Інтегрований урок з української мови та літературного читання для 4-го класу на тему «Золоті зернята народної мудрості. Уживання прикметників-антонімів у народних прислів’ях та»

Про матеріал

Мета уроку:

1.формувати предметні (мовну і мовленнєву) компетентності:

-актуалізувати знання учнів про прикметники-антоніми;

-формувати навички добору антонімів, уміння застосовувати відповідне слово у реченні, показати їх роль в народних прислів'ях та приказках,

2.Формувати ключові компетентності:

- комунікативну (розвивати в учнів мовленнєве чуття, культуру мовлення), уміння вчитися (формувати індивідуальний досвід участі учня в освітньоному процесі, вміння, бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату; оволодіння вміннями та навичками саморозвитку, самоаналізу, самоконтролю та самооцінки)

-соціокультурні (формувати уміння взаємодіяти у групі, в парах,)

3.Формувати здоров'язбережувальну компетентність

4.Формувати громадянську компетентність – виховувати любов до рідної мови, культури українського народу.

Перегляд файлу

Урок – дослідницько – творча лабораторія

з мультимедійним  супроводом

 

Слайд

Тема: Золоті зернята народної мудрості. Уживання прикметників-антонімів  у народних прислів’ях та приказках.

Мета:

  1. Формувати предметні (мовну і мовленнєву) компетентності:
  • актуалізувати знання учнів про прикметники-антоніми;
  • формувати навички добору антонімів, уміння застосовувати відповідне слово у реченні, показати їх роль в народних прислів’ях та приказках,
  1. Формувати ключові компетентності:
  •  комунікативну (розвивати в учнів мовленнєве чуття, культуру мовлення), уміння вчитися (формувати індивідуальний досвід участі учня в освітньоному процесі, вміння, бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату; оволодіння вміннями та навичками саморозвитку, самоаналізу, самоконтролю та самооцінки)
  • соціокультурні (формувати уміння взаємодіяти у групі, в парах,)
  1. Формувати здоров'язбережувальну компетентність
  2. Формувати громадянську компетентність – виховувати любов до рідної мови, культури українського народу.

Тип уроку: інтегрований (українська мова та літературне читання).

 

Форма уроку: урок – дослідницько – творча лабораторія з мультимедійним  супроводом.

 

Очікувані результати: учні зможуть:

-  сприймати, розуміти, аналізувати, працювати самостійно;

-  використовувати прикметники-антоніми у мовленні;

-  каліграфічно та грамотно писати, оцінювати свою навчальну діяльність;

-  виконувати певні види мовного аналізу;

-  шукати інформацію для вирішення навчально-пізнавальних завдань.

 

Методи навчання: словесні ( пояснення, розповідь, бесіда), наочні (ілюстрація, демонстрація), практичні (метод вправ, робота з підручником), інтерактивні: («Розминка», «Очікування», «Мішечок із запитаннями», «Так чи ні», «Ти – мені, я – тобі», «Дискусія», «Здивуй клас»,  «Зроби відкриття», «Ситуація успіху».

 

Обладнання: мультимедійне обладнання, презентація до уроку Microsoft Office PowerPoint, підручник, листи успіху,  словники-антонімів,  роздатковий матеріал для індивідуальної та групової роботи.  

 

Хід уроку

І. Самовизначення до діяльності.

Привітання                                                                                                                -  Діти, у нас сьогодні гості, привітайтеся з ними. Тож, повернімося, привітаймося.

   Я всіх вітаю на уроці обдуманості, розуму та уваги.

Учні:Всі почули ми дзвінок

Він покликав на урок

Кожен з нас приготувався

На перерві постарався

Вчитель: Зараз сядуть лиш дівчата.

А за ними і хлопята.

Діти, ось дивлюся я на вас, і що ж я бачу?

Переді мною  діточки -

Як ті квіточки.

Всі гарненькі, чепурненькі

Й до роботи беручкі.

Певна, справжні молодці,

Мови рідної знавці.

 

ІІ. Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці.

- Діти, скажіть, будь ласка, чи приємно було вам почути гарні слова  на свою адресу?
- Є в житті гарні вислови, як, наприклад, компліменти.  Зробити комплімент - це значить назвати людину приємним словом, похвалити за щось добре. Для того, щоб налаштуватись на роботу, щоб створити у класі доброзичливу атмосферу, давайте наш урок розпочнемо саме з компліментів.
- Я впевнена, що ви у мене всі розумні, кмітливі, уважні, дотепні.

Слайд

Інтерактивна вправа «Комплімент»

  •    Слово хлопцям. Скажіть комплімент нашим дівчатам. Наші дівчата…
  •    А тепер слово дівчатам… Наші хлопці…
    -   Сьогодні на уроці я бажаю вам бути впевненими, творчими, активними, спостережливими.
     - Саме тому вважаю, що працювати ми  сьогодні будемо під девізом

Слайд

Думати швидко!

Виконувати чітко!

Каліграфічно писати!

Творчо працювати!

Щоб мову рідну добре знати!

 

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Наш урок має бути цікавим, навчальним, комфортним, веселим, успішним, загадковим і т.д.))

    - А я очікую, що ви будете гарно працювати. Я  навіть не сумніваюсь у ваших позитивних результатах.

- Скажіть, діти, а слова якої частини мови ви використали, промовляючи компліменти? (Прикметники)

 

IIІ.  Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності.

- Отже, сьогодні ми з вами говоримо про прикметник, розвиваємо зв`язне мовлення, вашу пам’ять, увагу, мислення, ваші творчі здібності та збагачуємо словниковий запас. А ще ми пригадуємо красиві, мудрі, влучні народні вислови — прислів’я та приказки.

Слайд

2. Постановка проблеми для творчого завдання

- Як ви думаєте, чому відразу після іменника ми вивчаємо прикметник, а не іншу частину мови?

- Чи потрібно вживати прикметник в своїй мові?

- Давайте пригадаємо, що ми знаємо про цю частину мови.

Слайд

3. Інтерактивна вправа «Мішечок із запитаннями». Гра «Так чи ні»

Прикметник – самостійна частина мови. (Так)

Прикметник називає предмет. (Ні)

Прикметник називає дію предмета. (Ні)

Прикметник називає ознаку предмета. (Так)

Прикметник відповідає на питання який? яка? яке? які? (Так)

У реченні прикметники найчастіше – головні члени речення. (Ні)

У реченні прикметники найчастіше другорядні члени речення. (Так)

Прикметники пов’язані з іменниками. (Так)

Прикметники збагачують наше мовлення, роблять його виразнішим, емоційнішим, яскравішим. (Так).

 

      Щоб дізнатися, які прикметники збагачують наше мовлення, роблять його виразнішим, емоційнішим, яскравішим, ми з вами на сьогоднішньому уроці будемо працювати у Слайд  дослідницько – творчій лабораторії. Ви спробуєте себе у ролі наукових співробітників, юних творців та дослідників української мови. Але наша лабораторія незвичайна, бо досліди в ній ви будете проводити над частинами мови, аналізувати слова, піддослідним об’єктом у вас буде прикметник, а метою дослідження будуть прикметники – антоніми. Дошка

 

  •                   Наведіть приклади на яких уроках, в якому випадку ми не можемо обійтися без вживання прикметників?

Висловлювання учнів:

1. На уроці природознавства коли ми говоримо про фрукти чи овочі, нас не тільки цікавлять яблука це, помідори, сливи, а й те, які вони є: зрілі, соковиті, солодкі, терпкі, зелені.

2. На уроці природознавства коли вивчаємо гори, ріки, то важливо не лише ознайомитися з поняттям, а й пізнати їх ознаки: гори високі, низькі, лісисті, скелясті.

3. Коли на уроці природознавства ми вивчали «Планети», нам теж цікаво було дізнатися, які вони за формою чи кольором, температурою.

4. На уроці образотворчого мистецтва, коли ми знайомилися з фарбами, нам теж треба було знати, які з них теплі, які холодні кольори, які основні, а які похідні.

5. На уроці літературного читання , коли знайомимося з персонажами, нам цікаво було дізнатися, які риси характеру вони мають позитивні чи негативні.

6. На уроці української мови, коли пишемо тексти – описи, даємо порівняльну характеристику предметам.

 

Висновок:

Як бачимо, предмет і його ознака тісно пов'язані між собою. Словосполучення іменника з прикметником дозволяє конкретніше назвати предмет чи явище. Звідси і їх граматична залежність: іменник керує родом, числом і відмінком прикметника.

- Чому потрібно вживати прикметники в своїй мові? (Бо вони роблять нашу мову виразнішою, емоційнішою, мелодійнішою).

  • Так, прикметники роблять нашу мову яскравою, немов веселка. Тому сьогодні, я пропоную вам заглибитися ще у незвичайний світ прикметника і розкрити його фантастичні можливості.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

- Діти, розгорніть, будь ласка,  свої журнали облікових записів (так ми будемо називати сьогодні наші зошити, оскільки в них ви будете фіксувати результати нашої дослідницької роботи).

 

Слайд

1. Каліграфічна хвилинка

- Урок продовжим без зупинки написанням  каліграфічної хвилинки.

                 Пр   исл   ів’я   до  ма  ють  хоч   бу  рк

                 Прислів’я нам допомагають, хоч інколи гіркі бувають.

  •                   Як ви розумієте дане висловлення?
  •                   Знайдіть  прикметник і доберіть до нього антонім (солодкі).
  •                   Доведіть свою думку, що солодкі – це антонім до слова гіркі.
  •                   У кожного з вас є лист успіху, на ньому написані етапи уроку, за які ви себе оцінюватимете. Якщо завдання виконане правильно, ви ставите        2 бали, якщо є 1-2 помилки - 1 бал, якщо помилок більше 2, то жодного. Будьте уважні, старайтеся не допускати помилки, допомагайте своєму сусіду за партою.
  1.               Робота з підручником ( вправа 155, с. 82)

Працюючи у експериментальних лабораторіях, науковці постійно збагачують свої знання, опрацьовуючи наукову літературу. Ось і нам настав час попрацювати з науковою літературою, тобто з підручником

  •    Прочитайте мовчки речення з вправи.
  •    Чи всі вони є прислів’ями?
  •    Яке речення не є прислів’ям?
  •    Прочитайте прислів’я і знайдіть в  них антоніми.
  •    Спишіть тільки прислів’я і підкресліть антоніми.
  •    Перевіримо.
  •    Оцініть себе на листі успіху.

Слайд

2. Вибірковий диктант «Скарбничка народної мудрості»

Для запису, під час диктування, використовуються прислів’я, приказки з підручника «Літературне читання».

  •                   Я зачитаю прислів’я. Вам необхідно вибрати пару прикметників-антонімів та записати їх в зошиті.

Вогонь - добрий слуга, але поганий хазяїн.

Коли вогонь розгориться, то спалює і мокре, і сухе.

Із малої іскри великий вогонь буває.

Криве дерево горить так само, як і пряме.

        Перевірте виконання цього завдання за допомогою екрану

Оцініть себе на листі успіху.

Я бачу, для вас не є проблемою знайти прикметники – антоніми в тексті.

Відпочинемо?

Слайд

Фізхвилинка «То не є проблема»

  •                    

ІІІ. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань

Слайд

  1.               Самостійна робота.

Але ж нам, як справжнім науковцям-дослідникам потрібні докази. Спишіть прислів’я, дібравши антоніми.

І в. Краща ніч нова, а дружба ….

       Краща гірка правда, ніж … брехня.

ІІ в. Добрим словом мур прієш, а … і в двері не ввійдеш.

        Нових друзів май, а … не забувай.

  •    Хто бажає зачитати утворені прислів'я? І в. ІІ в. Перевірте свою роботу на екрані.
  •    Чому вчать ці прислів'я?
  •    Оцініть себе на листі успіху.

 

 

Слайд

  1. Інтерактивна вправа «Ти – мені, я – тобі». Робота в парах. Гра «Прикметники-антоніми»

У вас на партах конверти. В них окремі слова. Складіть з них прислів’я, вказавши прикметники-антоніми. (по 1 на парту)

Маленька праця краща за велике безділля.

Ранні пташки росу п’ють, а пізні сльози ллють.

Корінь навчання гіркий, а плід його солодкий.

         На язик гарячий, а до роботи ледачий. (немає пар антонімів). Можете навести приклад прислів'я, в якому є пара антонімів.

Хоч руки чорні, та робота біла.

З малого пагінця виростає велике дерево.

Порожня бочка гудить, а повна мовчить.

  • А чому вчать ці прислів’я?
  • Оцініть роботу в парах та себе на листі успіху.

Слайд

Робота над прислів’ями з підручником «Літературне читання»

(стор.19 - 20)

4.1 - Прочитайте прислів’я мовчки.

           - Зачитайте тільки ті, в яких говориться про:

а) ставлення людей до знань

б) ставлення людей до природи

в) ставлення до інших людей

      4.2- Прочитайте і знайдіть у прислів’ях прикметники, доберіть до них  антоніми.

Слайд

  1. Вправа «Здивуй клас»

 

        Сьогодні до уроку готувалась не лише я , а й група наукових співробітників, які готові здивувати нас та повідомити цікаві факти про прикметники. Колеги, прошу!

В ході дослідження з'ясовано (я з'ясував)

  1.               За кількістю слів, вживаних у нашому мовленні, прикметник займає четверте місце після іменника, займенника та дієслова. Використовуйте прикметники у своєму мовленні, зробіть його образним, емоційним, експресивним.

А я дізнався, що

  1.               У багатьох мовах світу прикметників немає взагалі. Їхні функції часто виконують іменники. Ця властивість притаманна  амхарській мові – основній мові Ефіопії. А в мовах Східної та Південно-Східної Азії (китайська, в’єтнамська) прикметник неможливо відрізнити від дієслова. Дослідники стверджують, що їхньою мовою простіше сказати «листя зеленіє», ніж «зелене листя».

А чи відомо вам?

  1.               Дитина початкової школи має мати словниковий запас 3000 слів. Більша частина з яких і є прикметник. Отже будемо продовжувати працювати над цією частиною мови далі, щоб мова наша була багатшою і змістовнішою.

 

Вчитель: Дякуємо за цікаві дослідження.

Слайд

  1. Вправа «Фотоапарат»
  • Послухайте вірш.

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співоча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов’їна, барвінкова,

Українська мова.

  • Що вас вразило? (Він складається майже з самих прикметників).
  • Назвіть прикметники, які ви запам’ятали.

 

Молодці! Я вважаю, що досліди в нашій творчій лабораторії були цікавими, знання, які ми отримали – міцними, а висновки – значущими. Але наука не може стояти на місці, тому пропоную продовжити мовний експеримент вдома, виконуючи домашнє завдання.

 

Слайд 

VІ. Домашнє завдання (диференційоване).

1-а група. Списати дві загадки з вправи 224, прикметники підкреслити.

2-а група. Виписати з читанки 2 загадки, в яких є прикметники, підкреслити їх.

Слайд 

Х. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроці

 

  1. Бесіда. Метод «Мікрофон»

Уявіть, що до нас, у нашу науково-дослідницьку лабораторію  завітали журналісти з телебачення, щоб взяти інтервю у співробітників.

- Чи виявили активність, ініціативу на уроці? Якщо «ні», то саме завадило?

- Чи висловлювали ви нові ідеї, розвивали думки інших учнів?

3.Слово вчителя

Пригадуючи девіз, який ми обрали на початку уроку, хочу сказати,

що ви

Слайд

 

Думали швидко!

 Завдання виконували чітко!

Ви творчо працювали!

Каліграфічно писали!

Працювали дружно й гарно

і скажу наприкінці,

що в 4- Б класі

діти просто молодці!

          Дякую вам за роботу на уроці!! 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гутовська Ірина
    Урок у дусі НУШ! БРАВО! ДЯКУЮ за натхнення!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 січня 2018
Переглядів
5038
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку