Інтегрований урок з читання та природознавства в 2-А класі
Тема: «О. Олесь. Біга зайчик скакунець, Як звірі готуються до зими?»
Мета: продовжувати ознайомлювати учнів із творчістю Олександра Олеся; вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; розширити знання учнів про життя звірів взимку;
розвивати уяву, образне мислення, пізнавальний інтерес; збагачувати активний словник учнів;
виховувати допитливість, турботливе ставлення до природи.
Тип уроку: інтегрований урок
Обладнання: мультимедійна презентація, пазли з тваринами, словникові слова
І. Організаційний момент.
- Пролунав уже дзвінок
Починається урок.
-
У нас сьогодні на уроці присутні гості, тож поверніться до них, посміхніться та привітайтеся.
-
Сідайте тихенько.
ІІ. Мовленнєва розминка
-
Почнемо наш урок з мовленнєвої розминки.
1.Робота над чистомовкою.
Ма-ма-ма – прийшла до нас зима.
Ло –ло –ло – багато снігу намело!
Емо– емо-емо – саночки візьмемо.
Демо – демо – демо – на гірку підемо.
Ам – ам- ам – ой, весело нам!
2. Робота над скоромовками.
- Діти ми вивчили з вами вже багато скоромовок. Хто з вас хоче нам розказати , яку запам’ятав?(4-5 чол.)
Дякую вам, ви молодці.
3. А зараз я хочу пограти з вами в гру «Відгадай предмет за ознаками»
Білий, пухнастий, м’який - …(сніг).
Холодна, люта, морозна -…(зима).
Злий, тріскучий, сильний -…(мороз).
4. Молодці. Давайте ще пограємо в гру «Блискавка»
Сніг, зима, іній, мороз, заметіль, холод, суховій хурделиця.
-
Яке слово зайве?
-
Яким одним словом можна об’єднати всі ці слова? (Зима)
-
Так, дякую. Ви молодці.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
-Яке було домашнє завдання? Давайте прочитаємо дуже виразно цей вірш. (По куплету)
- Якій порі присвятив цей вірш Олександр Олесь? (осені)
- А яка зараз пора року? (зима)
- Який місяць? (грудень)
- Що ви можете розказати про зиму? Добре. А за що ви любите зиму?
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
-
Так, зима дуже гарна і чудова пора року. Ми дуже любимо зиму за скрипучий сніг, за морозець, який щипає за ніс і щоки, за чудові зимові розваги.
-
Олександр Олесь дуже любив природу, спостерігав за її життям. Свої спостереження відобразив у чудових віршах. А що ви знаєте про цього автора?
-
Де він народився? (На Сумщині)
-
Хто були його батьки? (тато походив з чумаків, а мама з кріпаків)
-
Що ще цікавого можете розказати? (На його твори 80 композиторів написали понад 200 музичних творів)
-
Сьогодні ми познайомимось ще з одним віршем поета «Біга зайчик скакунець»
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Діти, я зараз прочитаю вам цей вірш. А ви слухайте уважно з якою інтонацією я буду читати. Хто головний герой вірша?
(читання вірша вчителем)
-
Хто головна героїня цього вірша? (зима)
-
Словникова робота.
Помело побачила
Затишок мітла
Вгледіла тихе місце, захищене від вітру
-
Гра «Бджілки»
-
Самостійне напівголосне читання учнями вірша.
-
Відшукайте у вірші слова, якими описано, що робить зима?
-
Якою ви її уявляєте? Яка вона. Лагідна, як матуся. Чи може жорстка і сердита, як снігова королева?
-
З якою інтонацією ми будемо читати цей вірш?
Читання вірша учнями вибірково по куплету.
Фізкультхвилинка
-
Діти, скажіть, а чи легко живеться зайчику взимку? А іншим звірям?
-
А які тварини належать до звірів? Назвіть їх ознаки. (тіло складається з голови, шиї, тулуба, хвоста і чотирьох кінцівок; тіло вкрите шерстю, звірі вигодовують своїх дитинчат молоком)
-
А які бувають звірі? (дикі та свійські)
-
Де живуть дикі звірі взимку?(в лісі)
-
Ми зараз з вами помандруємо зимовим лісом та запитаємо звірів як вони пристосувалися до зими.
-
Найважчою порою року для тварин є зима. Вони мерзнуть, навіть застуджуються, а також не можуть добути собі їжу з-під снігової ковдри. Деякі змінюють своє вбрання на тепліше, а хтось взагалі впадає в зимову сплячку.
-
Деякі учні з нашого класу з Довідкового бюро займалися пошуковою роботою. Вони намагались дізнатися про щось цікаве із життя тварин і хочуть повідомити нам цю інформацію. Тож давайте їх послухаємо уважно.
Доповідач 1 (фото миші, білки, бобра)
-
Деякі тварини роблять запаси корму. У гризунів, які живляться зерном, знаходили в норах до 6 кг зерна. Бобри роблять великі запаси гілок під водою. Білка збирає горіхи, жолуді, сушить гриби. Іноді в білчиних запасах буває до 3 кг горіхів. У зимову сплячку білка не залягає, але у сильні морози спить по кілька днів.
Доповідач 2 (фото зайчика)
-
Зайчикі змінюють своє літнє хутро на зимове – густіше і пухнастіше. Зміна забарвлення хутра називається - ЛИНЯННЯМ. Постійної хатки в зайчика немає. Спить під кущем, чи в ярочку. Бігає по снігу, щоб зігрітися та харчу розжитися. То молодої кори погризе, то мерзлими бруньками поласує, то замерзлих ягід погризе. Добре, що лапки хутром опушені, і як лижі, глибоко не провалюються.
Доповідач 3 (фото лисиці і вовки)
-
Лисицям і вовкам теж важко живеться. Лисиця змінює руде хутро на темніше і пухнастіше, ласує мишами, кротом, хом’яками, птахами, насінням. Вовки ховаються в густі хащі. Полюють вовки на оленів. Козуль, мишей, зайців і білок. У них тепле хутро і їм взимку не холодно.
Доповідач 4 (фото кабана і лося)
Кабани риють глибокі рови і шукають жолуді. Люблять ласувати м’ясом мишей та змій. Вдень сплять, полюють вночі. Іноді розкопують на полях залишки картоплі, буряки. У них товстий прошарок жиру і щетина, яка захищає від морозів. Лосі величезні тварини. Варто відзначити, що шерсть цих тварин стає густішою, щоб не допускати охолодження організму. Як і інші дикі тварини перед початком зими, лосі накопичують внутрішній жир, щоб пережити період, коли їжу знайти важко. В кінці листопада вони скидають свої роги, а до весни у тварини відростають нові. Лось не облаштовує на зиму житла, ховаючись від вітру в гілках дерев. У холодну пору року ця тварина поїдає кору горобини, осики і верби.
VII. Групова робота (пазли їжак, ведмідь, борсук)
-
Діти давайте об’єднаємось в групи і виконаємо цікаве завдання .Кожна група отримує набір пазлів. Необхідно скласти і дізнатися, яких звірів ми ще не назвали. Яка команда швидше виконає.
-
Так, діти. Це ведмідь, борсук та їжак. Давайте послухаємо як же вони пристосувалися до зими. Пізно восени, коли промерзає ґрунт і зменшується кількість кормів, їжаки зариваються в листя і впадають в сплячку аж до березня. Запасів їжаки не роблять. Сплять зимою і ведмідь з борсуком, але їх сон чутливий, вони можуть прокидатися. Щоб проспати всю зиму їм треба за літо накопичити жиру, запасів ведмідь не робить. Взимку у ведмедів народжуються ведмежата. А борсуки навпаки роблять запаси горіхів, зерна, солодких корінців, час від часу прокидаються щоб поїсти.
-
А зараз я пропоную вам пограти в гру «Так чи ні». Я читаю вам текст, а ви якщо згодні плескаєте в долоні, а якщо ні, то тихо сидите.
Стало холодно усюди (+)
Одяглися люди в шуби (+)
Білки гріються в дуплі (+)
Миші в норах у землі (+)
Сплять ведмеді в теплих лігвах (+)
І під кригою на дні сплять у річці снігурі (-)
Летить у теплий край сорока - білобока (-)
Хіба тут зимувати не морока?
По снігу білому маленьке мишеня
З жучками грається та жабок доганя (-)
Рубрика «Цікаво знати»
-
Самка звичайного їжака народжує 4 малят. Голки новонароджених їжаків сховані під шкірою і з’являються через кілька годин після народження.
-
У виводку пацюка буває від 6 до 20 малят. Самки пацюків народжують дитинчат 6 раз на рік. Отже, одна самка за рік може народити до 120 дитинчат.
-
Зайці попереджають один одного про небезпеку, барабанячи по землі задніми ногами.
-
До Червоної книги України у 1976р. було занесено 85видів тварин, а в 1994р. – 382 види. А в 2009р. – 542види.
VIII. Підбиття підсумків
-
Чи сподобався вам урок?
-
Давайте пограємо в гру «Закінчи речення».
-
Я на уроці дізнався….
-
Я запам’ятав……
-
Ми читали вірш…
-
Автор вірша….
-
Мені сподобалось….
Дякую вам за гарну працю. Мені дуже сподобалось як відповідали….
Домашнє завдання з читання с. 63 – 64 виразно читати вірш
З природознавства с. 84 – 85, скласти розповідь як зимують тварини