Інтегрований урок української мови та Я у світі "Розвиток усного мовлення. Людські чесноти. Милосердя."

Про матеріал

Інтегрований урок української мови та Я у світі "Розвиток усного мовлення. Людські чесноти. Милосердя."

Мета уроку: розвивати зв'язне мовлення, спостережливість, уміння висловлювати власні судження; дати визначення поняттю МИЛОСЕРДЯ, мотивувати дітей бути милосердними, радіти за інших; формувати навички грамотного письма; на прикладах змісту казок, віршів донести до свідомості учнів, що милосердя — одна із ціннісних рис характеру людини; виховувати повагу, толерантне ставлення до оточуючих.

Перегляд файлу

Учитель початкових класів

спеціалісти вищої категорії,

учитель-методист

Соценко Г.О.

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК

з української мови та курсу «Я у світі»

Тема: Розвиток усного мовлення. Людські чесноти. Милосердя.

Мета: розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, уміння висловлювати   власні судження; дати визначення поняттю МИЛОСЕРДЯ, мотивувати дітей бути милосердними, радіти за інших;

формувати навички грамотного письма; на прикладах змісту казок, віршів донести до свідомості учнів, що милосердя — одна із ціннісних рис характеру людини;

виховувати повагу, добре ставлення до оточуючих.

Обладнання: мультимедійні презентації, дитячі малюнки, семафори, роздатковий матеріал «Склади прислів’я», ТЗН, портрет К.Д. Ушинського, набір «Кольорові букви»,  тлумачний словник, музичні заставки, стрічки-промінці, прислів’я: Якнайменше красивих фраз, якнайбільше красивих справ. «Не будьте байдужим, байдужість смертоносна для душі»(М.Горький)

 

ХІД УРОКУ

  • Доброго дня, любі діти!
  •  Вітаю Вас на інтегрованому уроці з української мови та Я у світі. Гаслом нашого уроку є фраза «Якнайменше красивих фраз, якнайбільше красивих справ».

Сьогодні на Вас чекають:

  • Довідкове бюро
  • Ланцюжок мудрості
  • Таємниця милосердя
  • Гра «Чарівні промінці»
  • Насінина милосердя
  •  Робота в парах. Малюнок «День Милосердя»
  • Робота в групах. Скринька народної мудрості
  • Закони країни Милосердя

Учитель:   Добрий день дорогі діти!  Сьогодні у нас незвичайний урок – урок милосердя. 

Усе своє життя, з самого дитинства, людина не знає , що таке добре, а що таке погано. Кожне життя дається нам якоюсь дивною квіткою, яка вранці вмивається росою, зустрічаючи новий день, ніжно простягає руки-пелюстки до сонця, щоб захистило її від усього злою і недоброго, а ввечері тихо й сумовито складає свою голівку до матері-землі, сподіваючись наступного дня побачити цей світ кращим і добрішим.

Запрошую   Вас не просто на заняття, а на урок-дослідження. Темою нашого дослідження є слово, котре Ви маєте відгадати.

Закресліть шість літер таким чином, щоб утворилося добре знайоме слово.

На дошці та на картках:

Ш М І И С Л Т Ь О Л С І Е Т Р Е Д Р Я

Діти складають слово – "Милосердя".

Довідкове бюро

  • Відтак, почнемо розкривати велику таємницю природи милосердя.

Учитель: Запрошую Вас у довідкове бюро.

  • Як Ви гадаєте, що ж таке милосердя?
  • Де можна знайти значення слова?

Довідка

Милосердя – щиросердність, співчуття, готовність робити добро всім, любов на ділі, здатність відгукнутися на чужий біль. Людям милосердним притаманне співчуття по відношенню до сироти, інваліда, тяжко хворої людини, людини похилого віку, людини що потрапила в біду.(Тлумачний словник В.І.Даля)

Учитель: Увічливість, щедрість, делікатність, уміння дотримуватись даного слова, правдивість — це такі людські чесноти, які повинна мати кожна людина. Але без чесноти, про яку ми будемо говорити на уроці сьогодні, світ став би жорстоким, підступним і злим

МИЛОСЕРДЯ – БЕЗКОРИСНІСТЬ – ДОБРОТА – РАДІСТЬ  ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Вибіркове списування

  •  Перед вами таблиця. На ній ви бачите слова: любити, співпереживати, допомагати, безкорисність, ненависть, байдужість, біль, повага, добрий, тривога, ніжність, сумний, хвороба, справедливість, війна, кров.

Завдання

  • Знайдіть і запишіть слова, котрі  символізують милосердя. На роботу Ви маєте 3 хвилини.
  • Молодці! Інтуїтивно ви правильно визначили значення слів.
  • Ми зробили перший крок до визначення поняття «милосердя».
  • Чи можна доторкнутися до милосердя?
  • Чи можна його скуштувати?
  • Чи можна понюхати?
  • Отже, це категорія не матеріальна, а духовна. Вона стоїть поряд з такими поняттями як душа, дух.
  • Завдання: намалювати милосердя.
  • Якщо милосердя зобразити у вигляді музики, яка це буде музика? (Весела, сумна, жанр)
  • Яким кольором ви намалювали б милосердя?
  • Чого більше в сучасному світі – милосердя чи байдужості?

Отже, милосердя – це духовна категорія, її не можна торкнутися, понюхати, посмакувати. Милосердя  можна тільки відчути: це турботливе, добре, гуманне ставлення, це готовність допомогти в скрутну хвилину, це любов до оточуючого світу. Це те, що заставляє нас не бути байдужими.

Робота в парах 

 Продовжити  і записати речення  «Бути милосердним – це…»

Хвилинка інформації

     1-й учень. Милосердя, доброта. Ще з давньоруських часів була вона в традиціях нашого народу. Цілком природним і закономірним вважалося допомагати нещасному, знедоленому, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість, порятувати хворого і каліку, захистити скривдженого.

     2-й учень. Доброта і милосердя – багатоликі. Потреба в них повсякчасна.

Милосердя і доброта, як два крила, на яких тримається людство. Як же могло так статися, що милосердя втратило свою цінність? Невже нам потрібні Чорнобиль і землетруси, щоб виіскрити доброту із наших сердець? Чи поруч немає людей, яким потрібна допомога в повсякденному житті?

     3-й учень. В Україні проживає майже 2 млн. одиноких людей. Близько

 200 тис. – не здатні себе обслуговувати, 15 тис. проживає в будинках – інтернатах. Їх об’єднує немічність і самотність. У злигоднях живуть сьогодні

1,5 млн. наших земляків. Цифри це сумні, але це – правда!

Острів Міркувань

Посиротів

Юрко прийшов до школи з рогаткою. До уроків було ще чимало часу. Він сів під кущем бузку й став дивитися на горобців, що весело цвірінькали, плигаючи з гілки на гілку.

Ураз всі горобці знялись й кудись полетіли. Залишився один. Він цвірінькав тихо і ласкаво. Потім став дзьобиком чистити пір’ячко. Юрко націлився з рогатки й пустив у нього камінець.

Юркові стало страшно: «Невже це я зробив?» - подумалось йому. Тут відчув, як хтось поклав йому руку на плече. Панас Іванович відхилив гілку, і Юрко побачив на бузковій гілці горобине гніздо. З нього виглядало п’ятеро пташенят. Голі, безпомічні, вони жалібно пищали, роззявляли дзьобики.

- Вони тепер лишилися без матері, - тихо сказав Панас Іванович.

- А якби з твоєю мамою хтось таке вчинив…Юрко стояв блідий і мовчазний.

- Ну що ж, іди на урок, - зітхнув Панас Іванович.

- Допомогти цим бідолашкам ніхто вже не зможе…

Уночі Юрко зовсім не спав. Йому ввижалися пташенята, що роззявили дзьобики й жалібно пищали, гукаючи матусю.

Робота у групах.

  • Я пропоную вам попрацювати в групах. У вас на партах лежать жетони різних кольорів. Знайдіть, будь ласка, собі пару за кольором, отримайте і виконайте завдання. Після виконання завдання ми з вами проведемо інтерв’ю.

(Діти отримують завдання)

Завдання для пар

1. Прочитати речення, змінивши слова у дужках

Допомогти (бідолашний)пташенятам, які (залишитися) без (матері) вже ніхто не зможе.       

         2. Як ви оцінюєте вчинок Юрка ? Що керувало ним, коли він вбив пташку?

         3. Вставити пропущені слова

Юрко побачив на бузковій … горобине…. З нього виглядало п’ятеро…. Голі, безпомічні, вони … пищали, роззявляли дзьобики.

         4. Хто допоміг Юркові зрозуміти негідність свого вчинка? Як?

5. Чому вчить нас оповідання?

- Запрошую вас до інтерв’ю.

(Діти презентують свою роботу)

  • Дякую всім за інтерв’ю.

Запитання:

Висновок: Людина на те і людина, щоб оцінювати і зважувати свої дії і вчинки. Часто людська легковажність і байдужість стає причиною страждань і невлаштованості братів наших молодших. Отже, не будьте байдужими. Пам’ятайте, що всі ми – діти Всесвіту і народжені для того, щоб бути милосердними.

А тепер послухайте оповідання про красиве і корисне.

Хризантема і цибулина

Недалеко від хмари росла Хризантема. На спаді літа вона зацвіла ніжним, рожевим цвітом і милувалася своєю красою. Її квіти шепотіли : «Які ми красиві…». А поруч з Хризантемою росла Цибулина. Ну, звичайнісінька цибуля. На спаді літа Цибулина доспіла, зелене пір я зів’яло, й від неї відгонило гострим духом. Хризантема зморщила носа й каже :

- Як неприємно від тебе пахне! Дивлюся, навіщо люди тебе сіють, мабуть, щоб відлякувати бліх.

Цибулина мовчала. Проти Хризантеми вона відчувала себе простачкою. Певно , що жінка зараз скаже: «Які гарні квіти в Хризантеми!».  Жінка справді підійшла до Хризантеми й сказала:

- Які гарні квіти!

Хризантема аж танула від утіхи. Потім жінка нахилилась, вирвала Цибулину, роздивилася й вигукнула:

- Яка гарна цибулина!

Хризантема нічого не могла збагнути. Вона собі думала: « Невже й Цибулина може бути гарною?»

Запитання:

  • А ви як думаєте? Може бути гарною цибулина?

Висновок: Запам’ятаймо, що все, що нас оточує – це багатство, яке треба берегти і примножувати. В природі все доцільне. І цибулина, і будяк, і лопух по-своєму красиві, їх краса , може, не така яскрава, як краса хризантем, троянд, але вона не менш приваблива.

Робота в парах

7. Чому вчить нас казка?

- Запрошую вас до інтерв’ю.

(Діти презентують свою роботу)

  • Дякую всім за інтерв’ю.

Гра «Чарівні промінці»

  • Діти встають у коло. Всі вони чарівні промінці, у середині кола стоїть — мама Сонечко. Учням дається чарівна стрічка. Вмикається весела музика, и всі промінчики танцюють і кружляють біля  мами. Коли музика обривається, всі промінчики зупиняються, а мама по черзі торкається кожного колі і запитує у промінців, кому вони допомогли. Кожен промінець має придумати відповідь.
  • Наприклад: я побачила літню людину, що змерзла, і зігріла її своїми промінцями
  • Я побачила калюжу, і висушила її.
  • Я осяяла світлом дорогу людям, що рухалися у темряві.
  • Я зігріла змерзлого горобчика.
  • Я допомогла квітці рости.
  • Я зазирнула у віконце, лагідно розбудила малюка.

Після того, як всі промінчики розкажуть сонечку про свої добрі справи, мама сонечко запрошує всіх до роботи у класі.

Квітка милосердя

  • Я запрошую вас до розмови. У мене у руці паросток квітки, давайте зазирнемо у його серединку. Що ви там бачите?
  •  Давайте посадимо одну насінину у землю і поміркуємо, що стане з нею через 10 років?
  • Чия ж доброта допомогла цьому дереву вирости? (Доброта сонечка, Землі, повітря, вітру, садівника)
  •  Перерахуйте всіх тих, чия доброта допомагає рости Вам.

(Доброта батьків, бабусь и дідусів, вихователів і вчителів, друзів й подружок)

Малюнок «День милосердя»

Послухайте прислів’я «Добре серце і від чужої біди болить».

- Що може зробити людина з добрим серцем для знедолених, людей що не мають даху над головою, для голодних .

- Уявіть, що по всій землі люди почали святкувати день милосердя. Скажіть, які милосердні вчинки вони будуть робити у цей день.

А зараз запрошую вас вирізати з паперу серце, і намалювати на ньому тих, кому допомогли ваші милосердні вчинки. 

(Презентація сердечок)

Вправа  «Так» або «ні».

- Чи можна примусити людину бути милосердною?

- Чи згодні ви з думкою, що «милосердям світ живе»?

- Чи можна стати милосердним лише на деякий час?

- Чи потрібно виявляти милосердя відношенні до будь-кого?

- Чи можна сказати, що милосердя — найбільша окраса душі?

- Чи легко бути милосердним?

- Чи можна милосердя порівняти із сонцем?

- Чи є у вас бажання бути милосердним?

 

"Скринька народної мудрості".

О, тут трапилася пригода! Діти, розсипалася скринька народної мудрості, вам треба буде її скласти. (Діти у конверті отримують завдання - зі слів скласти прислів'я та приказки).

1 команда.

Роби добро скільки можеш — від цього не занеможеш.

         2 команда.

Хто людям добра бажає, той і собі має.

         3 команда.

«З кожного по ниточці — бідному сорочка».

4 команда.

Без доброго діла немає доброго імені.

 

(Звучить музика).

Квітка сонця

На високому стеблі велика квітка із золотистими пелюстками. Вона схожа на сонце. Тому і називають квітку соняшником. Спить уночі соняшник, схиливши золоті пелюстки. Та як тільки сходить ранкова зоря, пелюстки тремтять. То соняшник жде сходу сонця. Ось уже сонце викотилось з-за обрію. Соняшник повертає до нього свою золоту голівку і дивиться, дивиться на червоне вогняне коло.

Усміхається соняшник до сонця, радіє. Вітає його:

- Добрий день, сонечко, я так довго ждав тебе вночі. Сонце піднімається все вище і вище, пливе по небу. І соняшник повертає за ним своє золоту голівку. Ось воно вже заходить за обрій, і соняшник востаннє усміхається цього золотому промінню. Зайшло сонце.

Повертає соняшник голівку туди, де завтра зійде сонечко. Спить золота квітка й сниться їй ранкова зоря.

Висновок: Сьогодні ми говорили про добро і милосердя. Ви збагатилися знаннями про добро. Хотілось би, щоб після цього уроку кожен з вас осмислив свою життєву позицію і став добрішим, кращим, досконалішим.

Ми повертаємося до нашого доброго сонечка, що ви намалювали на дошці, і виконаємо таке завдання : напишіть над кожним промінцем сонечка риси доброї людини .

Золоте правило:

1. Ставитися до інших так, як ви б хотіли, щоб ставились до вас.

2. Поважати інших, особливо старших і слабших від себе.

3. Слухати маму, тата, бабусю.

4. Не сміятися над каліками.

5. Любити і берегти природу, тварин.

6. Не проходити байдуже мимо людської біди, горя, розпачу.

7. Не залишати тварин у біді.

8. Любити природу і все живе. Бережливо ставитися до краси.

9. Уміти не тільки поспівчувати у горі, а й порадіти чужому успіху.

А я бажаю вам успіхів у постійній роботі над собою. Хай множаться зерна добра в ваших душах

Милосердя     Щедрості        Справедливості

Увічливості    Доброти         Дружби

(Діти прикріплюють на дошці пелюстки з цими словами.)

Наша троянда не може жити без сонечка. Його тепле лагідне проміння буде його освітлювати, зігрівати, ніжити. Давайте підсумуємо все те, про що говорили сьогодні на уроці і виробимо Золоті правила Добра. Напишіть на промінчику головне, що ви винесли з уроку. Прикріпіть свій промінчик до сонечка і поділіться з нами своїм правилом:

  • Відноситися до інших так, як Ви б хотіли, щоб відносилися до Вас.
  • Поважати інших, особливо старших і слабших від себе.

- Слухати маму, тата, бабусю.

-  Не сміятися над каліками.

- Любити і берегти природу, тварин.

- Не проходити байдуже мимо людської біди, горя, розпачу.

-  Не залишати тварин у біді.

- Любити природу і все живе.

- Бережливо ставитися до краси.

  •  Уміти не тільки поспівчувати у горі, а й порадіти чужому успіху.

  (Діти виходять до дошки, прикріплюють промінчики і стають у коло)

- Подивіться, іу нас з вами утворилося Коло Добра і Дружби!

- Бажаю Вам успіхів у роботі над собою. 

- Хай  множаться зерна Добра в Ваших душах.    (Діти виконують пісню «Якщо добрий ти»)

 Учитель: Чеснота милосердя  - є найвищою із поміж усіх інших чеснот, властивих людській душі. Її, як зернятко-насіння, закладено у душу кожної людини. Тепер саме від кожного з нас залежить, чи проросте у нашій душі це зернятко, чи ростиме воно, набираючись сил від наших добрих справ, чи принесе врешті добрий плід.

docx
Додано
15 січня 2018
Переглядів
1133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку