Інтегрований урок з природознавства та позакласного читання з учнями 2 класу "Птахи взимку"

Про матеріал

Дана розробка інтегрованого уроку з природознавства та позакласного читання пропонується для роботи вчителям початкових класів з учнями 2 класу. Завдання вчителя поглиблювати знання школярів про явища в живій природі, про зимуючих і осілих птахів. Під час роботи формувати в учнів уяв­лення про життя птахів узимку. Ігрові ситуації підведуть дитину до вміння аналізувати, порівнювати, установлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи, виховувати дбайливе ставлення до птахів.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Інтегрований  урок

з природознавства та

позакласного читання

з учнями 2 класу

 

 

                     

http://top-bal.ru/pars_docs/refs/29/28138/28138_html_m4c3adfb2.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель початкових класів

Криворізької загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів № 48

Морозова

Вікторія Петрівна

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу зимний фонМета:

  • формування предметних компетентностей: поглиблювати знання школярів про явища в живій природі, про зимуючих і осілих птахів; формувати в учнів уяв­лення про життя птахів узимку; удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, установлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи, робити ви­сновки, групувати птахів на зимуючих та осілих; формувати потребу в пізнанні при­роди, проведенні спостережень за птахами взимку; розвивати кмітливість, спосте­режливість, мислення; виховувати дбайливе ставлення до птахів;
  • формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: формувати здатність ефективно працювати з текстом, аналізувати сприйняту інформацію і робити висновки, активно відтворювати необхідну інфор­мацію;

загальнокультурної: удосконалювати вміння дотримувати норм мовленнєвої куль­тури, зв'язно висловлюватися в контексті змісту опрацьованого матеріалу.

 

Тип уроку: інтегрований.

Міжпредметні зв’язки:  природознавство та позакласне читання.

Обладнання: комп’ютер,  ілюстрації,  картки  із зображеннями птахів, годівничка, зразки кормів для пташок.

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організація класу.

1. Привітання.

Пролунав дзвінок,

Починається урок.

Працюватиме старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім другім класі

Діти — просто молодці!

 

 

2. Рефлексія настрою.

 - Зима. Холодно. А в нашому класі затишно і тепло. Поряд – багато друзів. Подаруйте їм посмішку і зігрійте їх своїм лагідним теплом.

3.Вправа «Синоптична хвилинка» (спостереження за ознаками зими).

 Яка зараз пора року?

 Який місяць? Яке число?

 Тепло чи холодно надворі?

 Який стан неба? Яка температура повітря?

 Чи були сьогодні протягом дня опади?

 Які зміни відбулися у живій природі?

 Які зміни відбулися у неживій природі?

 Чому дні стали коротші, а ночі довші?           

4.Перевірка домашнього завдання.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Створення проблемної ситуації.
  • Вчитель звертає увагу дітей на лист у конверті.

- Це телеграма для учнів 2-б класу. Хто допоможе нам її прочитати?

«Зима важкий час року. Під час снігопадів, хуртовин, сильних морозів ми дуже страждаємо від голоду і можемо загинути. Допоможіть нам, будь ласка,  пережити довгу, сувору зиму. Влітку ми вам віддячимо за це, оберігаючи ваші сади і городи від шкідників»

- Діти, хто ж нам надіслав цю телеграму? (Птахи)

  • Перегляд відеофільму «Зимуючі птахи взимку».
  •  - Яких птахів побачили?
  • - Які птахи найбільше сподобалися ?Чому?
  • - Чим займаються птахи взимку?
  • 2.  Повідомлення теми і мети уроку. 

  Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про зимове життя птахів.   Ми будемо говорити про перелітних та  осілих  птахів.  Як вони почуваються взимку?

Як шукають собі корм ? Чи страждають вони від холоду? Як люди їм допомагають?

ІІІ. Опрацювання матеріалу уроку.

1. Вправа «Мікрофон».

 Як із наближенням зими  змінюється життя птахів?

2. Робота в групах «Пташина конференція» - повідомлення про пташок

(Заздалегідь підготовлені учні розповідають «про себе»).

Цікава пташка у нас проживає.

  • http://www.selgasfoto.lv/images/mazie_putni/liel___z__l__te__parus_major_./17.01.12_042sf.jpgЖивотик жовтенький ця пташечка має.

За море, у теплі краї, не літає.

А з нами зимує для нас співає.

Що це за птиця?

Здогадались? Це - …   (Синиця)

Синиця. Я — невеличка пташка, за розмірами менша за горобця. Маса мого тіла до 20 грамів. Забарвлення — жовто-зелене, голова чорна з білою плямою на потилиці, на шиї спереду чорна краватка.

          Живемо ми у лісах, садах, парках. Живимося комахами, взимку — зерном. У пошуках їжі прилітаємо до людських осель. Не маючи достатньо корму, у холодні зими багато моїх подруг — синичок — гине.

http://s1.fotokto.ru/photo/full/252/2526684.jpg           Діти, допоможіть нам! Улаштуйте годівниці. Прилаштуйте на мотузці шматочок несолоного сала — ми залюбки ним поласуємо.

  • Бідовий хлопчина 

В теплій сорочці

По дворах стрибає,

Крихти підбирає… (Горобець)

Горобець. Я — маленький, добре відомий усім птах. Веду осілий спосіб життя. У самця верх голови сірий, а горло, воло і верхня частина грудей чорні. Самка сіро-коричнева, на горлі, волі та грудях чорної плями немає.

            Живимося ми переважно рослинною і тваринною їжею (комахами). Іноді збираємося у великі зграї, налітаємо на посіви зернових, клюємо ягоди, насіння соняшнику,  завдаючи шкоди людям.

http://fototende.rucenter.biz/design/_uploads/0/4099/255553/_goods.jpg            Навесні та влітку живимося комахами, серед яких багато шкідників. Комахами ми вигодовуємо своїх пташенят. Користі від нас більше, ніж шкоди.

  • Вірно людям я служу,

їм дерева стережу,

Дзьоб міцний і гострий маю,  

Шкідників ним здобуваю. (Дятел)

Дятел. Моє забарвлення — це поєднання чорного, білого і червоного кольорів. У самця є червона пляма на потилиці. Молоді птахи мають на голові червону «шапочку».

         Живимося комахами, ягодами та насінням.  Взимку нас рятує   насіння ялинових та соснових шишок.

         Цього птаха називають санітаром лісу. Дятел дістає своїм міцним дзьобом личинок,  шкідливих комах. Він трудиться весь рік, день-у-день.

  • Тут і там вона літає,

http://img-1.photosight.ru/03a/4034963_large.jpgІ на хвіст плітки збирає.

Що довідається,- все

Вмить по лісу рознесе. (Сорока)

Сорока. Я- Сорока звичайна, мешкаю в ваших краях. Птах середнього розміру. Мою  білу грудку на блискучо-чорному оперенні видно здалеку. Саме білі плями дали  мені  народну назву сорока-білобока.  Моє тіло вкрите чорним оперенням. Воно яскраво виблискує на сонці. Тільки грудка білого кольору. Дзьоб в мене  темного кольору, він досить гострий.

       Зазвичай я живу у парках, садках. Часто мене  можна побачити біля людських осель. Харчуюся комахами, зерном, маленькими пташенятами та гризунами.

https://i.pinimg.com/736x/f3/69/db/f369db12141bd251959763de71b8f391--birds-bullfinch.jpg    Сороку вважають дуже розумним птахом. Вона  впізнає своє зображення в дзеркалі. Цю гарну на вигляд пташку часто можна побачити біля людських осель.

  • Всі в блакитнім піджаку,

В рожевій сорочці,

В нас зимують у садку,

Гуляють, як гості. (Снігур)  

Снігур. Ми — червоногруді пташки. Черевце — червоне, спинка, крила і хвіст — чорні. На хвості біла смужечка.

             Живу я у хвойних лісах Півночі. До вас прилітаю пізно восени і оселяюся недалеко від людського житла.

               Мандруючи садами, збираю насіння бур'янів, ягоди, що залишилися на кущах. Дуже люблю горобину.

3.    Робота за підручником природознавства.

а) Робота з ілюстраціями.

http://img-f.photosight.ru/955/4526852_large.jpg— Яких птахів ви могли бачити дорогою до школи?

 Вівсянка      

Найспівучіша з-поміж усіх вівсянок — звичайна маленька пташина, з горобця  завбільшки. В неї не лише голова, а й горлечко та черевце жовтогарячого

кольору — зовсім як стиглий овес. Через це, мабуть, і назвали її вівсянкою.

         Мала вівсянка полюбляє не лише овес, а й насіння багатьох бур’янів. А ще вона чимало комах знищує, особливо коли пташенят годує.

http://rainbowbirds.org.ua/images/vyrkovie/zhavoronok-khokhlatyj_g7.jpg         Взимку пташці важко поживу знайти. От і доводиться вівсянці триматись поблизу людських осель.

Посмітюха (Чубатий жайворонок)

Птах більший за горобця, стрункі­ший, з довгим хвостом. Забарвлення типове «жайворонко­ве». Добре помітний довгий загострений «чуб» на голові, який птах часто піднімає й опускає. Птах більший за горобця, стрункі­ший, з довгим хвостом. Забарвлення типове «жайворонко­ве». Добре помітний довгий загострений «чуб» на голові, який птах часто піднімає й опускає.

http://www.naturephoto-cz.com/photos/mraz/%D0%9E%D0%B1%D1%8B%D0%BA%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8B%D0%B9-%D0%BF%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D0%B7%D0%B5%D0%BD%D1%8C-xxx09i712.jpgЗвичайний повзик

Звичайний повзик – осілий птах, що за розміром схожий на горобця. Здатен  пересуватися по стовбуру дерева згори донизу, на противагу деяким іншим птахам, наприклад, дятлам, які можуть пересуватися лише вгору. Довжина тіла звичайного повзика сягає 14 см. Птах має велику голову, короткий хвіст та міцний дзьоб і ноги. Забарвлення верху тіла – синьо-сіре, з чорною смугою біля ока. Живиться комахами, насінням та горіхами. Здатен розбивати дзьобом міцні горіхи, попередньо закріпивши їх у розщелині дерева.

—Які птахи серед тих, що ви бачите на фотографіях, належать до осілих?

 

б) Читання матеріалу за підручником.

— Прочитайте останній абзац сторінки. 

  Підготуйтеся переказати прочитане товаришеві по парті.   

  Що ви можете додати до прочитаного?

 

в) Дидактична гра «Впізнай перелітних та осілих птахів».

До гри запропоновано ілюстрації птахів.

 

Фізкультхвилинка 

 

Ось стрибають на морозі     (Діти виконують стрибки)

 Три ворони по дорозі:

- Кар, кар, кар, кар. 

За сокирою погнались,       (легкий біг, змахи руками)

На все горло розкричались:

- Кар, кар, кар, кар.
Повернулись додому,           (присідають)
Заховались у ньому.             (закривають обличчя руками)

 

ІІІ. Заключна частина

1. Гра «Хто більше?»

  Назвіть птахів, яких можна зустріти   взимку в нашому місті.

 

2. Розгадування кросворда.

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

    

 

1. Ростом він маленький, сірий, чепурненький. Справжній молодець. Хто він? (Горобець)

2. На колір сірувата, на вроду хитрувата.

    «Кар-р-р!» - гукає, курчат лякає. (Ворона)

3. Пора полювання для сови. (Ніч)

4. Зранку, вдень, і в надвечір`я.

    Облітаю ліс уздовж і вшир я.

    Занесу своє яєчко

    У чуже якесь гніздечко. (Зозуля)

5. Дзьоб міцний і довгий маю,

    Шкідників ним добуваю. (Дятел)

6. Біла латка, чорна латка,

    По деревах скаче. (Сорока)

- Яке слово прочитали по вертикалі? (Гніздо)

- Навіщо птахам гнізда?

- Чи всі птахи мостять гнізда? (Ні, шпак, сова, зозуля не мостять)

 

3. Позакласне читання. Робота над віршем Марійки Підгірянки «Пташки зимою».

- Зверніть увагу, про яких із пташок, що до нас завітали, йдеться в ньому і з яким проханням пернаті звертаються до людей.

- Для багатьох птахів зима – ворог. Взимку птахам холодно і голодно. Дуже глибоко під снігом схована їжа. Важко пернатим знайти поживу.

Висновок. Отже, пташкам потрібно допомагати.

Вчитель: Годівничка у нас уже є та вона порожня… Я думаю, що до порожньої годівнички не захочуть летіти птахи.

- Що ж нам треба зробити? Підкажіть.

- Давайте послухаємо, як правильно облаштувати годівничку та якими кормами можна підгодовувати птахів взимку.

4.  Розповідь учителя. Зимовий корм для птахів. 

 Насіння соняшника {не смажене)та шматочки несолоного сала  дуже люблять снігурі та синиці, добре ледь-ледь розчавити насіння плящкою чи качалкою;

 коноплю люблять усі зерноїдні птахи;

 овес — на виправдання своєї назви їдять вівсянки та ще чубаті жайворонки (посмітюхи) й польові горобці;

 просо, пшоно — найулюбленіша їжа вівсянок і жайворонків, крім того, просо їдять куріпки, синиці та горобці;

 гарбузове насіння (лише сире) гарно потішить вас, оскільки дасть змогу побачити, як синиці, притиснувши лапкою насінину, діловито продзьобують у ній дірочку, стурбовано озираючись на всі боки;

 насіння дині не залишить байдужою жодну пташку;

 крихти сухого білого хліба (чорний хліб шкідливий для всього птаства)         чудовий корм для багатьох птахів;

 горобина і бузина, зібрані в кетяги й розвішані на деревах,— найліпший подарунок дроздам;

 насіння ясена (схожі на зв'язки ключів крилатки) — улюблений корм снігурів;

 насіння бур'янів (лобода, кропива, лопух, кінський щавель) — це найдешевший і дуже корисний корм для зерноїдних птахів.

  • насіння ялинових та соснових шишок полюбляють дятли та шишкарі

Висновок: Корм необхідно додавати потроху щодня. Особливо корму має бути вдосталь під час ожеледиці та сильних снігопадів, бо в таку негоду джерелом харчування для птахів залишаються тільки годівниці.

 

ІV. Підсумок уроку. 

1. Вправа «Закінчи рядок»

Слід усім запам'ятати:  

Пташок треба... (захищати),

їх оселі не руйнуй,

Краще взимку... (підгодуй)\

2. Підбиття підсумків. Рефлексія.

Технологія «Незакінчене речення»

 Сьогодні я дізнався (лася)...

 Було цікаво...         .

        Тепер я знаю як ...

3. Домашнє завдання. 

Прочитати статтю підручника.

Завдання за вибором учнів:

 Стежити за станом годівниць.

 Спостерігати за птахами взимку.

 Скласти розповідь про зимове життя синичок, горобців та дятлів. Чому вони не відлітають у теплі краї?

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Докучаєва Оксана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 листопада 2018
Переглядів
1950
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку