Тема: Письмове виконання сумісних дій додавання і віднімання.
Задачі на три дії.
Мета: Закріпити обчислювальні навички письмового додавання
трицифрових чисел з переходом через розряд на матеріалі конкретних фактів з історії Запорізької Січі;
Закріплювати вміння розв'язувати задачі;
Формувати вміння аналізувати, зіставляти, доводити;
Розвивати обчислювальні навички / правильність, швидкість,
логічне мислення,уяву, творчі здібності/.
Викликати інтерес до розв'язування цікавих задач;
Виховувати інтерес до вивчення історії свого краю,
інтерес до вивчення математики.
Обладнання: портрети гетьманів України, панно ,,Запорозька Січ'',
картки для усного рахунку, предметні малюнки, таблиця старовинних мір довжини, підручник /Богданович М.Б., Математика: підручник для 3 кл./
Інтегрований урок з математики та історії України
Подорож на Запорізьку Січ.
Тема: Письмове виконання сумісних дій додавання і віднімання.
Задачі на три дії.
Мета: Закріпити обчислювальні навички письмового додавання
трицифрових чисел з переходом через розряд на матеріалі конкретних фактів з історії Запорізької Січі;
Закріплювати вміння розв’язувати задачі;
Формувати вміння аналізувати, зіставляти, доводити;
Розвивати обчислювальні навички / правильність, швидкість,
логічне мислення,уяву, творчі здібності/.
Викликати інтерес до розв’язування цікавих задач;
Виховувати інтерес до вивчення історії свого краю,
інтерес до вивчення математики.
Обладнання: портрети гетьманів України, панно ,,Запорозька Січ’’,
картки для усного рахунку, предметні малюнки, таблиця старовинних мір довжини, підручник /Богданович М.Б., Математика: підручник для 3 кл./
Зміст уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми уроку.
Вони гуртувалися, а головне боролися з турками і татарами, які нападали на нашу державу.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Перед походом гетьман і старшина довго і добре готувалися. Вони повинні були розрахувати скільки козаків брали участь у поході, скільки «Чайок» потрібно збудувати, скільки днів вони будуть у поході.
І в цьому їм допомагали знання з математики.
560 + 230= 580 +330 =
860 – 250= 250 + 360 =
430 + 500= 470 – 320 =
760 + 160= 650 – 290 =
Останнє число і є наш код для отримання перепустки.
Розв’язати вирази, де зашифровані букви, та дізнатися прізвища першого і останнього гетьманів на Запорізькій Січі.
В Як назив. числа при додаванні Р Як назив. компоненти при множенні?
И 200+300 О 800-400
Ш 400-150 З 5 * 9
Н 8*8 У Яку дію виконуємо першою, якщо
є дужки?
Е 64+300 М Якщо сказано « на …менше»
Яку дію виконати?
В 7 збільшити у 5 разів О 29 : 29 = =
Е 1 * 38 = В Сума чисел 300 і 8
Ц Якою дією замінимо додавання
однакових доданків. С Як знайти невідомий доданок?
Ь скільки очей у 2 котів? Ь Скільки лап у 3 собак?
К Скільки кутів має трикутник? К Що таке периметр?
И Скільки сантиметрів в 1 метрі? И Скільки дециметрів в 1 метрі?
Й Й
Дмитра Вишневецького вважають засновником Запорізької Січі. Багато років життя він присвятив боротьбі з турками і татарами. Татарські загони розбили військо Вишневецького, схопили ватажка і віддали туркам. За наказом турецького султана Вишневецького підвісили за ребро на стіні султанського замку. Три дні висів на гаку, стікаючи кров’ю, не вмовкаючи кляв аллаха, мусульманську віру й султана. Турки не стерпіли й застрелили його.
Кирило Розумовський був останнім гетьманом України. Лишив по собі добру славу, бо, як умів, старався поліпшити долю рідного краю.
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
Відправка човнів із харчами на Січ.
Запорозька Січ розташована на о. Хортиця, оточеному кругом водою, добиралися туди на козацьких човнах – чайках.
Чайка – човен довжиною 15,5м і шириною 4 -6 м. Ці судна були видовбані з дерева і не мали палуби.
+756 634 359 107
187 286 242 277
943 920 601 384
Завантажимо діжки з харчами.
717- 242 439+ 175 558 - 264
Обхід Дніпрових порогів.
Пороги – кам’яні брили, що виступають над водою, заважаючи судноплавству.
Щоб обминути пороги, доведеться попрацювати над розв’язанням прикладів № 745.
V. Робота над задачами. Робота в групах.
1 група. До одного з куренів на Запорізькій Січі входило 613 козаків. Через певний час він збільшився на 265 чоловік. Скільки стало козаків у курені?
2 група. До одного куреня на Запорізькій Січі входило 213 козаків. А до другого на 265 чоловік більше. Скільки всього козаків входило до двох куренів?
3 група. Щоб непомітно обійти сторожу ворогів, гетьман Петро Сагайдачний вивів у море човни, висадив козаків на берег неподалік ворогів і дав наказ перетягнути човни волоком по піску. Човен тягло 234 козаки. Скільки козаків тягло 2 човни?
4 група. На козацькій чайці було 30 гребців, які розмістилися на 5 рядах. На турецькій галері 6 рядів. Скільки гребців було на турецькій галері, якщо в одному ряду на 2 гребця більше?
|
В 1 ряду |
Кількість рядів |
Кількість гребців |
Чайка |
? |
5 |
30
|
Турецька галера |
? на 2 більше |
6 |
? |
Козацькі задачі.
Виміряйте довжину стрічки в ліктях, орієнтуючись на таблицю.
Старовинні міри довжини.
Сажень – 2 м 13 см
Верста – 1 км 70м
Аршин – 75 мс
Лікоть – 46 см
Дюйм – 2 см 5 мм
П’ядь – 20 см
Миля – 1 км 400м
Скільки становить:
2 аршини =-
4 дюйми =-
3 сажні =
У мішку 100кг зерна. Як розділити це зерно на дві частини так, щоб у першій було більше, ніж у другій, на 20 кг? ( 40кг, 60кг)
VІ. Робота з геометричним матеріалом.
Острів Хортиця є найбільшим Дніпровським островом. Він має довжину понад 12 км, а ширина сягає близько 3 км. Знайдіть периметр цього острова.
VІІ. « Розвантаження воза».
Ми маємо допомогти козакам розвантажити воза та обчислити загальну вагу мішків із сіллю.
+127
135
155
134
136
160
153
Наразі 1676 рік. Козаки пишуть листа, де висміюють військову нездарність турецького війська. Скільки років пройшло з того часу?
VІІІ. Теленовини з Хортиці.
-А що зараз відбувається на острові?
На території Запорозької Січі пройшли зйомки фільму за повістю Миколи Гоголя «Тарас Бульба».
21 серпня 2009 року на Січі проходили Міжнародні змагання з богатирських ігор, де наші українці – богатирі здобули вищі нагороди.
Серед них відомий богатир Василь Вирастюк.
ІХ. Підсумок уроку.
Діти, ви є нащадками славних українських козаків. Тож любіть Україну, шануйте її народ. Хай кожен з вас своїми вчинками і добрими справами доведе, що козацькому роду нема переводу.
Х. Домашнє завдання.