Використання інтерактивних технологій допомагає поглибити та узагальнити знання учнів про одну з пір року - зиму та її прикмети; сформувати уявлення про те як зимують птахи та звірі; формувати вміння за дією визначати мету героя, фіксувати результат досягнення мети
1
Інтегрований урок з природознавства ,
української мови
Тема.
Природознавство. Зима в природі. Турбота людей про тварин взимку.
Українська мова. Розвиток зв’язного мовлення. Побудова й записування речень, що передають зміст малюнків на тему
« Допомога тваринам узимку»
Мета. Природознавство Поглибити та узагальнити знання учнів про одну з пір року - зиму та її прикмети; сформувати уявлення про те як зимують птахи та звірі; обговорити як можна допомогти тваринам;
Виховувати любов та дбайливе ставлення до тварин.
Українська мова формувати в учнів уміння складати розповідь за серією малюнків; вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв'язків; формувати вміння за дією визначати мету героя, фіксувати результат досягнення цієї мети; розвивати мовлення, увагу, пам'ять; виховувати почуття любові до тварин та турботи про них.
Обладнання: Предметні малюнки, роздатковий матеріал
Тип уроку Узагальнюючий, розвиток зв’язного мовлення
Інтерактивні технології «Передбачення мети»,
« Очікування», «Криголам», «Асоціативний кущ», робота в домашніх групах
Хід уроку
I. Організація класу до уроку
Психоемоційне налаштуванн
Привітання
Я вітаю свої вушка,
Я вітаю вушка сусіда справа, я вітаю сусіда зліва,
Я вітаю свій носик,
Я вітаю носик свого сусіда справа, я вітаю сусіда зліва,
Я вітаю свої плечі,
Я вітаю плечі сусіда зліва, я вітаю плечі сусіда справа
Я всіх вас вітаю!
Вчитель - я бачу, діти у вас у всіх гарний настрій!
Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні 12 грудня 2017 року . Температура повітря вранці становила плюс __ градусів. Вітер помірний. За народним календарем 12 грудня - Парамона. Якщо цього дня сніг не випав-зима буде теплою, а як з’явився – довгою і холодною.
На ваших партах лежать картки з числами. Розкладіть числа від найменшого до найбільшого. Перегорніть картки. Яке слово утворилося?
1234
ЗИМА
Тож в який одяг ми одягнемо наше дерево?
( В зимовий)
(Відкрити першу частину теми)
Сніг, Новий рік, снігур, каток, мороз, іній, холод, ожеледиця, хуртовина, сніжинка, хризантема, спека, метелик, павутиння, кавун
- Сьогодні ми помандруємо зимовими стежками, поговоримо про зиму, підіб’ємо підсумки спостережень за зимовими явищами природи, поговоримо про життя птахів та тварин взимку. Обговоримо, як можна допомогти тваринам взимку. А зробимо ми це поєднавши знання з природознавства та української мови.
Вправа Очікування ( в корзинку кинути сніжку і поділитись очікуванням)
Щоб ваші очікування здійснилися я побуду трішки Чарівницею на нашому уроці! Вашій групі я дарую братів зимових місяців, вашій пташине королівство, вашій звірів лісових, вашій вміння досліджувати, а вашій святкового настрою!
1 учень
Я Грудень - останній місяць року, перший місяць зими. Наші прадіди називали мене студень, бо земля отримує мало тепла. Хмурень - за непривітне сіре небо. А грудень - бо застигла земля вкривається грудками.
2 учень
Я – січень маю назву від температурних явищ, бо і снігом січу, і морозом печу, і повітря вихолоджую. А ще мене називають просинець, бо небо стає більш високим і синім, сніжень, маківка зими.
3 учень
Я останній місяць зими - Лютий. Це пора вітрів, морозів, снігів, відлиг, переметів. Називають мене лютень, зимо бор, бо зима з весною бореться, метень, крутень. Про мене люди кажуть: « Лютий - на погоду брехунець» ( за теплі промені сонця та заметілі).
-Чи відображається назва погоди, яку ми сьогодні спостерігаємо?
-Діти, йдучи до школи я сьогодні почула щебетання птахів!
Чи буває таке, коли на вулиці зима? ( Так)
1 учень
Ми, Снігурі, живимося бруньками й насінням дерев та кущів, ягодами горобини. Прилітаємо ми із північних країн і оселяємося недалеко від людського житла аж до пізньої осені. В народі кажуть: « Снігур на крилах приносить до нас зиму»
2 учень
А ми , Синички, і взимку знищуємо шкідливих комах під корою дерев, кущів. Ніде комаха не сховається від гострого зору синички. Зимуємо ми біля житла людей, там де і затишно і ситно. За добу ми з’їдаємо стільки ж комах, скільки важимо самі.
3 учень
Маленький хлопчик
У сірій свитинці
По дворах стрибає,
крихти збирає ( горобець)
Хто не знає моїх друзів - зухвалих, сміливих, розумних пташок, що живуть у багатолюдних місцях. Нас називають осілими. Ми, горобці, всеїдні, тому переселяємося ближче до людей, там де легше знайти поживу. Ми дуже дбайливі батьки.
Діти, давайте виконаємо завдання яке принесли нам пташки.
Зібрати речення
«Діти, зробіть нам годівниці!»
Для горобчика й синички,
Для малого снігурця
Крихт насиплю і пшонця.
Прилітайте, друзі милі,
Не лякайтесь заметілі!
Дослідження
Можна( крихти хліба, злакові: пшениця, ячмінь, овес, рис , просо, сало несолоне, горобина, калина, глід шишки, жолуді, горіхи, зерна кукурудзи, насіння, кавуна, дині, гарбуза, кабачків, насіння буряків)
Не можна ( чорний свіжий хліб, цитрусові, апельсини, лимони, солона їжа - сухарики, солоне сало, пшоно
( До лісових звірів)
До дошки викликається група «Звірі в лісі»
1 учень
Ми, Зайці, найбільш розповсюджені звірі в нашій місцевості. На відміну від інших звірів, ми не маємо постійних лігвищ, не риємо нір. Взимку нам допомагає тепла шубка, колір якої ми змінюємо на білий. Живляться мої друзі та я паростками молодих дерев та посівами озимини або ярими, конюшини, чагарниковими рослинами.
2 учень
Ми, лосі, лісові велетні. Взимку підходимо із глибини лісів ближче до людей. Остерігаємося вовків, диких собак тощо. Але дуже потребуємо притулку і догляду. Живимося опалим листям, пагонами дерев. Але цього замало.
3 учень
Я, Білочка, запасаюся на зиму жолудями, горіхами, грибами. Ховаю їх в дуплах під опалим листям. У морози так знайти доречно щось смачненьке. У зимову сплячку ми , білки, не залягаємо, хоча в люту хуртовину і морози декілька днів спимо, щільно затикаючи дупло зів’ялою травою.
4 учень
На зиму ведмідь старанно готує барліг. Я, всеїдний, люблю ласувати корінцями, ягодами,дрібними тваринами. Взимку мені такої їжі не знайти, тому я і засинаю до весни та харчуюся власним жиром, що скопив під шкірою.
- Послухаємо діалог. Чому могла трапитися така розмова?
Ведмідь сварився із совою:
Затям своєю головою:
Зими в природі не бува!
Сова сміялась:
Ти восени як ляжеш спати,
То встанеш тільки на весні!
Завдання Подивившись уривок мультфільму про ведмедя, дати відповідь, що тут істинне, а що хибне?
Завдання
- знайти спільних героїв на малюнках;
- знайти місце, у якому відбуваються події;
- визначити час подій;
- назвати дії героїв;
- скласти розповідь;
- дати назву розповіді.
Молодці! Розпочинаємо свою роботу.
III. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв'язного висловлювання
Завдання. Знайдіть спільних героїв на малюнках.
- Розгляньте малюнки послідовно. (Діти розглядають малюнки.)
- Чи є спільні герої на малюнку. (Учитель записує на дошці запитання «Хто?».)
(Діти, дорослі, зимуючі тварини.)
- Давайте назвемо тварин, які зимують у лісі. (Дикі свині, лосі, синички та снігурі, лебідь.)
- Зверніть увагу на зміни (переміщення), що відбуваються з героями на малюнках.
(Носять сіно, підсипають корм у годівнички, кришать хліб.)
Завдання. Знайдіть місце, у якому відбуваються події.
- Розгляньте уважно перший малюнок. Як ви думаєте, де відбуваються події?
(Учитель записує на дошці запитання «Де?».)
(У зимовому лісі.)
Учитель. Розгляньте уважно другий малюнок. Де тепер відбуваються події? (У зимовому лісі, але в іншому місці.)
- Чи змінилося місце події на третьому малюнку? (Діти підгодовують птахів на окраїні лісу або в саду.)
- Що ви бачите на четвертому малюнку?
(Діти на березі річки або озера.)
- Чи розумно зробили діти, що вирішили покласти їжу птахові на березі річки? (Так, якщо крига повністю не замерзла, то по ній ходити небезпечно.)
Завдання. Визначте час подій.
(Учитель записує на дошці запитання «Коли?».)
- Скажіть, яка пора року зображена на малюнках? (Зима.) Хто думає по-іншому?
- Доведіть. (На землі та деревах лежить сніг, річка вкрита льодом, дорослі та діти підгодовують зимуючих диких тварин.)
- Як ви думаєте, чи змінюється час доби на всіх малюнках? (На всіх малюнках світла пора доби, це день.)
Учитель. Поєднайте два слова зима та день у словосполучення та скажіть, коли відбуваються події на малюнках. (Зимового дня.)
Фізкультхвилинка
Завдання. Назвіть дії героїв.
Учитель. Спробуємо встановити логічний ланцюжок на кожному малюнку
По групах
«Хто?» → «Що робить?» → «Навіщо?».
Учитель. Розгляньте перший малюнок. Хто на ньому зображений?
Що робить? Навіщо робить?
(Лісники обходять та об'їжджають територію лісу. Вони поклали корм для диких кабанів, щоб тваринам було легше зимувати.)
- Назвіть дії лісника та хлопчиків на другому малюнку.
Навіщо вони це роблять?
(Лісник із хлопчиками накладає сіно у спеціально відведене для цього місце. Адже лосям також важко зимувати, а також щоб вони не обгризали молодих гілочок на деревах.)
Учитель. Розкажіть, що роблять герої на третьому малюнку. (Дівчинка і хлопчик, напевно, братик із сестричкою, насипають корм для зимуючих птахів у годівнички, прикріплені на гілках дерев. Пташечки, які перезимують, принесуть користь деревам навесні та влітку, знищуючи шкідників.)
- Розкажіть, що роблять герої на четвертому малюнку.
(Діти кришать хліб для лебедя на березі, щоб підгодувати птаха, який чомусь не відлетів у теплі краї, а залишився зимувати в лісі.)
Виведення головної думки розповіді
Учитель. Зима — це сувора пора року. Сутужно доводиться лісовим мешканцям, тому люди допомагають їм перезимувати. У цій справі поруч із дорослими працюють діти, тому що навіть і дорослим, щоб обійти весь ліс, потрібна допомога.
Чи є ці малюнки підтвердженням тому? Який висновок для себе ви зробили?
(Після презентації роботи груп діти разом з учителем формулюють висновок.)
Завдання. Дайте назву розповіді.
(Допомога зимуючим тваринам. Допомога тваринам узимку. У зимовому лісі.)
Наша мандрівка зимовими стежками закінчилася. Настільки ви були уважні я хочу зараз почути.
Пограємо у сніжки
Гра «Так чи ні»
-Чи здійснилися ваші очікування від уроку?
- Ніколи не забувайте про тих живих істот , які живуть поряд з нами Вони потребують нашої допомоги. Любіть і поважайте традиції свого народу!
Домашнє завдання
Заповнити картку для самоперевірки
Опрацювати текст підручника с.
Привітання з Новим роком від українського вертепу