Інтегрований урок з природознавства та читання " Як птахи пристосувалися до життя взимку? Катерина Перелісна «Змерз»

Про матеріал
Тема. Як птахи пристосувалися до життя взимку? Катерина Перелісна «Змерз». Мета: поглиблювати знання учнів про зимуючих і осілих птахів, про життя птахів узимку; удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, установлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи, робити ви-сновки; ознайомити учнів із творчістю Катерина Перелісною – вірш «Змерз», формувати здатність ефективно працювати з текстом, аналізувати сприйняту інформацію і робити висновки, активно її відтворювати та виділяти смислові елементи, формувати потребу в пізнанні при¬роди, проведенні спостережень за птахами взимку; розвивати кмітливість, спосте¬режливість, мислення; виховувати дбайливе ставлення до птахів, бажання допомагати їм взимку.
Перегляд файлу

Тема. Як  птахи пристосувалися до життя взимку?  Катерина Перелісна «Змерз».

Мета: поглиблювати знання учнів про зимуючих і осілих птахів, про життя птахів узимку; удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, установлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи, робити ви­сновки; ознайомити учнів із творчістю Катерина Перелісною – вірш «Змерз», формувати здатність ефективно працювати з текстом, аналізувати сприйняту інформацію і робити висновки, активно її відтворювати та виділяти смислові елементи, формувати потребу в пізнанні при­роди, проведенні спостережень за птахами взимку; розвивати кмітливість, спосте­режливість, мислення; виховувати дбайливе ставлення до птахів, бажання допомагати їм взимку.

Тип уроку: інтегрований.

Міжпредметні зв’язки:  літературне читання.

Обладнання: презентація, малюнки птахів, звукозапис «Щебетання птахів взимку», інформаційні кейси, геометричний матеріал для гри «Збери годівничку», конверти з завданнями.

                                                                     ХІД УРОКУ

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання «Долонька»

  • Давайте за допомогою наших долонько  подаруємо один одному побажання.

Учні стають один навпроти одного та з’єднують долоньки за допомогою пальців рук починаючи з мізинчика.

  • Працювати старанно, слухати уважно, оцінок відмінних, наполегливості, успіху.

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ  

          Розпочати наш урок я хочу з загадки.

                                                Кружляє ніжно білий пух.

                                                Змінив зайчисько свій кожух.

                                                Вдягла лисичка рукавички.

                                                Співають весело синички.

                                                Ведмідь в барлозі ще дріма…

                                                Надворі зараз що?             (Зима)

     -   Яким же видався сьогодні наш зимовий день? Давайте послухаємо нашого чергового метеоролога і заповнимо календар погоди.

 Повідомлення метеоролога

Дата, місяць, стан неба, температура повітря, опади, напрям вітру.

 Вивчення скоромовки

- Зима чарує нас своєї красою. Для того, щоб ці дива раділи нас й надалі давайте  вивчимо скоромовку про зиму:

                                                  Йде зима в поля, гаї,

                                                  Ми вже бачили її.

В неї сніг та хуртовина,

   Довга ніч, коротка днина.

  • Які ознаки природи описані в скоромовці?
  • Це ознаки якої природи? Неживої.

ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

   Вправа «Мікрофон»

- Ми знаємо,що нежива і жива природа між собою пов’язані і впливають одна на одну. Тому з приходом зими відбулися зміни в житті живих організмів. На минулому уроці ми говорили про рослини взимку. Пригадаємо,як же зимують рослини.

- Які зміни відбулися серед дерев? Кущів? Трав’янистих рослин?

- Як зимують листяні дерева?

- Як зимують ялини і сосни?

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  •                     Взимку всі намагаються захиститися від морозу,від холодного крижаного вітру і кожен по-своєму пристосувався зимувати. І сьогодні ми поговоримо про те,а як же…
  •  Спробуйте розєднати слова і прочитати тему нашого уроку.

Вправа «Розєднай слова»  

                                                           ЯКЗИМУЮТЬПТАХИ.

  • Так,тема нашого уроку «Як зимують птахи».
  • І сьогодні ми дізнаємось, які птахи зимують у нашому регіоні, розглянемо умови їх життя взимку і пристосування до них та з’ясуємо,чим можна допомогти птахам узимку.

АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Читання чистомовки

                                       Ма – ма – ма – на дворі зима.

Ло – ло – ло кучугури намело.

     Узі – узі – узі – птахи наші друзі.

    Ді – ді – ді не залишимо їх в біді.

Звучить звукозапис «Щебетання птахів взимку»

  •  Чи буває так в природі: зима,сніг,мороз і пташине щебетання?
  • Яких птахів ми зараз можемо побачити?

Вправа «Асоціативний кущ»

 

горобці                                                                                               ворони

 

синиці                                         зимуючі птахи                                 дятли

 

сороки                                                                                                голуби

 

 

Постановка проблемного питання

  • Бачу ви добре знаєте, яких птахів ми можемо побачити взимку.
  • А чи знаєте ви чим вони відрізняються?
  • Зєднайте ознаку пташки з її назвою.

 

Міцний дзьоб                                      снігур

Червона грудка                                   синичка

Дзьоб,схожий на гачок                      дятел

Чорно-біле забарвлення                   шишкарик

Зеленувата шапочка і                         сорока

жовта грудка

 

  • Подивіться, у нас з вами недостатньо знань, щоб виконати вірно це завдання.

 

ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  • Давайте розглянемо умови життя цих птахів узимку і пристосування до них.

 Робота в групах

 -  Попрацюємо в групах. Пригадаємо правила роботи в групі.

                                                 Правила роботи в групі

1.Обрати командира.

2.Уважно читати завдання-інструкцію.

3.Говорити по черзі,не перебивати один одного.

4.Дотримуватися відведеного часу.

5.Презентувати роботу команди.

6.Дотримуватися правила піднятої руки.

7.Працювати так,щоб не заважати іншим.

  • У кожного з вас є інформаційний кейс. Уважно прочитайте завдання та приступаємо до його виконання.

Учні читають інформацію про пташку, виділяють головне у тексті і складають розповідь за планом.

                                                                   План розповіді

1.Назва птаха,зовнішній вигляд.

2.Чим живиться.

3.Де селиться.

4.Як зимує.                                

                                                                 Презентація груп

1 група «Горобець»

Бідовий хлопчина

В теплій сорочці

По дворах стрибає,

Крихти підбирає.

              Горобець – сірувато-коричневий. Живиться рослинною і тваринною їжею,знищує шкідливих комах. Гнізда будує під дахами будинків,у щілинах стін. Це осілий птах. Взимку переселяється ближче до людини.

Словник: осілий – живе в одному місці

2 група «Синичка»

Цікава пташка у нас проживає.

Животик жовтенький ця пташечка має.

За море, у теплі краї, не літає.

А з нами зимує для нас співає.

Що це за птиця?

Здогадались? Це - …

              Синичка – менша за горобця. Її піря забарвлене у яскраво жовті і чорні кольори. Живиться комахами,їх личинками,насінням,клює м'ясо,сало,масло. Мостить гнізда з моху,піря у дуплах дерев,щілинах будинків. Взимку переселяється ближче до людини.

3 група «Дятел»

Вірно людям я служу,

їм дерева стережу,

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним здобуваю.

             Дятел – птах середніх розмірів з жорстким оперенням. Дзьоб прямий,гострий. Язик із зазубринками,далеко висовується з рота. Живиться комахами,їхніми личинками. Гнізда робить у дуплах дерев. Це осілий птах. Взимку їсть насіння сосни,ялини.

4 група «Сорока»

Тут і там вона літає,

І на хвіст плітки збирає.

Що довідається,- все

Вмить по лісу рознесе.

Сорока має чорне і біле забарвлення,довгий хвіст. Метушлива сорока обережна,вертка,швидка,смілива. Живиться всім,що придатне для їжі. Вона хижак,її здобич – миші,полівки,дрібні пташки. Виконує роль санітара в природі,знищує багато гризунів. Гнізда будує з сухих гілочок і галузок. Взимку переселяється ближче до житла людей.

5 група «Снігур»

Всі в блакитнім піджаку,

В рожевій сорочці,

В нас зимують у садку,

Гуляють, як гості.

Красива пташка з червоною грудкою. Пізньої осені він переселяється у більш теплі райони.  Оселяється недалеко від людського житла,живиться бруньками,насінням дерев та кущів,ягодами горобини.

  6 група творча «дятел»

Робота з книгою.

Попрацюємо з підручником  с. 82.

  • Опрацюйте статтю про дятла і розкажіть, що цікавого ви запам’ятали.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

                                    Що ж,мабуть,пора настала

                                    Трохи відпочити.

                                    Я вас хочу на зарядку,

                                    Друзі,запросити.

      Уявіть себе маленькими горобчиками. Покажіть мені,якими ви стали.

                                    Там,де сонце розкидає промінці,

                                    Позлітались горобці-молодці.

                                    Цвірінчать вони,збирають зерно:

                                    І пшеницю,і ячмінь,і пшоно.

                                    Наклювалися,наїлись горобці,

                                   Розлетілись в різні боки молодці.

Виступ «Довідникового бюро»

  •              Наше довідникове бюро  хоче вам розказати про цікаву пташку,яка  поширена у хвойних лісах Карпат і Криму.

Розгадування ребусу

  • Назву цієї пташки ми дізнаємось розгадавши ребус.               
  • Це шишкарик. Як гадаєте,чому її так називають? (Варіанти відповідей дітей).

 

           

Шишкарик

Шишкарі живуть на ялинах і соснових деревах. Дзьоб у них схожий на гачок;верхня половинка дзьоба загнута в один бік,а нижня – в другий. Ним він вправно видовбує насіння із шишок. Своїх пташенят вони виводять взимку,тоді коли багато їжі – насіння ялинових або соснових шишок,які достигають наприкінці року. Цей птах швидко літає,дуже голосистий. Спритно повзає по деревах,а по землі пересувається незграбно.

Вирішення проблемного питання

  • Зєднайте ознаку пташки з її назвою.

 

Міцний дзьоб                                      снігур

Червона грудка                                   синичка

Дзьоб,схожий на гачок                      дятел

Чорно-біле забарвлення                   шишкарик

Зеленувата шапочка і                         сорока

жовта грудка

ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Читання вірша

- Давайте дізнаємось як про це розповідає Катерина Перелісна у вірші «Змерз».

Виразне читання вірша вчителем

- Які картини постали у вашій уяві під час слухання вірша?

Читання вірша «ланцюжком»

Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

- Що почула поетеса у цвірінчанні горобчика? Знайдіть у тексті вірша окличні речення.

- Для чого використовує їх авторка? З яким проханням звертається горобчик до дитини?

-Доведіть за текстом, що поетеса співчуває горобчикові, переживає за нього.

- Чи можна сказати, що вірш емоційний, тобто насичений почуттями, переживаннями?

 

 2. Тест - гра «Закінчи речення»

- Пташки ще хочуть перевірити,чи добре ви  запам’ятали інформацію про них.

1. Взимку дятел любить ласувати … 

    А) черв’ячками;                                   Б) насінням шишок.

2. Шишкарики  виводять  пташенят …

    А) взимку;                                             Б) навесні.

3. Пташкам можна давати крихти …                                 

    А) білого хліба;                                    Б) чорного хліба.

4. Синичка полюбляє насіння і …                                       

    А) ковбасу;                                            Б) сало.

5. Взимку пташки переселяються ближче до …             

    А) житла людей;                                  Б) річки.

 - Молодці,діти,ви сьогодні були уважними на уроці і добре все запам’ятали.

Люди помітили,якщо уважно спостерігати за пташками,то можна ще й погоду передбачати. Давайте і ми познайомимося з народними прикметами і дізнаємося,яку погоду передбачає та чи інша поведінка птахів.

 

3. Робота в парах

Вправа «Збери прикмету»

  •  Розташуйте цифри у порядку зростання і  прочитайте прикмету.

 1 група.

                      22            26           29                 30

              У горобця   піря  стовбуром – на холод.

2 група.

                 86             87        91            94        97      99

             Синички  зранку пищать – вночі буде мороз.

3 група.

                 31          35           37               40             43

             Ворони високо кружляють у небі – на снігопад.

4 група.

                  50        52      53          56              58         60

             Сорока лізе під стріху житла – буде метелиця.

5 група.

                 77            78               88             89             100

             Галки збираються зграями і кричать – до морозу.

 

Вправа «Розгадай ребус»

Холод, голод.

4. Вправа «Обери позицію»

  •              Подумайте,що страшніше для пташок: холод чи голод?
  •              Хто вважає, що холод – покажіть зелену картку, хто вважає, що  голод – червону.
  •              Страшніше голод. Взимку птахам холодно і голодно. Але вони не бояться морозу,тому що їхнє тіло вкрите теплим пір’ям,а взимку під ним відростає густий пух. Відшукати ж  їжу під снігом дуже важко,та ще зимовий день такий короткий.  І щоб не замерзнути в сильні морози,пташкам потрібно більше корму,а вони не завжди його знаходять,тому їх необхідно підгодовувати.

- Як ми можемо допомогти птахам взимку?

- Годівнички можна виготовляти з різних матеріалів: деревини,картонних пакетів,поліетиленових  пляшок.

5. Робота в групах

Гра з геометричним матеріалом «Збери годівничку»

  • Я  пропоную кожному з вас побудувати макет годівнички використовуючи різні геометричні фігури.
  • Діти,обовязково допомагайте пташкам узимку,підгодовуйте їх. І вони віддячать вам. Влітку будуть веселити нас своїм співом,а навесні невтомно знищувати шкідливих комах,жучків,черв’ячків. Вони збережуть для нас запашні грушки,соковиті та смачні яблучка. І сподіваюсь,що ви

                                                 Ніколи не зробите шкоди

                                                 Тварині у ріднім краю.

                                                 Нехай звеселяють природу –

                                                 Співають пташки у гаю.

                                                 Ви друзі їм вірні і щирі,

                                                 Бо бережете повсякчас

                                                 Пташок,що літають у вирій,

                                                 І всіх,хто зимує у нас.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати листа-звертанні від імені пташки до людей «Допоможіть нам взимку»

ПІДСУМОК УРОКУ

Вправа «Мікрофон»

   - Що сподобалось на уроці?

- Які птахи зимують у нашому регіоні?

- Які зміни відбуваються у  житті птахів з настанням зими?

- Як вони до них  пристосовуються ?

- Як ми з вами можемо допомогти птахам?

Міні-тренінг «Розвиток емпатії»

  • Якщо ви не руйнуєте пташиних гнізд – плесніть у долоні.
  • Чи болить у вас душа, коли ви бачите птахів узимку? Покладіть руку на серце.
  • Якщо ви підгодовуєте пташків взимку – погладьте себе по голівці.
  • Хто з батьками зробить годівничку – покажіть клас.
  • У кого є бажання жити у злагоді з природою – обійміть себе.

                                                            Зараз пролуна дзвінок –

                                                            Закінчиться наш урок.

                                                            За роботу по заслузі

                                                            Щиро дякую вам,друзі.

                                                

docx
Додано
15 березня 2020
Переглядів
703
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку