Інтегрований урок з предметів "Я у світі" та "Основи здоров'я" - "Жити по совісті. Родинні стосунки. Взаємодопомога членів родини."

Про матеріал
Молодшим школярам притаманно сприймати об'єкти навколишнього світу в цілому, не розчленовуючи їх. Тому актуально інтегрувати різнопредметні знання, аналізуючи складові частини цілого в нових органічних взаємозв'язках. Урок допоможе вчителю обрати цікаві навчальні форми і методи для формування знань учнів про родинні стосунки, сім'ю, збереження сімейних традицій та обрядів.
Перегляд файлу

3 – й клас

Інтегрований урок з предметів « Я у світі» та «Основи здоров’я»

Тема уроку: «Жити по совісті. Родинні стосунки. Взаєдопомога членів родини.»

Мета уроку: ознайомити учнів із поняттям « жити по совісті, формувати навички спілкування в сім’ї, навчати звертатися по допомогу до батьків та інших членів родини, виховувати любов та повагу до членів своєї родини.

Обладнання: маршрути подорожі, свічка, роздатковий матеріал до вправи «Вишитий рушничок», аудіозапис пісні «Про рушник», переносна дошка із завданням, червоний і чорний олівці, мікрофон, малюнки для групової роботи, зошити.

Хід уроку.

І . Організація класу

Вірш читає учитель

Прокидайся!

І як тільки день настане,

То тихенько до віконця

Ти підстав свою долоньку

Під промінчик ніжний сонця.

Прибери мерщій в кімнаті

Й чистим, вмитим за сніданком

Привітайся до матусі:

  • Рідна нене, з добрим ранком!

Потім радісним, привітним

Поспішай до трав, до квітів.

А щоб день минув не марно –

З усіма поводься гарно.

Нехай цей віршик стане запорукою доброго настрою на весь урок. А якщо настрій гарний, то й бесіда буде доброю.

Створення проблемної ситуації.

Розгадування ребусів.

  • Діти за вікном осінній листопад. Це, мабуть, він закинув у клас якийсь листочок. Давайте поглянемо, а листок цікавий, з ребусом. Ось подивіться і розгадайте. (Сім’я) Дякую!

 

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні ми продовжимо говорити про сім’ю, родинні стосунки, що означає «жити по совісті», які бувають сім’ї, як дбають у сім’ї один про одного, як це впливає на здоров’я, будемо виховувати любов та повагу до членів всієї родини.

Сім’ї бувають різними: великими і маленькими. Вони не завжди складаються з батьків і дітей. В одній сім’ї можуть жити декілька поколінь: діти з батьками, бабусі з дідусями і, навіть прабабусі з прадідусями. Якщо в сім’ї троє і більше дітей, то така сім’я є багатодітною. У нашому класі Увага! Є аж (число) багатодітних сімей: (перелік)

Зазвичай члени родини живуть разом. Але трапляється, що члени однієї сім’ї живуть окремо. Тоді діти можуть жити з одним з батьків або тимчасово проживати з родичами. Діти, які втратили рідних батьків, живуть у прийомній родині або в інтернаті.

Послухайте таку історію.

Одного хлопчика запитали, як звуть його дідуся. А він не знав.

  • А як же ти дідуся кличеш?
  • Діду, дайте меду.
  • Смішно, та й не дуже. Більше сумно, що є такі хлопчики. Може вони позабували як і тата і маму звуть?
  • А ви пам’ятаєте як звуть ваших рідних?

Розкажіть про свої сім’ї. З ким ви проживаєте?

Вправа «Мікрофон» (розповіді дітей)

  • Любіть і поважайте свою сім’ю, допомагайте один одному.
  • Чому так говорять: удома і стіни гріють?

(Тому що тут про вас піклуються, люблять, чекають)

«Пісня про рушник» (звучить аудіозапис)

  • Діти послухайте уривок з пісні.
  • Про що ця пісня? (Про рушник), Хот його вишив?
  • Чи є у вас вдома рушники?
  • Яким кольором вони вишиті?

Вправа «Вишитий рушничок» (робота в парах).

На партах у вас також є маленькі рушнички.

Зараз ми попрацюємо в парах червоним та чорним олівцем. Червоним олівцем підкреслюємо риси характеру які зміцнюють здоров’я членів вашої родини, а чорним – риси характеру, яких треба уникати під час спілкування у сім’ї.

Словникова робота: Терплячість – витримка.

Перевірка завдання.

Пам’ятайте! У стосунках між людьми не буває дрібниць. Усе серйозно, усе так чи інакше відбивається на здоров’ї.  

ІІІ. Робота над темою уроку.

  • Діти, зараз ми помандруємо до країни «Добрих і Ввічливих людей»

Перша зупинка. «Поляна Совісті».

  • Цікаво, кого ми тут зустрінемо? А що це за хлопчики і чому вони такі сумні? Можливо, їм потрібна допомога? Ось, що з ними трапилося.

Петрик і Тарасик були хорошими друзями, доки з ними не трапилася прикра пригода. Якось вони їхали автобусом зі школи додому. На зупинці зайшли дві старенькі бабусі. Петрик помітив, що їм важко стояти і відвернув очі до віконця.

  • Сідайте, будь ласка, бабусю, - раптово почув він і озирнувся, Тарасик стояв, рукою вказуючи на вільне місце для однієї з бабусь.
  • Дякую, синку, - мовила, та і погладила хлопчика по голівці, - з тебе виросте совісна людина. Тарасик усміхнувся. Йому стало так світло на душі від зробленого вчинку. А Петрикові стало соромно. Його щічки палали, та все ж він не поступився місцем для бабусі.

На кінцевій зупинці бабуся звернулася до Петрика, з таким словами:

  • А з тебе, синку, не виросте хорошої людини, бо не поважаєш ти старших. Але пам’ятай як ти будеш ставитись до людей, так і вони ставитимуться до тебе. Ти ще малий. Подумай над моїми словами.

Петрику стало соромно, і він образився на свого друга. Адже, якби Тарасик, не звільнив місця, то бабуся не звернула б уваги на нього.

Бесіда.

  • Чи правильно вчинив Петрик? Тарасик?
  • Чому було соромно Петрикові?
  • Чому бабуся назвала Тарасика чесною, совісною людиною?
  • А як би ви вчинили на місці хлопчиків? 

   Бувають вчинки, про які ми жалкуємо все життя. Їх хочеться, забути, а пам'ять повертається до них знову і знову – це совість не дає нам спокою.

Совість у нашій душі – це неначе вогник свічки. (запалюємо свічку). Коли совість не спить – світло в душі людській. Коли ми питаємо в неї «Чи добре те, що я роблю?» Коли ми аналізуємо наші вчинки, наші думки, совість наша ніколи не згасне.

І, якщо не берегти її – робити зло, байдуже ставитись до людей, бути ледачим, жадібним, говорити неправду, вогник погасне. (загасити свічку).

  • У душі запанує пітьма.
  • Діти, можливо, ви не раз були в таких ситуаціях:
  • Розбили мамину улюблену чашку;
  • Отримали двійку з читання;
  • Розбили сусідське вікно.

І як хочеться, це приховати, як хочеться сказати «Це не я!». Але хоч і важко, та потрібно сказати правду. І як би ми не намагались приховати її, вона завжди стає відомою.

Вірш

Як добре з правдою дружити

Тоді скрізь спокій, мир і лад

І так чудово в світі жити

Всміхаються усі підряд

Хоч часом правда коле очі

Та краще правда, ніж брехня.

Ви з правдою дружіть охоче

Це меч ваш! Щит ваш і броня!

Справді, тільки правдивістю і чесністю ми можемо заслужити підтримку і повагу до себе рідних, сім’ї.

ІІ зупинка. «Озеро чесності».

Робота з підручником. Читання статті. « Так буде справедливо» (ст. 45) 

  • Поміркуйте, чому оповідання так називається.
  • Яким був старший брат?
  • Справедливий, відповідальний, чуйний?
  • Чому мама розчулилась і обійняла двох братів?
  • Чи можемо ми сказати, що він вчинив по «совісті»

(Виставити біля свічки промінці)

 

 

 

Фізхвилинка.

Утомився 3 клас, відпочити час настав. Станемо поміж рядами, для очей виконаймо вправи. Очима швидко обертаймо та головою не хитаймо. Ліворуч – 1,2,3,4 праворуч – 1,2,3,4.

По колу очі обертаймо і все навколо розглядаймо. Раз коло – 2 і 3,4.

Щільніше очі ми закрили. Міцненько так їх потримали. Відкрили і за парти посідали.

Робота в зошитах. (ст.30)

  1.               Читання статті «Як Марічка стала великою»
  2.               Відповіді на запитання.
  •                 Якими вчинками Марічка, довела, що виросла?
  • Підмела старанно підлогу;
  • Ретельно помила посуд;

Вчитель:

  • Крім родинних зав’язків людей у сім’ї об’єднує турбота одне про одного, допомога одне одному, терпіння.

«Дружну сім’ю і горе не бере».

Зараз ми створимо мультфільм «Що таке добре і що таке погано». Для цього поділимося на групи за кольором листочків.

Кожна команда отримує завдання, яке виконує усно. На обговорення 2-3 хв.. Потім від кожної команди буде виступати капітан. Увага! Вам потрібно описати, оцінити ситуацію на малюнку і запропонувати шляхи виходу з неї.

І к. – зелені листочки….

ІІ к. – червоні листочки ….

ІІІ к. – жовті листочки ….

IV к. – оранжеві листочки….

V к. – коричневі листочки…

Гра « Так чи ні» (Так – підняти листочки в гору, Ні – без змін)

У дружній сім’ї члени родини повинні:

  • Шанувати старших;
  • Не прислухатись до порад членів родини;
  • Виконувати свої обов’язки;
  • Допомагати одне одному;
  • Сваритися;
  • Не слухати нікого;
  • Піклуватися одне про одного;
  • Робити, що заманеться;
  • Разом відпочивати;
  • Піклуватися про менших братиків і сестричок;
  • Виконувати всі хатні справи разом;
  • Цілий день бавитися і гуляти;
  • Вітати всіх зі святами, днем народження.

Вчитель - потихеньку ми підійшли до зупинки «Гора народної мудрості».

  • Які прислів’я зберіг для нас народ, ви дізнаєтесь коли пограєте у гру

« Збирайко».

  • Зберете прислів’я, поєднавши їх частинами

Молодці! Із цим завданням ви впоралися.

Підсумок уроку.

Ось і закінчилась наша подорож. Ми легко подолали всі перешкоди. Тому заслуговуємо на винагороду.

(Учитель бере надуту і ненадуту повітряні кульки)

  • Уявіть, що повітряна кулька – це людина. Ми бачимо зовнішній бік повітряної кульки чи зовнішній вигляд людей. Нам здається, що саме ця зовнішня сторона і є головною. Однак, насправді набагато важливіше те, що знаходиться всередині нас. Тому що саме внутрішній вміст, наша не надута повітрям кулька так і залишилася б лише шматком гуми. Пам’ятайте – що совість – це найкраща прикраса людини, що за кожен свій вчинок ми маємо відповідати перед батьками, перед старшими людьми, перед самим собою.

Діти, перед вами смайлики (на дошці).

 

 

 

Які допоможуть вам оцінити свою активність на уроці, за допомогою листочків. Підніміть свої листочки, хто вважає, що працював на уроці так як І смайлик. Хто вважає, що йому було цікаво і він був активним як ІІ смайлик? А хто з вас був суперактивний як ІІІ смайлик?

Домашнє завдання.

  1. Капітани команд напишуть твір – мініатюру (5-6 реч.) на тему « Як жити по совісті»
  2. Скласти ланцюжок залежності членів родини.
docx
Додано
12 березня 2019
Переглядів
1586
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку