«З кожного по ниточці — бідному сорочка».
4 команда.
Без доброго діла немає доброго імені.
(Звучить музика).
Квітка сонця
На високому стеблі велика квітка із золотистими пелюстками. Вона схожа на сонце. Тому і називають квітку соняшником. Спить уночі соняшник, схиливши золоті пелюстки. Та як тільки сходить ранкова зоря, пелюстки тремтять. То соняшник жде сходу сонця. Ось уже сонце викотилось з-за обрію. Соняшник повертає до нього свою золоту голівку і дивиться, дивиться на червоне вогняне коло.
Усміхається соняшник до сонця, радіє. Вітає його:
- Добрий день, сонечко, я так довго ждав тебе вночі. Сонце піднімається все вище і вище, пливе по небу. І соняшник повертає за ним своє золоту голівку. Ось воно вже заходить за обрій, і соняшник востаннє усміхається цього золотому промінню. Зайшло сонце.
Повертає соняшник голівку туди, де завтра зійде сонечко. Спить золота квітка й сниться їй ранкова зоря.
Висновок: Сьогодні ми говорили про добро і милосердя. Ви збагатилися знаннями про добро. Хотілось би, щоб після цього уроку кожен з вас осмислив свою життєву позицію і став добрішим, кращим, досконалішим.
Ми повертаємося до нашого доброго сонечка, що ви намалювали на дошці, і виконаємо таке завдання : напишіть над кожним промінцем сонечка риси доброї людини .
Золоте правило:
1. Ставитися до інших так, як ви б хотіли, щоб ставились до вас.
2. Поважати інших, особливо старших і слабших від себе.
3. Слухати маму, тата, бабусю.
4. Не сміятися над каліками.
5. Любити і берегти природу, тварин.
6. Не проходити байдуже мимо людської біди, горя, розпачу.
7. Не залишати тварин у біді.
8. Любити природу і все живе. Бережливо ставитися до краси.
9. Уміти не тільки поспівчувати у горі, а й порадіти чужому успіху.
А я бажаю вам успіхів у постійній роботі над собою. Хай множаться зерна добра в ваших душах
Милосердя Щедрості Справедливості
Увічливості Доброти Дружби
(Діти прикріплюють на дошці пелюстки з цими словами.)
Наша троянда не може жити без сонечка. Його тепле лагідне проміння буде його освітлювати, зігрівати, ніжити. Давайте підсумуємо все те, про що говорили сьогодні на уроці і виробимо Золоті правила Добра. Напишіть на промінчику головне, що ви винесли з уроку. Прикріпіть свій промінчик до сонечка і поділіться з нами своїм правилом:
- Слухати маму, тата, бабусю.
- Не сміятися над каліками.
- Любити і берегти природу, тварин.
- Не проходити байдуже мимо людської біди, горя, розпачу.
- Не залишати тварин у біді.
- Любити природу і все живе.
- Бережливо ставитися до краси.
(Діти виходять до дошки, прикріплюють промінчики і стають у коло)
- Подивіться, іу нас з вами утворилося Коло Добра і Дружби!
- Бажаю Вам успіхів у роботі над собою.
- Хай множаться зерна Добра в Ваших душах. (Діти виконують пісню «Якщо добрий ти»)
Учитель: Чеснота милосердя - є найвищою із поміж усіх інших чеснот, властивих людській душі. Її, як зернятко-насіння, закладено у душу кожної людини. Тепер саме від кожного з нас залежить, чи проросте у нашій душі це зернятко, чи ростиме воно, набираючись сил від наших добрих справ, чи принесе врешті добрий плід.