Інтегрований урок з музичного мистецтва та зарубіжної літератури за темою: «М. В. Гоголь «Ніч перед Різдвом». Народні традиції і звичаї у творі»
Мета уроку:
- вчити розпізнавати казкові елементи у творі, з´ясувати значення різдвяних символів;
Завдання:
- дати уявлення про культуру України;
- виховати моральне ставлення до мистецтва, розуміння істинного і хибного в житті та мистецтві, естетичне сприйняття літературного та музичного мистецтв.
Тип уроку: комбінований урок-дослідження узагальнення та систематизації знань, застосування знань, умінь та навичок.
Обладнання: презентація на комп’ютері, ілюстрації до повісті у супроводі інсценування уривку, музичний супровід, текст повісті, підручник, міні-зошит, мультимедійний проектор, портрет письменника, фліпчарт, наочний матеріал.
Перед Гоголем повинно благоговіти, як перед людиною, обдарованою найглибшим розумом і найбільшою любов'ю до людей <…> Гоголь – істинний знавець серця людського …
Т. Шевченко
Зараз прочитав «Вечори поблизу Диканьки». Вони здивували мене. Ось справжня веселість, щира, невимушена, без манірності. А місцями яка поезія! Все це так незвичайно в нашій нинішній літературі …
О.Пушкін
Без традиції нема культури, без культури нема нації
В. Липинський
Хід уроку
І. Організаційна частина (1-2 хвилини)
1.1. Вітання
1.2. Перевірка присутніх, підготовка робочих місць
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учня (7 – 8 хвилин) (слайд 1 – перегляд відео)
Вчитель музичного мистецтва: Звертання до творів цього письменника відкрило нові сторони композиторського таланту П. І. Чайковського. В 1874 р. він написав оперу «Коваль – Вакула», але цей твір не задовольнив композитора, і він, завітавши в Україну, натхненно вивчав пісенну народну творчість. В 1885 р. він переробив оперу і назвав її в новій редакції «Черевички».
Ми тільки що переглянули кадри з опери, знятого за дуже відомим твором. Ви впізнали його? Автор цього твору - Микола Васильович Гоголь. Він вводить нас, читачів, у радісну і таємничу атмосферу свята. В описах ми бачимо любов до рідної природи і народу, до якого він належить і серед якого він виріс. На тлі прекрасного пейзажу розгортаються картини народного життя. Діти, давайте пригадаємо, як і чому зустрічали Різдво?
2.1. Рубрика «Це цікаво знати». Випереджальне завдання
Учень: Різдво здавна святкувалося на Русі. Сорокаденний піст закінчувався у Святвечір, тобто можна було з появою першої зірки - різдвяної. Їли кутю - зерна злаків, замочені у воді, з медом. Зазвичай під Різдво розпочинались сильні морози, але це не заважало народу, особливо молоді, веселитися. Святкова процесія йшла з паперовою зіркою і вертепом – яскраво розфарбованою скринькою в два яруси. У ньому за допомогою дерев'яних фігурок розігрували сценки, що відносяться до Різдва Христового. Колядування починали діти, хлопці і дівчата. Вони співали під вікнами хат колядки та отримували за це різне частування.
2.3. Комбінова гра «Асоціативний ряд «Ніч перед Різдвом» (додаток 1)
Вчитель зарубіжної літератури: Діти, зараз пограємо у гру. Хто перший підніме руку і відповість на питання, той отримує букву і її потрібно прикріпити на наш фліпчарт.
У Солохи – мішок впав.
Наче в казці все – красиво
У Свят-вечір сталось … (диво)
Що попросить, те буває.
Верхи на чорті катався
І в цариці опинявся.
Примхи любої сприймає –
На весіллі погуляє. (Вакула)
Вийде гарний в неї суп.
Любить коваля Вакулу,
Скаже «так» вона гуцулу. (Оксана)
А зараз, спробуємо створити асоціативний ряд з цих букв.
Р - радість, родина
І - іній, істина
З – зірка, засівати
Д – диво, дар, добро
В – веселощі, святвечір
О - очікування
Вчитель зарубіжної літератури: У дні Різдва кожна людина чекає на диво, бо її душа потребує цього, адже людина живе мрією, надією. А ніч перед Різдвом особлива: ніч напередодні найбільшого християнського свята – Народження Ісуса Христа. Для одних це може бути річ, про яку давно мріяв, для інших – зустріч із друзями, а для когось – зустріч із цікавою книгою. Саме така зустріч чекає на вас на сьогоднішньому уроці. Для цього ми вирушимо в уявну подорож сторінками повісті «Ніч перед Різдвом», разом із літературними героями помандруємо у часі і просторі. На ваших столах розкладені слова, які і є нашою темою уроку, яку я пропоную вам скласти і озвучити нам. (слайд 2) (додаток 2) Тепер, пропоную нам разом визначити мету та завдання нашого уроку. (слайд 3)
ІІІ. Актуалізація опорної навчальної інформації (5-7 хвилин)
3.1. Перевірка домашнього завдання
Вчитель музичного мистецтва: - Які українські традиції святкування Різдва ви знаєте? (інсценування колядки)
Вчитель зарубіжної літератури: - Як святкують Різдво у вашій родині? (презентування власних складених творів) (додаток 3)
3.2. Теоретичний блок
Вчитель зарубіжної літератури: Для того, щоб ознайомитися з композицією твору, давайте звернемося до нашого «чарівного міні-зошита», за яким ми працюємо вже не один урок. Згадаємо, де саме народився Микола Гоголь і ким був за фахом? (робота за зошитом) (слайд 4)
ІV. Узагальнення знань, умінь і навичок з теми (20-25 хвилин)
4.1.Інсценізація підготовленими учнями уривка з повісті М. Гоголя «Ніч перед Різдвом». Діалог Оксани та Вакули (слайд 5, 6) (додаток 4)
4.2. Евристична бесіда над образами
Робота за текстом підручника
Вчитель зарубіжної літератури: - Якими якостями наділяє автор Оксану? Які риси характеру він підкреслює в її образі? Підтвердьте рядками з тексу(Оксана — найвродливіша дівчина, примхлива, манірна, кокетлива, грайлива, погордлива, самовдоволена і тим не менш приваблива, бо, як підкреслює автор, їй пасують навіть її недоліки, які надалі «виліковує» всепереможна сила справжнього кохання).
Фізкультхвилинка
Давайте перервемо нашу роботу і трохи відпочинемо. Встаньте, будь ласка. Зараз ми з вами виконаємо декілька вправ.
1-а вправа - потягування. Уявіть себе в ролі чорта. Вам треба зібрати якомога більше зірок. Прямо над собою дістаємо зірку, ліворуч, справа (3 рази)
Наступна вправа - ходьба на місці. Уявимо себе в ролі козаків, що йдуть по зимовому хутору у гості до Солохи. Отже, почали.
3-тя вправа - дихальна гімнастика. Подув сильний вітер. Видихаємо повітря. Вітер став піднімати сніг. Нічого не стало видно. Закрили очі. Відкрили.
4-та вправа - присідання. Нарешті ви у будинку Солохи. Але постійно в двері її хати хтось стукається. Солоха вимушена ховати вас в мішок. А для цього вам потрібно присісти. Отже, виконуємо 5 присідань.
4.3. Гра «Викрадення місяця» (додаток 5)
За правильну відповідь на питання, кожен отримує частину пазлу, який треба скласти. (Місяць вважається вкраденим, якщо учень дав правильну відповідь на питання, частини пазлу діти кріплять на дошку за допомогою двостороннього скотчу)
V. Підведення підсумків уроку. Рефлексія (3 хвилини)
5.1. Робота з епіграфами (слайд 7)
5.2. Підсумкова бесіда
Слово вчителя. Ви активно і старанно працювали на уроці, отримали гарні результати за свою роботу. Але найкраща нагорода для читача - це емоції, переживання і духовне збагачення, які ми отримуємо «спілкуючись» з нашим видатним Миколою Васильовичем Гоголем . (слайд 8)
5.2. Оцінювання роботи учнів на уроці
5.3. Домашнє завдання. Інструктаж з виконання домашнього завдання
Домашнє завдання з зарубіжної літератури: виписати цитати для характеристики Вакули та Оксани.
Домашнє завдання з музичного мистецтва: підготувати ескіз вітальної листівки з Різдвом.