Тема: Вода. Поширеність в природі. Будова молекули. Фізичні властивості води.
Мета: навчальна: поглибити і розширити знання учнів про воду як найбільш поширену речовину на Землі, її фізичні властивості; ознайомити учнів з будовою молекули води; розвивальна: розвивати пам'ять, увагу, мислення; розвивати вміння аналізувати та робити висновки; розвивати комунікативну та соціальну компетенції в процесі роботи груп; виховна: виховувати вміння працювати в групах, толерантність, допитливість, самостійність, здатність висловлювати свою думку, слухати інших.
Обладнання: модель молекули води, технічні засоби навчання, кольоровий пластилін.
Методи і форми роботи: бесіда, розповідь, демонстрація, робота в групах
Тип уроку: комбінованийКонспект уроку
Дата_____
Клас_____
Тема: Вода. Поширеність в природі. Будова молекули. Фізичні властивості води.
Мета: навчальна: поглибити і розширити знання учнів про воду як найбільш поширену речовину на Землі, її фізичні властивості; ознайомити учнів з будовою молекули води; розвивальна: розвивати пам'ять, увагу, мислення; розвивати вміння аналізувати та робити висновки; розвивати комунікативну та соціальну компетенції в процесі роботи груп; виховна: виховувати вміння працювати в групах, толерантність, допитливість, самостійність, здатність висловлювати свою думку, слухати інших.
Обладнання: модель молекули води, технічні засоби навчання, кольоровий пластилін.
Методи і форми роботи: бесіда, розповідь, демонстрація, робота в групах
Тип уроку: комбінований
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми будемо говорити про речовину, яка дуже важлива для людства. Це речовина, в якій зародилося життя. Людські тіла складаються з цієї речовини більш ніж наполовину. Без неї наша планета була б просто сухою кулею. Ви, напевно вже здогадалися, що йдеться про воду.
(Оголошення теми та мети уроку)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Фізичні властивості води
Колір |
Безбарвна |
Смак, запах |
Без смаку і запаху |
Агрегатний стан |
Існує в трьох агрегатних станах: рідина, газ, тверда речовина |
Температура кипіння |
100◦С |
Температура замерзання |
0◦С |
Тепло- та електропровідність |
Погана |
Теплоємність |
Висока |
IV. Вивчення нового матеріалу
Вчитель. Склад молекули води був досліджений та встановлений італійським хіміком С.Канніццаро в 1860 році. Властивості води H2O багато в чому унікальні й обумовлені її будовою. В окремій молекулі води атоми Гідрогену й Оксигену розташовані так, що утворюють рівнобедрений трикутник. У вершині його атом Оксигену, у кутах при основі — атоми Гідрогену. Зв'язки H-О-H розташовані під кутом 105º (кулестрижнева модель молекули води). Таким чином, молекула води має кутову форму. Кожна молекула води, як магніт, притягує до себе інші молекули або йони. Тому, на відміну від більшості інших рідин, вода є ідеальним розчинником для багатьох речовин. Саме завдяки взаємодії між частинками речовин, що розчиняються, і молекулами води в розчинах утворюються гідрати – сполуки речовин з водою.
Розчинюючій дії води тією чи іншою мірою підвладні й тверді тіла, і рідини, і гази. Постійно контактуючи з безліччю речовин, вода фактично завжди є розчином різного, найчастіше дуже складного складу. Вода хімічно не змінюється під впливом більшості тих сполук, які вона розчиняє, і не змінює їх. Тобто вона є інертним розчинником, що важливо для живих організмів на нашій планеті, оскільки необхідні їхнім тканинам поживні речовини надходять у водних розчинах у порівняно стійкому вигляді.
Поширеність води у природі (повідомлення учнів):
Вода – найпоширеніша речовина на Землі. Приблизна кількість води 1,5*1018 м3 . Це означає, що на кожного мешканця планети припадає в середньому 500000000 кубометрів води, тобто ціле море. Однак, основна кількість води – це солона вода морів і океанів (95%). І тільки 5% загальної кількості становить прісна вода, з яких 4% міститься в льодовиках. Отже, практично людина може використати лише 1% води, а потреба в ній величезна. На одного жителя міста щодоби витрачається понад 100л води, а з урахуванням потреб промисловості 600л. Мешканці сільської місцевості витрачають менше води для побутових потреб, однак велику кількість води потребує сільське господарство.
Вода – обов’язковий компонент кожної живої клітини. Жодна жива істота не може без неї обійтися. Зневоднення організму на 12 – 15% призводить до порушення обміну речовин, а втрата води до 25% - до загибелі організму.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Скласти кулестрижневу модель молекули води, використовуючи кульки з кольорового пластиліну та сірники або зубочистки.
2. Описати схему колообігу води в природі, використовуючи зображення 2.
VI. Підбиття підсумків уроку
VII. Домашнє завдання
Опрацювати §__________ за підручником. Повторити §___________.