Урок проведено в "зеленому класі".
Тема: У царстві рослин.
Мета: ознайомити учнів з розмаїттям рослинного світу, сформувати поняття дерева, кущі, трав'янисті рослини; ознайомити з функціональним призначенням органів рослин, показати пристосування рослин для поширення плодів і насіння; розвивати спостережливість, виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю, почуття прекрасного в природі.
Обладнання: плакати, таблиці, гербарій, композиції з рослин, скринька з жолудями, пам'ятка "Як посадити дуб».
Тема: У царстві рослин.
Мета: ознайомити учнів з розмаїттям рослинного світу, сформувати поняття дерева, кущі, трав’янисті рослини; ознайомити з функціональним призначенням органів рослин, показати пристосування рослин для поширення плодів і насіння; розвивати спостережливість, виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю, почуття прекрасного в природі.
Обладнання: плакати, таблиці, гербарій, композиції з рослин
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання.
Ось почули ми дзвінок.
Він покликав нас на урок.
Кожен з вас вже постарався –
До уроку приготувався.
Тож девіз тепер згадаймо.
І урок розпочинаймо.
Наш девіз: Будемо в довкілля мандрувати,
Будемо рідну природу вивчати!
Тож побажаймо удачі для нас!
Отож, за роботу! В добрий час!
2. Хвилинка «Календаря природи».
Сонце низько чи високо,
Посила уклін землі,
З ним приходять пори року
І приносять безліч змін.
- Яка пора року, місяць, число на календарі?
- Які зміни відбулися в природі за тиждень?
ІІ. Актуалізація опорних знань. Повідомлення завдань уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
- Рослини поширені по всій землі. На величезних просторах вони утворюють ліси, степи, луки. Населяють вони і водойми, ростуть навіть на скелях і сипучих пісках. Де б вони не росли, їм завжди потрібне сонячне світло і тепло, повітря, вода, грунт. Рослини збагачують повітря киснем, який потрібний для дихання людям і тваринам, роблять його чистішим і свіжішим. Тому рослини називають зеленими легенями Землі. Завдяки повітрю ми живемо і повинні дбати про його чистоту. Адже забруднене повітря – велика загроза для всього живого. Потрібно більше насаджувати різноманітних рослин? Дерев, кущів, квітів. У нашій школі є така традиція: другокласники висаджують квіти і доглядають за ними, а кожен випускник на згадку про себе садить біля школи дерево.
трав’янистими рослинами.
4. Ознайомлення з пристосуванням рослин для поширення насіння.
- У плодах дозріває насіння. Для поширення насіння рослини мають різні пристосування: насінина клена – крильця, лопуха –реп’яхи з гачечками, кульбаба – парашутики. Одні насінини розносяться вітром, а інші прикріплюються гачечками до тварин і таким чином розповсюджуються.
Крилате насіння дерев берези може відлетіти від материнської рослини на 6км, насіння ялини – на 2, 5км, клена – 2км, ясена 0,2км.
- Ми приготували вам дерево – загадку. Розгляньте його і скажіть, листочки яких дерев «ростуть» на цьому чудернацькому дереві.
(Робота з ілюстраціями).
І група.
1). Відгадайте загадку і знайдіть відповідну рослину.
Влітку рясним цвітом покриваюсь я.
Пахощі солодкі чути вже здаля.
Але поки квітну – часу не втрачай,
З моїх квіток взимку можеш пити чай.
2). – Чому так кажуть «Обдерли, як липку?».
* У давні часи липа «взувала» людей. Селяни носили взуття – личаки, сплетені з липового лика (кори). Для однієї лише пари потрібно було обідрати кору з 4 – 5 дерев не старших 4 – 6 років. Личаки носили у будь-яку пору року. Вони швидко зношувалися, тому на рік одній людині потрібно було 12-15 пар.
Ось і стояли в лісах обідрані, зовсім голі дерева. Звідси і приказка – «обдерли, як липку».
ІІ група.
1). Я не груша і не слива,
Але кажуть, що вродлива.
Я стою у срібнім листі,
У червоному намисті.
2). – Пригадайте легенду про цей кущ.
* Напали на нашу землю вороги, спалили село, отруїли криниці. Залишилося тільки кілька стареньких хат. В одній хаті жила жінка з двома дітками. Не знали вони, що вода в криниці отруєна.
Вийшла з хати дівчинка Наталочка. Була вона дуже красива, мала довгі коси, на шийці носила намисто з коралів. Набрала дівчинка у відро води та й напилася. Але не змогла отрута вбити дівчинку. Сталося диво. Перетворилася Наталочка на красивий кущ, а її намисто – на червоні ягоди. З того часу й росте калина біля криниці.
ІІІ група.
1). Живе один батько
І тисячі синів має,
Всім шапки справляє,
А собі не має.
2). - Що ви знайшли і приготували про дуба.
Дуб –це могутнє дерево заввишки 20 метрів, з міцними гілками, товстим стовбуром і темно-сірою потрісканою корою. Живе понад 500 – 1000 років. Його стовбур – добрий будівельний матеріал, з якого виготовляють меблі, а з кори – ліки. Жолуді є смачною їжею для диких кабанів.
Дуб – головне дерево перуна – бога дощу, блискавки, грому. Тому під час грози не можна ховатись під дубом.
Із ста ударів блискавки 54 припадає саме на нього.
Зроду-віку шанують це дерево у народі: «міцний, як дуб» - кажуть люди про когось сильного та високого.
10. Вільне спілкування з природою.
- Підійдіть до дуба. Обніміть його. Він з вами поділиться своєю силою.
- Послухайте, про що розповість берізка, знімаючи вашу втому.
11. Робота над скаргою.
- Я отримала скаргу. Давайте розберемося в ній. Визначимо від кого вона.
- Зі мною пов’язана назва першого весняного місяця. Я дарую людям дуже цілющий, смачний напій. А люди зловживають цим, шматуючи й ріжучи мій стовбур. І я після цього гину. А могла б принести багато користі.
- Яку користь приносить ця рослина?
Дуже корисний березовий сік. Він містить цукор, вітаміни, яблучну кислоту. З нього роблять прохолодний напій. Але його можна брати лише на ділянках, призначених для вирубування. Отвір у стовбурі потім треба заліпити воском, фарбою або глиною, бо у відкриті рани може потрапити інфекція.
ІV. Підсумок уроку.
2). – Яке значення мають дерева?
* для життя нам потрібні дерева, бо вони виділяють кисень, яким ми дихаємо.
* понад 2 мільярди людей користуються дровами для опалення приміщень і приготування їжі.
* з деревини виготовляють папір.
* багато дерев є лікарськими рослинами.
* дерево дає нам деревину.
* дерева дають нам захист.
* своїм могутнім корінням оберігають Псьол та інші річки від замулювання.
* дерева дають нам красу. Прислів’я говорить «Немає ліпшої краси, ніж гаї та ліси».
Пам’ятка «Як посадити дуб».