Інтегрований урок: «Визначення якості довкілля у різних районах міста Маріуполя»

Про матеріал
Інтегрування в навчальний курс інноваційних технологій, інженерну творчість і математику, поєднати раніше відокремлені предмети в єдину природну модель оточуючого світу і вивчати навчальні дисципліни у комплексі, а не окремо одна від одної.
Перегляд файлу

Якщо ти чогось не бачиш, це ще не означає, що воно не існує.

Дуглас Адамс

(науково-фантастичний роман «Загалом безпечна»)

Ця цитата прекрасно ілюструє проблему визначення забруднення. Люди виходять на вулиці міст, дивляться в далечінь і кажуть: повітря чисте. Але насправді це не так! І допомогти визначити наявність забруднення можуть організми- біоіндикатори – рослини. Оскільки вони перебувають у несприятливому середовищі, то контактують із забруднювачами довше, ніж люди, що виходять на вулицю час від часу. Тому й  порушення в рослин проявляються набагато інтенсивніше, ніж у людей, що мешкають у такому несприятливому середовищі.

Для визначення ступеня забруднення на вулицях нашого міста потрібно вирушити в невеличку мандрівку. Візьміть із собою два пакети для збирання листків. Відправляйтеся на найбільш завантажену вулицю й знайдіть два дерева одного виду, одне з яких росте біля дороги, а інше – у дворі чи за більш ніж 50 метрів від найближчої дороги.

Чому для досліду важливо, щоб дерева належали до одного виду?

Зірвіть на рівні вашого зросту з кожного з них по 15 листків. Покладіть листки з одного дерева в один пакетик, а з другого – в інший.

Чому листки треба було збирати біля доріг? У цих місцях в повітря потрапляє багато різних речовин, що непоширені в природі, - забруднювачів. Листки рослин поглинають їх і з часом отруюються. Унаслідок цього вигляд і будова листків змінюються. Найпоширенішими порушеннями, спричиненими забрудненням, є хлороз(пожовтіння) і некроз(почорніння).

Для дослідження листків, які ви зривали з двох дерев, буде потрібен міліметровий папір, олівець, ножиці, зошит і ручка, щоб записати результати.

Відкрийте один із пакетів та викладіть листки. Покладіть листок на міліметровий папір і обведіть його контур. За кількістю квадратиків у межах обрісу  порахуйте площу листка. Це легко зробити, якщо знати площі квадратів на міліметровому папері. Площа найменшого квадратика – 1мм2. У середнього, що складається з 25 маленьких (5х5), площа становить 0,25мм2. Найбільший, виокремлений найтовстішою лінією, складається з чотирьох середніх або 100 маленьких і займає 1см2. Пам'ятайте також, що 100 мм2 == 1см2.

У зошиті намалюйте таблицю. Запишіть значення площі листка.

Листок

Площа листка, см2

Площа уражень, см2

Частка ураженої площі, %

Близько до дороги

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

5

 

 

 

Далеко від дороги

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

5

 

 

 

Парк

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

5

 

 

 

Автозаправка

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

5

 

 

 

 

Тепер виріжте ножицями місця уражень і визначте їхню площу. Запишіть сумарне значення площі ураження в таблицю.

Здійсніть такі вимірювання для листків з обох дерев. Порівняйте частки площі уражень у листків із дерева, що росте біля дороги із площами уражень в рослин, розташованих далеко від автошляху.

Підрахунки чітко показують, що дерева біля дороги отруєні сильніше за ті, що ростуть далеко. Річ у тім, що двигуни сучасних автомобілів під час роботи  спалюють бензин. У результаті чого утворюються вихлопні гази. Вони якраз і є тим негативним чинником, що впливає на стан листків.

Отже, тепер ви знаєте, що у визначенні чистоти навколишнього середовища варто довіряти не лише своїм відчуттям, але й стану організмів довкола!

Забруднювачем може бути не лише штучна речовина, але й природна, якщо її забагато у довкіллі. Як це можна пояснити?

Дослідіть листки різних рослин у парку чи лісі на наявність хлорозу чи некрозу. Яке порушення зустрічається частіше? З чим може бути пов'язана ця різниця?

Учені розробили багато пристроїв для виявлення забруднення повітря. Але організми-біоіндикатори усе одно продовжують використовувати. Чому так відбувається? Які переваги живих індикаторів над технічними?

 

Каліберда М.С. Захопливий світ біології: посіб. для 5-6 кл. закл. загал. серед. освіти/

М.С.Каліберда, В.В.Панов, М.А.Чайковська; за ред. Р.В.Шаламова. – Харків: Соняшник, 2019. – 240с.: іл. –( Серія «Шкільна бібліотека»).

 

 

 

 

           Підготовчий етап:

Урок біології.

  • Учитель цитує слова Дугласа Адамса, які ілюструють проблему забруднення.
  • Учитель акцентує увагу учнів на проблемі забруднення атмосферного середовища.
  • Об'єднує учнів у 4 групи ( «Центральна», «Кальміуська», «Приморська», «Лівобережна»)
  • Пояснює завдання дослідження:

А) тренувальний етап (виготовлення паперових листків та робота  з ними);

Б) збір матеріалів для дослідження;

В) основний етап ( робота з листками дерев, заповнення таблиць, побудова діаграм, висновки);

Г) заключний етап (висновки)

 

 

Тренувальний етап:

 

         Урок технологій.

  • Учитель ще раз акцентує увагу учнів на проблемі забруднення міста Маріуполя.
  • Виготовлення паперових листків різного кольору.
  •  Нанесення олівцем некрозів.
  •  Заготовлення міліметрової бумаги за розміром.

 

Урок математики.

  1. Розв’язування задачі про забруднення.

Наприклад, у місті Маріуполі в даний час працює 15 станцій моніторингу стану атмосферного повітря. 26.08.2020 року станції зафіксували такі індекси якості повітря у місті:

Добрий рівень: 13; 34; 20; 47; 15; 23; 39; 13; 18; 17. Помірний рівень: 66. Шкідливий для чутливої групи: 116; 132; 134; 124. Знайдіть середній показник та рівень стану атмосферного повітря у місті, використовуючи  таблицю

Індекс якості повітря у місті

Рівень

0-50

Добрий

51-100

Помірний

101-150

Шкідливий для чутливої групи

151-200

Шкідливий

201-300

Дуже шкідливий

300+

Небезпечний

 

  1. Повторення: знаходження середнього арифметичного;  поняття і властивостей про площі фігур; переведення одиниць виміру площ фігур; знаходження відсотків від числа.
  2. Обчислення площі паперових листків та площі некрозів, заповнення таблиць (індивідуально).
  3. Алгоритм роботи:
  • У зошиті намалюйте таблицю.

Листок

Площа листка, см2

Площа уражень, см2

Частка ураженої площі, %

1

 

 

 

2

 

 

 

Середнє значення

 

 

 

 

- Покладіть листок на міліметровий папір і обведіть його контур.

- За кількістю квадратиків у межах обрісу  порахуйте площу кожного листка, запишіть значення площі листка 1 та 2  у таблицю.

 Пам’ятка : Площа найменшого квадратика – 1мм2. У середнього, що складається з 25 маленьких (5х5), площа становить 0,25мм2. Найбільший, виокремлений найтовстішою лінією, складається з чотирьох середніх або 100 маленьких і займає 1см2. Пам'ятайте також, що 100 мм2 == 1см2.

              -Тепер виріжте ножицями місця уражень, здійсніть вимірювання, визначте їхню площу та запишіть у таблицю.

- Розрахуйте у відсотках частку уражених площ кожного з листків та запишіть у таблицю.  .

- Розрахуйте середнє значення площі листків та уражень ( у см2 та %). Запишіть  значення в таблицю.

                    Збір матеріалів для дослідження.

Кожна група збирає  листки дерев одного виду у різні підписані пакети у своєму районі міста Центральному, Кальміуському, Приморському, Лівобережному (по кількості учнів у групі):

  1. Близько до дороги
  2. Далеко від дороги
  3. Парк
  4. Автозаправка

 

       Основний етап:

 

Урок математики.

Робота в групах:

  • Обчислення площі зібраних листків та площі некрозів, заповнення таблиці ( за алгоритмом попереднього уроку)

Листок

Площа листка, см2

Площа уражень, см2

Частка ураженої площі, %

Близько до дороги

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

5

 

 

 

Середнє значення

 

 

 

Далеко від дороги

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

5

 

 

 

Середнє значення

 

 

 

Парк

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

5

 

 

 

Середнє значення

 

 

 

Автозаправка

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

5

 

 

 

Середнє значення

 

 

 

 

  • Заповнення зведеної таблиці  середніх значень по групах:

Група

Площа листка, см2

Площа уражень, см2

Частка ураженої площі, %

Близько до дороги

1 «Центральна»

 

 

 

2«Кальміуська»

 

 

 

3«Приморська»

 

 

 

4«Лівобережна»

 

 

 

Далеко від дороги

1 «Центральна»

 

 

 

2«Кальміуська»

 

 

 

3«Приморська»

 

 

 

4«Лівобережна»

 

 

 

Парк

1 «Центральна»

 

 

 

2«Кальміуська»

 

 

 

3«Приморська»

 

 

 

4«Лівобережна»

 

 

 

Автозаправка

1 «Центральна»

 

 

 

2«Кальміуська»

 

 

 

3«Приморська»

 

 

 

4«Лівобережна»

 

 

 

 

Урок хімії.

  • Кисень, його фізичні властивості. Складання таблиці.
  • Складання рівняння процесу фотосинтезу, при якому утворюється кисень.
  • Демонстраційний експеримент (або віртуальний). Визначення об’ємної частки кисню в повітрі.
  • Виправлення помилок у висловах, що стосуються кисню.

 

Урок інформатики.

 

  • Робота в групах. Побудова кругових та стовпчастих діаграм за результатами  зведеної таблиці  середніх значень.

 

Група

Діаграма

1 «Центральна»

«Близько до дороги»

2«Кальміуська»

« Далеко від дороги»

3«Приморська»

«Парк»

4«Лівобережна»

«Автозаправка»

     

 Заключний етап:

                 Урок біології, екології.

  • Відповіді на запитання:

∙ Чому листки треба було збирати біля доріг?

∙ Чому для досліду важливо, щоб дерева належали до одного виду?

∙ Учені розробили багато пристроїв для виявлення забруднення повітря. Але організми-біоіндикатори усе одно продовжують використовувати. Чому так відбувається? Які переваги живих індикаторів над технічними?

∙ Що показують підрахунки?

  • Висновки.

Використані джерела:

  • Каліберда М.С. Захопливий світ біології: посіб. для 5-6 кл. закл. загал. серед. освіти/ М.С.Каліберда, В.В.Панов, М.А.Чайковська; за ред. Р.В.Шаламова. – Харків: Соняшник, 2019. – 240с.: іл. –( Серія «Шкільна бібліотека»).
  • Русанова О.К. Хімія.7 клас. – Х.: Вид. група «Основа», 2020.-96с. – (Серія «Мій конспект»).

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 травня 2021
Переглядів
288
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку