Матеріал уроку спрямований формувати та розширювати уявлення учнів про бурого ведмедя як найбільшого звіра України; ознайомити учнів з умовами проживання бурого ведмедя; сприяти розвитку пізнавального інтересу учнів; розвивати мовлення школярів, увагу, мислення; виховувати любов до природи, турботливе ставлення до тварин.
Інтегрований урок з природознавства, трудового навчання, читання
Тема. На гостини до бурого ведмедя – найбільшого звіра України
Мета: формувати та розширювати уявлення учнів про бурого ведмедя як найбільшого звіра України; ознайомити учнів з умовами проживання бурого ведмедя; сприяти розвитку пізнавального інтересу учнів; розвивати мовлення школярів, увагу, мислення; виховувати любов до природи, турботливе ставлення до тварин.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Урок природознавства Розпочинаємо з вами І займемося сьогодні Серйозними ділами. Розкриємо віконце В чудовий світ природи. То ж часу не втрачаємо, Зручненько сідаємо, Працювати починаємо.
Кожен день у житті людей розпочинається з новин про погоду, ось і я пропоную вам послухати нашого синоптика, а потім доповнене, що він не сказав. Слухайте уважно.
Синоптик. Сьогодні 19 квітня, четвер. На вулиці ясно, температура повітря 15 градів тепла, легенько дує вітерець, опади відсутні. Прилетіли перелітні птахи. З’являються перші весняні квіти, травичка зеленіє. Люди прибирають біля будинків, одягаються легше.
Сонячні промені
Струмочки Приліт птахів
Перші квіти Проталини
Цвітіння дерев
1. Вправа «Мозковий штурм» або «Мікрофон»
- Давайте згадаємо, який розділ ми почали з вами вивчати?
- Що таке Батьківщина?
- Яке місто є столицею України?
-Які форми земної поверхні переважають у нашій місцевості? (Рівнини, озера, річки, гори)
2. Гра «Штучні і природні водойми» (робота в парах)
- Які водні об’єкти створила природа, а які людина? З’єднай стрілочками.
Штучні – ставок, водосховище, канали.
Природні – озеро, струмок, річка, джерело, болота, моря.
РБУИЙ
Р |
Б |
У |
И |
Й |
3 |
1 |
2 |
4 |
5 |
ДЬВЕДМІ
Д |
Ь |
В |
Е |
Д |
М |
І |
6 |
7 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Учень 1. Бурий ведмідь - хижий ссавець родини ведмежих, один з найбільших і найнебезпечніших наземних хижаків. Найбільший хижак фауни України. Колись бурий ведмідь був поширеним по всій Європі. У Північну Америку він, ймовірно, потрапив близько 40 000 років тому з Азії. Сьогодні бурий ведмідь винищений на великій частині колишнього ареалу. У Фінляндії бурий ведмідь оголошений національною твариною.
Учень 2. Вигляд бурого ведмедя є типовим для ведмедів взагалі. В нього міцний кремезний, масивна голова з невеликими вухами та очима. Хвіст короткий (6,5-21 см). Лапи міцні, з великими невтяжними кігтями довжиною 8-15 сантиметрів. Шерсть густа. Забарвлення бурого ведмедя загалом варіює у широкому діапазоні: від світло-коричневого до майже чорного; але найзвичайнішою є буро-коричнева форма.
Учень 3 . Бурий ведмідь – найбільший з наших наземних хижаків. Маса окремих тварин сягає 450 кг . Звичайно зустрічаються дорослі тварини масою 100-200 кг.
Учень 4 . Найбільш типовими місцями існування бурого ведмедя є ліси, які перемежовуються з водоймами та галявинами. На території України бурі ведмеді зустрічаються в Карпатах.
Учень 5. Навесні у ведмедиці народжуються ведмежата. Термін життя ведмедів в дикій природі приблизно 30 років. Найстаріший відомий ведмідь жив у неволі 47 років.
Висновок:
ВЕДМЕДИКИ
Йшли ведмедики малі,
Нахилились до землі.
Потім встали, руки — в боки,
І зробили три підскоки,
Потім розгинали плечі.
Рівні спинки у малечі!
Руки вгору, опустили
І за парти тихо сіли.
Зиму – найбільш голодний і суворий період – ведмеді проводять в барлозі. Якщо ведмідь, кимось потурбований, вилазить з барлогу, всі його органи починають активно працювати, він швидко худне, і йому необхідна їжа. Він починає бродити в пошуках їжі, в народі такого ведмедя називають шатуном.
Шатун – небезпечний звір. Він голодний і нервовий. В пошуках їжі, зваблений запахом їжї, він часто заходить на станції лісорубів, інколи робить спроби вполювати лося, оленя чи іншу тварину. Прийнято вважати, що для зимового сну ведмідь вибирає місце найбільш глухе, віддалене від людей. Це не завжди так. Ведмеді часто влаштовують барліг поблизу доріг, на вирубках, в інших місцях, які часто відвідуються людиною. Перед заляганням в барліг, ведмідь збирає для підстилки мох, траву, скручує це все, а потім, задкуючи, затягує в барліг. Місця, де був видертий мох, добре виділяються на ґрунті, і викривають тим самим місцезнаходження барлоги. Частіше за все ведмідь лягяє під стовбуром поваленого дерева, біля кореня, інколи викопує земляний барліг, а в гірській місцевості використовує печери та нагромадження каміння.
Вчитель. Бурий ведмідь всеїдний, але раціон у нього на 3/4 рослинний: ягоди, жолуді, горіхи, коріння тощо. У його раціон також входять комахи, черв'яки, ящірки, жаби, гризуни та риба. Влітку комахи та їх личинки часом складають до 1/3 раціону ведмедя. Хоча хижацтво не є основною стратегією
бурих ведмедів, вони добувають і копитних. Бурий ведмідь любить мед.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Інсценізація казки «Колобок».
- Давайте з вами згадаємо, у яких казках зустрічається цей казковий герой?
- Назвіть їх.
КОЛОБОК
Були собі дід та баба та дожились уже до того, що й хліба нема. Дід і просить:
— Бабусю! Спекла б ти колобок!
— Та з чого ж я спечу, як і борошна нема?
— От, бабусю, піди в хижку та назмітай у засіку борошенця, то й буде колобок.
Послухалась баба, пішла в хижку, назмітала в засіку борошенця, витопила в печі, замісила гарненько борошно, спекла колобок та й поклала на вікні, щоб простигав.
А він лежав, лежав на вікні, а тоді з вікна на призьбу, а з призьби на землю в двір, а з двору за ворота та й побіг покотився дорогою.
Біжить та й біжить дорогою, коли це назустріч йому зайчик.
— Колобок, колобок, я тебе з'їм!
— Не їж мене, зайчику-лапанчику, я тобі пісеньки заспіваю:
— Ану заспівай!
Я по засіку метений,
Я із борошна спечений,—
Я від баби втік,
Я від діда втік,
То й від тебе втечу!
Та й побіг знову. Біжить та й біжить... Перестріває його вовк:
— Колобок, колобок, я тебе з'їм!
— Не їж мене, вовчику-братику, я тобі пісеньки заспіваю.
— Ану заспівай!
Я по засіку метений,
Я із борошна спечений,—
Я від баби втік,
Я від діда втік,
Я від зайця втік,
То й від тебе втечу!
Та й побіг... Аж іде ведмідь.
— Колобок, колобок, я тебе з'їм!
— Не їж мене, ведмедику, я тобі пісеньки заспіваю.
— Ану заспівай!
Я по засіку метений,
Я із борошна спечений,—
Я від баби втік,
Я від діда втік,
Я від зайця втік,
Я від вовка втік,
То й від тебе втечу!
Та й побіг. Біжить та й біжить дорогою... Стрічається з лисичкою:
— Колобок, колобок, я тебе з'їм!
— Не їж мене, лисичко-сестричко, я тобі пісеньки заспіваю.
— Ану заспівай!
Я по засіку метений,
Я із борошна спечений,—
Я від баби втік,
Я від діда втік,
Я від зайця втік,
Я від вовка втік,
Від ведмедя втік,
То й від тебе втечу!
— Ну й пісня ж гарна! — каже лисичка.— От тільки я недочуваю трохи. Заспівай-бо ще раз та сідай до мене на язик, щоб чутніше було.
Колобок скочив їй на язик та й почав співати:
Я по засіку метений...
А лисичка — гам його! Та й з'їла!
3. Ліплення ведмедика.
А. Аналіз зразка
- Далі наші гості пропонують зліпити нам цього звіра. Давайте згадаємо з яких частин складається тіло ведмедя?
- Порівняємо, яка частина найбільша?
- Яка частина менша за тулуб?
- Скільки в нього лап?
- Лапи за довжиною менші чи більші тулуба?
А.1. Су джок терапія
Наш ведмедик косолапий
(перекладаємо кульку з однієї руки на іншу)
Об ожину вколов лапку
(легеньке поколювання подушечок всіх пальчиків)
Треба лапку лікувати
І масаж свій починати
(зигзагоподібні рухи по долонях обох рук)
Б. Пояснення вчителя (готовий виріб повинен бути, плюс кожна окрема частина тіла – заготовки)
- Сьогодні ми покроково розберемо, як ліпити з пластиліну ведмедя. Для виконання роботи нам знадобиться: різнокольоровий пластилін, дошка і стек.
1. Починати ліплення можна з тулуба і голови ведмедя. І в тому, і в іншому випадку необхідно скачати коричневий кульку. Тільки розміри їх повинні бути різними, але пропорційними.
2. На більшу кульку наліпити світлий коржик, але попередньо надайте їй форму сердечка,вирізавши фігурку стеком.
3. До нижньої частини приклейте лапки. Щоб створити лапки, розімніть темно-коричневий пластилін у руках, розділіть на два однакових шматка, витягніть в довгасті ковбаски. Прикріпіть на кінчики лапок тонкі чорні кігтики. Потім приєднайте нижні кінцівки до тулуба, з силою натискаючи на м’який пластилін.
4. Орієнтуючись на вищенаведений спосіб, створіть також верхні лапки з кігтиками.
5. Прикріпіть верхні лапки до тулуба.
6. На другий кулька, підготовлений для ліплення голови, наліпити виступаючий світлий горбок.
7. Перетворіть горбок в носик, прикріпіть оченята і круглі вушка.
8. Наостанок залишиться лише з’єднати голову з тулубом, щоб закінчити фігурку ведмедики з пластиліну.
В. Практична робота дітей (під музичний супровід)
Г. Виставка дитячих робіт
4. Скринька цікавих фактів (відео 12 фактів про ведмедів)
ІV. Підсумок уроку