Інтегрований урок з хімії та алгебри розвиває в учнів пізнавальний інтерес до вивчення природничих явищ, здібності на основі розумових дій, розвиває критичне мислення шляхом виконання творчо-логічних завдань, пошуку відповідей на поставленні проблемні завдання.
Тема:Розрахункові задачі. Обчислення масової частки і маси розчиненої речовини у розчині . Розв’язування рівнянь і текстових задач за допомогою рівнянь
Компетентності:
Розкрити хімічний зміст поняття «масова частка»; навчити учнів готувати розчини заданої концентрації на основі розрахункових обчислень. Систематизувати й узагальнити знання учнів із теми «Розв’язування задач за допомогою рівнянь», формувати навички та вміння з пошуку інформації в мережі Інтернеті. Надихати учнів до пошуку нової інформації, розширення, поглиблення, інтеграцію знань, які отриманні з інформаційних джерел.
Розвивати в учнів пізнавальний інтерес до вивчення природничих явищ, здібності на основі розумових дій, розвивати критичне мислення шляхом виконання творчо-логічних завдань, пошуку відповідей на поставленні проблемні завдання.
Виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища(зокрема до води), акуратність та послідовність в математичних записах.
Тип уроку: веб-квест «Ротація за станціями»
Обладнання: комп’ютери, мультимедійний проектор, презентація на тему «Вода- найцінніший скарб життя!», таблиця з формулами математичного виразу масової частки розчиненої речовини та її похідними, картки з задачами різних рівнів.
Девіз уроку: «Хімія – це права рука фізики, а математика – її очі»
М.В.Ломоносов
Хід уроку
І. Організаційний момент, перевірка домашнього завдання
Прийом «Закінчи речення». (Роздатковий матеріал)
Учні отримують аркуші паперу з незакінченими реченнями. Завдання: прочитати речення та вставити пропущені слова.
II.Актуалізація опорних знань
1.Фронтальне опитування
(Масова частка розчиненої речовини показує, яку частку від загальної маси розчину становить маса цієї речовини:
2. Технологія «Мікрофон».
— Для полоскання горла використовують 4%-й розчин соди (NaHCO3). Як правильно в домашніх умовах приготувати цей розчин?
ІІІ. Проведення веб-квесту «Ротація за станціями»
Вчитель математики: Ми запрошуємо вас до цікавого веб-квесту «Ротація за станціями». (учні займають місця за комп´ютерами)
Вчитель хімії: Перша станція нашого веб-квесту. Прочитати вислови-загадки на слайді №1.
Вчитель математики: Для перевірки правильних відповідей відкрийте слайд №2 на комп´ютері.
( перегляд презентації на тему «Вода - найцінніший скарб життя !» )
Вчитель хімії: Так, сьогодні ми поговоримо про воду. Але вона, майже всюди зустрічається у вигляді розчинів. H2O – неймовірно проста формула, але за нею стоїть найважливіша і, напевно, найбільш загадкова субстанція на планеті. І навіть хімія, як наука, зобов’язана своїм існуванням рідини – адже починалася з дослідження саме водних розчинів. Хоч формула води на перший погляд і не являє собою нічого складного, дослідники зізнаються: ця субстанція поки недостатньо вивчена, вона криє в собі ще багато таємниць, які людству належить відкрити.
Функції води в організмі людини (Чому вода є найважливішою рідиною організму ?) (розповідь вчителя)
Вчитель математики: Використовуючи розчини ми повинні чітко знати скільки речовини ми беремо , щоб не нашкодити. Тому дуже важливим є питання чіткого визначення вмісту речовин у даному розчині. Я запрошую перейти до слідуючої станції веб – квесту « Розв'язуй логічно та послідовно!». (Розв´язування різнорівневих задач слайд №3)
1 рівень. Обчисліть масову частку розчиненої речовини в розчині, утвореному при змішуванні солі масою 30г у воді масою 230г. Відповідь :(11,5%)
2 рівень. Обчисліть масу солі, яку треба взяти, щоб отримати розчин масою 90г, з масовою часткою кухонної солі 50%. Який об’єм води необхідний? Відповідь:(45г, 45мл)
3 рівень. До розчину масою 240г з масовою часткою глюкози 0,6 долили воду об’ємом 80мл. Яка масова частка глюкози в новому розчині? Відповідь :(45%)
Вчитель математики: Розв’язання даного типу задач можна проводити як хімічним так і математичним методом ( Пояснення методу з допомогою мультимедійної презентації).
Вчитель хімії: Також задачі на обчислення масової частки розчиненої речовини можна розв’язувати за допомогою «квадрата Пірсона». (слайд №4)
Задача:Побудуємо квадрат, проведемо його діагоналі, в лівому верхньому куті проставимо більшу концентрацію солі в розчині – 42%, а в нижньому – концентрацію іншого розчину –12% і на перетині діагоналей 36% — концентрацію нової солі.
Розв'язок: Віднімаємо концентрації солей по діагоналях квадрата від більшої величини – меншу. Перше число 42-36=6 пишемо у правому нижньому куті квадрата, інше , тобто друге число 36-12=24 – верхньому. Ці числа можна скоротити, отримуємо 4 і 1 . Отримуємо кількість частин першого і другого розчинів, які треба взяти , щоб отримати шуканий розчин.
Вчитель математики: 3 станція веб-квесту «Обчислити задачу математичним і хімічним методом». (слайд №5)
Вчитель математики:
... характерною особливістю сучасного етапу розвитку математики є її тісна плодотворна взаємодія з науками й практичними проблемами, які стосуються безпосередньо людини й суспільства. Попередні її істотні зв’язки з хімією доповнюються цими новими зв’язками.
ІV.Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання: побудувати асоціативну схему поняття «масова частка»
V. Підбиття підсумків уроку