Матеріал допоможе поглибити знання учнів про вплив загартовування на здоров'я; формувати життєві компетенції; розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість, творчі навички; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК З ПРИРОДОЗНАВСТВА ТА ОСНОВ ЗДОРОВ’Я
2 – А клас, підготувала вчитель початкових класів
Миколаївської ЗОШ I - III ступенів № 56 Гонтарук Н. В.
ТЕМА УРОКУ:
Природознавство «Погода та її складові. Спостереження за погодою рідного краю. Народні прикмети передбачення погоди восени»
Основи здоров’я «Правила і процедури загартування. Практична робота: вибір одягу за погодою (гра «Вдягни ляльку»).»
Мета: дати учням поняття про погоду та її складові елементи; вчити спостерігати за погодою свого краю восени, перевіряти народні прикмети передбачення погоди восени; розвивати спостережливість, кмітливість; виховувати розуміння важливості для людей знань про погоду та її зміни.
Мета: поглибити знання учнів про вплив загартовування на здоров'я; розглянути особливості комплексного загартовування сонцем, повітрям, водою та процедури загартовування; дати дітям поради щодо загартовування; виховувати прагнення систематично займатися загартуванням, аби зміцнити власне здоров'я.
Спільна мета: формувати життєві компетенції; розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість, творчі навички; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи, патріотичні та естетичні почуття.
Обладнання: презентація до уроку, відеоматеріали до уроку, плакат, малюнки з теми уроку, картинки для поділу на групи (сніжинка, листя (жовте, зелене), квітка; картонна лялька і сезонний одяг для неї, клей.
Хід уроку
I. Організація класу
– День добрий, друзі, ще один урок
Прийшов до нас за розкладом сьогодні.
Отож, давайте, зробимо ще крок,
Щоб знов пірнуть у знань безодню.
Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Психологічна розминка. (Слайд 1)
- Дорогі діти, перед тим, як розпочати наш урок подивіться один одному в обличчя, відтворіть свій настрій. Я бачу ваш настрій. У когось радість на обличчі, хтось чимось здивований, бачу також спокій та смуток. Для того щоб настрій у всіх дітей став добрим та радісним. Усміхніться всім навколо: небу, сонцю, квітам, людям. І тоді обов’язково день тобі веселим буде.
А щоб урок пройшов немарно і змістовно, пропоную взяти на урок з собою 1 кг активності, 1 л доброзичливості, 1 склянку поваги,1 метр бажань.
А яка ж погода за вікном? Слово надається нашим синоптикам.
Діалог між сороками.
II. Оголошення теми і мети уроку
Прочитайте з дошки акровірш і визначте тему нашого уроку: (Слайд 2)
По телевізору щодня
О тій самій годині
Готуйся слухати прогноз.
Ой, дощик буде нині!
До школи йдеш чи в іншу путь,
А парасольку не забудь!
Вправа «Асоціативний кущ»
Опади стан неба вітер спостереження
ПОГОДА
температура повітря прикмети одяг захворювання
-Сьогодні ми з’ясуємо, які показники допоможуть охарактеризувати погоду, як можна передбачити погоду за народними прикметами, познайомимося з правилами і процедурами загартування, щоб добре почувати себе під час будь якої погоди. (тема уроку, план уроку).
- Діти, знаючи тему, над якою ми будемо працювати, скажіть, будь ласка, що ви очікуєте від уроку? («Мікрофон»)
ІІI. Актуалізація опорних знань
- Прочитай народну мудрість. Як ти її розумієш? Трапляється такий год, що на день по сім погод (слайд3).
-Люди давно помітили, що погода дуже мінлива. Ранком світить сонечко, по обіді може зірватися сильний вітер, а на вечір - випасти густий дощ. Для кожної пори року характерна своя погода.
Погода - це стан нижнього шару повітря у даній місцевості та у даний час.(слайд 3)
- Хто мені підкаже, як називають людей, які вивчають погоду?
- Людей, які вивчають погоду, називають синоптиками.(слайд 4) Вони спостерігають за температурою повітря, напрямком і силою вітру, наявністю чи відсутністю опадів, хмарністю неба.
Тепер для прогнозу погоди використовують сучасну техніку, комп’ютери, спеціально обладнані кораблі в морі, запускають супутники в космос.(Слайд 5) Зокрема, Миколаївська обсерваторія — одна з найстаріших обсерваторій Східної Європи, допомагає прогнозувати погоду.
1.Вправа «Мозкова атака».
- Пригадаємо, що знаємо, і це допоможе нам у вирішенні проблеми.
— За допомогою якого приладу визначають температуру повітря? (Термометра).
— Що таке вітер? (Вітер — це рух повітря.)
— Які бувають дні за хмарністю? (Дні бувають ясні, похмурі, хмарні.)
—Які бувають опади? (сніг, дощ, град)
— Які ви знаєте явища природи? (туман, іній, роса, веселка, ожеледь, гроза)
— Як ви вважаєте, що найбільше впливає на погоду? (Сонце, бо саме його промені зігрівають поверхню Землі.)
— Які ж показники допоможуть охарактеризувати погоду? (Температура повітря, хмарність, напрямок і сила вітру, опади, інші явища природи). (Слайд 6).
2. Гра «Знайди пару» (учні працюють біля дошки)
- Які позначки відповідають поданим станам погоди? З’єднай стрілочками.
ЯСНО ДОЩ ХМАРНО СНІГ ПОХМУРО
IV. Вивчення нового матеріалу
- Щось наші сороки зовсім притихли, мабуть, зовсім стало холодно надворі, замерзли. Давайте допоможемо їм підібрати сезонний одяг, щоб вони завжди почували себе конфортно.
1.Робота у групах. Практична робота: вибір одягу за погодою. Гра «Вдягни ляльку». (Слайд 7, 8 ) (На столах кожної з груп лежать картки з написами однієї з пір року, по одній картонній ляльці, по чотири комплекти одягу для кожної пори і клей. Команди повинні знайти і наклеїти на ляльку одяг відповідний до заданої їм пори року)
- Об'єднайтеся у групи і спробуйте одягнути ляльку відповідно до пори року. Поки буде грати музика - 3 хвилини, ви повинні справитися із завданням. Та не забувайте правила роботи в групі, будьте уважними та ввічливими.
- Молодці всі правильно обрали одяг для прогулянки в різні пори року.
2.Опрацювання вірша (Слайд 9)
Галя невеличка
Одяглась у три спіднички,
У плетений светерок,
У тепленький кожушок,
Ще й напялила на вуха
Білу шапочку із пуху.
Стоїть Галя на порозі -
Все стоїть, іти не в змозі.
- Діти, чи правильний одяг обрала Галя для прогулянки узимку?
Який одяг і взуття треба обирати для прогулянок? (Одяг повинен відповідати погоді і порі року. Повинен бути зручний і не надто жаркий)
3.Народні прикмети
-Щоб планувати польові роботи, відпочинок, забезпечити нормальну роботу літаків, кораблів, людям потрібно було навчитися завбачати погоду - складати прогноз. Протягом багатьох століть люди спостерігали за навколишнім світом: подіями, тваринами, рослинами і природними явищами. Народ помічав і запам’ятовував усе, що вказувало на зміну погоди. Тривалі спостереження людей за поведінкою тварин і рослин, за деякими явищами природи дали змогу встановити прикмети, що віщують ту чи іншу погоду. Так з’явилися народні прикмети.
5. Перегляд відео про народні прикмети. (Слайд 10)
- На будь-який час року існують свої народні прикмети щодо погоди. Знаючи їх, можна визначити, якою буде зима, весна, літо й осінь. Осінні народні прикмети про погоду допомагають визначити час збору врожаю та заготівлі сіна. Вони говорять нам про те, якою буде майбутня зима.
- Зараз ми поповнимо «скриньку» народних прикмет, пов’язаних з осінню. Діти, складіть народні прикмети та познайомте нас з ними.
Діти наводить приклади прогнозування погоди за народними прикметами та складають їх до скриньки.
• Тепла осінь — на довгу зиму.
• Великі і високі мурашині купи восени — на сувору зиму.
• Грім у листопаді — на малосніжну зиму.
• Нічний вітер віщує дощ наступного дня .
• Червоний місяць — на вітер, блідий — на дощ.
• Якщо восени сніг випаде рано — і весна буде рання.
• Якщо до середини жовтня з беріз не осипається листя — сніг ляже пізно.
• Комарі в листопаді — м’яка зима.
• Пізній листопад — до суворої і затяжної зими.
- Дізнайтеся, як реагують на зміну погоди рослини, тварини. Які з них вам доводилося чути від бабусі, дідуся, батьків? Розкажи про це своїм однокласникам, щоб ми поповнили скриньку «Народних прикмет»
V.Фізкультхвилинка (Слайд 11)
VI. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
1. Мотивація навчальної діяльності
- А хто це у нас так розчхався?
Незнайка виходить з-за парти і вітається:
- Добрий день! Впізнали мене? Я Незнайка (в цей момент починає кашляти і чхати)
Учитель:
- Незнайку, ти себе погано почуваєш? Що з тобою?
Незнайка:
- Так, я захворів. Дивився телепередачу про загартовування. Щоб мати міцне здоров'я, не боятися застуд і хвороб, треба загартовуватись. От я і вирішив зміцнити своє здоров'я. Кілька годин босоніж по вулиці бігав по холодній землі, скупався у холодній річці і після цього став погано себе почувати.
Учитель:
-Діти, Незнайко довго бігав босоніж по холодній землі, купався у холодній воді. Що є правильним, а що неправильним у діях нашого гостя? (Правильне те, що він піклується про своє здоров'я,а хибне те, що він не дізнався як треба це робити, щоб не зашкодити здоров'ю)
- Незнайку, розгадай ребус, і ти разом з нами дізнаєшся, що допомагає людині зміцнити здоров’я. (Слайд 12).
.
Організм людини перебуває в постійному і тісному взаємозв’язку з навколишнім середовищем. На нього впливають зміни температури повітря, його вологості, швидкості вітру. За допомогою спеціальних заходів можна підвищити стійкість організму до шкідливих впливів навколишнього середовища, навіть до таких, як збудники інфекційних захворювань. Цього досягають загартовуванням. Загартована людина набагато легше переносить холод, спеку, негоду, відзначається високою працездатністю.
Словничок:
Загартовування — розумне використання сонячних променів, води і повітря для зміцнення здоров’я. (Слайд 13).
2.Робота за підручником(с. 41).
- Отже, повітря, сонце і вода — для всіх хвороб просто біда.
- Зачитайте правило та визнате до якого малюнка воно відноситься та прикріпіть його.
(На дошці прикріплені зворотньою стороною картки з правилами загартовування одним із чинників, учні по черзі виходять до дошки, відкривають, зачитують правило і прикріплюють біля одного з чинників, якому це правило відповідає).
4. Процедури загартування. Робота та зошитом (с.20)
- Що допомагає загартовуватися? Відгадай загадки та запиши відгадки.
- Що допомагає загартовуватись? Познач галочкою правильні твердження.
5. Основні правила загартування (підручник с. 44).
- поступове збільшення дози; регулярне проведення процедур;
-облік індивідуальних особливостей організму при проведенні процедур, що загартовують;
- використання багатьох фактів впливу при проведенні процедур, що загартовують.
6. Застереження від лікарів ( Слайд 14)
Починати загартування (будь-яке із запропонованих видів) потрібно тільки після відвідування і перевірки лікаря, так як загартування – це тренування, а не лікування, і людям із захворюванням і зі слабим імунітетом подібні процедури можуть бути протипоказані.
7. Творче інсценування.
- Станьте рівно, діти, поспішіть, улюблену процедуру загартування рухами покажіть.
8. Бесіда
Учитель:
- Для чого потрібно загартовуватись? (Щоб зміцнити здоров'я)
А чи допомогли наші поради сьогоднішньому гостю? Незнайку, ти запам'ятав правила загартовування?
Незнайко:
- Звичайно! Тепер я зрозумів, щоб зміцнити своє здоров'я, потрібно дотримуватись правил. І я навіть віршик придумав, ось послухайте:
Повітря, сонце і вода — для всіх хвороб просто біда.
Тож гартуватись, друже слід, щоб врятуватися від бід.
На сонце личко підставляй, водою тіло обливай.
Морозу, холоду не бійся, а для сміливості ти смійся.
IX. Підбиття підсумків. Рефлексія (Слайд 15)
Сьогодні я дізнався (про способи загартування та визначення погоди).
Тепер я навчився (визначати погоду, загартовуватися).
Мене здивувало те, що (що погоду можна передбачати за народними прикметами, за допомогою супутників, спеціальних приладів).
Знаю (яке значення має передбачення погоди та загартування організму).
Вмію (визначати погоду в календарі природи).
Ціную (людей, які дбають про природу та охороняють загартовують свій організм).
Учитель вербально оцінює учнів, показуючи повітряні кульки жовтого та блакитного кольорів; кульки жовтого кольору асоціюються з сонечком, блакитного — з водичкою, а всередині кожної кульки - повітря),які асоціюються з загартуванням та визначенням погоди. (Слайд 16)
X. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (Слайд 17)
— Дізнайтеся, які народні прикмети про погоду знають ваші рідні. Чи справджуються ці прикмети? Чому? Розкажіть про це своїм однокласникам.
Намалюй малюнок про те, як ти загартовуєшся.