Тема. Як птахи пристосувалися до життя взимку? Катерина Перелісна «Змерз».
Мета: поглиблювати знання учнів про зимуючих і осілих птахів, про життя птахів узимку; удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, установлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи, робити висновки; ознайомити учнів із творчістю Катерина Перелісною – вірш «Змерз», формувати здатність ефективно працювати з текстом, аналізувати сприйняту інформацію і робити висновки, активно її відтворювати та виділяти смислові елементи, формувати потребу в пізнанні природи, проведенні спостережень за птахами взимку; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення; виховувати дбайливе ставлення до птахів, бажання допомагати їм взимку.
Тип уроку: інтегрований.
Міжпредметні зв’язки: літературне читання.
Обладнання: презентація, малюнки птахів, звукозапис «Щебетання птахів взимку», інформаційні кейси, геометричний матеріал для гри «Збери годівничку», конверти з завданнями.
ХІД УРОКУ
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання «Долонька»
Учні стають один навпроти одного та з’єднують долоньки за допомогою пальців рук починаючи з мізинчика.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Розпочати наш урок я хочу з загадки.
Кружляє ніжно білий пух.
Змінив зайчисько свій кожух.
Вдягла лисичка рукавички.
Співають весело синички.
Ведмідь в барлозі ще дріма…
Надворі зараз що? (Зима)
- Яким же видався сьогодні наш зимовий день? Давайте послухаємо нашого чергового метеоролога і заповнимо календар погоди.
Повідомлення метеоролога
Дата, місяць, стан неба, температура повітря, опади, напрям вітру.
Вивчення скоромовки
- Зима чарує нас своєї красою. Для того, щоб ці дива раділи нас й надалі давайте вивчимо скоромовку про зиму:
Йде зима в поля, гаї,
Ми вже бачили її.
В неї сніг та хуртовина,
Довга ніч, коротка днина.
ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Вправа «Мікрофон»
- Ми знаємо,що нежива і жива природа між собою пов’язані і впливають одна на одну. Тому з приходом зими відбулися зміни в житті живих організмів. На минулому уроці ми говорили про рослини взимку. Пригадаємо,як же зимують рослини.
- Які зміни відбулися серед дерев? Кущів? Трав’янистих рослин?
- Як зимують листяні дерева?
- Як зимують ялини і сосни?
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Вправа «Роз’єднай слова»
ЯКЗИМУЮТЬПТАХИ.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Читання чистомовки
Ма – ма – ма – на дворі зима.
Ло – ло – ло кучугури намело.
Узі – узі – узі – птахи наші друзі.
Ді – ді – ді не залишимо їх в біді.
Звучить звукозапис «Щебетання птахів взимку»
Вправа «Асоціативний кущ»
горобці ворони
синиці зимуючі птахи дятли
сороки голуби
Постановка проблемного питання
Міцний дзьоб снігур
Червона грудка синичка
Дзьоб,схожий на гачок дятел
Чорно-біле забарвлення шишкарик
Зеленувата шапочка і сорока
жовта грудка
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота в групах
- Попрацюємо в групах. Пригадаємо правила роботи в групі.
Правила роботи в групі
1.Обрати командира.
2.Уважно читати завдання-інструкцію.
3.Говорити по черзі,не перебивати один одного.
4.Дотримуватися відведеного часу.
5.Презентувати роботу команди.
6.Дотримуватися правила піднятої руки.
7.Працювати так,щоб не заважати іншим.
Учні читають інформацію про пташку, виділяють головне у тексті і складають розповідь за планом.
План розповіді
1.Назва птаха,зовнішній вигляд.
2.Чим живиться.
3.Де селиться.
4.Як зимує.
Презентація груп
1 група «Горобець»
Бідовий хлопчина
В теплій сорочці
По дворах стрибає,
Крихти підбирає.
Горобець – сірувато-коричневий. Живиться рослинною і тваринною їжею,знищує шкідливих комах. Гнізда будує під дахами будинків,у щілинах стін. Це осілий птах. Взимку переселяється ближче до людини.
Словник: осілий – живе в одному місці
2 група «Синичка»
Цікава пташка у нас проживає.
Животик жовтенький ця пташечка має.
За море, у теплі краї, не літає.
А з нами зимує для нас співає.
Що це за птиця?
Здогадались? Це - …
Синичка – менша за горобця. Її пір’я забарвлене у яскраво жовті і чорні кольори. Живиться комахами,їх личинками,насінням,клює м'ясо,сало,масло. Мостить гнізда з моху,пір’я у дуплах дерев,щілинах будинків. Взимку переселяється ближче до людини.
3 група «Дятел»
Вірно людям я служу,
їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю.
Дятел – птах середніх розмірів з жорстким оперенням. Дзьоб прямий,гострий. Язик із зазубринками,далеко висовується з рота. Живиться комахами,їхніми личинками. Гнізда робить у дуплах дерев. Це осілий птах. Взимку їсть насіння сосни,ялини.
4 група «Сорока»
Тут і там вона літає,
І на хвіст плітки збирає.
Що довідається,- все
Вмить по лісу рознесе.
Сорока має чорне і біле забарвлення,довгий хвіст. Метушлива сорока обережна,вертка,швидка,смілива. Живиться всім,що придатне для їжі. Вона хижак,її здобич – миші,полівки,дрібні пташки. Виконує роль санітара в природі,знищує багато гризунів. Гнізда будує з сухих гілочок і галузок. Взимку переселяється ближче до житла людей.
5 група «Снігур»
Всі в блакитнім піджаку,
В рожевій сорочці,
В нас зимують у садку,
Гуляють, як гості.
Красива пташка з червоною грудкою. Пізньої осені він переселяється у більш теплі райони. Оселяється недалеко від людського житла,живиться бруньками,насінням дерев та кущів,ягодами горобини.
6 група творча «дятел»
Робота з книгою.
Попрацюємо з підручником с. 82.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Що ж,мабуть,пора настала
Трохи відпочити.
Я вас хочу на зарядку,
Друзі,запросити.
Уявіть себе маленькими горобчиками. Покажіть мені,якими ви стали.
Там,де сонце розкидає промінці,
Позлітались горобці-молодці.
Цвірінчать вони,збирають зерно:
І пшеницю,і ячмінь,і пшоно.
Наклювалися,наїлись горобці,
Розлетілись в різні боки молодці.
Виступ «Довідникового бюро»
Розгадування ребусу
Шишкарик
Шишкарі живуть на ялинах і соснових деревах. Дзьоб у них схожий на гачок;верхня половинка дзьоба загнута в один бік,а нижня – в другий. Ним він вправно видовбує насіння із шишок. Своїх пташенят вони виводять взимку,тоді коли багато їжі – насіння ялинових або соснових шишок,які достигають наприкінці року. Цей птах швидко літає,дуже голосистий. Спритно повзає по деревах,а по землі пересувається незграбно.
Вирішення проблемного питання
Міцний дзьоб снігур
Червона грудка синичка
Дзьоб,схожий на гачок дятел
Чорно-біле забарвлення шишкарик
Зеленувата шапочка і сорока
жовта грудка
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Читання вірша
- Давайте дізнаємось як про це розповідає Катерина Перелісна у вірші «Змерз».
Виразне читання вірша вчителем
- Які картини постали у вашій уяві під час слухання вірша?
Читання вірша «ланцюжком»
Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
- Що почула поетеса у цвірінчанні горобчика? Знайдіть у тексті вірша окличні речення.
- Для чого використовує їх авторка? З яким проханням звертається горобчик до дитини?
-Доведіть за текстом, що поетеса співчуває горобчикові, переживає за нього.
- Чи можна сказати, що вірш емоційний, тобто насичений почуттями, переживаннями?
2. Тест - гра «Закінчи речення»
- Пташки ще хочуть перевірити,чи добре ви запам’ятали інформацію про них.
1. Взимку дятел любить ласувати …
А) черв’ячками; Б) насінням шишок.
2. Шишкарики виводять пташенят …
А) взимку; Б) навесні.
3. Пташкам можна давати крихти …
А) білого хліба; Б) чорного хліба.
4. Синичка полюбляє насіння і …
А) ковбасу; Б) сало.
5. Взимку пташки переселяються ближче до …
А) житла людей; Б) річки.
- Молодці,діти,ви сьогодні були уважними на уроці і добре все запам’ятали.
Люди помітили,якщо уважно спостерігати за пташками,то можна ще й погоду передбачати. Давайте і ми познайомимося з народними прикметами і дізнаємося,яку погоду передбачає та чи інша поведінка птахів.
3. Робота в парах
Вправа «Збери прикмету»
1 група.
22 26 29 30
У горобця пір’я стовбуром – на холод.
2 група.
86 87 91 94 97 99
Синички зранку пищать – вночі буде мороз.
3 група.
31 35 37 40 43
Ворони високо кружляють у небі – на снігопад.
4 група.
50 52 53 56 58 60
Сорока лізе під стріху житла – буде метелиця.
5 група.
77 78 88 89 100
Галки збираються зграями і кричать – до морозу.
Вправа «Розгадай ребус»
Холод, голод.
4. Вправа «Обери позицію»
- Як ми можемо допомогти птахам взимку?
- Годівнички можна виготовляти з різних матеріалів: деревини,картонних пакетів,поліетиленових пляшок.
5. Робота в групах
Гра з геометричним матеріалом «Збери годівничку»
Ніколи не зробите шкоди
Тварині у ріднім краю.
Нехай звеселяють природу –
Співають пташки у гаю.
Ви друзі їм вірні і щирі,
Бо бережете повсякчас
Пташок,що літають у вирій,
І всіх,хто зимує у нас.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати листа-звертанні від імені пташки до людей «Допоможіть нам взимку»
ПІДСУМОК УРОКУ
Вправа «Мікрофон»
- Що сподобалось на уроці?
- Які птахи зимують у нашому регіоні?
- Які зміни відбуваються у житті птахів з настанням зими?
- Як вони до них пристосовуються ?
- Як ми з вами можемо допомогти птахам?
Міні-тренінг «Розвиток емпатії»
Зараз пролуна дзвінок –
Закінчиться наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам,друзі.