Інтегрований урок з математики та історії України. Подорож на Запорізьку Січ.

Про матеріал

Тема: Письмове виконання сумісних дій додавання і віднімання.

Задачі на три дії.

Мета: Закріпити обчислювальні навички письмового додавання

трицифрових чисел з переходом через розряд на матеріалі конкретних фактів з історії Запорізької Січі;

Закріплювати вміння розв'язувати задачі;

Формувати вміння аналізувати, зіставляти, доводити;

Розвивати обчислювальні навички / правильність, швидкість,

логічне мислення,уяву, творчі здібності/.

Викликати інтерес до розв'язування цікавих задач;

Виховувати інтерес до вивчення історії свого краю,

інтерес до вивчення математики.

Обладнання: портрети гетьманів України, панно ,,Запорозька Січ'',

картки для усного рахунку, предметні малюнки, таблиця старовинних мір довжини, підручник /Богданович М.Б., Математика: підручник для 3 кл./

Перегляд файлу

Інтегрований урок з математики та історії України

  Подорож на Запорізьку Січ.

 

Тема: Письмове виконання сумісних дій додавання і віднімання.

Задачі на три дії.

Мета: Закріпити обчислювальні навички письмового додавання

трицифрових чисел з переходом через розряд на матеріалі конкретних фактів з історії Запорізької Січі;

Закріплювати вміння розв’язувати задачі;

Формувати вміння аналізувати, зіставляти, доводити;

Розвивати обчислювальні навички / правильність, швидкість,

логічне мислення,уяву, творчі здібності/.

Викликати інтерес до розв’язування цікавих задач;

Виховувати інтерес до вивчення історії свого краю,

інтерес до вивчення математики.

 

Обладнання: портрети гетьманів України, панно ,,Запорозька Січ’’,

картки для усного рахунку, предметні малюнки, таблиця старовинних мір довжини,  підручник /Богданович М.Б., Математика: підручник для 3 кл./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст уроку.

І. Організація класу.

ІІ. Повідомлення теми уроку.

  • Сьогодні ми з вами здійснимо подорож у минуле . Зануримося в історію, урок у нас буде історико – математичний, вернемося у ХVІІ століття, в добу Козаччини.
  • А хто знає, що означає слово ,, козак’’?
  • Козаки боронили рідну землю від ворогів, поневолювачів і прагнули здобути для українського народу свободу і власну державу.

Вони гуртувалися, а головне боролися з турками і татарами, які нападали на нашу державу.

  • Де побудували козаки свою першу фортецю?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Скажіть , а чи потрібна була козакам математика, коли багато з них були неписьменними?

Перед походом гетьман і старшина довго і добре готувалися. Вони повинні були розрахувати скільки козаків брали участь у поході, скільки «Чайок» потрібно збудувати, скільки днів вони будуть у поході.

І в цьому їм допомагали знання з математики.

  • Давайте і ми спробуємо розібратися в козацькій арифметиці.
  • Для того, щоб ми змогли рухатися далі, ви повинні обчислити приклади.
  1. Усний рахунок.

560 + 230=   580 +330 =

860 – 250=   250 + 360 =

430 + 500=   470 – 320 =

760 + 160=   650 – 290 =

  • Назвіть сьогоднішню дату: день, місяць, рік.
  • У лютому 1648 року гетьман війська Запорозького Богдану Хмельницькому було вручено булаву – символ влади.
  1. Каліграфічна хвилинка. Число 1648
  2.                 Щоб відкрилася брама Запорозької Січі нам потрібна перепустка у формі математичного диктанту.
  •                     Скільки всього десятків у числі 578?
  •                     Скільки всього сотень у числі 831?
  •                     Запишіть число, у якому: 4 од. І розряду, 6 од. ІІ розряду, і 3 од. ІІІ розряду?
  •                     Знайти невідоме число, якщо перший доданок 25, сума 225.
  •                     Напишіть число, попереднє до числа 800 ?
  •                     Запишіть у сантиметрах 3 м 7 см?

Останнє число і є наш код для отримання перепустки.

  1. Мозковий штурм.

Розв’язати  вирази, де зашифровані букви, та дізнатися прізвища першого і останнього гетьманів на Запорізькій Січі.

В Як назив. числа при додаванні              Р Як назив. компоненти при множенні?

И 200+300   О    800-400

Ш 400-150   З     5 * 9

Н 8*8    У Яку дію  виконуємо першою, якщо

є дужки?

Е 64+300     М Якщо сказано « на …менше»

Яку дію виконати?

В 7 збільшити у 5 разів    О  29 : 29 = =

Е 1 * 38  =      В Сума чисел 300 і 8

Ц Якою дією замінимо додавання

однакових доданків.     С Як знайти невідомий доданок?

Ь скільки очей у 2 котів?               Ь Скільки лап у 3 собак?

К Скільки кутів має трикутник?  К  Що таке периметр?

И Скільки сантиметрів в 1 метрі?  И Скільки дециметрів в 1 метрі?

Й        Й

Дмитра Вишневецького вважають засновником Запорізької Січі. Багато років життя він присвятив боротьбі з турками і татарами. Татарські загони розбили військо Вишневецького, схопили ватажка і віддали туркам. За наказом турецького султана Вишневецького підвісили за ребро на стіні султанського замку. Три дні висів на гаку, стікаючи кров’ю, не вмовкаючи кляв аллаха, мусульманську віру й султана. Турки не стерпіли й застрелили його.

Кирило Розумовський був останнім гетьманом України. Лишив по собі добру славу, бо, як умів, старався поліпшити долю рідного краю.

ІV. Узагальнення і систематизація знань.

Відправка човнів із харчами на Січ.

 Запорозька Січ розташована на о. Хортиця, оточеному кругом водою, добиралися туди на козацьких човнах – чайках.

 Чайка – човен довжиною 15,5м  і шириною 4 -6 м. Ці судна були видовбані з дерева і не мали палуби.

G:\козаки\711970_984203.jpgG:\козаки\711970_984203.jpgG:\козаки\711970_984203.jpgG:\козаки\711970_984203.jpg            

 

 

 +756    634    359   107

   187    286    242   277

   943    920    601   384

Завантажимо діжки з харчами.

      

            717- 242   439+ 175   558 - 264  

  1. Робота з підручником.   

 Обхід Дніпрових порогів.

Пороги – кам’яні брили, що виступають над водою, заважаючи судноплавству.

Щоб обминути пороги, доведеться попрацювати над розв’язанням прикладів № 745.

V.  Робота  над задачами. Робота в групах.

1 група. До одного з куренів на Запорізькій Січі входило 613 козаків. Через певний час він збільшився на 265 чоловік. Скільки стало козаків у курені?

2 група.  До одного куреня на Запорізькій Січі входило 213 козаків. А до другого на 265 чоловік більше. Скільки всього  козаків входило до двох куренів?

3 група.   Щоб непомітно обійти сторожу ворогів, гетьман Петро Сагайдачний вивів  у море човни, висадив козаків на берег неподалік ворогів і дав наказ перетягнути човни волоком по піску. Човен тягло 234 козаки. Скільки козаків тягло 2 човни?

4 група.   На козацькій чайці було 30 гребців, які розмістилися на 5 рядах. На турецькій галері 6 рядів. Скільки гребців було на турецькій галері, якщо в одному ряду на 2 гребця більше?

 

В 1 ряду

Кількість рядів

Кількість гребців

Чайка

?

5

30

 

Турецька

галера

? на 2 більше

6

?

Козацькі задачі.

Виміряйте довжину стрічки в ліктях, орієнтуючись на таблицю.

Старовинні міри довжини.

Сажень – 2 м 13 см

Верста – 1 км 70м

Аршин – 75 мс

Лікоть – 46 см

Дюйм – 2 см 5 мм

П’ядь – 20 см

Миля – 1 км 400м

Скільки становить:

2 аршини =-

4 дюйми =-

3 сажні   =

У мішку 100кг зерна. Як розділити це зерно на дві частини так, щоб у першій було більше, ніж у другій, на 20 кг?  ( 40кг, 60кг)

VІ. Робота з геометричним матеріалом.

 Острів Хортиця є найбільшим Дніпровським островом. Він має довжину понад 12 км, а ширина сягає близько 3 км. Знайдіть периметр цього острова.

VІІ. « Розвантаження воза».

  • У вільний від боїв час козаки займалися господарством, виготовляли упряж , чистили зброю, шили одяг і взуття, вправлялися у військовій підготовці, займалися торгівлею –возили сіль по всій Україні.

Ми  маємо допомогти козакам розвантажити воза та обчислити загальну вагу мішків із сіллю.

+127

135

155

134

136

160

153

  • Робота за репродукцією картини «Козаки пишуть листа турецькому султану».

Наразі 1676 рік. Козаки пишуть листа, де висміюють військову нездарність турецького війська. Скільки років пройшло з того часу?

 

VІІІ. Теленовини з Хортиці.

-А що зараз відбувається на острові?

На території Запорозької Січі пройшли зйомки фільму за повістю Миколи Гоголя «Тарас Бульба».

 21 серпня 2009 року на Січі проходили Міжнародні змагання з богатирських ігор, де наші українці – богатирі здобули вищі нагороди.

Серед них  відомий богатир Василь Вирастюк.

ІХ. Підсумок уроку.

  Діти, ви є нащадками славних українських козаків. Тож любіть Україну, шануйте її народ. Хай кожен з вас своїми вчинками і добрими справами доведе, що козацькому роду нема переводу.

Х. Домашнє завдання.

 

docx
Додано
29 березня 2018
Переглядів
1097
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку