Продовжити знайомити учнів з поняттями залежності форми і декоративного оздоблення виробів, з кращими взірцями українського декоративно – прикладного мистецтва – виробами петриківського розпису. Вчити з повагою і любов'ю ставитись до пам'яток матеріальної і духовної культури. Збагачувати новими знаннями про народні промисли рідної Дніпропетровщини, формувати почуття прекрасного. Розвивати фантазію, творчу уяву, вміння визначати основні складові будови птахів, закріплювати знання про особливості зображення птахів методом спрощення форми; розвивати естетичне сприйняття дійсності, уміння зіставляти, порівнювати, відшукувати природні форми живих істот, аналогічне, просторове мислення; виховувати у дітей уважність; стимулювати розвиток допитливості; виховувати дбайливе ставлення до природи, образне мислення і інтелектуальну гнучкість.
Інтегрований урок з образотворчого мистецтва та трудового навчання у 5 класі
« Диво – птах»
Викладач : Марченкова О.Ю.
КЗО НВО № 113
м. Дніпропетровськ
2018 р
Мета:
продовжити знайомити учнів з поняттями залежності форми і декоративного оздоблення виробів, з кращими взірцями українського декоративно – прикладного мистецтва – виробами петриківського розпису. Вчити з повагою і любов’ю ставитись до пам’яток матеріальної і духовної культури. Збагачувати новими знаннями про народні промисли рідної Дніпропетровщини, формувати почуття прекрасного. Розвивати фантазію, творчу уяву, вміння визначати основні складові будови птахів, закріплювати знання про особливості зображення птахів методом спрощення форми; розвивати естетичне сприйняття дійсності, уміння зіставляти, порівнювати, відшукувати природні форми живих істот, аналогічне, просторове мислення; виховувати у дітей уважність; стимулювати розвиток допитливості; виховувати дбайливе ставлення до природи, образне мислення і інтелектуальну гнучкість; розвивати образне сприймання, логічне мислення, просторові уявлення, комбінаторні здібності; насолоджуватися творами образотворчого мистецтва, аналізувати їх); загальнокультурні (формувати естетичне ставлення до навколишньої дійсності, дотримуватися норм культури мовлення й культури поведінки, виявляти особистісно-ціннісне ставлення до творів мистецтва); здоров’язбережувальну (формувати правильну поставу, підтримувати сприятливий емоційний настрій; усвідомлювати необхідність безпечної поведінки для збереження здоров’я); соціальну (співпрацювати з однокласниками й учителем, виявляти ініціативу); інформаційно-комунікативну (оперувати інформацією, отриманою на попередніх уроках);
Обладнання: фарби, пензлі, кольоровий папір, ножиці, клей,пластилін, мультимедійні засоби, комп’ютер, проектор
Тип : інтегрований урок ( образотворче мистецтво і трудове навчання)
Хід уроку.
І. Організаційна частина. Повідомлення теми і завдань уроку.
Продзвенів уже дзвінок,
Всіх закликав на урок,
Всі ми з вами молодці
Підготували олівці,
Фарби, пензлі теж готові
Будьте діти всі здорові!
На перерві відпочили,
Добре всі набрались сили.
Будем добре працювати,
Диво – пташку малювати
ІІ. Робота над темою уроку.
1. Розповідь вчителя.
Слайд 3 презентації
Сьогодні у нас не звичний урок. Сьогодні ми з вами, любі діти, будемо прикрашати наше « Диво – дерево» « Диво – пташками», яких виконаємо в різних техніках.
Людина завжди жила серед природи, вчилася в неї, наслідувала її і копіювала кращі зразки, які потім використовувала в повсякденному житті.
Ще за сивої давнини навчалася вона складати прості візерунки в умовах знаків – символів, якими висловлювала ставлення до навколишнього світу. Кожен знак щось означав. Так, пряма горизонтальна лінія означала землю, хвиляста – воду, вертикальна хвиляста – дощ. Дерева з розлогим гіллям символізують родючість землі. Велике значення серед цих знаків надавали птахам! Птахи сприймалися посланцями сонця, символом щастя й радості, тепла і світла; вони віщували настання весни, уособлювали врожай, багатство.
Слайд 4 презентації
Художньо виконані та оздобленні предмети побуту ( одяг, посуд, меблі, килими тощо), які мають не тільки практичне, а й естетичне значення, називаються предметами декоративно – прикладного ( ужиткового мистецтва).
Є серед цих предметів і такі, на яких зображено дивовижних казкових птахів.
- Як ви вважаєте, чому цих птахів назвали казковими?
Звісно, у природі немає такої пташки, у якої замість пір`ячка різнобарвні листочки і квіточки.
В декоративній композиції художник зображення реальної пташки декорує.
Слайд 5 презентації
Декор – поєднання елементів, призначених для прикрашання.
Декоративна композиція – яскрава, барвиста, дещо казкова композиція.
У ній художник спрощує, стилізує, декоративно перероблює всі елементи, які використовує.
Любі мої учні, ми також сьогодні з вами виконаємо чарівну пташку, яка обов’язково принесе кожному з нас щастя.
2. Декламування вірша.
Слайд 6 презентації
Н. Кир`ян « Жар – пташка»
Учень
Було, чи здавалось, чи снилось Іванку,
Що кожного ранку, що кожного ранку
Жар – пташка літає понад двором,
Торкає його золотавим пером.
Перо золотаве Іванка лоскоче.
Хлопчина швиденько розплющує очі.
І миттю встає, у вікно визирає,
А тільки жар – пташки вже й сліду немає.
Іванко хутчій вибігає із хати.
Бо хочеться хлопцю її наздогнати.
За ним вибігає уся дітвора
Шукати хоч сліду її чи пера.
Ви, хлопчики любі і любі дівчата.
Коли пощастить вам пташину побачить,
Скажіть нам, будь ласка, коли це не тяжко,
Бо хочеться Йванку торкнути ту пташку.
3. Продовження бесіди.
Слайд 7 презентації
Часто майстри декоративно – прикладного мистецтва у своїх виробах зображають зозулю. Зозуля, зозуленка, зозулечка – ненька, матінка, голубка.
Ніколи про зозулю на Україні зло не кажуть, ніколи її не уособлювали з жінкою, що кидає власних дітей. Навпаки, в нашого народу ця птаха – символ добра.
Споконвіку українські дівчата випрохували щастя у зозулі. Не так випрохували, як ворожили на долю.
Зозуле рябенька,
Пташино маленька,
Закуй мені по звичаю,
Доки жити в світі маю?
Слайд 8 презентації
Народні прикмети кажуть : « Як зозуля закує на голий ліс, то буде нещасливий рік, і на людей, і на худобу»,
« Як хто вперше, почувши зозулю має гроші в кишені, то матиме їх цілий рік»
Слайд 9 презентації
А згадайте, які техніки виконання є в декоративно – прикладному мистецтві»?
Сьогодні кожному з нас треба буде вибрати одну з технік виконання.
Аплікація – створення орнаменту чи художніх зображень шляхом наклеювання.
Витинанка – декоративна прикраса житла,виконана з кольорового паперу методом вирізування.
Розпис – традиційно використовували для стінопису, для оздоблення меблів, кераміки, скла.
Я пропоную згадати ще одну техніку, яку ми з вами використовували на уроках з трудового навчання і яка нам дуже сподобалася.
Слайд 10 презентації
Паперопластика - це конструювання об`ємних та напівоб`ємних форм з паперу шляхом складання, скручування, згинання, вирізування, прорізування, гофрування, склеювання тощо.
ІІІ Практична діяльність учнів.
Пропоную вам, об’єднатись в групи згідно з вибраною технікою виконання « Диво - птаха».
І група працює в техніці петриківського розпису.
На степових просторах Дніпропетровщини широко й розложисто розкинулося село Петриківка, засноване запорізькими козаками.
Здавна славилась Петриківка чарівним народним мистецтвом. З покоління в покоління майстри передавали таємниці своєї майстерності. Петриківські майстри зображували не тільки реальні предмети, але й фантастичні, небачені образи.
Це фантастичні птахи: жар – птиця, пава, синій птах.
Майстри петриківського розпису використовують контрастні кольори.
Яскраві фарби одержували з природних барвінків, які добували з соку ягід і рослин, змішаних, із жовтком, молоком та оцтом.
Учень.
Вусики хвилясті,
Тендітні завитки,
І соняхи жовтасті,
Жоржини, колоски,
Їх з теплом малюють
І радість нам дарують
Петриківочки майстри.
А які ви знаєте основні елементи розпису?
« Зернятко», « криве зернятко,» пуп’яночок», « листя», « гроно винограду».
ІІ група працює в техніці паперопластика
ІІІ група в техніці аплікація
ІV група виконує з пластиліну рельєф « Диво пташка»
Шматочок пластиліну на долоньці в нас дрімає.
І чим він стане, ще ніхто не знає:
Чи квіткою, що радує всіх нині,
Чи пташкою у гіллі на калині,
Метеликом яскравим і легким,
Чи деревом, чи зайчиком швидким.
Ви потрудіться добре всі будь ласка,
Наступить диво – оживе прекрасна казка.
Рельєфна скульптура розрахована на перегляд лише з одного боку.
Розрізняють три типи рельєфу : барельєф, горельєф, контр рельєф.
Зображення у барельєфі виступає над площиною фону менше ніж на половину свого об’єму.
Горельєф – предмет виступає більше ніж на половину свого об’єму, майже подібний до круглої скульптури.
Контр рельєф – рельєф у якому контури предметів вирізано на площині.
Послідовність виконання рельєфу.
1. Приготувати цупкий папір, пластилін, стеку.
2. Пластилін наліпити на дощечку рівним шаром завтовшки 2 – 5 мм.
3. Стекою або іншим гострим предметом нанести контури рельєфу.
4. Наліплюємо пластилін, покине заповнимо увесь контур малюнка.
Стежимо за найвищими і найнижчими точками зображення.
5. Стекою вирівняй площину та контури рельєфу.
ІV. Фізкультхвилинка
Але перш ніж працювати давайте з вами пригадаємо правила користування ножицями.
Правила користування ножицями
Слайд 11 презентації
1. Ножиці для ручної праці повинні мати заокруглені кінці.
2. Клади ножиці так, щоб вони не виступали за край робочого місця.
3. Не працюй тупими ножицями , а також ножицями зі слабким кріпленням.
4. У процесі різання уважно слідкуй за розміткою.
5. У процесі роботи тримай матеріал пасивною рукою так, щоб пальці були осторонь від гострого леза.
6. Не розмахуй ножицями, під час різання не ходи, а також не підходь занадто близько до того, хто ними працює.
7. Неможна тримати ножиці гострими кінцями догори
8. Передавати один одному ножиці можна тільки кільцями уперед, з закритими кінцями.
9. Після роботи ножиці тримай складеними, бажано в чохлі.
V. Практична робота учнів в групах.
VI. Підсумок уроку
Хто трудився на уроці,
Той, звичайно, молодець.
Ну, а зараз, мої любі,
Уроку нашому кінець.
І щоб нам знову зустрітись в годину призначену,
Кажу я щиро вам усім:
До побачення!!!
Презентація учнівських робіт.
Список використаної літератури:
1. Образотворче мистецтво; 5 кл.; Підруч. для загальноосвіт. нав. закл./ Т.Є. Рубля, С.І. Федун. - К.; Ірпінь: ВТФ « Перун», 2005.- 144с.; іл
2. Вовк Х. Студії з української етнографії та антропології. – К.: Мистецтво, 1995.
3. Історія української культури. Т.І. Історія культури давнього населення України. – К.:Наукова думка.2001.
4. Легенький Ю.Г. Від ремесла до творчості. – К.- Час.1990
5. Легенький Ю.Г., Сковронский В.Н. и др. Народные ремесла.- К.: Урожай, 2003.