Розробка уроку природознавства "У царстві рослин".

Про матеріал

Урок проведено в "зеленому класі".

Тема: У царстві рослин.

Мета: ознайомити учнів з розмаїттям рослинного світу, сформувати поняття дерева, кущі, трав'янисті рослини; ознайомити з функціональним призначенням органів рослин, показати пристосування рослин для поширення плодів і насіння; розвивати спостережливість, виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю, почуття прекрасного в природі.

Обладнання: плакати, таблиці, гербарій, композиції з рослин, скринька з жолудями, пам'ятка "Як посадити дуб».

Перегляд файлу

         Тема: У царстві рослин.

Мета:  ознайомити учнів з розмаїттям рослинного світу, сформувати поняття дерева, кущі,                           трав’янисті рослини; ознайомити з функціональним   призначенням органів рослин, показати пристосування рослин для поширення плодів і насіння; розвивати спостережливість, виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю, почуття прекрасного в природі.

Обладнання: плакати, таблиці, гербарій, композиції з рослин

Хід уроку

І. Організаційний момент

   1.  Привітання.

        Ось почули ми дзвінок.

        Він покликав нас на урок.

        Кожен з вас вже постарався –

        До уроку приготувався.

        Тож девіз тепер згадаймо.

        І урок розпочинаймо.

Наш девіз: Будемо в довкілля мандрувати,

                   Будемо рідну природу вивчати!

                   Тож побажаймо удачі для нас!

                   Отож, за роботу! В добрий час!

    2. Хвилинка «Календаря природи».

       Сонце низько чи високо,

       Посила уклін землі,

       З ним приходять пори року

       І приносять безліч змін.

 - Яка пора року, місяць, число на календарі?

 - Які зміни відбулися в природі за тиждень?

ІІ. Актуалізація опорних знань. Повідомлення завдань уроку.

  • Що оточує нас в житті й одночасно живе своїм життям?
  • Які ви знаєте рослини? Чим вони відрізняються?
  • Де ростуть рослини?
  • Сьогодні ми більше дізнаємося про види рослин, навчимось розрізняти рослини, про будову рослин, про те, що рослини – джерело кисню на Землі.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь з елементами бесіди.

  - Рослини поширені по всій землі. На величезних просторах вони утворюють ліси, степи, луки. Населяють вони і водойми, ростуть навіть на скелях і сипучих пісках. Де б вони не росли, їм завжди потрібне сонячне світло і тепло, повітря, вода, грунт. Рослини збагачують повітря киснем, який потрібний для дихання людям і тваринам, роблять його чистішим і свіжішим. Тому рослини називають зеленими легенями Землі. Завдяки повітрю ми живемо і повинні дбати про його чистоту.  Адже забруднене повітря – велика загроза для всього живого. Потрібно більше насаджувати різноманітних рослин? Дерев, кущів, квітів. У нашій школі є така традиція: другокласники висаджують квіти і доглядають за ними, а кожен випускник на згадку про себе садить біля школи дерево.

  1. Робота за таблицею. Спостереження за відмінностями між деревом, кущем,

травянистими  рослинами.

  • Які спільні ознаки мають дерева і кущі?
  • Скільки стовбурів має дерево?
  • А кущ?
  • Чи мають стовбур травянисті рослини?
  1. Робота з підручником. Ознайомлення з будовою рослин.
  • На Землі близько 400 000 видів рослин. Вони відрізняються один від одного будовою і розмірами.
  • Розгляньте таблицю, назвіть основні органи рослин.

4. Ознайомлення з пристосуванням рослин для поширення насіння.

 - У плодах дозріває насіння. Для поширення насіння рослини мають різні пристосування: насінина клена – крильця, лопуха –репяхи з гачечками, кульбаба – парашутики. Одні насінини розносяться вітром, а інші прикріплюються гачечками до тварин і таким чином розповсюджуються.

  1. Хвилинка – цікавинка.

 Крилате насіння дерев берези може відлетіти від материнської рослини на 6км, насіння ялини – на 2, 5км, клена – 2км, ясена 0,2км.

  1. Гра «З якого дерева..»

 - Ми приготували вам дерево – загадку. Розгляньте його і скажіть, листочки яких дерев «ростуть» на цьому чудернацькому дереві.

  1. Робота з ілюстраціями, малюнками рослин, які занесені до Червоної книги.
  • Діти, нині багато видів рослин зникли або зникають. Багато з них занесено до Червоної книги це перелік рослин, яким загрожує повне зникнення на Землі. Цю книгу порівнюють з червоним знаком світлофора – сигналом, який сповіщає про загрозу і вимагає бути уважним і обережним.

(Робота з ілюстраціями).

  1. Пісня «Ой на горі два дубки».

 

  1. Перехід в «зелений клас». Гра «Знайди рослину». Робота в групах.

І група.

1). Відгадайте загадку і знайдіть відповідну рослину.

     Влітку рясним цвітом покриваюсь я.

     Пахощі солодкі чути вже здаля.

     Але поки квітну – часу не втрачай,

     З моїх квіток взимку можеш пити чай.

2). – Чому так кажуть «Обдерли, як липку?».

* У давні часи липа «взувала» людей. Селяни носили взуття – личаки, сплетені з липового лика (кори). Для однієї лише пари потрібно було обідрати кору з 4 – 5 дерев не старших 4 – 6 років. Личаки носили у будь-яку пору року. Вони швидко зношувалися, тому на рік одній людині потрібно було 12-15 пар.

  Ось і стояли в лісах обідрані, зовсім голі дерева. Звідси і приказка – «обдерли, як липку».

 ІІ група.

1). Я не груша і не слива,

    Але кажуть, що вродлива.

    Я стою у срібнім листі,

  У червоному намисті.

2). – Пригадайте легенду про цей кущ.

* Напали на нашу землю вороги, спалили село, отруїли криниці. Залишилося тільки кілька стареньких хат. В одній хаті жила жінка з двома дітками. Не знали вони, що вода в криниці отруєна.

   Вийшла з хати дівчинка Наталочка. Була вона дуже красива, мала довгі коси, на шийці носила намисто з коралів. Набрала дівчинка у відро води та й напилася. Але не змогла отрута вбити дівчинку. Сталося диво. Перетворилася Наталочка на красивий кущ, а її намисто – на червоні ягоди. З того часу й росте калина біля криниці.

ІІІ група.

1).    Живе один батько

         І тисячі синів має,

         Всім шапки справляє,

         А собі не має.

2).  - Що ви знайшли і приготували про дуба.

   Дуб –це могутнє дерево заввишки 20 метрів, з міцними гілками, товстим стовбуром і темно-сірою потрісканою корою. Живе понад 500 – 1000 років. Його стовбур – добрий будівельний матеріал, з якого виготовляють меблі, а з кори – ліки. Жолуді є смачною їжею для диких кабанів.

   Дуб – головне дерево перуна – бога дощу, блискавки, грому. Тому під час грози не можна ховатись під дубом.

   Із ста ударів блискавки 54 припадає саме на нього.

   Зроду-віку шанують це дерево у народі: «міцний, як дуб» - кажуть люди про когось сильного та високого.

 

10. Вільне спілкування з природою.

-  Підійдіть до дуба. Обніміть його. Він з вами поділиться своєю силою.

- Послухайте,  про що розповість берізка, знімаючи вашу втому.

11. Робота над скаргою.

-  Я отримала скаргу. Давайте розберемося в ній. Визначимо від кого вона.

- Зі мною пов’язана назва першого весняного місяця. Я дарую людям дуже цілющий, смачний напій. А люди зловживають цим, шматуючи й ріжучи мій стовбур. І я після цього гину. А могла б принести багато користі.

 - Яку користь приносить ця рослина?

   Дуже корисний березовий сік. Він містить цукор, вітаміни, яблучну кислоту. З нього роблять прохолодний напій. Але його можна брати лише на ділянках, призначених для вирубування. Отвір у стовбурі потім треба заліпити воском, фарбою або глиною, бо у відкриті рани може потрапити інфекція.

 

ІV. Підсумок уроку.

  • Що найбільше сподобалося на уроці?
  • Що нового дізналися?
  • Як повинні ставитися до природи?

2). – Яке значення мають дерева?

* для життя нам потрібні дерева, бо вони виділяють кисень, яким ми дихаємо.

* понад 2 мільярди людей користуються дровами для опалення приміщень і приготування їжі.

* з деревини виготовляють папір.

* багато дерев є лікарськими рослинами.

* дерево дає нам деревину.

* дерева дають нам захист.

* своїм  могутнім корінням оберігають Псьол та інші річки від замулювання.

* дерева дають нам красу. Прислів’я говорить «Немає ліпшої краси, ніж гаї та ліси».

  • Кажуть, що по справжньому прожила лише та людина, яка посадила дерева. Побудувала будинок і виховала дітей. Будувати будинок і виховувати дітей ви ще маленькі. А от садити дерева вже можна у вашому віці.
  • Я роздаю вам жолуді та памятку «Як посадити дуб». Ви посадите ці жолуді в горщик для квітів, а потім висадите пагінець біля хати. Коли будемо закінчувати 4 клас, висадимо ці дубочки у лісі. Після закінчення школи цей лісок буде місцем нашої зустрічі.

 

Памятка «Як посадити дуб».

  1. Жолуді на одну ніч замочіть у воді кімнатної  температури.
  2. візьміть горщик для квітів. На дно покладіть камінці для того, щоб зайва вода могла легко витікати. Далі засипте землю.
  3. В горщик покладіть жолудь. Присипте шаром землі. Полийте.
  4. Накрийте поліетиленовою плівкою, зв’яжіть мотузкою навколо горщика.. земля повинна залишатися вологою.
  5. Як тільки з’явиться пагін, пакет зніміть. Поливайте двічі на тиждень.
  6. Влітку горщик  винесіть надвір.
  7. Рослину треба висадити в землю, у відкритий грунт восени або весною.

 

 

doc
Додано
21 лютого 2018
Переглядів
725
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку