Тиждень 13 Зимова мозаїка
День 1. Які сюрпризи нам готує зима?
Мета: ознайомити дітей із характерними ознаками зими в живій і неживій природі, з причинами, що зумовлюють зміни в природі; учити спостерігати за природними явищами, фантазувати, робити висновки; розвивати вміння встановлювати причини і наслідки явищ; сприяти розвитку вміння учнів розв'язувати задачі, порівнювати їх, вдосконалювати навички усної лічби, розвивати логічне мислення;
забезпечити можливість закріпити вивчене про звук [з] і букву «зе»; мотивувати учнів до усвідомленого, правильного, інтонаційного читання; розвивати спостережливість; забезпечити можливість знаходити в тексті відповіді на запитання; пояснювати лексичне значення слів;
створити умови для вивчення учнями правильного зображення букви «з»; сприяти розвитку уміння будувати зв’язні висловлювання; виховувати любов до природи, відчуття радості від спілкування з нею .
Перебіг уроку
I. Ранкова зустріч
1. Вітання
Станьте в коло, любі друзі,
Потанцюймо по крузі.
Як білесенькі сніжинки
Привітаймось до ялинки,
До дівчаток і хлоп’яток,
Та маленьких зайченяток
Посміхніться, покружляйте,
І за парти тихо сядьте.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Які сюрпризи нам готує зима?»
— Зручно сідайте та послухайте оповідання про сніжинки.
*Слухання й обговорення оповідання
Василь Сухомлинський
ЯК ДЗВЕНЯТЬ СНІЖИНКИ
Оповідання
Це було темного зимового вечора. Сонце сховалось за обрій. Зарожевів сніговий килим. Стало тихо-тихо. Замерехтіли зорі в глибокому небі. Раптом з півночі насунула чорна хмара. Пливе над снігами. Потемнів сніговий килим. Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду і чую ніжний дзвін. Немов десь далеко-далеко бринить велика кришталева чаша, до якої доторкається срібний молоточок.
Що воно дзвенить? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте у нас на шкільному подвір'ї. Вслухаюся і дивуюся. То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до другої, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять. Аж місяць прислухається.
— Про яку пору року йдеться в оповіданні?
— Куди падали сніжинки?
— Що за дзвін було чути?
3. Гра «Яка зима?»
Учитель по черзі кожному кидає «снігову кулю» (м’яч) і запитує: «Яка зима?». Діти ловлять м’яч, називають ознаки зими (біла, пухнаста, сніжна, морозна, тріскуча, святкова, весела, грайлива…)
ІІ. «Математичний сюрприз від зими»
Робота в групах з ілюстративним матеріалом
1) За вікном Зима прийшла
Та сюрприз нам принесла.
Щоб його нам відгадати
Треба Зиму привітати і рукою помахати.
(підбігаємо до вікна і махаємо рукою Зимі)
В цей час дістаю казковий конверт в якому заховані сніжинки і кажу:
-В нас Зима вже побувала
Та конвертик передала.
Але щоб його відкрити
Треба швидко полічити.
Скільки є сніговиків
У Зими помічників.
2) Математична гра «Зимові задачі”.
-Подивись, -гука сестричка,-
Сіли ось на рукавичку
3 сніжинки і ще 5.
Можеж всі порахувать?
Десять ялинок у лісі росли,
В школу на свято одну відвезли.
Скільки ялинок лишилося там?
Добре подумай і скажи нам
ІІІ. «Мовний сюрприз» Розгадування ребуса.
Ось малюнок незвичайний
Відгадайте хто мастак
Що за слово заховалось?
Зіна в зарості пішла,
Зіна зайчика знайшла.
Заховала у корзинку,
зверху кинула хустинку.
Зайчик хитрий був, як лис,
з-під хустинки втік у ліс. (зі звуками [з], [з’])
- Правильно.
- А тепер відгадайте загадку:
Без рук, без олівця, малює без кінця.(Мороз)
- Де зустрічається у цьому слові звук [з]? ( в кінці слова)
Висновок. Так ось, якщо звук [з] стоїть в кінці слова, то вимовляється дзвінко.
1)Так з якими звуками ми сьогодні познайомились?
Ці звуки має буква «З» (зе)
Познайомтесь з новою буквою. (Показ букви)
Діти, а що вона вам нагадує? (цифру 3)
2) Давайте всі разом в повітрі напишемо цю букву З (зе). Молодці!
3) Зима приготувала для вас цікаву гру «Сніжок».
На партах у вас є гарні коробочки (коробки із під цукерок в яких насипана манка). Ви їх обережно відкриєте і на цьому неймовірному сніжку своїм пальчиком намалюйте букву З (зе). (діти прописують букву на манці).
(діти відкривають сніжинки та обводять в повітрі вивчені букви з допомогою олівця або ручки).
IV. Дослід «Хто робить сніг?» Виготовлення штучного снігу.
Ми з вами зовсім забули про сюрприз від Зими. Давайте заглянемо до чарівної коробочки, яку нам подарувала вона. (діти разом із вчителем зазирає у коробку і бачать там паперову сніжинку з завданням, крохмаль та олію.) вчитель читає:
V. Визначення “сюрпризів зими”.
Гра «Передай сніжку»
Діти, зараз ми пограємося в гру яка називається «Передай сніжку». Я вам задам питання і комусь дам сніжку, ви повинні дати відповідь і передати її своєму товаришу. Отже,чи знаєте ви, які сюрпризи, крім снігу, готує нам зима? (записую слова, які називають діти, друкованими буквами з метою створення тематичного словника тижня).
VI. Підведення підсумків тематичного дня.
Обмін враженнями
- Який сюрприз ви б хотіли отримати? Чому?
- Що приємніше: самому робити чи отримувати сюрприз ?
- Що тобі найбільше запам’яталося сьогодні?