Інтегрований урок (з розвитку зв'язного мовлення, читання, трудового навчання) за темою: «У гостях у дуба»

Про матеріал

Даний урок розроблений з метою навчити дітей спостерігати за живою природою і одночасно розвивати своє мовлення, виразно читати і збагачувати словниковий запас. На уроці розвиваються спостережливість, творче мислення, уява, фантазія дітей. Виховуються любов до природи рідного краю, до праці, почуття прекрасного. Розробка уроку містить різноманітні методи і форми роботи з учнями: бесіда-подорож, робота у групах, комбіноване читання, вправа «Прогнозування», порівняння передбачень із думками дітей.

Перегляд файлу

Інтегрований урок

(розвиток зв'язного мовлення, читання, трудове навчання)

(Р.Т.Дегерменджі, КЗ Нікольська ЗОШ №1, Донецької області, опорна школа)

Тема : У гостях у дуба

Мета:

  • Учити спостерігати за змінами в живій природі восени, свідомо та виразно читати оповідання;
  • збагачувати лексичний запас;
  • розширювати світогляд;
  • розвивати спостережливість, образне мислення, творчу уяву, фантазію та зв'язне мовлення учнів;
  • виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю, почуття прекрасного, любов до праці.

Обладнання : портрет В.Сухомлинського; лист-план уроку; карточки з оповіданням «П'ять дубків»; картки-підказки; магнітофон із записом пісень; лопата; відро з водою; картки зі словами.

Тип уроку: інтегрований урок із розвитку зв'язного мовлення, читання та трудового навчання.

Форма проведення уроку: урок у природі.

Місце проведення: місцевий парк.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності

- Діти, я пропоную вам сьогодні незвичайний урок – урок серед природи, у парку. Нас дехто запросив до себе в гості. Хто саме – дізнаєтеся пізніше!

Повторимо правила поведінки в парку та правила переходу дороги. Ви згодні погостювати? (відповідь учнів.)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Бесіда-подорож (дорогою до парку)

-Яка зараз пора року?

- Подивіться на небо, яке воно?

- Що можете сказати про сонечко?

- Назвіть дерева, що ростуть дорогою до парку. Яке в них листя?

- Назбираємо листя, створимо чудовий осінній букет!

Діти збирають листя.

 

2.Вступне слово вчителя.

- Діти, ось ми з вами і потрапили у наш парк. Подивіться, як тут гарно, затишно! Вдихніть повітря. Відчуваєте його свіжість? Прозорість? Легкість? (учитель узагальнює відповіді учнів)

- Пожовкло листя на тополях, кленах і акаціях, кружляє в повітрі над землею легкими зграями. Які дерева мають інше забарвлення? (відповіді учнів)

- Погляньте на горобину, що весело червоніє  кетягами ягід із-поміж золотого листя. А он сумовито попискує синичка! У гості ми сьогодні прийшли не до клена та тополі, і навіть, не до синички. А до кого? Ви дізнаєтесь про це за трьома підказками, що отримаєте одразу після об'єднання у групи.

Учні об'єднуються у три групи за назвами дерев: «Тополі», «Клени», «Каштани». Групи отримують картки-підказки, заздалегідь підготовлені вчителем.

  • Перша підказка- це загадка.

Живе собі батько і тисячі синів має.

Всім шапки справляє, а собі не має.

  • Друга підказка – це характер і зовнішність його «батька». За характером він є сильним, могутнім, вольовим та богатирським, а зовні – високим, крислатим і дуплистим.
  •  Третя підказка – це дерево-богатир.

У зібраному букеті знайдіть листя з цього дерева. ( У букеті знаходяться листя тополя, клена, дуба, акації, каштана. Учні відгадують назву дерева – дуб).

 

ІІІ. Робота над темою уроку.

1.Повідомлення теми і мети уроку.

- Ми готуємо у велетня-дуба та його синочка…(дубочка). Я пропоную на цьому уроці серед природи дізнатись якомога більше про цього велетня, а допоможуть нам у цьому:

  •  Оповідання В.Сухомлинського «П'ять дубків»;
  •  Сам дуб;
  •  Його дітки-плоди і, звісно, ваша спостережливість.

2.Очікування

- Отже, чого ви очікуєте від уроку серед природи? (Відповідь учнів)

- Я очікую від вас плідної праці. Сподіваюсь, ви будете уважними, дружними, спостережливими, творчими.

3.Ознайомлення з планом уроку.

Учитель підводить дітей до місця, де він заздалегідь закопав «лист від Дуба».

  • Ой, що це? Це, мабуть, дуб для нас залишив. Читаємо листа: «Шановні гості! Я радий, що ви до мене завітали. Незабаром настане зима, і я засну аж до весни. Сподіваюсь, що ви розвієте мій сум і виконаєте мої прохання:
  • Поспостерігайте;
  • Пофантазуйте;
  • Заспівайте;
  • Почитайте;
  • Пограйте в гру;
  • Посадіть дубки;
  • Розкажіть цікавинки;
  • Зберіть природний матеріал;
  • Створіть поробки;

З удячністю, ваш Дуб.

4.Спостереження

- Діти, виконаємо прохання Дуба? Отже, поспостерігаймо!

- Придивіться, яка у дуба кора? (чорна, тверда)

- Про що це свідчить? (дуб старий)

- Торкніться велетня. Глибокі зморшки поорали його кору. Які листочки? (Жовті, коричневі, брунатні, продовгуваті)

- Спробуйте їх на дотик пальчиками.

Узагальнення вчителя.

- Листя густо вкриває могутні руки велетня, грізно шумить під час поривів вітру, що не може обірвати його, жбурнути додолу. Навіть осінь безсила щось удіяти. Його верхів'я високо в небі розчісує хмарам коси. Скільки йому років? Ніхто не знає.

5. Гра «Фантазери» (робота в групах)

- Про що б міг розповісти нам цей велетень? (Відповіді учнів)

- Допоможуть вам у цьому прислів'я та приказки.

  •             Де дуби, там і гриби.
  •             Великий дуб, та дуплинастий, а маленький, та натоптаний.
  •             Жолудь, який малий буває, а з нього великий дуб виростає.

Групи висловлюють свої думки.

  • Багато про що може розповісти дуб. Навіть його зовнішній виглад свідчить про його душевний стан у цю хвилину. Який він? (Замріяний)
  •  А про що він мріє? (Відповіді учнів)
  •  Заспіваймо дубові пісню, розкажемо вірші.

6.Виконання пісні «Ой, на горі два дубки…»

Діти співають і танцюють.

7.Читання віршів

Жолудятко, жолудятко,

Чом тремтиш, мов каченятко?

Ти залізло під листок-

Між травинками місток-

І припало до землі,

Мов пропало взагалі…

Жолудятко, жолудятко,

Не тремти, мов каченятко!

Ти ж маленьке, жолудятко, Не лінуйсь, бери лопатку

І копай, де ліг листок-

Між травинками місток,-

Побудуй маленьку хатку,

Буде хатка в жолудятка!

  • Чи сподабались дубові наші виступи?
  • Чого нас вчить віршик?
  • Розгорнемо листячко під дубом. Можливо, знайдете грибок або щось дуже схоже на нього?

Діти знаходять жолуді.

8. Гра «Фантазери»

- На що схожий жолудь? (На парасольку, на огірок…)

- Про що він може нам розповісти?

Розпочинає вчитель:

  • Я схожий на маленьку парасольку, що виросла на дубі, але нікого з вас укрити від дощу я не можу, бо дуже маленький. Я схожий на огірок, зелененький, молоденький, але з'їсти мене ви не зможете.

9. Творча робота.

- Жолуді – це плоди великого дуба. Продовжуйте за мною римований ряд : дубочки, листочки,…(грибочки, рядочки).Діточки, гілочки,…(білочки).

- Спробуймо скласти вірш разом!

Біля річечки в рядочки

Посадили ми … (дубочки).

Шелестять влітку листочки,

Восени ростуть … (грибочки).

Нехай же малі діточки

Не ламають … (гілочки).

Потрібні дубу гілочки,

Щоб там скакали…(білочки).

  • Про що йдеться в цьому вірші?
  • До чого закликає нас автор?

10. Гра «Горюдуб»

Правила гри

Учасники стають пара за парою. Один – «горюдуб» - стає попереду на певній відстані та промовляє: « Горю, горю, палаю! Кого хочу, спіймаю! Раз, два, три! Біжіть!» Перша пара біжить у напрямку до «горюдуба» і , роз'єднавши руки, намагається оббігти з обох боків і знову з'єднатися. Якщо «горюдуб» когось спіймає, то стає з ним позаду всіх, а хто залишився без пари, - стає «горюдубом». Гра триває декілька хвилин.

11. Робота над оповіданням В.Сухомлинського «П'ять дубків»

1) Вступне слово вчителя.

- Любити і берегти природу закликали багато митців. Одним із них був письменник В.Сухомлинський. Що ми про нього знаємо? (Розповіді учнів. Демонстрація портрету письменника.)

- Василь Сухомлинський написав оповідання «П'ять дубків». Сядьмо під дубком та почитаємо твір велетню. (У конверті – картки з оповіданням.)

2) Комбіноване читання ( до слів «… викинув Дмитрик і третій дубок на вулицю»).

3) Вправа «Прогнозування».

4) Читання тексту до кінця.

Порівняння передбачень із думками дітей.

5) Словникова робота.

- Як ви зрозуміли значення слів кволі, хворі, слабкі?

6) Визначення головної думки твору.

12. Висаджування дубків

- Пропоную посадити дубки. Як ми це зробимо? Кожний із вас має взяти жолудь, викопати маленьку луночку та посадити його. Чи варто саджати глибоко? (Відповіді учнів.)

Діти саджають жолуді.

- Чи все ми зробили, щоб із жолудя виріс дуб?

- Пропоную приходити в гості до наших дубків, поливати їх, оберігати, спостерігати за тим, як вони ростимуть.

13. Цікавинки

- Як же росте молодий дубок? (Розповіді учнів.)

- Він росте перші роки повільно вгору, а вниз — дуже швидко. Так триває 10 років. Потім дубок починає тягнутися вгору. Коли йому виповниться 500 років, він стає заввишки як 15-поверховий будинок. Він може прожити тисячу років або навіть дві тисячі. В Україні є видатний дуб недалеко від міста Запоріжжя. На ньому навіть прикріплена табличка. Під цим дубом гетьман Богдан Хмельниць-

кий промовляв напутнє слово до козаків своїх перед боєм: «Будьте ж, хлопці, у бою такими ж міцними, як цей дуб!» 

- Як ви вважаєте, дуб скидає своїх діточок тільки для того, щоб росли молоді дубки? (Розповідь учителя.)

- Свині дуже полюбляють жолуді. П’ять тисяч років тому люди виготовляли хліб із розмелених дубових жолудів.

14. Збирання природного матеріалу

- Як щедро ділиться цей велетень своїми плодами! Назбираємо їх для уроків трудового навчання, не забувши подякувати дубові.

Діти висловлюють слова подяки.

15. Творча робота

- Я пропоную вам змайструвати щось із природного матеріалу і залишити поробки під дубом. Нехай мешканці парку помилуються багатством природи!

Учні виготовляють поробки, організовують виставку.

IV. Підсумок уроку

- Подякуємо дубові й парку за цей чудовий урок! Чи справдилися ваші очікування?

- Чи хочете бути так само сильними, як цей дуб?

- Попросімо дерево поділитися своєю енергією, силою. Торкнімося, обіймемо його.

Діти притуляються до дуба.

- Попрощаймося з ним, адже взимку він спатиме.

V. Домашнє завдання (за вибором)

• Скласти твір-опис за темами «Дуб», «Парковий велетень»;

• намалювати малюнок «Урок у парку»;

• поділитися своїми враженнями з батьками;

• скласти вірш.

Організоване повернення до класу.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 листопада 2018
Переглядів
1164
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку