3 – й клас
Інтегрований урок з предметів « Я у світі» та «Основи здоров’я»
Тема уроку: «Жити по совісті. Родинні стосунки. Взаєдопомога членів родини.»
Мета уроку: ознайомити учнів із поняттям « жити по совісті, формувати навички спілкування в сім’ї, навчати звертатися по допомогу до батьків та інших членів родини, виховувати любов та повагу до членів своєї родини.
Обладнання: маршрути подорожі, свічка, роздатковий матеріал до вправи «Вишитий рушничок», аудіозапис пісні «Про рушник», переносна дошка із завданням, червоний і чорний олівці, мікрофон, малюнки для групової роботи, зошити.
Хід уроку.
І . Організація класу
Вірш читає учитель
Прокидайся!
І як тільки день настане,
То тихенько до віконця
Ти підстав свою долоньку
Під промінчик ніжний сонця.
Прибери мерщій в кімнаті
Й чистим, вмитим за сніданком
Привітайся до матусі:
Потім радісним, привітним
Поспішай до трав, до квітів.
А щоб день минув не марно –
З усіма поводься гарно.
Нехай цей віршик стане запорукою доброго настрою на весь урок. А якщо настрій гарний, то й бесіда буде доброю.
Створення проблемної ситуації.
Розгадування ребусів.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ми продовжимо говорити про сім’ю, родинні стосунки, що означає «жити по совісті», які бувають сім’ї, як дбають у сім’ї один про одного, як це впливає на здоров’я, будемо виховувати любов та повагу до членів всієї родини.
Сім’ї бувають різними: великими і маленькими. Вони не завжди складаються з батьків і дітей. В одній сім’ї можуть жити декілька поколінь: діти з батьками, бабусі з дідусями і, навіть прабабусі з прадідусями. Якщо в сім’ї троє і більше дітей, то така сім’я є багатодітною. У нашому класі Увага! Є аж (число) багатодітних сімей: (перелік)
Зазвичай члени родини живуть разом. Але трапляється, що члени однієї сім’ї живуть окремо. Тоді діти можуть жити з одним з батьків або тимчасово проживати з родичами. Діти, які втратили рідних батьків, живуть у прийомній родині або в інтернаті.
Послухайте таку історію.
Одного хлопчика запитали, як звуть його дідуся. А він не знав.
Розкажіть про свої сім’ї. З ким ви проживаєте?
Вправа «Мікрофон» (розповіді дітей)
(Тому що тут про вас піклуються, люблять, чекають)
«Пісня про рушник» (звучить аудіозапис)
Вправа «Вишитий рушничок» (робота в парах).
На партах у вас також є маленькі рушнички.
Зараз ми попрацюємо в парах червоним та чорним олівцем. Червоним олівцем підкреслюємо риси характеру які зміцнюють здоров’я членів вашої родини, а чорним – риси характеру, яких треба уникати під час спілкування у сім’ї.
Словникова робота: Терплячість – витримка.
Перевірка завдання.
Пам’ятайте! У стосунках між людьми не буває дрібниць. Усе серйозно, усе так чи інакше відбивається на здоров’ї.
ІІІ. Робота над темою уроку.
Перша зупинка. «Поляна Совісті».
Петрик і Тарасик були хорошими друзями, доки з ними не трапилася прикра пригода. Якось вони їхали автобусом зі школи додому. На зупинці зайшли дві старенькі бабусі. Петрик помітив, що їм важко стояти і відвернув очі до віконця.
На кінцевій зупинці бабуся звернулася до Петрика, з таким словами:
Петрику стало соромно, і він образився на свого друга. Адже, якби Тарасик, не звільнив місця, то бабуся не звернула б уваги на нього.
Бесіда.
Бувають вчинки, про які ми жалкуємо все життя. Їх хочеться, забути, а пам'ять повертається до них знову і знову – це совість не дає нам спокою.
Совість у нашій душі – це неначе вогник свічки. (запалюємо свічку). Коли совість не спить – світло в душі людській. Коли ми питаємо в неї «Чи добре те, що я роблю?» Коли ми аналізуємо наші вчинки, наші думки, совість наша ніколи не згасне.
І, якщо не берегти її – робити зло, байдуже ставитись до людей, бути ледачим, жадібним, говорити неправду, вогник погасне. (загасити свічку).
І як хочеться, це приховати, як хочеться сказати «Це не я!». Але хоч і важко, та потрібно сказати правду. І як би ми не намагались приховати її, вона завжди стає відомою.
Вірш
Як добре з правдою дружити
Тоді скрізь спокій, мир і лад
І так чудово в світі жити
Всміхаються усі підряд
Хоч часом правда коле очі
Та краще правда, ніж брехня.
Ви з правдою дружіть охоче
Це меч ваш! Щит ваш і броня!
Справді, тільки правдивістю і чесністю ми можемо заслужити підтримку і повагу до себе рідних, сім’ї.
ІІ зупинка. «Озеро чесності».
Робота з підручником. Читання статті. « Так буде справедливо» (ст. 45)
(Виставити біля свічки промінці)
Фізхвилинка.
Утомився 3 клас, відпочити час настав. Станемо поміж рядами, для очей виконаймо вправи. Очима швидко обертаймо та головою не хитаймо. Ліворуч – 1,2,3,4 праворуч – 1,2,3,4.
По колу очі обертаймо і все навколо розглядаймо. Раз коло – 2 і 3,4.
Щільніше очі ми закрили. Міцненько так їх потримали. Відкрили і за парти посідали.
Робота в зошитах. (ст.30)
Вчитель:
«Дружну сім’ю і горе не бере».
Зараз ми створимо мультфільм «Що таке добре і що таке погано». Для цього поділимося на групи за кольором листочків.
Кожна команда отримує завдання, яке виконує усно. На обговорення 2-3 хв.. Потім від кожної команди буде виступати капітан. Увага! Вам потрібно описати, оцінити ситуацію на малюнку і запропонувати шляхи виходу з неї.
І к. – зелені листочки….
ІІ к. – червоні листочки ….
ІІІ к. – жовті листочки ….
IV к. – оранжеві листочки….
V к. – коричневі листочки…
Гра « Так чи ні» (Так – підняти листочки в гору, Ні – без змін)
У дружній сім’ї члени родини повинні:
Вчитель - потихеньку ми підійшли до зупинки «Гора народної мудрості».
« Збирайко».
Молодці! Із цим завданням ви впоралися.
Підсумок уроку.
Ось і закінчилась наша подорож. Ми легко подолали всі перешкоди. Тому заслуговуємо на винагороду.
(Учитель бере надуту і ненадуту повітряні кульки)
Діти, перед вами смайлики (на дошці).
Які допоможуть вам оцінити свою активність на уроці, за допомогою листочків. Підніміть свої листочки, хто вважає, що працював на уроці так як І смайлик. Хто вважає, що йому було цікаво і він був активним як ІІ смайлик? А хто з вас був суперактивний як ІІІ смайлик?
Домашнє завдання.