Інтегрований урок з читання, природознавства та образотворчого мистецтва "В. Сухомлинський «Пять дубків». Як посадити дуб? Малювання дуба."

Про матеріал

У початкових класах інтегровані уроки проводять завжди тільки вчителі початкових класів і переважно один вчитель готує повністю цей урок. Але я мала нагоду провести інтегрований урок разом з моїм наставником – вчителем біології Захарчук О. П., моєю улюбленою вчителькою. Я працюю у тій же школі, де і навчалася з першого по дев'ятий класи. Ольга Панасівна завжди допомагала мені мудрими порадами. І коли я атестувалась ще у 2010 році вирішила попросити її допомоги у проведенні інтегрованого уроку читання та природознавства. Хочу поділитися своїм досвідом у підготовці та проведенні такого уроку.

Перегляд файлу

У молодших класах інтегровані уроки проводять завжди тільки вчителі початкових класів і переважно один вчитель готує повністю цей урок. Але я мала нагоду провести інтегрований урок разом з моїм наставником – вчителем біології Захарчук О. П., моєю улюбленою вчителькою. Я працюю у тій же школі, де і навчалася з першого по девятий класи. Ольга Панасівна завжди допомагала мені мудрими порадами. І коли я атестувалась ще у 2010 році вирішила попросити її допомоги у проведенні інтегрованого уроку читання та природознавства. Хочу поділитися своїм досвідом у підготовці та проведенні такого уроку.

Тема. В. Сухомлинський «Пять дубків». Як посадити дуб? Малювання дуба.

Мета. Вчити виразно читати текст, відповідати на запитання, переказувати текст, вчити давати оцінку вчинкам дітей; розповісти про дуб як листяне дерево, розкрити користь дуба для людини, фармакологічні властивості та використання; навчати малювати дуба. Розвивати виразне читання, мовлення; спостережливість, уяву, фантазію. Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до дерев, бажання примножувати природу нашого краюнасадження дерев.

Вид уроку: інтегрований урок читання, природознавства та образотворчого мистецтва (2 клас).

Обладнання. Малюнки дуба, ілюстрації до тексту, вірші, загадки.

    Хід уроку

  1.          Організаційний момент.
  2.       Перевірка домашнього завдання.

                       Загадка.

Довгі ноги, довгий ніс,

Прилетів — обід приніс:

Смачних жабеняток

 Для своїх маляток. (Журавель)

     Правильно і швидко прочитайте слова:

осінній         надворі   павутинки   повернулись

покружляли    радились   вирушають  Батьківщина недалеко                  народився               Вітчизна

Читання тексту В.Сухомлинського «Відлітають журавлі».

  • Що спостерігав автор?
  • Яким був осінній день?
  • Як літав ключ журавлів?
  • Над яким питанням замислився автор?
  • Чому журавликам важко було розлучатися зі своєю вітчизною, рідною батьківщиною?

Читання вірша Г.Паламарчука «Чому веселиками звуться журавлі?», передаючи голосом радість зустрічі з весною і сум журавлів восени.

  •       Коли люди називають журавлів веселиками, а коли - журавлями? Чому?
  •       Є ще одне значення слова «журавель». Яке саме?

                      Загадка.

Біля нашої криниці Проживає дивна птиця.

Довгоноса, довгошия,

У криниці дзьоба миє.

Набира цебром водицю...

Як зовуть цю дивну птицю?        (Журавель)

Цебро — дерев'яне відро.

  1.      Повідомлення теми і мети уроку.
  2.      Розгадування загадок.

В них багато є роботи,

Хоч стоять вони весь час.

Від дощу чи від спекоти Захистять, врятують нас.

Не лягають спать ніколи,

На ногах вони одвік.

Не бояться плину рік,

Ні завій, ні вітру реву.

Хто ж вони такі?.. (Дерева)

 

Батько тисячі синів має,

Кожному шапочку справляє.          (Дуб і жолуді)

Поки я підростав,

То й не мав мороки,

Виріс — з гілки упав,

Покотився боком,

Тюбетейку загубив

У траві високій.    (Жолудь)

  1.    Читання оповідання В.Сухомлинського «П'ять дубків» вчителем, а потім — дітьми.

Словникова робота.

  •              Прочитайте правильно слова: викопав, посадіть, здалося, корінці, кволі, слабенькі, поруч, засохло.
  1.   Відповіді на запитання вчителя.
  •          Як звали першокласників?
  •          Яке завдання одержали хлопчики від учителя?
  •   Як виконав завдання вчителя Дмитрик? Скільки дубків посадив? Скільки викинув?
  •          Чи старанно виконав завдання Сергійко? Коли Сергійко вийшов на вулицю і побачив два дубки, що лежали у канаві, що ж він з ними зробив?
  •          Що сталося з дубками у Сергія та у Дмитра? На місці кого з хлопчиків ви хотіли б бути? Чому?
  1.   Природознавство.

Розповідь вчителя біології Захарчук Ольги Панасівни.

Дуб — це однодомна рослина родини букових. Всього на планеті нараховують близько 200 видів дубів.

Дерево 20-50 м заввишки, з широкою неправильною кроною, інколи більше 1 м в діаметрі. Молоді гілки зеленувато-бурі або червонуваті, голі або ледве опущені. Кора на стовбурі темно-сіра. Листки чергові, коротко-черенкові. Має плоди — жолуді. Цвіте протягом квітня-травня, плодоносить у вересні-жовтні. Утворює чисті насадження або росте в суміші з іншими породами майже по всій території України. Один гектар дубових насаджень дає до 4 т жолудів. Могутнім дуб назвали не лише за міцну тверду деревину, а й за велику кореневу систему. Своїми коренями дуб сягає в землю на 6 м, а то й на 7 м завглибшки.

Дуб любить світло, тепло, гарний ґрунт. Легко псується заморозками, погано переносить холодні зими.

  •  Яка ж користь дуба для людини та тварин?

З давніх-давен дуб служить людині. Дуб — будівельне (будівництво будинків, виготовлення меблів, паркету), фітонцидне, медоносне, фарбувальне (листя дуба дає гарну фарбу різних кольорів та відтінків), кормове (жолуді цінна пожива для тварин: їх з апетитом поїдають сойки, заготовляють на зиму білки, для диких кабанівце найголовніша їжа), декоративне дерево.

Лікувальні властивості дуба відомі людині здавна. Здебільшого застосовується витяжка з дубової кори для полоскання ротової порожнини і горла при запаленнях. Застосовують кору як кровоспинний, зміцнювальний засіб при виразці шлунку. Зовнішньо —.у вигляді сидячих ванн при геморої, потінні ніг, екземах. Відваром галів лікують опіки. Жолуді використовують при захворюваннях травного каналу, а також як сурогат кави.

Рецепт приготування кави з жолудів.

Очистити жолуді від шкірки, плоди дрібно порізати, підсмажити на сковорідці до тих пір, поки кусочки не стануть коричневими. Далі розтерти їх в ступці до порошку. В склянку з водою насипається чайна ложка сухого порошку «кави», доводиться до кипіння. Доповнюється цикорій або кориця, молоко, мед або цукор.

  Славні дуби: життя, історія, легенди.

Ростуть на землі дуби-велети, підпираючи своїми вітами зоряне небо, нагадуючи своєю могутністю міфічного героя Древньої Греції Антея. Коли, за легендою, вчепилися в смертнім двобої два неперевершених велети, син могутнього громовержця Зевса Геракл і син бога Посейдона і богині землі Геї Антей, то скільки не кидав Геракл Антея на землю, той щоразу піднімався ще сильнішим, ніж до цього. Він одержував силу від матері-землі. Так і красень дуб. Рідко кому за життя доводилося бачити його пошкодженим буйними вітрами чи вирваним з корінням із землі. Сотні, тисячу літ стоїть дуб як символ волі та могутності.

Скільки історія знає славних дубів! Дуб Богдана Хмельницького, дуб Сковороди, дуб Палія, дуб Шевченка...

За давньою біблійною легендою, коли всі люди розійшлися по світу, стали забувати істинного Бога, Творця світу. Праведників ставало все менше і нікому було вчити людей вірі в Бога. Тільки в Азії залишився чоловік на ім'я Авраам, якому Бог повелів зі своєю родиною поселитися в теперішній Палестині, знаходиться ця земля на східному березі Середземного моря і посередині неї протікає річка Іордань. Бог пообіцяв йому та його всьому роду, що серед його роду народиться обіцяний Богом Спаситель. Авраам поселився близько Хеврона, в дубраві Мамри. Там біля дуба Мамрійського він розташував своє шатро і зробив жертовник Господу. Цей дуб Мамрійський і до цих пір росте в Палестині, біля міста Хеврона. Це є найстаріший дуб на землі.

П'ять кілометрів поодаль росте Кочерезький ліс, в якому росте дуб-велетень, якому більше 300 років. Також на березі річки Самара росте ціла алея 200-річних дубів.

Дуба «велетнем» прозвали недарма —

Хоч гроза, а він собі дріма,

   А вже як розбудить дужий грім,

Отоді шум дуба понад всім!         (О. Ющенко. «Лісник»)

        Народознавство.

У багатьох давніх народів дуб вважається священним деревом. Так, стародавні греки свого головного бога Зевса зображували з вінком дубового листя на голові. В Україні дуб був особливо популярним. Його шанували за довголіття, міцність, вологостійкість. В Україні є славна традиція — на відзнаку народження хлопчика садили біля садиби молоденький дубочок, а там, де народжувалася дівчинка, — білокору берізку, струнку тополю чи вербу.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Ми садили ліс у полі – і дубочки, і тополі,

І осику, і ліщину, і червону горобину.

Виростай, наш ліс могучий,

Піднімайсь під самі тучі,

Щоб хмарки тебе гойдали,

Дощ на землю проливали.    (М. Стельмах)

  1. Слухання оповідання В. Сухомлинського «Дуб при дорозі».
  2. Декламування віршів.

ЗБИРАЧ ЖОЛУДІВ

Зібравши повен кошик жолудів,

Ішов хлопчина через ліс.

Це він своє осіннє золото

В лісництво, як і завжди, ніс.

І він не знав в своєму пошуку.

Що варті жолуді маті —

Він цілий гай в одному кошику

Враз переносив по землі.   (П.Комаров)

ЖОЛУДІ

Рано-вранці вирушають Діти всі із дитсадка.

До діброви повертає Їхня стежечка в'юнка.

Шелестять пожовклі трави

Під ногами дітвори.

Жолуді міцні, смагляві Лунко падають згори.

  •            Ой, дівчата, — каже Люба, —

Як багато жолудів!

Можна із одного дуба посадити п'ять гаїв.

  •              Нумо разом всі збирати.

В кошики зсипати їх!.. —

Розбрелись кругом малята,

Описание: C:\Users\Lena\Pictures\MP Navigator EX\2015_01_29\ДУБ_0004.jpgЧути жарти, чути сміх.

Йдуть завзяті по діброві.

Ллються їхні голоси.

...У степах зведуться нові,

Зашумлять густі ліси.              (Ц.Мегелик)

  1.       Як посадити дуб? (Розповідь вчителя біології)

Потрібно взяти горщик для квітів, землю, мотузку, целофановий пакет, камінці, жолуді. Жолудь на одну ніч замочити у воді кімнатної температури. На денце горщика покласти камінці для того, щоб зайва вода могла легко витекти. Далі засипте землю (2/3 горщика). Землю полийте. В кожний горщик покладіть по одному жолудю. Присипте 5-сантиметровим шаром землі. Накрийте целофановим пакетом, зав'яжіть мотузкою навколо горшка для квітів. Земля повинна залишатися вологою. Як тільки з'явиться пагін, мішок знімається, поливається двічі на тиждень. Влітку горщик можна виставити на подвір'я. Рослину потрібно висадити в землю, у відкритий ґрунт восени або навесні.

Висадження жолудя у горщик для квітів дітьми класу.

  1.       Малювання дуба.
  • Давайте уявимо, яким буде наш дуб через 150 років. Дайте відповідь на запитання. Який буває дуб? Дуб (який?) ... (Старий, розлогий, великий, могутній, гарний, чудовий, міцний, довголітній, величезний,...)
  • Описание: C:\Users\Lena\Pictures\MP Navigator EX\2015_01_29\ДУБ_0001.jpgДуб, дубок, дубочок, дубище. Поясніть, коли можемо так сказати?

    

Показ вчителем малюнка дуба.                        Індивідуальна робота з учнями. Виставка кращих малюнків.

 

Учениця розповідає вірш «ДУБОЧКИ».

Описание: C:\Users\Lena\Pictures\MP Navigator EX\2015_01_29\ДУБ_0003.jpgМи з Іванком у садочку Посадили по дубочку.

Цілий день роботу маєм, —

Все по черзі поливаєм.

Потім прутиком зміряєм Щогодини по разочку:

Хто з нас швидше підростає,

— Ми з Іванком чи дубочки?

 (В. Ладижець)

  1.        Розучування віршика напам'ять.

Дрізд до дятла: — Добрий день!

Дуб здоровий, не впаде?

Дятел дзьобом дріботить:

  • Двісті років простоїть!
  1.        Підсумок уроку.

Висновок. Потрібно примножувати нашу природу саджати дерева, доглядати за ними, берегти.

Спасибі людям, що зростили ліс:

За всі дуби, ялинки в пишнім гіллі

І за красу отих зелених кіс,

                       В яких стоять гнучкі берізки білі. (М. Познанська)

 

docx
Додано
10 листопада 2019
Переглядів
797
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку