Комунальний заклад «Харківська загальноосвітня школа № 74
Харківської міської ради Харківської області»
Інтегрований урок
з української літератури
та фізики
у 7-А класі на тему:
«Крила та сила тяжіння»
Коваль О.М.
вчитель української мови
та літератури,
Онищенко Л.М.
вчитель фізики
м. Харків
Інтегрований урок з української літератури та фізики у 7-А класі
на тему: «Крила та сила тяжіння»
Коваль О. М. , вчитель української мови та літератури, спеціаліст вищої категорії;
Онищенко Л. М., вчитель фізики,
спеціаліст вищої категорії; старший вчитель
Мета:
формування предметних компетентностей:
навчальні:
формувати вміння і навички логічно висловлювати свої думки, робити самостійно висновки, дати можливість заглибитись у художній світ лірики;
пояснити причини її виникнення; показати залежність сили тяжіння від маси тіла та відстані до центру планети; формування загальнонавчальних та загальнокультурних навичок роботи з інформацією; навичок застосування формул на практиці; умінь проводити аналогії між явищами природи;
розвивальні: розвивати комунікативну (РМ), соціальну (робота в групах), інформаційну (вміння добувати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел) компетенції, аналіз та синтез мислення учнів, їх увагу та уяву, зв’язне мовлення, полікультурну(розширення кругозору), критичне мислення;
виховна:
- виховувати в учнів уміння тонко сприймати поезію, формувати світогляд, кругозір школярів; прищеплювати любов до мистецтва слова, пройнятись настроями ліричного героя, зрозуміти красу поезії митця;
- розвиток мови учнів, спостережливість, зорове сприйняття;
- розвиток самостійності у висуванні гіпотез та формуванні висновків;
формування ключових компетентностей:
комунікативні: вміння складати зв’язні відповіді на задану тему;
соціально-життєві: вміння працювати в групах, парах, толерантно ставитись до співбесідника;
громадянські: прищеплювати повагу до національної культури українців;
емоційно-смислова: виховувати повагу до літературного надбання українського народу;
розвивати сталий інтерес учнів до фізики через пізнання навколишнього світу, розвивати допитливість та ініціативу;
інформаційні: вміння самостійно здобувати інформацію з різних джерел.
Тип уроку: первинне та вторинне засвоєння нових знань, умінь та навичок
Методи навчання: проблемно-пошуковий, наочно-словесний, бесіда, розповідь, пояснення, експеримент (інформаційно-розвиваючий)
Вимоги до базового рівня підготовки:
1.Уміти робити аналіз поезії, визначати художні засоби.
2. Уміти пояснити поняття «тяжіння», застосовувати теоретичний матеріал при проведенні експерименту, робити висновки.
Обладнання: мультимедійний проектор, відеоматеріали про силу тяжіння та невагомість, поурочні картки, портрет Ліни Костенко, І. Ньютона, музичне оформлення (вірш «Крила» у виконанні Б. Ступки), тест для визначення психологічного настрою учнів «Мої сподівання» (мобільний: до та після вивчення теми), зображення крил, планети Земля.
Випереджувальне завдання:
«Фізикам»: - подготовить материал о выдающемся учёном И. Ньютоне; подготовится к проведению экспериментов; найти интересный материал о невесомости.
«Лірикам»: підготувати матеріали щодо поезій Ліни Костенко, зокрема вірша «Крила», теорії літератури (аналіз ліричного твору, визначення віршового розміру); написання синквейну
Епіграф до уроку: У щастя людського два рівних є крила:
Троянди й виноград – красиве і корисне
М. Рильський
Эпиграф к уроку: Только человек сопротивляется направлению
гравитации: ему постоянно хочется падать — вверх.
-------------------------------------------Перебіг уроку---------------------------------------
І. Організаційний момент.
1.1Перевірка готовності учнів до уроку.
1.2 Створення оптимальної психологічної атмосфери на уроці
Привітальне слово вчителя.
- Добрий день, дорогі наші учні та присутні гості.
- Ми рады видеть вас сегодня на нашем уроке.
Слайд 1 (Тема)
- Тема нашого уроку звучить трохи незвично для вас: « Крила та сила тяжіння ».
Учитель физики:
Сегодня на уроке вы будете оппонентами между собой. Для этого вы предварительно обьединились в две команды.У каждой команды свои названия. Выложите название своих команд на макетах.
(Ученики предварительно были обьеденены в две команды «ЛИРИКИ» и «ФИЗИКИ» и на соответствующих рисунках на доске при помощи заранее заготовленных карточек они выкладывают название своих команд ).
Учитель літератури:
Пояснення завдання щодо роботи з картками оцінювання (взаємооцінювання)
- Протягом уроку ви повинні оцінити роботу опонентів, що знаходяться у вас у поурочних картах.
П. І. учасника команди |
Взаємооцінювання |
Самооцінка |
Оцінка учителя |
|||
|
Література |
Фізика |
Література |
Фізика |
Література |
Фізика |
1 |
|
|
|
|
|
|
- Діти, зверніть свою увагу на екран.
Слайд 2 (Перегляд фрагмента мультфільму «Ікар та мудреці» реж. Ф. Хитрук)
1.3. Проведення діагностики « Мій настрій ». Кожен, хто без остраху прийшов на наш урок – підійдіть до Ікара та прикріпіть перо до його крил.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
Слайд 3 (Мета)
Учитель физики:
Сегодня на уроке мы с вами попробуем объяснить, как можно связать такие, казалось бы не совместимые понятие как литература, поэзия и физические понятия сила тяжести, невесомость.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Слайд 4 птахи
( Тихо звучить музика )
Учитель літератури:
За десятки століть історичного розвитку людство підкорило чимало висот у різних галузях життя. Та нерозгаданою залишається таємниця душі, у якій незгасним вогнем горять священні і неподоланні почуття: любов, відданість, мрія. Служіння цим почуттям є вищим змістом людського існування, адже саме вони спричиняють духовний злет всесвітньої цивілізації
Учитель физики:
Всем известно, что без любви мы не могли бы жить. А один очень умный человек сказал: «Без физики нам не прожить!». Это значит, что лирические чувства идут рядом с точными науками, ведь во всех сферах жизнедеятельности человека мы сталкиваемся с проявлениями физики в той или иной форме
Ф.: Як фізику та лірику зв’язати нам в одно
Бо світу без різниці все, бо світу все одно
Л.: Что так красиво по небу летит клин журавлей,
И что подъемной силою их движется крыло.
Ф. Як захід сонця і світанок вже мільйони літ
Тепло своє землі дають і нам життя без бід.
Л. Пусть квантами зовут его учёные умы,
Но знаем, обладает он и свойствами волны.
Ф. Как нежных чувств волна даёт душе тепло?
Вдруг боль в груди прошла, и стало хорошо,
Л. І розум твій нестримано бунтує в голові,
Л.+ Ф. І ось на світ з’являються чудеснії вірші
Учитель літератури:
Справді, здавалось би, ну яке відношення має фізика до такої найбільш не фізичної галузі як література. Література, поезія, усна народна творчість на перший погляд такі далекі від точної науки фізики
Ну, как нам красоту полей, лесов и рек!
И красоту дождя и белый, нежный снег!
И снежных гор - великое творенье!
И птицы в небо вечное стремление!
Одной простой формулой связать? Ну, как?!
Учитель физики:
Человеческой душе подвластна - вечность!
Формулой ты не опишешь бесконечность,
Тех образов, что нам приносят чувства,
Когда рождаются произведения искусства
Учитель літератури:
Протягом уроку ми з вами створимо уявне «Дерево пізнання». Спробуємо творчо зобразити кінцевий етап нашого польоту.
(Дерево із записами тема, ідея, образи, символи, вершина знань, основа поезії, теорія віршування, художні засоби )
ІV. Сприймання й осмислення учнями нового матеріалу
Слайд 5 (Епіграф)
Учитель физики: Два мира есть у человека:
Один, который нас творил,
Другой, который мы от века
Творим по мере наших сил.
Оноре де Бальзак говорил: «Ключом ко всякой науке является вопросительный знак». Давайте сегодня на уроке попробуем ответить на вопрос: может ли человек летать наяву, реально , или это возможно сделать только мечтая во сне.
Учитель літератури:
Є питання, відповіді на які ясні й зрозумілі. Але часто трапляються такі, що не вирішуються одностайно, викликають суперечки, мають різні трактування. До таких питань належить думка про те, що в людському житті найважливіше (саме життя й здоров’я людини поза суперечкою). Поетеса Ліна Костенко вважає, що людина мусить прагнути до розвитку й духовного збагачення своєї особистості, людина без мрії, «крилатості» - бідна й нещасна, убога й сіра, навіть якщо має великі статки. Чи всі поділяють таку думку – ми сьогодні дізнаємось про це. Одним із епіграфів нашого уроку є слова Максима Рильського: «У щастя людського два рівних є крила: Троянди й виноград – красиве і корисне». Тож надамо слово тим, хто відстоює красу в нашому житті. До слова запрошується команда ліриків.
Лірики.
Слайд 6
1-й учень
Напевно, дехто із нас мріяв навчитися літати. Тільки не літаком, а по-справжньому, з крилами. Та, на жаль, реальність залишається реальністю. Образ крилатої людини завжди цікавив відомих світових і вітчизняних письменників. Зачепила цю досить філософську тему наша українська поетеса Ліна Костенко.
Слайд 7
Але чи справді людина може літати? Відповідь авторки однозначна – безумовно! Але не тілом. Душею, серцем, подумки, мріями – все це допомагає відірватися від щоденних справ, взяти уявні крила й поринути ввись.
Слайд 8 ( Перегляд відеофрагменту вірша Л.Костенко «Крила» у виконанні Б.Ступки)
2-й учень
Слайд 9
Слухаючи поезію «Крила» Л. Костенко, кожний із вас, мабуть, звернув увагу на символічне значення людських крил. Чим дорослішою стає людина, тим і крила її стають більшими. Для чого людині потрібні крила? Хіба вона літає? Так. Людина літає не тільки уві сні. Крила для кожного є тим глибоким духовним наповненням, що проявляється індивідуально. Чому людина має крила, а не може полетіти?
3-й учень
Слайд 10
Це залежить у більшій мірі від неї самої, її прагнення, бажання, цілеспрямованості, наполегливості, старанності. Тому кожен повинен прагнути до самоствердження, подолання життєвих труднощів у сучасному житті, а цьому допоможуть наші крила.
• Назвіть істот в природі, які мають крила. (Птахи, мухи, бджоли, коники...).
Для чого вони їм потрібні?
• Коли говорять людині, що у неї виросли крила за плечима? (Коли вона чогось досягла)
• Чому, на ваш погляд, Л. Костенко зазначає, що людина має крила?
• Чим людські крила відрізняються від пташиних? Як про це говориться в поезії? (…Вони, ті крила...)
• Які риси характеру Л. Костенко цінує в людині? ?( Щирість, щедрість, довіру, чесність…)
• Що, на вашу думку, мати крила людині — це обов’язок чи довільне бажання? (Крила – символ чистоти й духовності )
4-й учень
Яку поезію ми вивчали на минулому уроці? ( Поему «Чайка на крижині» )
Чи ці твори поєднані між собою? Якщо так, то чим? ( Образ птаха, крил
Таке явище називається диптих.
Слайд 11
Диптих – два мистецькі, літературні твори, об’єднані єдиним авторським задумом, сюжетом, дійовими особами й образами.
5-й учень
Образ крил у вірші Ліни Костенко — алегоричний.
Слайд 12
Алегорія — це інакомовлення; наділення тварин, птахів, рослин, предметів рисами характеру людини. У вірші Ліни Костенко «Крила» конкретним художнім образом є крила (один план художнього зображення), а прихованим реальним явищем є такі людські якості, як піднесення, натхнення, упевненість, незалежність (другий план художнього зображення). Отже, образ крил в однойменному творі Ліни Костенко єалегоричним.
6-й учень
Слайд 13
У вірші авторка використовує відому метафору «крилатості» людини, «окриленості» натхненням чи ідеєю, але реалізує цю метафору в тексті оригінально й цікаво. Людина живе на землі й не здатна до польоту у звичайному розумінні.
«А крила має. А крила має!» -- заперечує авторка.
Душевний політ, знайомий кожному з нас, нічим не гірший за справжній політ. Він дарує ті самі враження, неповторне відчуття волі та духовної висоти.
7-й учень
Політ людини викликаний різними речами, крила в кожного зроблені зі свого «матеріалу». Не одразу людина може збагнути, із чого ж зроблені її крила, але відчуття піднесення виникає в певній ситуації, з якоїсь окремої причини. Крила творчості, крила кохання, крила мрії – усе це може підняти нас у повітря, тобто піднести над буденністю, сірістю повсякдення.
Варто дослухатися до цього й не ламати власних крил песимізмом, нещирістю й байдужістю.
Учитель.
Слайд 14
А зараз давайте спробуємо зробити художній аналіз вірша «Крила» за поданою схемою ( Текст вірша та схема аналізу знаходяться в ПК ):
Жанр:
Тема:
Головна думка:
Ідея:
Художні засоби.
Епітети:
Риторичні запитання:
Риторичні оклики:
Рефрен:
Анафора:
Порівняння:
Антитеза:
Заперечувальне порівняння:
Орієнтовні відповіді:
Жанр: поезія.
Тема: розповідь про духовно багату людину.
Головна думка: «Людина нібито не літає...а крила має».
Ідея: уславлення духовних поривань людини.
Художні засоби.
Епітети: «вічного поривання».
Риторичні запитання: «А як же людина?», «А що ж людина?»
Риторичні оклики: «А крила має!»
Рефрен: «А крила має.
А крила має!»
Анафора: «То буде ...», «У кого...», «або з ...».
Порівняння: «крила, не з пуху-пір'я, а з правди, чесноти і довір'я».
Антитеза: «Землі немає, то буде небо».
Заперечувальне порівняння: «Немає поля, то буде воля», «Немає пари, то будуть хмари».
Використовуючи текст вірша, складіть інформаційне ґроно про людські крила.
Лірики-фізикам
• З яким твором пов'язаний тематично вірш «Крила»?
• Із скількох творів складається диптих?
• Визначте віршовий розмір вірша «Крила», використовуючи таблицю (ПК).
Слайд 15
Огромное спасибо «Лирикам».
Кто сказал, что физик не поэт?
Физики - смешные человеки.
В ураганах квантов и полей
Слышится дыхание Вселенной
Физики счастливей всех людей,
С ними даже время откровенно.
Им видны и смысл и красота
В дебрях самых сложных уравнений.
А ещё им снится иногда
Звезд далёких бурное рожденье.
Вам слово — «Физики»!
Слайд 17
1-й ученик
Мир сложен, он полон событий, сомнений и смелых догадок –
Как чудо природы является гений!
И в хаосе этом находит порядок!
Кто же этот гений, этот чудак, который совершает величайшее открытие? Чудаки украшают жизнь. Это беспокойные, необыкновенно пытливые и безгранично любопытные люди, упорно выискивающие проблемы. Упорно что-то открывают, изобретают, экспериментируют, изготавливают.
Вот и мы с вами сегодня будем исследовать одно из интересных физических явлений.
1-й ученик .
Физика неотделима от эксперимента. Давайте проведём опыт. (Проводит опыт (фронтально))
Опыт 1. Возьмите маленький магнит и поднесите его к металлическому шарику.
Что вы видите?
Ученики: шарик притягивается к магниту, начинает изменять свою скорость. Это возможно если шарик и магнит взаимодействую с силой.
2-й ученик:
Слайд 18
История о том, что однажды, гуляя в саду, Ньютон увидел, как с ветки упало яблоко, и это подтолкнуло его к открытию закона всемирного тяготения, стала уже легендой.
Слайд 19
Исаак Ньютон говорил, что «примеры при обучении полезнее правил». Давайте рассмотрим несколько примеров.
Опыт 2.
Выпустите ручку из рук. Что вы видите? Куда падает ручка? Почему? (Ручка падает вниз, тоесть изменяет свою скорость, а это возможно только тогда, когда на тело, в данном опыте это ручка, действует другое тело с некоторой силой. Мы знаем, что сила векторная величина, она имеет не только числовое значение, но и направление. Тело движется в сторону действия силы, следовательно на ручку действует другое тело с силой, которая направлена вниз).
Абсолютно верно. На основе проведённых опытов мы можем сделать вывод, что сегодня на уроке мы говорим о взаимодействии тел, о притяжении, о силе взаимодействия. Нам необходимо выяснить от чего зависит сила взаимодействия между телами, рассмотреть и объяснить явления, связанные с этой силой.
Слайд 20
3-й ученик
Упало яблоко на голову Ньютона,
Чему Ньютон был крайне удивлён:
Он даже в мыслях не держал закона,
Что был таким явлением рождён.
И не успело ещё яблоко скатиться
С Ньютона на зелёную траву,
Учёный знал уж, что к чему стремится -
Суть тяготенья стала ведома ему.
Прошли века, переменились поколенья,
Но с сожаленьем думаю опять:
Когда б не знали мы о силе тяготенья,
Могли б свободно по небу летать.
Слайд 21
4-й ученик
Почему прыгнувший вверх человек вскоре снова оказывается внизу?
Потому, что земля действует силой на тела, а т.к. эти тела движутся вниз, значит эта сила направлена вниз.
Учитель физики:
Для того чтобы узнать о какой силе пойдёт речь сегодня на уроке, вам необходимо разгадать кроссворд и найти ключевое слово.
(Задание в ПК)
Слайд 22
|
1В |
Е |
К |
Т |
О |
Р |
Н |
А |
Я |
||||||
|
2У |
П |
Р |
У |
Г |
А |
Я |
||||||||
3С |
Ж |
А |
Т |
И |
Я |
|
|||||||||
|
|
|
|
4В |
Е |
С |
|
||||||||
|
С |
И |
Л |
А |
|
||||||||||
5Р |
А |
В |
Н |
О |
Д |
Е |
Й |
С |
Т |
В |
У |
Ю |
Щ |
А |
Я |
|
6Д |
Е |
Ф |
О |
Р |
М |
А |
Ц |
И |
Я |
|
||||
5-й ученик
Ключевые слова – сила тяжести.
Слайд 23
Сила, действующая на все тела со стороны Земли называется силой тяжести. ( запись определения в опорный конспект) Условное обозначение Fтяж.
За единицу измерения силы тяжести принимают Н
Учитель физики.
• Ребята, вы всё правильно говорили о силе, но что вы ещё выпустили из поля зрения?
• Что необходимо знать, чтобы изобразить силу? ( Чтобы изобразить силу необходимо указать направление, выбрать масштаб и указать точку приложения силы).
Учитель работает у доски, а учащиеся в опорном конспекте.
Правильно ребята, давайте изобразим силу тяжести.
Слайд 24
Сила тяжести действует на тело, которое притягивается Землёй, поэтому точка приложения силы находится в центре масс тела и направлена вертикально вниз, к центру Земли. Как любая физическая величина сила тяжести имеет условное обозначение и единицы измерения.
• А что ещё мы упустили, говоря о силе тяжести? Что мы не указали? ( Мы не указали числовое значение).
• Правильно. Куда направлена сила тяжести мы выяснили. А вот как вычислить силу тяжести? Как вы думаете, если взять учебник и лист бумаги, какое тело упадёт первое? Почему? ( Учебник и лист бумаги упадут вниз потому что на них действует сила тяжести. Учебник упадёт первым, т.к. у него больше масса. Значит, сила тяжести прямо пропорциональна массе тела ).
• Запишите формулу для расчёта силы тяжести.
Слайд 25
Fтяж = g · m
Где Fтяж - значение силы тяжести [Fтяж] = Н
g - коэффициент пропорциональности (ускорение свободного падения) [g] =
g = 9,8
m - масса тела [m] = кг
6-й ученик.
Почему прыгнувший вверх человек вскоре снова оказывается внизу?
Вызывает удивленье
Эта сила притяженья!
Как не прыгал, не старался,
Всё на землю возвращался.
Несмотря на малый вес
Я на дерево залез,
Но сучок вдруг обломался,
Я в полёте оказался
Масса есть и ускоренье
Хлоп! Земное притяженье
Физику я испытал,
Когда с дерева упал.
Слайд 26 (Перегляд фрагменту «Сила тяжіння» з мультсеріалу «Чомучка» )
Слайд 27
Учитель физики.
Мы привыкли к тoмy, чтo всe прeдмeты падают на землю. Из-за притяжения к Земле все тела сжимают опору либо растягивают подвес. Прoисхoдит этo пoтoмy, чтo силa грaвитaции притягивaeт их к Зeмлe (записать определение в опорный конспект).
Вес - это сила, а значит имеет направление. Вес – это сила с которой тело давит на опору или растягивает нить подвеса. В отличие от силы тяжести, которая приложена к телу, вес приложен к опоре или подвесу.
Условное обозначение веса - Р [Р] = Н
7-й ученик.
Дaжe eсли мы лeтим в сaмoлётe или прыгaeм с пaрaшютoм, вeс никyдa oт нaс нe дeнется. Нo чтo жe прoизoйдёт, eсли вeс всё жe исчeзнeт. Кoгдa этo бывaeт и кaкиe интeрeсныe явлeния нaблюдaются в yслoвиях нeвeсoмoсти?
Мне снится сон чудесный,
Прекрасный, интересный!
И мне не скрыть волненья:
Нет больше притяженья!
На землю я ступаю
И к небу подлетаю.
Хочу домой, на Землю!
Ну где же притяженье?
В испуге озираюсь…
Но тут я просыпаюсь.
8-й ученик.
Кoгдa вeс мoжeт исчeзнyть? Либo тoгдa, кoгдa силa тяжeсти вooбщe нe дeйствyeт нa тeлo, либo тoгдa, кoгдa oнa дeйствyeт, нo тeлy ничтo нe мeшaeт свoбoднo пaдaть. Хoтя с yдaлeниeм oт Зeмли силa притяжeния к нeй yмeньшaeтся, дaжe нa высoтe в сoтни и тысячи килoмeтрoв oнa oстaётся eщё бoльшoй, пoэтoмy избaвиться oт силы тяжeсти нeпрoстo. A вoт oкaзaться в сoстoянии свoбoднoгo пaдeния впoлнe вoзмoжнo.
9-й ученик
Вы ещё не забыли, что физика неотделима от эксперимента.
Опыт 3 (проводится фронтально)
• Возьмите динамометр и подвести на него грузик. Что вы увидели?
( Мы видим, что пружина динамометра растянулась. Это произошло из-за того , что на груз действует сила тяжести и грузик под действием этой силы движется вниз).
• А бесконечно ли будет растягиваться пружина? ( Пружина бесконечно не растягивается, потому что мы знаем, что при деформации возникает сила упругости, которая направлена в противоположную сторону деформирующей силы. Когда действие силы упругости и силы тяжести скомпенсируют друг друга грузик перестанет двигаться и пружина не будет больше растягиваться).
10-й ученик.
• А теперь выпустите динамометр вмести з грузом из рук. Что вы заметили? ( При падении пружина уже не растянута. Значит нет силы, которая растягивает пружину).
Слайд 28
(Запись в опорном конспекте)
Невесомость - это такое состояние тела, при котором тело не действует на опору или подвес.
Слайд 29
11-й ученик.
Жидкoсти в нeвeсoмoсти принимaют шaрooбрaзнyю фoрмy. Вoдy нe пoлyчится, кaк мы привыкли нa Зeмлe, хрaнить в oткрытoй пoсyдe, вылить из чaйникa и нaлить в чaшкy, дaжe вымыть рyки нe пoлyчится привычным для нaс спoсoбoм.
Отсутствие воздуха само по себе вызывает невесомость.
Помните эксперимент с книгой и листом бумаги. Как вы думаете, а что произойдёт если этот эксперимент провести в безвоздушном пространстве?
Слайд 30 Видеофрагмент «Невесомость».
Учитель физики:
Уважаемые «Физики»! А теперь - ваши вопросы «Лирикам»
Слайд 31 «Физики » - «Лирикам»
• На уроках географии мы выучили, что земной шар немного сплюснут у полюсов, поэтому тела, находящиеся около полюсов расположены немного ближе к центру Земли, и сила тяжести на полюсах больше, чем на экваторе. На полюсе ускорение свободного падения – 9,823 м/с2, а на экваторе 9,78 м/с2. Давайте определим на сколько сила тяжести, действующая на нас, на экваторе меньше, чем на полюсе.
(Ученики решают задачу).
Слайд 32 «Физики» - «Лирикам»
• Мы предлагаем вам ответить на вопрос из книги «Занимательная физика» Григория Остера.
Почему американцы, которые живут прямо под нами на другой стороне земли, не сыплются с планеты как горох? И почему не сыплемся мы, когда вращающаяся земля переворачивается? ( Потому что и мы, и американцы, и земля — все взаимно притягиваемся друг к другу. Это называется всемирным тяготением ).
Слайд 33 «Физики»-«Лирикам»
• Масса листика, сорвавшегося с березы, — 0,1 г, а масса кота Яшки, размечтавшегося о птичках и сорвавшегося с той же самой березы, 10 кг. Во сколько раз сила тяжести, действующая на планирующий листик, меньше силы тяжести, действующей на планирующего кота?
( Переведём массу кота Яшки в граммы. 10кг = 10000г. Ма выяснили на уроке, что сила тяжести прямо пропорциональна массе тале. Значит сила тяжести, действующая на листик меньше силы тяжести, действующей на кота в 10000 раз. Во столько же раз, во сколько масса листика меньше массы кота ).
V. Систематизація знань, умінь та навичок
1. Інтерактивна вправа «Синквейн»
Учитель літератури :
Шановні фізики, на уроках літератури ви вчились складати синквейн.
Слайд 34
Синквейн - це один з прийомів активізації пізнавальної активності, формування розумового та мовленнєвого розвитку. Слово «синквейн» походить від французького слова «п'ять» і означає «вірш, що складається з п'яти рядків». Синквейн - це не звичайний вірш, а вірш, написаний відповідно до певних правил. У кожному рядку задається набір слів, який необхідно відобразити в вірші.
Правила складання синквейну ви можете побачити на слайді та у вас у поурочних картах. Для більшої наочності ми спробували скласти синквейн для вас самі.
Правила складання синквейну ви можете побачити на слайді та у вас у поурочних картах. Для більшої наочності ми спробували скласти синквейн для вас самі.
Слайд 35 (Слайд учителей)
Учитель физики.
Синквейны полезны в качестве инструмента для синтезирования сложной информации. Попробуйте составить синквейн о силе тяжести . Итак, начнем Слайд 36 (слайд составление синквейна):
1 строка. – Одно существительное (словосочетание), являющееся темой синквейна.
2 строка. – 2 прилагательных, раскрывающие тему.
3 строка. – 3 глагола, описывающие действия.
4 строка. – Фраза, в конкретной форме.
5 строка. – Слово – резюме, дающее новую интерпретацию слова (темы).
Слайд 37
Сила тяжести
Векторная, направленная
Действует, притягивает, зависит
Между всеми телами Вселенной существует взаимное притяжение
Гравитация.
VІ. Підбиття підсумків уроку.
У творах Ліни Костенко, з якими ми щойно познайомилися, йшлося про «крилатість» людини, про її мрію осягти навколишній світ, зрозуміти його, жити з ним у гармонії. Все залежить від її вибору. «Крилатість» доступна не всім людям. І не завжди такі люди знаходять розуміння серед собі подібних. Але завдяки їх мужності, розуму, бажанню пізнати світ, підкорити небо, стихії, їх «крилатості» й відбувається прогрес людства.
Пам’ятайте: «Людина ціниться більше за те, ким вона є, ніж за те, що вона має».
Сегодня на уроке мы выяснили простую истину: в жизни человека сплетены воедино лирическая поезия и физические явления.
Мы живем в век освоения космоса, в век полётов космических кораблей вокруг Земли, на Луну и на другие планеты Солнечной системы. Нам часто приходится слышать и читать о том, что лётчики-космонавты и все предметы на космическом корабле во время его полёта находятся в особом состоянии, называемом состоянием невесомости.
Эта невесомость
Может только сниться,
Головою в пропасть
Сильной смелой птицей,
Руки словно крылья,
Ноги как пружины -
Грёзы стали былью,
Мягко, без нажима.
Легкий шаг - паренье.
Но нам нельзя забывать о силе, благодаря которой наша планета и все другие планеты Солнечной системы движутся вокруг Солнца по определённой орбите.
Слайд 38
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Учитель літератури:
Кожен учень вибирає для себе записану на картці фразу, яку потрібно продовжити
А тепер члени команд підійдіть до Дерева пізнання та прикріпіть до нього свої яблука з відповідями .
Слайд 39
Учитель літератури:
Поезія Ліни Костенко справді, як вона сама сказала, дають «імпульс для думання. Чому людина має крила, але іноді не може полетіти? Це залежить у більшій мірі від неї самої, її прагнення, бажання, цілеспрямованості, наполегливості, старанності. Тому кожен повинен прагнути до самоствердження, подолання життєвих труднощів у сучасному житті, а цьому допоможуть наші крила».
Учитель физики:
И мы, зная что такое сила тяжести, невесомость, какими свойствами они обладают теперь сможем ответить на вопрос: «Почему люди не летают?» и когда это возможно. Ведь всем известно, что мысль материальна и если чего-то очень захотеть, то всего можно добиться. Вот и мы вам желаем чтобы все мечты сбивались и вы, преодолевая силу тяжести могли взлететь к своей мечте.
Зверніть увагу на нашого Ікара. Чи зможе він відірватися від землі, здолавши силу тяжіння? Чи вистачить у нього фізичних та духовних сил піднятися? Мабуть, ні. Давайте спробуємо допомогти йому. Усі, хто здолав свої страхи, став більш впевненим, сильнішим, розумнішим, пропонуємо підійти до Ікара та додати йому сил, прикріпивши до його крил пір’я.
Учитель літератури:
Ось ми бачимо на дошці як змінився наш Ікар. У нього стало набагато більше сил, а значить ви поглибили свої знання, а настрій ваш — поліпшився.
Учитель физики:
А вот теперь вы понимаете, что наш мир многообразен, что нельзя отделить физику от лирики. Всё в мире взаимосвязано. Мы тоже хотим помочь нашему Икару (учителя прикрепляют перья к крыльям Икара).
(Учитель літератури нагадує про необхідність заповнення картки оцінювання роботи науроці)
VІІ Домашнє завдання:
Слайд 40
Українська література:
• Вивчити вірш Ліни Костенко «Крила» напам’ять.
• Творче завдання. Напишіть міні-твір на тему «Людські крила».
Физика:
Слайд 41
Прочитать §20, ответить на вопросы с. 139. Упр 20 (3, 4)
Творческое задание (дифференцированое)
Выберите одно из предложенных заданий:
1).Составьте кроссворд, используя слова: притяжение, сила, масса, невесомость, скорость.
2).Придумайте сказку о том, что было бы, если бы исчезла сила тяжести.
3). Подготовьте сообщение о силе тяжести на других планетах.
4). Подготовьте сообщение о великом учёном Исааке Ньютоне.
Синквейн ( Сенкан) - п’ятирядковий вірш, що будується за певними правилами
Структура сенкана
Перший рядок – тема вірша, виражена одним словом, зазвичай іменником
Другий рядок – опис теми двома словами, як правило, прикметниками
Третій рядок – опис дії в рамках даної теми трьома словами, зазвичай дієсловами
Четвертий рядок – фраза з чотирьох слів, що виражає ставлення автора до даної теми
П'ятий рядок – одне слово, синонім до першого, емоційне, образне, філософської узагальнення, що повторює суть теми
Зразок
Учитель.
Душевний, відкритий.
Вчить, турбується, радить.
Багато ідей – мало часу.
Покликання.
Учитель.
Нестриманий, крикливий.
Пояснює, пояснює, чекає.
Коли ж закінчаться ці тортури?
Бідолага.
Синквейни корисні :
учню як інструмент для синтезування складної інформації ;
учителю - як зріз оцінки понятійного і словарного багажу учнів.
Синквейн – підсумовує інформацію, висловлює складні ідеї, відчуття і уявлення в декількох словах.
Використовувати синквейни можна при навчанні будь-якого предмету.
1) Ямб U _ Океан Ельзи – Сосни Ти вийшла заміж за весну, ти вийшла заміж за весну. Мені лишила осінь і запах твоїх сосен. |
U _/ U _/ U _/ U _/ U _ /U _ /U _/U _/ U _ /U _ /U _ /U U _ /U _/ U _ /U
|
2) Хорей _ U Плач Єремії – Вона Завтра прийде до кімнати твоїх друзів небагато, Вип’єте – холодного вина. Хтось принесе білі айстри, скаже хтось: “життя прекрасне”. Так, життя – прекрасне, а вона…
|
_ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ U U/_ U/ U U/ _ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _
|
3) Дактиль _ U U Тартак – Наше літо Сонце пече, річка тече Влітку на вулиці так гаряче Сонце пече, річка тече, Влітку на вулиці так гаряче |
_ U U/ _ U U/ U _ _ U U/ _ U U/ _ U U/ _ _ U U/ _ U U/ U _ _ U U/ _ U U/ _ U U/ _
|
4) Амфібрахій U _ U Океан Ельзи – Все буде добре І все буде добре Для кожного з нас. І все буде добре, Настане наш час |
U _ U / U _ U U _ U/ U _ U _ U / U _ U U _ U/ U _
|
5) Анапест U U _ Друга ріка – Відчиняй Відчиняй я стою на порозі Я вже тут, я вже дома, привіт Не питай де я був позавчора Вчора вранці, сьогодні, торік.
|
U U _/ U U _/ U U _/ U U U _/ U U _/ U U _ U U _/ U U _/ U U _/ U U U _/ U U _/ U U _
|
Запам’ятайте 5 розмірів:
ямб U _, хорей _ U, дактиль _ U U, амфібрахій U _ U, анапест U U _.
Гарної поезії і музики вам!
Список використаної літератури
обучением на русском языке. Под редакцией В.Г. Барьяхтар, С.А. Довгого
Харьков Издательство «Ранок» 2015.
мудрецы» Автор сценария и режиссер Ф.Хитрук.
5. Мультсериал «Почемучка» , серия «Сила тяжести» режиссер Ю.Исаков.
6.. https://www.youtube.com/watch?v=e2Fd64B9FeU Видео материал «Свободное
падение».
1