Урок розроблений для 1 класу за програмою Р. Шияна на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ. Конспект уроку розроблений за новою схемою. Дана розробка буде корисною для вчителів початкових класів.
Дата __________ Номер уроку ___________ Українська мова 1 клас
Тема тижня. Ігри
Тема. Звук [е]. Букви Е е. Друкування букв, складів, слів. Підготовка руки до
написання рукописних букв: письмо подовженої палички з петлею внизу.
Мета: дидактична: ознайомити учнів із новою буквою е, її звуковим значенням,
вправляти у визначенні голосних звуків у слові, в умінні здійснювати звуко-буквений аналіз слів; вчити читати звук [е] у словах; збагачувати словниковий запас; вчити писати малу і велику букву Ее.
Розвивальна: розвивати мовленнєві та пізнавальні вміння учнів, розвивати увагу, творчу уяву, фонематичний слух.
Виховна: виховувати почуття доброти, чуйності, ввічливості.
Очікувані результати:
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі
Обговорює сюжетно-рольову гру, у якій брав участь (як відбувалася гра?, чи отримали задоволення від гри? якщо ні, то що цьому перешкодило)
Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось)
Ділиться своїми почуттями та емоціями від почутого й побаченого
Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання
Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання на ім’я до іншої особи, ввічливі слова
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)
Придумує іншу кінцівку твору або змінює місце подій
Малює або добирає ілюстрації до художнього тексту
Записує елементарні повідомлення за допомогою малюнкового письма, наприклад: піктограми з правилами поведінки в школі; лист із розповіддю про літні розваги; записка про очікувану класну подію
Записує елементарні повідомлення за допомогою умовних позначок для слів-назв предметів, дій, ознак
Підписує друкованими літерами своє ім’я та прізвище, назву на власних малюнках, на роботі, виконаній спільно у групі
Називає букви, із яких складається його ім’я та прізвище
Відтворює графічні знаки за зразком
Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів
Досліджує походження слів – вересень, жовтень, листопад
Розрізняє голосні (складотворчі) та приголосні звуки
Визначає кількість складів у слові, орієнтуючись на кількість голосних звуків
Розрізняє глухі та дзвінкі приголосні звуки
Розрізняє тверді та м’які парні приголосні звуки
Використовує голос (тембр, темп, інтонація) і мову тіла (міміку, жести, рухи) для створення образу в процесі сюжетно-рольової гри
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, кольорові олівці та фломастери.
Тип уроку: за освітньою метою (комбінований); за формою проведення (урок-
подорож).
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивація діяльності
Метод «Я обираю – настрій …»
ІІ. Етап цілепокладання
Розігрування ігрової ситуації.
– До нас прийшов лист від Петрика П’яточкіна.
Лист від Петрика П’яточкіна
“Дорогі друзі! Зараз я знаходжусь у Королівстві Граматики. Дуже хочу додому, але король не відпускає мене. Він просить виконати завдання, а як – я не знаю. У школі був неуважним, не розумію, що треба робити. Допоможіть мені, і я обіцяю, що стану гарним хлопчиком”.
– Що, діти, допоможемо Петрикові?
А ось і карта, яка приведе у королівство, і ми спробуємо подолати всі труднощі й допомогти Петрикові.
Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Етап цілереалізації
Ознайомлення зі звуком е
http://video.novashkola.ua/1-klas/ukrayinska-mova-1-klas/urok-15/
Гімнастика і масаж для пальчиків.
Промовляння чистомовки.
Ець-ець-ець - подув сильний вітерець,
Ер-ер-ер - все ясніє відтепер.
Ла-ла-ла - верба в долині розцвіла,
Ей-ей-ей - вона радує людей.
Робота з таблицею складів.
(Читати склади по горизонталі, по вертикалі, вибірково. З окремих утворювати слова, вводити їх у речення.)
Робота в зошиті. Письмо подовженої палички з петлею внизу.
Списування друкованих слів із картки:
Ли-ли-ли, ли-ли-ли.
Молока коту налили.
Повторення правил, які потрібно неодмінно знати під час письма.
Докладний аналіз елементів з’єднань і виду з’єднань.
Повторення правил списування: прочитай, зрозумій, продиктуй собі.
Фізкультхвилинка.
Спостереження за вимовою звука, позначення фішкою.
Виділення звука [е].
– Тільки вирушили в дорогу, а тут перешкоди. Ми потрапили у долину Сміхуна.
Сміхун. Віршик зразу прочитаю,
Будьте всі уважні і скажіть мені, ласкаві,
Найчастіше звук який ви тут зустрічали.
“Як прийде ніч в оселю, не свічечка горить,
Я сонечко веселе засвічую умить.
На радість всій малечі його під кожен дах
Стовпів могутні плечі приносять у дротах”. (Електрика)
– То який звук ви почули на початку цього слова? Назвіть слова, які запам’ятали зі звуком [е]. Поділіть слово ЕЛЕКТРИКА на склади.
Пізнавальні завдання.
– Які ви знаєте слова, що починаються буквою е?
– Яку літеру напишемо першою у слові “Едуард”? Назвіть імена, у яких є літера е. (Оленка, Петро, Денис, Семен, Катерина, Тетянка, Сергій…)
– Які ви знаєте назви міст, що пишуться з буквою е? (Одеса, Тернопіль, Хмельницький.)
– Які кольори “дружать” з е? (Червоний, зелений, рожевий, фіолетовий.)
– Згадайте дерева, в назвах яких є ця буква. (Верба, береза, клен, ясен.)
– Молодці, ви гарно впоралися із завданнями і допомогли Петрикові.
Підготовка руки до письма. Штрихування “веселої” букви. Схематичне зображення тваринки.
Динамічна пауза. Вправа для відпочинку.
(Діти сидять, лікті на парті, кисті рук у різних напрямах.)
Над землею сонечко покотилось,
Наче дивне колесо закрутилось,
Але враз за хмароньку зачепилось,
От у другий бік покотилось,
За день натомилось і зупинилось
СМС.
– А тепер послухайте загадки. Чи знаєте, хто це?
1) Сам на зріст великий,
Три метри має.
Розкішне пір’я,
Але не літає.
У світ приходить із яйця,
Сильна та швидка птаха ця. (Страус)
2) В теплих краях проживає,
Міцні довгі ноги має,
Є ще крила – не летить
Проте швидко він біжить. (Страус)
– Що спільного в цих загадках? А що відмінне в них?
Повідомлення про страуса
Символом справедливості у стародавніх єгиптян був знак, який зображував пір’я страуса. У Стародавньому Римі лише найкращі гладіатори мали право носити на шоломі страусові пера, а в середні віки ними прикрашали свої шоломи мужні лицарі. Але ось трапилося нещастя: на початку минулого століття страусові пера ввійшли в моду. Тисячі модниць франтували в капелюшках чи обмахувалися віялами зі страусиного пір’я. Охочих не відставати від моди дедалі більшало, а птахів – усе менше. Закінчилося тим, що у Єгипті та Північній Африці не залишилося жодного страуса.
Не лише пір’я цих птахів є цінним. Страусині яйця – чудовий і корисний продукт: смачні, великі до двох кілограмів. У холодильнику їх можна зберігати впродовж року. Африканський страус – найбільший нелітаючий птах планети, іноді важить понад 150 кілограмів. У степах Австралії живуть страуси ему.
3) Ему мчить – не наздогнати.
Ему – страус, птах, малята.
Ознайомлення з буквою е.
а) Прихід піратів:
Принесли ми ось в конверті вам важкі завдання.
Якщо виконаєте їх, пустимо вас далі,
А не справитесь, то ми заберем у полон вас.
І ніхто тоді уже не прийде за вами.
б) Ґронування: На що схожа буква Е?
Буква Е, поглянь в люстерко.
Схожа ти на етажерку.
Бідний гребінчик, і що з тобою сталось?
Тільки три зубчики з усіх зосталось,
Ти помиляєшся. Я не гребінець!
Я буква Е. Згадав? Ну, й молодець!
Якщо до гребінця ручку приладнати,
Вила вийдуть – буде зручно сіно підгортати.
До стовпця прибив хлопчина не одну – аж три дощечки.
Відгадати нас він зве: що ж це вийшло? (Буква Е.)
Робота в зошиті. Написання малої букви
Фізкультхвилинка.
Робота за букварем.
Про підручник ми забули,
Ще його не розгорнули.
Швидко книгу відкривати,
Будемо з нею працювати.
– Наша подорож продовжується. Зараз ми знаходимося біля озера Лінощів. Щоб його перепливти, потрібно вибрати вид транспорту.
Робота з відеоматеріалом
https://www.youtube.com/watch?v=VFrUJNqMEI0
Звуко-складовий аналіз слова човен.
Читання таблиці складів. Утворення складів на місці порожніх клітинок.
Читання слів: Олена, Оленка.
– Чим схожі і чим відрізняються ці слова?
Читання слова полетіли з розрізнених складів.
Спостереження за значенням слів лан, поле, нива.
Пояснення багатозначності слова поле.
Пропедевтика мовних знань.
а) Прихід у місто Дружби.
– Багато завдань за казковою картою ви виконали, допомагали Петрику П’яточкіну. Але нам треба ще далі долати перешкоди. Ви готові?
б) Ознайомлення з розділовими знаками: кома, крапка, тире
в) Читання слів-антонімів.
Ось дорога привела до якоїсь річки.
Обійти ніяк не можна цю вже річку-стрічку.
Але ми з вами це зможемо.
Петрику П’яточкіну допоможемо.
Робота в зошиті. Написання великої букви
Фізкультхвилинка.
Гра “Крок уперед”.
(Роблячи крок уперед, діти називають будь-яку іграшку)
Фізкультхвилинка.
https://www.youtube.com/watch?v=tODuz-Hrj44
Робота в зошиті. Прихід феї.
А ось ліс Фей. Я – Фея чарівна, із лісу прийшла.
Завдання й гостинці я вам принесла. (Виконання завдань у зошиті.)
– Які розумні діти: і те умієте, й те умієте.
Подивлюсь іще у зошит. Хто найкраще пише?
І найкращий писар в класі отримає сюрприз. (Діти отримують заохочувальні фішки.)
Гра “Допоможи сонечку”.
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
– Ось, діти, і закінчилася наша подорож. Ми допомогли Петрикові, і король відпустив його додому. Подивіться на Петрика. Який настрій у нього? Чому? (Петрик веселий, бо він багато всього навчився.)
Гра “Мікрофон”.
(Діти висловлюють власні думки про урок.)
Ось і уроку кінець!
Хто працював – молодець!
Самооцінка.
Діти самостійно оцінюють свою роботу.
Список використаних джерел
1