Урок природознавства у 2 класі "Осінні зміни в житті рослин."

Про матеріал

Конспект відкритого уроку природознавства для учнів 2 класу у зручній табличній формі. Цей конспект є одним із серії уроків, які подавалися на обласний конкурс "Творча скарбничка" (номінація "Природознавство")

Перегляд файлу

2 клас

Тема уроку. Осінні явища в житті рослин

Мета:

  • Ознайомити учнів з осінніми змінами в житті рослин
  • Розвивати спостережливість, увагу, мовлення
  • Сприяти вмінню бачити красу природи восени

Обладнання: підручник «Природознавство», відеопрезентація до уроку, смайлики, макет дерева, осінні листочки, мікрофон, листівки з осінніми прикметами.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

I.Організація класу

Створення емоційного настрою

Доброго дня вам , любі друзі!

Вітаю Вас в чудовий час.

Вже кучерява жовта осінь

В вікно заглядає до нас.

В цей осінній добрий час

Рада я вітати вас

Та хай оці чудові квіти

Зігріють ніжністю серця .

Послухайте уважно, діти ,

Урок з початку й до кінця .

Мені дуже приємно бачити ваші усміхнені личка.

Чи у всіх вас добрий настрій?

Рефлексія

 

         Гарний настрій,  готовий слухати і працювати.

Поганий настрій, не зовсім впевнений у своїх силах і готовності до урок

  • Я пропоную взяти в додачу сьогодні на урок 1 кг активності, 1 літр доброзичливості, 1 склянку поваги та 1 метр бажання.
  •  

ІІ.Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми будемо рухатися сходинками «Країни пізнання природи». І перша сходинка сповіщає нам девіз уроку.

Девіз уроку:

       В гості до природи вирушаєм  я і ти.

       Ми не будем лінуватись –

       Будем добре працювати –

       Швидко досягнем мети.

 

Сьогодні ми з вами заглянемо у віконце природи однієї з пір року. А до якої саме, нам допоможе дізнатися «Чарівний телефон»

Ось вам підказка.

Гра «Чарівний телефон»

  • Літери у нашому телефоні розташовані під цифрами на кнопках. Кожній цифрі відповідає кілька літер. Щоб відгадати зашифроване слово, треба вибрати тільки одну літеру – другу. Ось номер: 68490.

 

 

 

 

 

 

Відповідь: ОСІНЬ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IIІ. Актуалізація опорних знань

 

1.Вправа «Погода»

  • Які осінні місяці ви знаєте?
  • Який зараз місяць осені?(Жовтень)
  • Які зміни в природі можна спостерігати восени? (жовтіє і сохне трава, стає холодно, жовтіє і опадає листя, день стає коротший, а ніч довша)
  • Як називають людей, які спостерігають за погодою? (Синоптики)

Сьогодні у ролі синоптика виступить черговий учень.

 

 

2.Перевірка домашнього завдання

Повідомлення чергового учня, робота з календарем природи

 

  • Символом осені є різнобарвне листя на деревах.

Листочки-парашутики,

Як стомлені пташки,

Летять і опускаються

На трави і стежки.

Листочків-парашутиків

У лісі не злічити —

То осінь опускається

Бо хоче відпочити.

 

З цього дерева сильний вітер передчасно зірвав всі листочки та порозкидав навколо і Дівчина-осінь засумувала та просить нас позбирати листочки.

Протягом уроку  за правильні відповіді ви будете отримувати осінні  листочки, а в кінці уроку ми прикрасимо це сумне деревце яскравими осінніми листочками.

 

 

 

 

  • А що ви знаєте про Осінь?
  • Які явища природи можна спостерігати восени?

Дати відповіді на ці запитання вам допоможуть ілюстрації  наступного слайду.

 

(Осінь – золота пора, восени діти йдуть до школи, день стає коротший, відлітають у вирій птахи, збирають врожаї, перші заморозки, стає холодно, жовтіє і сохне трава, знижується температура повітря, сонце світить, але не гріє. День стає коротше, осінні дощі холодні, перші заморозки.)

G:\мікрофон.jpg

«Вільний мікрофон»

 

 

Діти, давайте спробуємо дати характеристику осені, відповідаючи на запитання ЯКА?

Коли восени часто йдуть дощі, то (яка?) осінь – ДОЩОВА

Якщо з-за хмар виглядає і ласкає нас своїми промінчиками сонце, то осінь ТЕПЛА.

Коли листочки на деревах жовтіють і виблискують ніби золото, то про осінь кажуть, що вона ЗОЛОТА.

Якщо небо весь час вкрите важкими темними хмарами, то осінь ПОХМУРА.

Восени день стає коротший,надворі холоднішає, птахи відлітають у теплі краї,травичка сохне і нам стає сумно, тому осінь називають СУМНОЮ.

Але, все ж таки, навколо багато різних осінніх квітів (айстри, жоржини, хризантеми, покрова, чорнобривці та ін.), тоді про осінь кажуть КВІТУЧА.

Коли  осінь дарує щедрий урожай, пригощає нас стиглими яблуками, грушами, сливами, запашними хлібами, про осінь кажуть БАГАТА, ЩЕДРА.

А ще осінь називають БАРВИСТА, бо всі дерева навколо  вкриті різнокольоровими листочками, які сяють на сонці і, відриваючись, кружляють в повітрі, вкриваючи землю  чарівним барвистим килимом.

 

Асоціативний кущ

IV. Оголошення теми уроку

Отож, ми підійшли до найвищої сходинки нашого уроку – оголошення теми.

  • Сьогодні на уроці ми розглянемо, які зміни в житті рослин відбуваються восени.
  • Для цього ми вирушимо до лісу і зробимо фізкультхвилинку.

 

 

V.Фізкультхвилинка

У лісочок ми пішли, та грибочок там знайшли,

Нагнулись, зірвали, у кошик поклали та рушили далі.

Травичка у лісі низенька, низенька,

Дерева - високі,високі.

Вітер  дерева  гойдає, колише,

То  вліво, то  вправо  нахиляє

То  вперед, то назад  хилить.

Птахи у вирій летять, відлітають,

А  діти  тихенько  за  парти  сідають.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ.Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь учителя

Чаклунка осінь — ніби та царівна, красива, сонячна, чарівна. 

У матусі Осені три сини.

Найменший – Вересень. Приносить він нам у дар щедрі урожаї фруктів та овочів. Середній  Жовтень дарує нам красу осіннього лісу. А найстарший Листопад вкриває землю теплою ковдрою.

 

2.Робота з підручником (с.39-40)

А чи знаєте ви хто фарбує листя на деревах в різні кольори?

3. Слухання казки

Послухайте казку Василя Сухомлинського «Чому опадає листя»

Одного разу ввечері Осінь заховалася під кущем, щоб побачити, хто ж забарвлює листя на деревах в жовтий, рожевий, червоний кольори. Дивиться, із калинового куща вилазить маленький дідок. Покашляв, погладив сиву борідку, взяв фарби і пішов до кленів. Виліз на дерево і став розмальовувати листочки. Один розмальовує в жовтий колір, другий – в рожевий, третій – в червоний.

  •     Хто ж ви такий, дідусю? – запитала Осінь.
  •     Я – Барволист, - відповів дідок. Ходжу й забарвлюю листя. Де побуваю вночі, - там листя стає барвисте.
  •     А чому ж ви у вишні не забарвлюєте листочків?
  •     Бо вишня плаче. Не хоче, щоб її листочки були барвисті. До морозів стоїть зелена. Немає вже листя на жодному дереві, а вишня зеленіє! Аж ось ударить мороз і за одну ніч обіб’є листя  на вишні – відповів Барволист.

Подякувала Осінь Барволисту за цікаву розповідь та допомогу.

З тих пір Осінь і Барволист – найкращі друзі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Художня галерея Матінки Природи

  • Як ви гадаєте, якому місяцю осені найбільше відповідає цей пейзаж?
  • Яку назву цій картині ви б дали?
  • Яку назву дав їй художник? Чому?
  • Які почуття викликає цей пейзаж?

 

  • Чому в народі кажуть: «Сидить осінь на горбочку, вишиває лісові сорочку»?
  • А чому насправді восени листочки змінюють колір?

 

5. Перегляд фрагмента мультфільму «Чому восени жовтіє листя»

 

6. Розповідь учителя.

  • Зелений колір листю надає хлорофіл. Улітку хлорофілових зерен утворюється багато, а восени тепла і світла менше, тому і хло­рофілу утворюється менше. Крім хлорофілу в листках є жовті, чер­воні, жовтогарячі речовини.

Не усі дерева і кущі перефарбовують своє листя. Та не лише з вишні листя опадає зеленим.

 Зеленим опа­дає листя ясена, вільхи, бузку.

 

Словникова робота

Хлорофіл – це зелена речовина, яка надає листю зеленого кольору

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Levitan_Zolotaya_Osen.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізкультхвилинка-медитація

« Я - листочок»

  Я — маленький листочок, позолочений осінню.

Мене весело гойдає вітерець і ніби кличе за собою.

І ось я відриваюся від гілочки, злітаю.

Як хороше кружляти над землею.

Коли я втомлююсь – спущуся на неї відпочити.

 

  • Щойно всі ви були маленькими листочками.
  •   Як ви думаєте, про що мріє осінній листочок, падаючи на землю?
  • Як називається явище, коли опадає листя? (Листопад, па­долист)
  • Коли це найчастіше буває?  В якому місяці?

 

Комунікативна вправа «Ми — фантазери»

 Розповідь учителя

 

  •   Зниження температури повітря восени позначається на житті рослин. Одним з найцікавіших осінніх явищ є листопад. Що ж його спричиняє? Насамперед те, що косе сонячне проміння менше нагріває повітря і поверхню ґрунту, а отже, воду, яка є в ґрунті. Вода, температура якої стає нижчою, ніж улітку, не може надійти через коріння до всієї рослини. Тоді дерево або кущ, захищаючись від надмірного випаровування через листя, починає поступово скидати його.

Скидаючи листя, дерева, крім того, оберігають себе від меха­нічних пошкоджень під масою снігу. Часто можна бачити, як узимку ламаються від снігу досить великі гілки дерев.

Хвойні рослини легко переносять тимчасову нестачу води, яка надходить до коріння з ґрунту. Їхня хвоя випаровує набагато менше води, ніж листя листяних дерев.

А у багатьох трав’янистих рослин  відмирають і

стебла і листя, а перезимовує лише ко­реневище.

Словникова робота

Листопад — це пристосування рослин до зменшення випаровування восени і зимою.

Хвилинка-цікавинка

Листя, що впало, теж приносить користь. Розкладаючись, воно збагачує ґрунт добривами. Крім того, щільний килим торішнього листя служить хорошою перешкодою для дощової і паводкової води, не дає струмкам розмити родючий шар. Вкрите першим сні­гом опале листя — ця ще одна «ковдра» для тих, хто залишився зимувати на поверхні ґрунту.

 

Висновки.

  1. Рослини, як і тварини, готуються до зими.
  2. Посиле­ний листопад починається вслід за першими заморозками.
  3. Різні де­рева і кущі набувають різного осіннього забарвлення.
  4. Листопад — це пристосування рослин до зменшення випаровування восени і зимою.
  5. Осінь час підготовки і переходу рослин до зимового спо­кою.

 

 

 

VІ. Рефлексія.

Гра «Долоні»

Я буду говорити фразу, якщо це правильно – плескаєте в долоні, якщо ні – не плескаєте, сидите тихенько. Тож будьте уважні.

ВОСЕНИ:

  • Жовтіє листя (так)
  • Прилітають птахи(ні)
  • Ночі коротші, дні довші(ні)
  • Стало прохолодніше (так)
  • Триває збір урожаю (так)
  • Збираємо суниці (ні)
  • Люди купаються в річці (ні)
  • Діти ліплять снігову бабу (ні)
  • Часто йдуть дощі (так)
  • Листя вишні жовтіє
  • Можна спостерігати листопад (так)
  • Всі дерева скидають листя (ні)
  • Збирають гриби (так)

 

МОЛОДЦІ!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Займи позицію»

Багато ми сьогодні говорили про осінь. Комусь ця пора року подобається, а комусь ні. А вам подобається осінь?

Для цього я прошу вас взяти в руки смайлики і показати настрій, який викликає у вас осінь. Чому ви відповіли саме так?

Метод «Займи позицію»

Творча робота

З листя золотого ми вінки сплітаєм,

Листок до листочка гарно добираєм:

Липове — жовтеньке, з клена — червоненьке,

З білої берези листячко кругленьке.

Всі  ви були на уроці активними, слухняними, гарно відповідали та назбирали багато осіннього листя.

Тож давайте порадуємо Чарівницю-Осінь та прикрасимо  деревце яскравими осінніми листочками.

(Учні разом з учителем прикрашають деревце листочками)

Запам'ятайте прикмети осені! – про це нам говорить остання сходинка уроку.

  •   У дуба й осики — найпізніший листопад.
  •   Якщо восени лист з берези опадає нечисто — чекай на сувору зиму.
  •   Пізній листопад — до суворої і тривалої зими.
  •    У жовтні і лист на дереві не тримається.
  •    Багато ягід – зима буде сувора.

 

VI. Підсумок уроку.

Чарівниця Осінь дякує нам за гарний урок  і дарує кожному учневі на згадку про себе книжечку з прикметами осені. В ній ви знайдете і пусті сторінки, для того, щоб мати змогу самим знаходити і занотовувати осінні прикмети.

(Учитель роздає дітям книжечки)

 

Домашнє завдання.

1.Читати підручник с.38-41, відповідати на запитання

2. Доповнити книжечку прикметами осені

3. За бажанням вивчити напам’ять вірш про осінь

Вам вдячна учні за увагу,

за вашу щирість, доброту,

Я зичу вам умінь, наснаги,

знання хапайте на льоту.

Я хочу побажати вам удачі,
Успіху у справах і дзвінких пісень,
Щоб ви з посмішкою - не інакше
Зустрічали кожен новий день!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Бояринова Людмила
    Дякую за гарний матеріал!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бояринова Людмила
    Дякую за гарний матеріал!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Кізеліс Ольга Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 червня 2018
Переглядів
7161
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку