Урок, Презентація "Префікс. Словотворча роль префіксів. Робота з фразеологізмами."

Про матеріал

Анотація

Конспект уроку з використанням схеми - моделі функціонально - системного підходу технології ТРВЗ (теорії розв'язання винахідницьких завдань)



Зміст слайдів
Номер слайду 1

Українська мова 3 клас Кріпака Світлана Василівна, вчитель початкових класів КЗ «НВО І - ІІІ ст. «Мрія» Кіровоградської міської ради Кіровоградської області»

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Зима зиму зимі зимою

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Зимовий, перезимувати, зима, зимонька, зимно.        

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Читати         Перечитати         Вичитати         Зачитати         Почитати         Дочитати

Номер слайду 8

Номер слайду 9

За-, від-, до-, при-

Номер слайду 10

Перегляд файлу

Кріпака Світлана Василівна,

вчитель початкових класів

КЗ «НВО І - ІІІ ст. «Мрія»

Кіровоградської міської ради

Кіровоградської області»

 

 

Українська мова       

Клас: третій

Тема: Префікс. Словотворча роль префіксів. Робота з фразеологізмами.

Мета: формувати компетентності:Ключові: 1) вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчально-пізнавальної  діяльності;2) соціальна – виявляти зацікавленість у подальшій навчально-пізнавальній діяльності та демонструвати позитивну спрямованість особистості;3) загальнокультурна – дотримуватись норм мовленєвої культури, зв’язно висловлюватись; 4) здоров’язбережувальна  - слухати пояснення вчителя, у разі необхідності звертатися з проханням про індивідуальне консультування. Предметні:  розвивати вміння визначати префікс, утворювати нові слова від заданої основи за допомогою префіксів, пояснювати значення префіксів у словах з опорою на введення їх у словосполучення, речення; розвивати зв'язне мов­лення; виховувати культуру письма, інтерес до навчання.

Обладнання: індивідуальні картки,  сигнальні картки, слайдова презентація, підручник  (Захарійчук М.Д., Мовчун А.Українська мова: Підручник  для 3класу загальноосвітніх навчальних закладів - К.: Видавничий дім "Грамота", 2013)
 

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань

 

Хід уроку

Привітання

Шановні учні! Сьогодні на уроці присутні гості. Привітайтеся.

Спочатку  сідають:   «краса і грайливість» – дівчата,

                       потім -  «сила і мужність» – хлопчики.

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 –Діти, зараз урок української мови. На парті повинні бути:

Підручник,  зошит, ручка, олівець, картки.

Здійсніть самоперевірку. Зайві речі приберіть.

 

Протягом уроку ви здійснюватимете самооцінювання за шкалою:                 __________________________

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12

Критерії: - усні відповіді протягом уроку(3б.)

                         - робота з індивідуальною карткою (2б.)

                         - гра «Так – Ні» (3б.)

                          - робота в парах (2б.)

                          - робота в групах(2б.)

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Хвилинка каліграфії

Яка зараз пора року? (зима)

— В цьому слові є літери, які поєднуються нижнім з’єднанням. Які?

им  им  им  Зима  зима

— Подивіться на репродукцію картини і складіть речення зі словом зима.

Результат пошуку зображень за запитом "зима"          (Настала морозна зима.)                              (Слайд)

  • Які зимові свята ви знаєте?

2. Мовна розминка

Попрацюймо зі словом «Зима»                                                            (Слайд)

Зима

зиму

зимі

зимою

— Прочитайте слова.

— Що відбулося зі словом? ( змінилися форми слова )

— Що таким чином ми можемо визначити? (Закінчення) 

— Що таке закінчення? ( це частина слова, яка змінюється)

—А такою позначкою                                яка частина слова позначається? (Основа)

— Що таке основа? ( це частина слова без закінчення)

— З яких частин складається основа? (префікс, корінь, суфікс)

( на дошці схема)

 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

 Сьогодні на уроці ми детально поговоримо про префік­си ; навчимося утворювати нові слова від заданої основи за допомогою префіксів, пояснювати значення префіксів у словах з опорою на введення їх у словосполучення, речення.

ІV. Вивчення нового матеріалу

( з використання схеми – моделі функціонально – системного підходу)

1. Визначення надсистеми

 

 

—А що ви вже знаєте про префікс?

— А частина слова знаходиться в самому ……?

2.  Спостереження за мовним матеріалом

Прочитайте слова                                                                       

            Зимовий, перезимувати, зима, зимонька, зимно.              ( Слайд)

  • Що це за слова? (споріднені)
  • Який корінь в цих словах?  (зим)
  • Яке слово має префікс? (Перезимувати)
  • Де знаходиться префікс? (Перед коренем)
  • Давайте запишемо це слово. Позначимо корінь і префікс.
  • Як позначається префікс?
  • Назвіть і ще слова з префіксом пере-.

(Відповіді дітей)

Висновок. Отже, частина слова, яка стоїть перед коренем, називається  префіксом.

 

  • Запишіть ще одне слово з префіксом пере-, яке вам сподобалось, позначте префікс.

3. Робота над властивостями префікса

 

 

  • Чи      - Чи чуємо ми префікси в словах?

 

Гра «Впіймай префікс»

 

Доведіть, виділіть префікси: підказка, розмова, пагорбок, вигадка.

 

                  - Чи бачимо префікси? 

 

- Подивіться на наступний слайд , прочитайте слова                 ( Слайд)

                             Читати

                             Перечитати

                            Вичитати

                            Зачитати

                           Почитати

                           Дочитати

- Назвіть префікси у цих словах.

- Чи однакове значення мають ці слова?

- Чому змінювалось значення? ( Змінювався префікс).

- Отже, яку роль виконує префікс у словах?

4. Визначення основної функції префікса

5. Робота з підручником

 (Захарійчук М.Д., Мовчун А.Українська мова: Підручник  для 3класу загальноосвітніх навчальних закладів - К.: Видавничий дім "Грамота", 2013)

      Перевірка висновків за підручником  с. 76 ( правило)

Фізкультхвилинка

                 Встаньте, діти, усміхніться,

                 Землі нашій поклоніться

                 І до сонця  потягніться.

                 Веретеном покрутіться.

                 Раз присядьте, два присядьте –

                 І за парту тихо сядьте.

  6. Хвилинка цікавинки          Цікаво знати!!!

В українській мові існує понад сто префіксів.

 А є мови, наприклад, китайська, де суфіксів і префіксів немає.

7. Колективна робота

— Утворіть слова з такими префіксами:                                   ( Слайд)

За-, від-, до-, при-.

Ліпити

ходити

  • Що відбувається зі словами «ліпити», «ходити»? (Змінюється значення)

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

Вибери слово, яке підходить до схеми    

Сніг, засніжений, сніжок, сніговик.

2. Перевірка колективна

— Яке слово підходить до схеми?

Утворіть з ним речення.          Засніжений ліс дрімав у тиші.

3. Робота з фразеологізмами в групах

1.З’єднайте стрілочкою вислів із значенням

Набрати в рот води

        запам’ятати

Викинути з голови

        замовкнути

Зарубати на носі

        забути

 

 

2. У фразеологізмах знайдіть слова із префіксами, позначте їх.

В.р. Запишіть на картці  речення із одним фразеологізмом

Д.р. Підказка

Набрати в рот води – замовкнути

Викинути з голови – забути

Зарубати на носі – запам’ятати

4. Перевірка фронтальна

Стимулювання учнів до полілогічного спілкування

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

1. Фронтальне опитування

(За  опорною схемою на дошці)

 

Загальний вигляд Чернігівської полкової канцелярії - Де диве префікс?

  • - = З чим або ким можемо порівняти префікс? ( керівником???)

 

2. Гра « Так чи ні »

- Сьогодні на уроці говорили про закінчення( - )

- Префікс – це частина основи слова чи слова      (+ )

- У слові « зачитав »  префікс відсутній.    (- )

- Префікс стоїть позаду / після кореня.

- За допомогою префіксів утворюються нові слова .  ( + )

- Чи Вам сподобалось працювати на уроці? ( вибір учнів) ( + )\ (- )

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

с. 77. Вправа 176, утворити нові слова за допомогою префіксів

 хто бажає покращити результат – утворити з нових слів словосполучення.

 

VIІІ ОЦІНЮВАННЯ

 

- Я задоволена вашою роботою, а як ви думаєте, як ви працювали на уроці. Оцініть себе за критеріями, які були зазначені на початку уроку.  Поставте крапочку біля балу.

__________________________

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12

 

 

 

 

Додаток

 

Схема – модель уроку

zip
Додано
16 січня 2018
Переглядів
3267
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку