Інтегрований урок (розвиток мовлення та літературне читання 3 клас)
Українська мова.
Тема. Твір – міркування за прислів’ям «Книга дорожча за найбільше багатство»
Літературне читання.
Тема. Прислів҆ я вчить, як на світі жить. Прислів’я, скоромовки, загадки
Мета: формування предметних компетентностей:
українська мова: узагальнити знань учнів про текст; формувати вміння та навички школярів складати твори-міркування; вчити добирати переконливі докази, аналізувати, робити висновки; збагачувати словник учнів; розвивати мовлення; виховувати повагу, бережливе ставлення до книг; показати значення книги в житті людини.
Літературне читання: збагатити знання дітей про малі жанри усної народної творчості. Розвивати уміння пояснювати прислів’я, розвивати мислення, допитливість, зорову та слухову пам'ять. Активізувати словниковий запас учнів. Виховувати пізнавальний інтерес, любов до рідного слова.
формування ключових компетентностей:
вміння вчитися:
навчально – організаційні: переключатися з одного виду роботи на інший; включатися в роботу відразу після вказівки вчителя;
загально мовленнєві: говорити в помірному темпі, чітко, вільно, виразно з відповідною силою голосу; зосереджено слухати вчителя або однокласників, зв’язно (трьома – чотирма реченнями) передавати почуте, побачене;
загально пізнавальної:робити висновок – узагальнення за результатами виконання навчального завдання; чітко виконувати вказівки до навчальної гри.
загальнокультурна: дотримувати норм культурної поведінки на уроці;
громадянська: висловлювати судження щодо значення книги в житті людини.
Обладнання: ноутбук, плазмовий екран, картки.
Методи і прийоми: «Мікрофон», «Продовж речення» «Вибери головне», «Хочу знати більше»
Хід уроку
І Організаційний момент.
1.Привітання.
Вчитель: Ось дзвіночок пролунав,
Дзвінко пісню заспівав
Чули, діти?
Діти: Так!
Вчитель: Сьогодні урок відкритий для всіх
Багато гостей! Тож вітаємо їх!
Діти: Ласкаво просимо!
2. Психолого-емоційний настрій.
- Прочитаємо:
Хто щасливий , той сміється Слайд
Все йому в житті вдається
Він долає всі вершини
Це ж чудово для людини.
- Ви погоджуєтеся з цими словами?
- Людина , яка усміхається вона яка?
(Радісна, щаслива)
- Ви сьогодні щасливі?
- Усміхніться!
- З таким гарним настроєм я думаю ми проведемо наш урок.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Дітки, до якого уроку ви підготувалися?
- Так, до уроку української мови і сьогодні у нас буде незвичайний урок, ми його поєднаємо з уроком читання.
- А чого ви очікуєте від нашого уроку?
( збагатимо знання, дізнаємось щось нове, щоб урок був цікавим, мудрим, щоб усі гарно працювали )
- А працюватимемо під девізом
Хто багато читає Слайд
Той багато знає.
- А якщо будете гарно, старанно працювати, то в кінці уроку вас чекає скарб!
- Отож, бажаю нам успіху під час роботи на уроці!
1. Мовна розминка .
- Дітки у нашого народу є багато мовних перлинок, вони є скарбницею народної творчості. Назвіть ці перлинки.
а) Гра «Мікрофон»
(Загадки, скоромовки, прислів҆ я і приказки, мирилки, лічилки, колискові пісні, забавлянки).
- Молодці!
б) Скоромовки
- Використавши скоромовки проведемо мовну розминку.
- Читаємо скоромовки, розвиваємо язичок
(На екрані буква, діти хором читають скоромовки)
в) Загадки
- А загадки ви розгадувати любите? Але будьте уважні, вам потрібно запам҆ятати букву іншого кольору і скласти з цих букв слово.
І писати і співати всіх довкола
Наша рідна… (школа)
На дорозі не знайдеш
І не зважиш на терезах
і ціни не підбереш. (Знання)
Той його сіє, хто це уміє. (Письмо)
На підмогу її просим
Потанцює , покружляє
І помилки вже немає
В кого ж виникла ця думка
Що з҆ явилась дивна… (гумка)
Ручки там живуть, резинка
Клей, лінійка, кутники
Школярів помічники. (Пенал)
- Всі загадки розгадали.
- Яке ж слово зашифроване? (Книга)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Отже сьогодні ми дізнаємось багато цікавого про книгу
- На уроці ми будемо, що робити…
(На дошці)
- читати і писати Слайд
- говорити і слухати
- будувати речення
- складати текст
- поповнимо словник
- дізнаємось нове.
- Будемо складати текст міркування за прислів҆ ям. Розвиватимемо зв’язне мовлення. Виховуватимемо любов та бережливе ставлення до книги.
- А щоб дізнатися за яким прислів’ям будемо складати текст міркування, вам потрібно скласти це прислів҆ я із розсипаних слів.
Дорожча книга багатство за найбільше
Книга дорожча за найбільше багатство.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда (пояснення прислів҆я)
- Як ви розумієте слово багатство?
- Книга – це багатство? Хіба за неї купиш щось?
- Книга це розум, а завдяки розуму можна розбагатіти.
2. Історія виникнення книги.( презентація)
- А як ви думаєте чи завжди у нас була книжка в такому вигляді в якому вона є? (Ні).
- Ви готували домашнє завдання «Хочу знати більше» про історію виникнення книжки.
1 учень: Якими ж були найперші книги? Важко повірити, що можливі книги без паперу. Але такі були. Що тільки не використовували люди для листа: глину, камінь, кору, листя дерев.
2 учень: У Єгипті на болотистих берегах Нілу ріс очерет. Його називали папірус. Люди навчилися робити матеріал на якому можна було писати. Писали загостреними паличками, вмочаючи їх у фарбу. Листя папірусу склеювали, які потім згортали – це були книги стрічки.
3 учень: на зміну папірусу прийшов пергамент. Виготовляли його з шкур телят, ягнят. Хороший пергамент зручний, але дуже дорогий. На одну книгу 700сторінок потрібно було винищити ціле стадо тварин. Переплети виготовляли з дощок, обтягували шовком, шкірою, оксамитом. Прикрашали золотом, сріблом, дорогоцінним камінням.
4 учень: Папір вперше був виготовлений у Китаї. Робили паперову масу з бамбуку та конопель. Секрет виготовлення паперу зберігався у Китаї вже багато років. Переписували рукописні книги у багатих будинках, працювали над книгою освічені, грамотні люди. Рукописні книги були написані гарними шрифтами і оздоблені. Писалася одна книга десь 5 – 7 років.
5 учень: для того, щоб писати, потрібен був алфавіт. Першою слов҆ янською азбукою була кирилиця. У 1574 році був заснований перший друкований твір. Керівником державної друкарні був Іван Федоров. Він надрукував першу друковану книгу «Апостол»
Вчитель: Тепер вже книги ніхто не пише вручну, не робить на верстатах. Тепер ми маємо сучасні машини, які друкують книги, використовують комп҆ ютер і взагалі на зміну друкованій книзі прийшли електронні книги. Відвідуйте частіше бібліотеку, багато цікавого ви дізнаєтесь про книги. Бо хто багато читає , той багато знає!
3. Фізкультхвилинка
4. Робота в групах.
Відберемо ті слова, які допоможуть нам скласти текст.
1 група: відбирає іменники (пригадати, що таке іменник), якими можна замінити в тексті слово книжка.
(Книга, книжечка, мудра, подружка, підручник, джерело знань, помічник, весела, грайлива).
2 група: відбирає прикметники, якими можна охарактеризувати книжку.
(розумна, мудра, працьовита, грайлива, чудова, захоплююча, талановита, цікава, корисна.)
3 група: відбирає дієслова
(розповідає, радить, допомагає, розказує, навчає, збагачує, розважає, ознайомлює, виграє, морозить, засвічує).
- Поаплодуйте самі собі.
5. Гра «Продовж речення»
Перед написанням тексту-міркування ми узагальнимо наші знання.
- Отже, я починаю, а ви закінчуєте речення.
- Текст складається з….речень.
- До тексту можна підібрати…заголовок.
- Текст складається із таких частин … зачину, основної частини, кінцівки.
- Текст можна поділити на… абзаци.
- Кожен абзац пишеться… з нового рядка.
- Текст міркування складається з…твердження , доведення, висновку.
Мовленнєва підготовка.
- Яка будова тексту-міркування? (твердження, доведення, висновок – схема на дошці) Слайд
Твердження – прислів’я.
Доведення – тому, тому що, адже, оскільки, наприклад, дійсно, справді, недарма.
Висновок – отож, отже, так, таким чином, спонукальне речення.
- Ці слова ви можете використати в тексті.
- А для того, щоб текст звучав гарно, чого потрібно уникати? (Повторів)
- Прийшов час складати текст
1 група: сама складає текст. У вас є прислів҆ я (читають) починаєте текст з прислів҆ я.
2 група: в доведенні є початки речень ви продовжуєте речення, кінцівку висновок складаєте самі.
3 група: Вітерець – пустунець попустував вам потрібно розмістити речення в правильному порядку, щоб вийшов текст. Висновок до тексту міркування складаєте самі.
Діти зачитують складені тексти.
У. Підсумок уроку.
Пропедевтика.
- Сьогодні на уроці ви багато попрацювали.
- Чи здійснилися ваші очікування?
- Збагатили свої знання?
- Отримали щось нове?
- Дізнались про що? (Про книгу)
- А основне, що ми довели? ( книга це скарб, знання, джерело знань, багатство) Слайд
- Я думаю, що ви завжди будете любити, шанувати книгу і вона буде завжди поруч, як товариш, як порадник.
- Я вам дуже дякую! Молодці!
- Я говорила, що в кінці ви отримаєте скарб. Візьміть букви, які у вас на парті і вийдіть з ними до дошки, яке слово утворилось – ЗНАННЯ.
- То який скарб ви отримали? (Знання)
Рефлексія.
- А який настрій у вас? (Смайлики)
- А тепер скажіть ви працювали гарно на уроці?
- Я б хотіла, щоб ви кожен себе оцінили
Я працював на повну силу.
Я працював гарно, але можу ще краще.
Я намагався працювати краще.
Я зовсім не працював.
Миколаївський ліцей Миколаївської сільської ради
Синельниківського району
Підготувала Вчителька початкових класів Разон Тетяна Віталіївна |