Інтегрований урок
у 3 класі
з української мови та читання і ЯДС
3 клас
Тема уроку: Урок-дослідження «Де козак, там і слава»
Мета уроку:
Українська мова та читання
Ознайомити учнів з новим розділом: «Слово, значення слова «Де козак – там і слава»» його структурою, з оповіданням за М. Коваленком «Як виникли козацькі прізвища»; удосконалювати навички свідомого, виразного читання; формувати уявлення про однозначні і багатозначні слова; збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати критичне мислення, дослідницькі і творчі здібності, зв’язне мовлення.
Я досліджую світ
Сформувати в учнів уявлення про козацтво в Україні; створити умови для розуміння, які історичні джерела розповідають про козацьку добу; роль козаків в утвердженні української мови. Виховувати бажання вчитися, повагу до історичного минулого нашої держави.
Компетентності: особистісна, комунікативна, пізнавальна.
Обладнання: підручник, презентація.
Очікувані результати:
Учні зможуть:
• Знати історію виникнення козацтва.
• Характеризувати причини утворення нових прізвищ.
• Визначати належність прізвища до козацького.
• Давати відповіді на різні запитання за темою.
• Добирати багатозначні слова і застосовувати їх у мовленні.
Тип уроку: інтегрований
Форма проведення: урок-дослідження
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Вправа «Крок до успіху»
- Які кроки треба зробити, щоб досягти успіху? ( уважно слухати, запам’ятовувати, міркувати, уявляти ….)
2. Емоційне налаштування. Вправа “Підтримка”
У кожного на парті лежить паперове сердечко. Напишіть своєму сусідові / своїй сусідці на листочку-сердечку слова підтримки: “Ти справжній козак ( козачка), тому що…”.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Вправа “Що я знаю про козаків”.
Пригадуємо козацькі слова, перевіряємо активний словник
дітей.
Гра в колі «Палиця»:
Лічилка:
Я козак, і ти козак,
Я вояк, і ти вояк.
Щоб в бою стояти мужньо,
Ми повинні бути дружні.
Обраний гравець бере палицю й піднімає її вертикально, тримаючи однією рукою за кінець, а тоді називає слово, пов’язане з козаками. Наступний/а учень/учениця, перехопивши палицю вище від руки першого гравця, називає інше слово. По черзі перехоплюючи палицю, діти мають дійти до її верхнього кінця. Якщо учні й далі можуть називати слова, палицю можна перевернути, щоб продовжити вправу..
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Вступне слово вчителя
Сьогодні на уроці, до Дня українського козацтва, яке відзначається 14 жовтня, ми дізнаємось про історію виникнення козацтва, роль козаків в утвердженні української мови. І на це є дві причини: якщо козаки у чомусь відігравали значну роль, значить, ця справа необхідна і потрібна народу. І, по-друге, хотілося б, щоб наша мова в нашій країні звучала вільно і була самодостатньою, тому вклад козацтва у її розвиток послугує нам як приклад і, певною мірою, як заповіт. І, сьогодні, в наш складний для України час, це питання дуже актуальне для українського народу. Ми проведемо мовні дослідження, щоб зрозуміти чи правдиві слова про те, що без мови нема нації, нема сенсу: це знає кожен свідомий громадянин. І це дуже добре знали козаки, обов'язковою умовою прийняття до війська в яких було знання української мови. Наша мова, сміливість козацтва, незламний дух наших захисників - нерозривні між собою.
2. Досліджуємо медіа
Гра «Козацькі побрехеньки»
Умови проходження гри: після перегляду відео (https://youtu.be/NsidAJbjcT8 ) учні слухають твердження про козаків та повинні сказати правда це чи ні.
1. Слово «козак» в перекладі з тюркської означає «жебрак, злидень». (Ні, насправді «вільна людина»)
2. Найвищою вершиною Карпатських гір є гора Говерла (Так)
3. День українського козацтва відзначають 12 жовтня кожного року. (Ні, насправді 14 жовтня)
4. Козацький човен називали як і одного з птахів. (Так, чайка)
5. Коли козаки вирушали у похід, то брали з собою пасмо волосся своєї дружини. (Ні, жменьку рідної землі)
7. Запорізька Січ була розташована за Дніпровими порогами (Так)
8. На Запорізькій Січі забороняли жити жінкам (Так)
9. Запорізька Січ була заснована у місті Запоріжжя (Ні, на острові Хортиця)
3. Робота над репродукцією народної картини «Козак Мамай»
- каліграфинка ( К, ко, оз, за, ак, козак);
- робота з тлумачним словником ( визначення значення слова «козак»), Вправа 69, ст. 31
- письмо для себе ( скласти і записати два речення за картиною);
- мовне дослідження «Однозначні і багатозначні слова», вправа 70.
4. Історичне дослідження «Козацтво і його роль в утвердженні української мови»
Учні читають цікаві повідомлення по темі, заздалегідь знайдені в різних джерелах. (Супровід презентації)
Наприклад:
1. Хто такі козаки
Кілька століть історії України пов'язані з козацтвом. Перші письмові згадки про козаків датуються 1489 роком. Слово «козак» означає вільний, озброєна людина. У козаки приймали всіх на одній умові, він повинен був бути православної християнської віри.
2. Запорізька Січ
Життя в степу була сповнена небезпек, тому селилися козаки за Дніпровими порогами і за це українських козаків називали запорозькими, або запорожцями. Захищаючись, козаки будували укріплення з січених дерев'яних колод - січі. Звідси і пішла назва Січ - табір козаків, огороджений зміцненням з січених колод.
3. Перша Січ
Перша Січ була заснована у 1556 році за дніпровськими порогами на острові Хортиця. Її засновником був Дмитро Вишневецький, в народних думах і піснях згадується, як козак Байда. На козацькій раді козаки обирали ГЕТЬМАНА- головного командира війська на Січі, а також козацьку старшину.
4. Мова козаків
Козаки говорили тільки українською! Військова діяльність козаків зафіксувалася в нових на той час для українців словах і словосполученнях: битва, бійниця, булава, бунчук, варта, ватаг (ватажок), відсіч, військо, військова музика, військовий табір, військовий трубач, галера, гармата, гармаш, гаківниця, гетьман, джура, довбиш, дріб, загін, залога, зброя, козак, кошовий та інші.
6. Козацькі прізвища
А скільки людей отримало прізвища (спершу - прізвиська) з легкої руки козаків! Мало того! Під заступництвом козацтва довгий час перебували братські школи й колегіуми, навіть Києво-Могилянська академія з її знаменитою друкарнею.
Опрацювання оповідання за М.Коваленком «Як виникли козацькі прізвища»
• «Щоденні 5». Слухаю і розумію.
Учитель читає оповідання, цікавиться, який настрій в учнів після слухання.
• «Щоденні 5». Читаю для себе.
Учні самостійно впівголоса перечитують текст.
Вправа «Незакінчене речення».
— У ті часи існував звичай надавати козакам нові… (прізвища).
— Прізвища Пушкар, Гармаш, Стельмах надавалися за видом… (діяльності).
— У козацьких реєстрах найбільше прізвищ мали закінчення… (-енко).
V. Узагальнення вивченого матеріалу
Робота в малих групах
1. Етимологічне дослідження
Проведіть дослідження. Прізвища яких однокласників, або ваших знайомих можна віднести до козацьких. Як, на вашу думку, вони утворилися?
VІ. Підсумок уроку
Як говорив Тарас Шевченко: «У своїй хаті – своя сила і правда, і воля», тож маємо обов’язково шанувати тих, чий святий обов’язок – захищати свою хату, боронити свою правду – своєю силою і своєю волею. Як колись для козака почесним обов’язком була служба в Запорозькій Січі, так і сьогодні захищати рідну землю – це почесний обов’язок українців. Сьогодні наші мужні воїни ЗСУ героїчно захищають нашу Україну від рашистів, так як це робили славні українські козаки. Мільйони людей вірять, що небо нашої України-матері стане мирним, адже його оберігають славні воїни, їм довіряють найдорожче, найсвітліше – оберігати мир! Ми повинні розуміти, як важко нашим воїнам знаходитися далеко від своїх родин і друзів, як важко кожного дня переживати смертельні ризики та втрати побратимів. Ми повинні показувати нашим захисникам нашу підтримку, повагу, віру. Слава Україні!