Інтегрований урок з природознавства та української мови "Зима в природі. Турбота людей про тварин взимку."

Про матеріал

Використання інтерактивних технологій допомагає поглибити та узагальнити знання учнів про одну з пір року - зиму та її прикмети; сформувати уявлення про те як зимують птахи та звірі; формувати вміння за дією визначати мету героя, фіксувати результат досягнення мети

Перегляд файлу

1

 

Інтегрований урок з природознавства ,

 української мови

Тема.

 Природознавство. Зима в природі. Турбота людей про тварин взимку.

Українська мова. Розвиток зв’язного мовлення. Побудова й записування речень, що передають зміст малюнків на тему

« Допомога тваринам узимку»

Мета. Природознавство Поглибити та узагальнити знання учнів про одну з пір року - зиму та її прикмети; сформувати уявлення про те як зимують птахи та звірі; обговорити як можна  допомогти тваринам;

Виховувати любов та дбайливе ставлення до тварин.

Українська мова формувати в учнів уміння складати розповідь за серією малюнків; вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв'язків; формувати вміння за дією визначати мету героя, фіксувати результат досягнення цієї мети; розвивати мовлення, увагу, пам'ять; виховувати почуття любові до тварин та турботи про них.
Обладнання: Предметні малюнки, роздатковий матеріал

Тип уроку  Узагальнюючий, розвиток звязного мовлення

Інтерактивні технології  «Передбачення мети»,

« Очікування», «Криголам», «Асоціативний кущ», робота в домашніх групах

Хід уроку


I. Організація класу до уроку
Психоемоційне налаштуванн

Привітання

Я вітаю свої вушка,

Я вітаю вушка сусіда справа, я вітаю сусіда зліва,

Я вітаю свій носик,

Я вітаю носик свого сусіда справа, я вітаю сусіда зліва,

Я вітаю свої плечі,

Я вітаю плечі сусіда зліва, я вітаю плечі сусіда справа

Я всіх вас вітаю!

Вчитель - я бачу, діти у вас у всіх гарний настрій!

  • Тож не гаймо часу!
  • Вузлик ще один сьогодні будемо вязати!

Мотивація навчальної діяльності

  1. Хвилинка календарика. Повідомлення синоптика

Сьогодні 12 грудня 2017 року . Температура повітря вранці становила плюс __ градусів. Вітер помірний. За народним календарем 12 грудня - Парамона. Якщо цього дня сніг не випав-зима буде теплою, а як зявився – довгою і холодною.

  • Сьогодні ми працюємо по групах. Перше ваше завдання « Утвори слово»
  1. Вправа «Передбачення мети»

На ваших партах лежать картки з числами. Розкладіть числа від найменшого до найбільшого. Перегорніть картки. Яке слово утворилося?

1234

ЗИМА

Тож в який одяг ми одягнемо наше дерево?

( В зимовий)

  • Хто здогадався, яка тема нашого уроку?

(Відкрити першу частину теми)

  • Завдання Вибрати асоціації до слова зима

Сніг, Новий рік, снігур, каток, мороз, іній, холод, ожеледиця, хуртовина, сніжинка, хризантема, спека, метелик, павутиння, кавун

  • На дошці ви бачите сюжетні малюнки. Які візьмемо з собою на урок? Поясніть чому?
  •  ІІІ.Повідомлення теми, мети уроку
  • Тема нашого уроку : Зима в природі. Турбота людей про тварин взимку.

        - Сьогодні ми помандруємо зимовими стежками,                                        поговоримо про зиму, підіб’ємо підсумки спостережень за зимовими явищами природи, поговоримо про життя птахів та тварин взимку. Обговоримо, як можна допомогти тваринам взимку. А зробимо ми це поєднавши знання з природознавства та української мови.

Вправа Очікування ( в корзинку кинути сніжку і поділитись очікуванням)

Щоб ваші очікування здійснилися  я побуду трішки Чарівницею на нашому уроці! Вашій групі я дарую братів зимових місяців, вашій пташине королівство, вашій звірів лісових, вашій вміння досліджувати, а вашій святкового настрою!

  • Групам було творче завдання. Підготувати повідомлення про зиму від імені природи, птахів та звірів.
  • Які ви знаєте весняні місяці?(грудень, січень, лютий)
  • Зараз вони про себе розкажуть.
  • До дошки запрошується група « Брати місяці»

1 учень

Я Грудень - останній місяць року, перший місяць зими. Наші прадіди називали мене студень, бо земля отримує мало тепла. Хмурень - за непривітне сіре небо. А грудень - бо застигла земля вкривається грудками.

2 учень

Я – січень маю назву від температурних явищ, бо і снігом січу, і морозом печу, і повітря вихолоджую. А ще мене називають просинець, бо небо стає більш високим і синім, сніжень, маківка зими.

3 учень

Я останній місяць зими - Лютий. Це пора вітрів, морозів, снігів, відлиг, переметів. Називають мене лютень, зимо бор, бо зима з весною бореться, метень, крутень. Про мене люди кажуть: « Лютий - на погоду брехунець» ( за теплі промені сонця та заметілі).

  • Як в народі називають останній місяць зими?

-Чи відображається назва погоди, яку ми сьогодні спостерігаємо?

-Діти, йдучи до школи я сьогодні почула щебетання птахів!

Чи буває таке, коли на вулиці зима? ( Так)

 

  • Які птахи не залишили нас взимку? ( Снігурі, синиці, сороки, ворони, галки, сойки, дятли, шишкарі,голуби)
  • Хто з птахів відлітає у вирій? (Ластівки, лелеки, журавлі, чаплі, зозулі, дикі качки)
  • Яка основна причина змушує птахів залишати оселю? (Холод і голод , зменшення світлового дня)
  • Зараз пташки нам розкажуть самі про себе. До дошки запрошується друга група « Пташине королівство»

1 учень

Ми, Снігурі, живимося бруньками й насінням дерев та кущів, ягодами горобини. Прилітаємо ми із північних країн і оселяємося недалеко від людського житла аж до пізньої осені. В народі кажуть: « Снігур на крилах приносить до нас зиму»

2 учень

А ми , Синички, і взимку знищуємо шкідливих комах під корою дерев, кущів. Ніде комаха не сховається від гострого зору синички. Зимуємо ми біля житла людей, там де і затишно і ситно. За добу ми з’їдаємо стільки ж комах, скільки важимо самі.

3 учень

  • Відгадайте, хто ж я:

Маленький хлопчик

     У сірій свитинці

По дворах стрибає,

крихти  збирає ( горобець)

  • Так, я горобець.

Хто не знає моїх друзів - зухвалих, сміливих, розумних пташок, що живуть у багатолюдних місцях. Нас називають осілими. Ми, горобці, всеїдні, тому переселяємося ближче до людей, там де легше знайти поживу. Ми дуже дбайливі батьки.

Діти, давайте виконаємо завдання яке принесли нам пташки.

Зібрати речення

«Діти, зробіть нам годівниці!»

  • Діти, чи виконаємо прохання птахів?
  • Я ладнаю годівнички

Для горобчика й синички,

Для малого снігурця

Крихт насиплю і пшонця.

Прилітайте, друзі милі,

Не лякайтесь заметілі!

  • Що покласти в годівницю птахам?

Дослідження

Можна( крихти хліба, злакові: пшениця, ячмінь, овес, рис , просо, сало несолоне, горобина, калина, глід шишки, жолуді, горіхи, зерна кукурудзи, насіння, кавуна, дині, гарбуза, кабачків, насіння буряків)

Не можна ( чорний свіжий хліб, цитрусові, апельсини, лимони, солона їжа - сухарики, солоне сало, пшоно

  • До кого уявно ми можемо перенестись в зимовому лісі?

( До лісових звірів)

До дошки викликається група «Звірі в лісі»

1 учень

Ми, Зайці, найбільш розповсюджені звірі в нашій місцевості. На відміну від інших звірів, ми не маємо постійних лігвищ, не риємо нір. Взимку нам допомагає тепла шубка, колір якої ми змінюємо на білий. Живляться мої друзі та я паростками молодих дерев та посівами озимини або ярими, конюшини, чагарниковими рослинами.

2 учень

Ми, лосі, лісові велетні. Взимку підходимо із глибини лісів ближче до людей. Остерігаємося вовків, диких собак тощо. Але дуже потребуємо притулку і догляду. Живимося опалим листям, пагонами дерев. Але цього замало.

3 учень

Я, Білочка, запасаюся на зиму жолудями, горіхами, грибами. Ховаю їх в дуплах під опалим листям. У морози так знайти доречно щось смачненьке. У зимову сплячку ми , білки, не залягаємо, хоча в люту хуртовину і морози декілька днів спимо, щільно затикаючи дупло зів’ялою травою.

4 учень

На зиму ведмідь старанно готує барліг. Я, всеїдний, люблю ласувати корінцями, ягодами,дрібними тваринами. Взимку мені такої їжі не знайти, тому я і засинаю до весни та харчуюся власним жиром, що скопив під шкірою.

- Послухаємо діалог. Чому могла трапитися така розмова?

Ведмідь сварився із совою:

  • Ти щось наплутала сова!

Затям своєю головою:

Зими в природі не бува!

Сова сміялась:

  • Волохатий, не дивно чути це мені

Ти восени як ляжеш спати,

То встанеш тільки на весні!

Завдання Подивившись уривок мультфільму про ведмедя, дати відповідь, що тут істинне, а що хибне?

  • Діти, а чим же можна допомогти не тільки звірам, а й всім тваринам взимку допоможуть нам завдання з розвитку зв’язного мовлення, які ми зараз виконаємо.
  • Сьогодні нам в роботі допоможе підручник с.82.

Завдання

- знайти спільних героїв на малюнках;
- знайти місце, у якому відбуваються події;
- визначити час подій;
- назвати дії героїв;
- скласти розповідь;
- дати назву розповіді.
Молодці! Розпочинаємо свою роботу.

 

III. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв'язного висловлювання
 

Завдання. Знайдіть спільних героїв на малюнках.
- Розгляньте малюнки послідовно. (Діти розглядають малюнки.)
- Чи є спільні герої на малюнку. (Учитель записує на дошці запитання «Хто?».)
(Діти, дорослі, зимуючі тварини.)
- Давайте назвемо тварин, які зимують у лісі. (Дикі свині, лосі, синички та снігурі, лебідь.)
- Зверніть увагу на зміни (переміщення), що відбуваються з героями на малюнках.
(Носять сіно, підсипають корм у годівнички, кришать хліб.)

Завдання. Знайдіть місце, у якому відбуваються події.
- Розгляньте уважно перший малюнок. Як ви думаєте, де відбуваються події?
(Учитель записує на дошці запитання «Де?».)
(У зимовому лісі.)
Учитель. Розгляньте уважно другий малюнок. Де тепер відбуваються події? (У зимовому лісі, але в іншому місці.)
- Чи змінилося місце події на третьому малюнку? (Діти підгодовують птахів на окраїні лісу або в саду.)
- Що ви бачите на четвертому малюнку?
(Діти на березі річки або озера.)
- Чи розумно зробили діти, що вирішили покласти їжу птахові на березі річки? (Так, якщо крига повністю не замерзла, то по ній ходити небезпечно.)

Завдання. Визначте час подій.
(Учитель записує на дошці запитання «Коли?».)
- Скажіть, яка пора року зображена на малюнках? (Зима.) Хто думає по-іншому?
- Доведіть. (На землі та деревах лежить сніг, річка вкрита льодом, дорослі та діти підгодовують зимуючих диких тварин.)
- Як ви думаєте, чи змінюється час доби на всіх малюнках? (На всіх малюнках світла пора доби, це день.)
Учитель. Поєднайте два слова зима та день у словосполучення та скажіть, коли відбуваються події на малюнках. (Зимового дня.)

 

Фізкультхвилинка

 

Завдання. Назвіть дії героїв.
Учитель. Спробуємо встановити логічний ланцюжок на кожному малюнку
По групах
«Хто?» → «Що робить?» → «Навіщо?».
Учитель. Розгляньте перший малюнок. Хто на ньому зображений?

 Що робить? Навіщо робить?
(Лісники обходять та об'їжджають територію лісу. Вони поклали корм для диких кабанів, щоб тваринам було легше зимувати.)
- Назвіть дії лісника та хлопчиків на другому малюнку.

 Навіщо вони це роблять?
(Лісник із хлопчиками накладає сіно у спеціально відведене для цього місце. Адже лосям також важко зимувати, а також щоб вони не обгризали молодих гілочок на деревах.)
Учитель. Розкажіть, що роблять герої на третьому малюнку. (Дівчинка і хлопчик, напевно, братик із сестричкою, насипають корм для зимуючих птахів у годівнички, прикріплені на гілках дерев. Пташечки, які перезимують, принесуть користь деревам навесні та влітку, знищуючи шкідників.)
- Розкажіть, що роблять герої на четвертому малюнку.
(Діти кришать хліб для лебедя на березі, щоб підгодувати птаха, який чомусь не відлетів у теплі краї, а залишився зимувати в лісі.)


Виведення головної думки розповіді
Учитель. Зима — це сувора пора року. Сутужно доводиться лісовим мешканцям, тому люди допомагають їм перезимувати. У цій справі поруч із дорослими працюють діти, тому що навіть і дорослим, щоб обійти весь ліс, потрібна допомога.
Чи є ці малюнки підтвердженням тому? Який висновок для себе ви зробили?

(Після презентації роботи груп діти разом з учителем формулюють висновок.)

Завдання. Дайте назву розповіді.
(Допомога зимуючим тваринам. Допомога тваринам узимку. У зимовому лісі.)
Наша мандрівка зимовими стежками закінчилася. Настільки ви були уважні я хочу зараз почути.

Пограємо у сніжки 

Гра «Так чи ні»

  • Грудень - останній місяць року (Так)
  • Шишкарі і дятли відлітають у вирій ( Ні)
  • Снігурі живляться бруньками і насінням дерев та кущів(Так)
  • Синички за добу зїдають стільки ж комах скільки важуть самі (Так)
  • Рекомендовано кормити пташок апельсинами та лимонами (Ні)
  • Підсумок уроку

-Чи здійснилися ваші очікування від уроку?

- Ніколи не забувайте про тих живих істот , які живуть поряд з нами Вони потребують нашої допомоги. Любіть і поважайте традиції свого народу!

 

Домашнє завдання

Заповнити картку для самоперевірки

Опрацювати текст підручника с.

Привітання з Новим роком від українського вертепу

 

 

docx
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
1745
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку