Даний урок розроблений з метою навчити дітей спостерігати за живою природою і одночасно розвивати своє мовлення, виразно читати і збагачувати словниковий запас. На уроці розвиваються спостережливість, творче мислення, уява, фантазія дітей. Виховуються любов до природи рідного краю, до праці, почуття прекрасного. Розробка уроку містить різноманітні методи і форми роботи з учнями: бесіда-подорож, робота у групах, комбіноване читання, вправа «Прогнозування», порівняння передбачень із думками дітей.
Інтегрований урок
(розвиток зв'язного мовлення, читання, трудове навчання)
(Р.Т.Дегерменджі, КЗ Нікольська ЗОШ №1, Донецької області, опорна школа)
Тема : У гостях у дуба
Мета:
Обладнання : портрет В.Сухомлинського; лист-план уроку; карточки з оповіданням «П'ять дубків»; картки-підказки; магнітофон із записом пісень; лопата; відро з водою; картки зі словами.
Тип уроку: інтегрований урок із розвитку зв'язного мовлення, читання та трудового навчання.
Форма проведення уроку: урок у природі.
Місце проведення: місцевий парк.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності
- Діти, я пропоную вам сьогодні незвичайний урок – урок серед природи, у парку. Нас дехто запросив до себе в гості. Хто саме – дізнаєтеся пізніше!
Повторимо правила поведінки в парку та правила переходу дороги. Ви згодні погостювати? (відповідь учнів.)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Бесіда-подорож (дорогою до парку)
-Яка зараз пора року?
- Подивіться на небо, яке воно?
- Що можете сказати про сонечко?
- Назвіть дерева, що ростуть дорогою до парку. Яке в них листя?
- Назбираємо листя, створимо чудовий осінній букет!
Діти збирають листя.
2.Вступне слово вчителя.
- Діти, ось ми з вами і потрапили у наш парк. Подивіться, як тут гарно, затишно! Вдихніть повітря. Відчуваєте його свіжість? Прозорість? Легкість? (учитель узагальнює відповіді учнів)
- Пожовкло листя на тополях, кленах і акаціях, кружляє в повітрі над землею легкими зграями. Які дерева мають інше забарвлення? (відповіді учнів)
- Погляньте на горобину, що весело червоніє кетягами ягід із-поміж золотого листя. А он сумовито попискує синичка! У гості ми сьогодні прийшли не до клена та тополі, і навіть, не до синички. А до кого? Ви дізнаєтесь про це за трьома підказками, що отримаєте одразу після об'єднання у групи.
Учні об'єднуються у три групи за назвами дерев: «Тополі», «Клени», «Каштани». Групи отримують картки-підказки, заздалегідь підготовлені вчителем.
Живе собі батько і тисячі синів має.
Всім шапки справляє, а собі не має.
У зібраному букеті знайдіть листя з цього дерева. ( У букеті знаходяться листя тополя, клена, дуба, акації, каштана. Учні відгадують назву дерева – дуб).
ІІІ. Робота над темою уроку.
1.Повідомлення теми і мети уроку.
- Ми готуємо у велетня-дуба та його синочка…(дубочка). Я пропоную на цьому уроці серед природи дізнатись якомога більше про цього велетня, а допоможуть нам у цьому:
2.Очікування
- Отже, чого ви очікуєте від уроку серед природи? (Відповідь учнів)
- Я очікую від вас плідної праці. Сподіваюсь, ви будете уважними, дружними, спостережливими, творчими.
3.Ознайомлення з планом уроку.
Учитель підводить дітей до місця, де він заздалегідь закопав «лист від Дуба».
З удячністю, ваш Дуб.
4.Спостереження
- Діти, виконаємо прохання Дуба? Отже, поспостерігаймо!
- Придивіться, яка у дуба кора? (чорна, тверда)
- Про що це свідчить? (дуб старий)
- Торкніться велетня. Глибокі зморшки поорали його кору. Які листочки? (Жовті, коричневі, брунатні, продовгуваті)
- Спробуйте їх на дотик пальчиками.
Узагальнення вчителя.
- Листя густо вкриває могутні руки велетня, грізно шумить під час поривів вітру, що не може обірвати його, жбурнути додолу. Навіть осінь безсила щось удіяти. Його верхів'я високо в небі розчісує хмарам коси. Скільки йому років? Ніхто не знає.
5. Гра «Фантазери» (робота в групах)
- Про що б міг розповісти нам цей велетень? (Відповіді учнів)
- Допоможуть вам у цьому прислів'я та приказки.
Групи висловлюють свої думки.
6.Виконання пісні «Ой, на горі два дубки…»
Діти співають і танцюють.
7.Читання віршів
Жолудятко, жолудятко,
Чом тремтиш, мов каченятко?
Ти залізло під листок-
Між травинками місток-
І припало до землі,
Мов пропало взагалі…
Жолудятко, жолудятко,
Не тремти, мов каченятко!
Ти ж маленьке, жолудятко, Не лінуйсь, бери лопатку
І копай, де ліг листок-
Між травинками місток,-
Побудуй маленьку хатку,
Буде хатка в жолудятка!
Діти знаходять жолуді.
8. Гра «Фантазери»
- На що схожий жолудь? (На парасольку, на огірок…)
- Про що він може нам розповісти?
Розпочинає вчитель:
9. Творча робота.
- Жолуді – це плоди великого дуба. Продовжуйте за мною римований ряд : дубочки, листочки,…(грибочки, рядочки).Діточки, гілочки,…(білочки).
- Спробуймо скласти вірш разом!
Біля річечки в рядочки
Посадили ми … (дубочки).
Шелестять влітку листочки,
Восени ростуть … (грибочки).
Нехай же малі діточки
Не ламають … (гілочки).
Потрібні дубу гілочки,
Щоб там скакали…(білочки).
10. Гра «Горюдуб»
Правила гри
Учасники стають пара за парою. Один – «горюдуб» - стає попереду на певній відстані та промовляє: « Горю, горю, палаю! Кого хочу, спіймаю! Раз, два, три! Біжіть!» Перша пара біжить у напрямку до «горюдуба» і , роз'єднавши руки, намагається оббігти з обох боків і знову з'єднатися. Якщо «горюдуб» когось спіймає, то стає з ним позаду всіх, а хто залишився без пари, - стає «горюдубом». Гра триває декілька хвилин.
11. Робота над оповіданням В.Сухомлинського «П'ять дубків»
1) Вступне слово вчителя.
- Любити і берегти природу закликали багато митців. Одним із них був письменник В.Сухомлинський. Що ми про нього знаємо? (Розповіді учнів. Демонстрація портрету письменника.)
- Василь Сухомлинський написав оповідання «П'ять дубків». Сядьмо під дубком та почитаємо твір велетню. (У конверті – картки з оповіданням.)
2) Комбіноване читання ( до слів «… викинув Дмитрик і третій дубок на вулицю»).
3) Вправа «Прогнозування».
4) Читання тексту до кінця.
Порівняння передбачень із думками дітей.
5) Словникова робота.
- Як ви зрозуміли значення слів кволі, хворі, слабкі?
6) Визначення головної думки твору.
12. Висаджування дубків
- Пропоную посадити дубки. Як ми це зробимо? Кожний із вас має взяти жолудь, викопати маленьку луночку та посадити його. Чи варто саджати глибоко? (Відповіді учнів.)
Діти саджають жолуді.
- Чи все ми зробили, щоб із жолудя виріс дуб?
- Пропоную приходити в гості до наших дубків, поливати їх, оберігати, спостерігати за тим, як вони ростимуть.
13. Цікавинки
- Як же росте молодий дубок? (Розповіді учнів.)
- Він росте перші роки повільно вгору, а вниз — дуже швидко. Так триває 10 років. Потім дубок починає тягнутися вгору. Коли йому виповниться 500 років, він стає заввишки як 15-поверховий будинок. Він може прожити тисячу років або навіть дві тисячі. В Україні є видатний дуб недалеко від міста Запоріжжя. На ньому навіть прикріплена табличка. Під цим дубом гетьман Богдан Хмельниць-
кий промовляв напутнє слово до козаків своїх перед боєм: «Будьте ж, хлопці, у бою такими ж міцними, як цей дуб!»
- Як ви вважаєте, дуб скидає своїх діточок тільки для того, щоб росли молоді дубки? (Розповідь учителя.)
- Свині дуже полюбляють жолуді. П’ять тисяч років тому люди виготовляли хліб із розмелених дубових жолудів.
14. Збирання природного матеріалу
- Як щедро ділиться цей велетень своїми плодами! Назбираємо їх для уроків трудового навчання, не забувши подякувати дубові.
Діти висловлюють слова подяки.
15. Творча робота
- Я пропоную вам змайструвати щось із природного матеріалу і залишити поробки під дубом. Нехай мешканці парку помилуються багатством природи!
Учні виготовляють поробки, організовують виставку.
IV. Підсумок уроку
- Подякуємо дубові й парку за цей чудовий урок! Чи справдилися ваші очікування?
- Чи хочете бути так само сильними, як цей дуб?
- Попросімо дерево поділитися своєю енергією, силою. Торкнімося, обіймемо його.
Діти притуляються до дуба.
- Попрощаймося з ним, адже взимку він спатиме.
V. Домашнє завдання (за вибором)
• Скласти твір-опис за темами «Дуб», «Парковий велетень»;
• намалювати малюнок «Урок у парку»;
• поділитися своїми враженнями з батьками;
• скласти вірш.
Організоване повернення до класу.