Тема уроку: Які космічні об’єкти є у Всесвіті?
Мета:
Хід уроку
У цей ранковий, добрий час
Я рада, діти, бачить вас.
Треба всім нам привітатись:
Вліво, вправо поверніться,
Один одному всміхніться.
Чи готові до уроку? Молодці!
То ж сідайте, працювати починайте.
IІ. Мотивація. Актуалізація опорних знань.
(На дошці приклади:
4×5= 800-61= 7×3+2= 567+23+ 5×6+3= 40:4=).
20-А
739-А
23-К
590-Т
33-Е
10-Р
. (Ракета).
Та для подорожі нам потрібні квитки. Спробуємо їх здобути.
Квитки на потяг ми здобудемо в квитковій касі .
- Які питання у вас виникають, коли ви дивитесь на небо?
- Чи є в неба краї? (Ні, Всесвіт безмежний)
- Чому сонце світить яскравіше за місяць? (Сонце – це зірка)
(Учитель узагальнює і доповнює відповіді учнів.)
- Люди завжди цікавились небесними світилами, багато чого нового про них відкривали і дізнавалися. Завдяки цьому виникла наука про небесні світила — астрономія (астрон — зоря, номос — закон).
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
- Сьогодні ми подорожуватимемо Сонячною системою і об’єктами нашої подорожі будуть планети Сонячної системи. Подорожуючи, ми з’ясуємо їх подібності чи відмінності, розкриємо деякі їх таємниці. На подорожі є гіди, які супроводжують подорожуючих, розказують про об’єкти, які трапляються їм на шляху. Гідами нашої подорожі будете ви, оскільки на сьогодні ви повинні були підготувати невеликі повідомлення про кожну з планет Сонячної системи.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Психогімнастика
- Діти, а чи боїтесь ви темряви? (Відповіді учнів.)
- Заплющіть очі. Нашу Землю сповиває тиха ніч... На небі спалахують зірочки — більші та менші.
Уявіть себе зірочками. Замерехтіли наші зірочки — покліпайте очима. Зірочки розминають після сну свої промінчики — підніміть руки вгору. Ось так яскраво сяють наші зірочки.
Невдовзі ранок...
- Діти, як наступає ранок? (Перестають сяяти і зникають зірочки, сходить сонце). Тому опускайте руки.
- Яку зірку можна побачити вдень? (Сонце)
Сонце — зірка яскрава, що всіх зігріває.
Станція «Цікавинки про зірки»
2. Розповідь вчителя.
Срібними ліхтариками мерехтять зорі. Це дуже-дуже далеко від нас. Кожна зірка має своє місце у космічному просторі. І нерухомо світить звідти тисячоліттями. Чому світить? Та тому, що зірка — це суцільний клубок вогню.
Зіркою і центром нашої Сонячної системи є Сонце. Сонце це найнаближча до Землі зірка у всесвіті, яка дарує нам тепло і світло вже мільярди років. Саме Сонце робить можливим життя на Землі. Зірка обертається навколо своєї осі за 25,38 земних діб.
Крім Сонця до складу Сонячної системи входять планети, їх супутники, астероїди (малі планети), комети, метеорити, міжпланетний газ.
Сонячна система у Всесвіті не одна. Існують інші зоряні системи, до складу яких входять зірки разом із планетами, що обертаються навколо них. Такі зоряні системи утворюють Галактики, а усі галактики утворюють Всесвіт, що не має ані кінця, ані краю, що є безмежним у часі та просторі
Всесвіт настільки великий, що його розміри важко уявити. Навіть провідні астрономи світу не можуть цього зробити, адже ще немає відповідних засобів, через які можна було б добратися до кожного його куточка.
Сонячна система є частиною галактики Чумацький Шлях і обертається навколо її центру зі швидкістю 217 км / с, роблячи повний оборот приблизно за 240 млн. років.
3. Прогнозування
- Чи змогли б ви прожити без Сонця? Спробуйте на мить уявити собі життя без Сонця. Що сталося б? (Зникло б життя без тепла і енергії Сонця)
4. Розповіді учнів
- Відгадайте загадку.
Що існує вік на волі
А кружляє вічно в колі? (Планета)
Станція «Планети»
5. Перегляд відео.
6.Гра- вікторина “Планети”
Станція «Метеорити, комети, астероїди»
7. Робота з підручником завдання 5.
— Наш Усесвіт засмічений кам’яними крижаними уламками. Комети та астероїди обертаються по орбіті навколо Сонця. Метеори — космічне сміття, що згорає в атмосфері.
Метеорити — кам’яні або залізні уламки космічного сміття, які падають на поверхню Землі. Більшість метеоритів руйнуються в результаті ударів об Землю, але після падіння великих метеоритів утворюються кратери, що дозволяють оцінити їх розміри.
Комети схожі на кулі, дуже великі. Складаються з каменів і часток пилу, скріпленого льодом.
Існує комета, яка часто підходить до Сонця і стає видимою із Землі,— комета Галлея.
Астероїди, або «маленькі планети», є кам’яними або металевими небесними тілами. Падаючи в земну атмосферу, космічні частки природного походження згорають. Ми бачимо тонку яскраву смужку на небі — «зірку, що падає». Пил з хвоста комет викликає метеорні дощі.
Уважають, що людина стала людиною, коли поглянула на зоряне небо і здивувалася...
Зірки бувають самі різні: велетні і ліліпути, блакитні і жовті, дуже гарячі і холодніші. Блакитні і білі зірки найгарячіші. Жовті зірки — теплі. А помаранчеві і червоні — найбільш холодні. Але навіть найхолодніші зірки гарячіші за будь-який розжарений метал.
Станція «Фізкультурна»
8. Фізкультхвилинка
https://www.youtube.com/watch?v=pP7l8otkknY&ab_channel=TanyaR
Станція «Самостійна»
9. Робота в групах
1.Віртуальна подорож до планетарію (робота з картою)
2.«Купуємо квитки до планетарію»
2 група
3 група
Робота з текстом «Що таке чорні діри?»
V. Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу
- Ось і закінчилася наша уявна подорож планетами Сонячної системи. Ми багато дізналися про ці таємничі небесні тіла. Залишилося підбити підсумки та узагальнити те, про що дізналися.
1.Асоціативний кущ «Космос»
3. Куб Блума.
VI. Підсумки уроку