Урок писемного мовлення "СКЛАДАННЯ ПИСЬМОВОГО ТВОРУ-ОПИСУ ЗА КАРТИНОЮ К. БІЛОКУР «СОНЯШНИКИ»

Про матеріал

ЦІкавий мініпроект для 4 класу,урок формування умінь та навичок та розвитку писемного мовлення.

Виховуває естетичні смаки, інтерес до образотворчого та музичного мистецтва, любов до природи; позитивні риси характеру: наполегливість та силу волі, культуру думки і поведінки; викликає в учнів позитивне ставлення до навчально – пізнавальної діяльності,почуття гордості за видатних людей України.

Перегляд файлу

СКЛАДАННЯ ПИСЬМОВОГО ТВОРУ-ОПИСУ

ЗА КАРТИНОЮ К. БІЛОКУР «СОНЯШНИКИ»

Мета:

навчальна - вчити учнів складати твір–опис рослини, вдосконалювати вміння стисло і послідовно висловлювати думку;складати план, формувати в учнів загальнонавчальні вміння: культуру мовлення, чіткість і точність думки

розвиваюча - розвивати пізнавальні здібності (логічне мислення, просторову уяву, увагу, пам'ять, розумову активність, пізнавальний інтерес)  учнів, сприяти розвитку зв’язного, писемного та усного мовлення школярів, спонукати до грамотного та каліграфічного письма; розвивати вміння працювати самостійно, а також самостійно здобувати знання

виховна - виховувати естетичні смаки, інтерес до образотворчого та музичного мистецтва,  любов до природи; виховувати позитивні риси характеру: наполегливість та силу волі, культуру думки і поведінки; викликати в учнів позитивне ставлення до навчально – пізнавальної діяльності,почуття гордості за видатних людей України.

Обладнання та наочність: репродукції картин К.Білокур «Соняшники», картки для роботи в групах, слова для словникової роботи, план, індивідуальні картки, опора «Сенкан», предметні картки з зображенням соняшника, записи на дошці,мікрофон,слайди

Тип уроку: урок формування умінь та навичок, урок розвитку писемного мовлення, мініпроект

Компетентності учнів на уроці

Основні поняття

Основні знання

Основні вміння

текст, типи текстів, будова тексту, текст – опис

складати текст-опис

вміти стисло і послідовно висловлювати думку

 

Групи для проведення мініпроекту «Соняшник»

1група- Дешифрувальники

2група- Творознавці

3група –Дослідники

4група-Біографи

 

 

 

Хід та зміст уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання. Фіксація відсутніх учнів

Пролунав дзвінок, починаємо урок.

Працюватимем старанно,

Щоб почули у кінці

Що у нашім дружнім класі

Діти просто молодці!

2. Створення позитивного настрою в учнів, позитивної мотивації щодо роботи на уроці (діти  сідають, беруться за руки)

Тепло своїх долоньок

Я друзям віддаю

Урок новий,цікавий

Я з радістю почну!

 ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Вправа «Мікрофон»

- На який урок нас покликав дзвінок?(урок української мови)А також це урок-мініпроект, де випокажете як ви вмієте працювати в колективі,розподіляти відповідальність та аналізувати почуте.

 - Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок?

(Цікавим, навчальним, продуктивним, веселим, світлим, проблемним, пізнавальним...)

-Щоб урок дійсно таким був, що слід вам для цього зробити? Якими ви будете? (Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими, самостійними ...)

- Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий урок.

2. Повторення вивченого про текст

— Що таке текст?

— Які є типи текстів?

— Які питання можна поставити до тексту-опису?

— З яких частин складається текст-опис?

 

3. Гра «Дешифрувальник» (відповідають «дешифрувальники»)

  - Щоб дізнатись, про що будемо говорити на уроці, ми пограємо в гру «Дешифрувальник», де розкодуємо слово. У кожної групи є таблиця з закодованим словом і кодом.Цифра з літерою означає букву з зашифрованого слова. За допомогою цього коду ви повинні відгадати слово ,записати на листку. Будьте уважними:

 

а

б

в

 1

с

о

н

2

я

ш

н

3

и

к

ю

1а,1б,1в,2а,2б,2в,3а,3б

 

а

б

в

1

и

к

д

2

н

ш

я

3

с

о

н

3а,3б,3в,2в,2б,2а,1а,1б

 

а

б

в

1

с

н

и

2

о

ш

к

3

н

я

т

1а,2а,3а,3б,2б,1б,1в,2в

 

а

б

в

1

и

я

с

2

к

ш

о

3

р

н

н

1в,2в,3в,1б,2б,3б,1а,2а

ІІІ.Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу.

1.Повідомлення мети та теми уроку

• Квітка ця на сонце схожа,

На олію вона гожа,

Жовті пелюсточки має,

Їх до сонця повертає. (Соняшник)

— Так, ця рослина — соняшник. Сьогодні ви дізнаєтеся щось нове про цю рослину, почуєте і побачите, як її зображали в своїх творах та роботах поети, письменники, художники. Також ви самі створите твір-опис  соняшників на основі споглядання картини К. Білокур «Соняшники».

   2. Вправа «Асоціативний кущ»

-Розгляньте ілюстрації на дошці. Назвіть зображену рослину.

         - Які асоціації у вас виникають коли ви дивитесь  на цю чудову квітку?

-Що ви знаєте про цю рослину?(діти називають і записують на дошці слова-асоціації)

Квітка,сонце,літо,насіння,олія,халва,Батьківщина,символ,краса…

                                    соняшник

 

        3. Каліграфічна хвилинка

- Прочитайте записані на дошці склади, слова.

-Поясніть види з’єднань літер у складах.

- Назвіть наголошені склади у словах. До яких  частин мови належать? Охарактеризуйте іменник/ прикметник як частини мови

(Соняшник- іменник, відповідає на питання що?, Н.в., Чол.р., одн;

Сонячний – прикметник, відповідає на питання який?,чол.. роду)

— Доберіть прикметники до іменника соняшник.

- Прочитайте  записане на дошці речення.

- Запишіть каліграфічно склади, слова. Спишіть з дошки речення та підкресліть головні члени речення (учні списують,дають відповдь)

Сн нц яш он

Соняшник

 Cонячний

Під вікнами соняшник квітнув,осяяний сонцем ясним.

4. Підготовча робота.

а)Поетична хвилинка

     - Діти, заплющіть на хвилинку оченята й уявіть собі таку картину:

Літо. Серпнева спека. Стоїть хатинка на пагорбі. А біля тієї хатини, пригрітий сонечком, пишається золотоголовий красень. На високому стрункому стеблі яскрава жовтогаряча  квітка. Вона так і світиться, обертаючись за сонцем. Яку квітку ви уявили? (Соняшник )

     - Цю рослину дуже часто можна побачити на городах і степових ланах нашої України. А поети і письменники майстерно змальовують їх і у своїх творах. Кожна група підготувала різні художні описи,повідомлення про  соняшник.

б). Спостереження за художніми засобами в прозовому творі

виступають учні з кожної групи «Творознавці»

 - А ось як про соняшник розповів В.Сухомлинський.

1гр.     «На небі з'явилася ранкова зірниця. Затремтіли пелюстки. То соняшник жде сходу сонця. Він  повертає до нього свою золотаву голівку, поглядає  на  червоне вогняне коло. Пливе сонечко по високому небу. Соняшник підставляє голівку його золотому промінню. Зайшло сонце. Стулив і соняшник золотаві пелюстки і заснув».

- Доведіть, що автор ставився до соняшника, як до живої істоти.

  - Ви підготували вірші про яскраві квіти. Тож послухаємо ці поетичні рядки.


 

  2гр  На сонечко я схожий

          І сонце я люблю,

          До сонця повертаю

          Голівоньку свою.

          Стою стрункий, високий,

          В зелених шатах я.

          І золотом убрана

          Голівонька моя.

                *  *  *

     -На що схожий соняшник?      

3гр.        Сонях виріс на осонні

       Вільно та розлого.

       Одягнув чубатий сонях

       Бриля золотого.

       Вийшла осінь із діброви –

      Сонях похилився,

    Бриль за обрій вечоровий

      Сонцем покотився.

      Дідусем стоїть вусатим

       Соняшник осінній,

       Хлопчикам –      горобенятам

       Роздає насіння.

-З ким порівняв автор соняха?

4гр.Як швидко літо проминуло!

Прийшла осінняя пора.

Немов на крилах полинуло

Кохане літечко з двора!..

Садок марніє потихеньку,

Пожовклі падають листки,

Вітрець не віє вже тепленько,—

Жене понурі хмарки.

Посох горошок на городі,

Мачок вже цвіт давно згубив,

Високий соняшник на грядці

Журливо голову схилив.

Олена Пчілка

-Чому соняшник схилив свою голівоньку?

б) перегляд відеоролика «Соняшник»

https://www.youtube.com/watch?v=bZ22phYkWWc – відео «Соняшник»

-Які кольори переважали на ілюстраціях?

-Який настрій викликали переглянуті слайди?

-Що цікавого ви дізналися з переглянутого?

5. Цікаво знати! Робота з предметними малюнками на дошці. (Розповідають «Дослідники»)

1.Соняшник — мексиканська «квітка сонця». З Північної Америки, де соняшник був дикоростучою рослиною, у Європу рослина завезена іспанцями у 1619 р.

2.В Європі соняшник з’явився у середині XVІІІ столітті. Його вирощували  як декоративну рослину. Та орієнтовно з 1860 р. з нього почали добувати олію. До того часу англійці їли молоді суцвіття соняшника з оцетом і маслом.

3.В Україні соняшник розводили як декоративну рослину, згодом також заради насіння, яке використовували як ласощі.Та коли українці навчилися переробляти насіння соняха на олію,ця рослина стала дуже відомою та потрібною. Тепер соняшникова олія в Україні є найкращим харчовим продуктом як у непереробленому, так і в переробленому виді.

4.Олію використовують як у харчуванні, так і для технічних потреб це для виготовлення мила, лаків, фарб, лінолеуму тощо.

Соняшник — цінна культура у плодозміні. Його обожнюють бджоли,тому що сонях- це великий медонос.Є також й декоративні форми соняшника.

IV.Фізкультхвилинка

Танок під пісеньку «Соняшник»

V.Складання твору-опису за картиною К.Білокур «Соняшники»

1. Розповідь про художника К. Білокур. - Художники також зображали на своїх полотнах «сонячну квітку». Картину, яку ми сьогодні будемо розглядати, написала відома українська художниця Катерина Білокур. Що ми вже знаємо про неї? ( Діти читають повідомлення)

Виступають «Біографи»

1уч. Народилася К.Білокур у день святої великомучениці Катерини 7.12.1890р. в селі Богданівка на Черкащині. До школи не ходила, самотужки навчилася читати і писати. Ще зовсім маленькою дівчинкою її полонила синя квіточка. Малювати почала вуглинками з печі на крадькома взятому у матері полотні. Батьки не мали змоги оплатити навчання, і тому вчилася малювати вона сама.

2уч. Зображала К.Білокур на своїх полотнах переважно квіти. Так любила вона їх, відчувала їхню красу: «Ой, які ж ви гарні, квіточки мої, діточки, красунечки ви мої. Я на вас ніколи не надивлюся, я вами не налюбуюся». Сама ніколи не зривала квітів, бо вважала, що зірвана квітка – вже не квітка. І тому малювала вона, виходячи в поле, в садок чи з пам’яті.

-

2.Розгляд учнями репродукції картини К.Білокур «Соняшники»

 

D:\Documents and Settings\Admin.HOME-FEAC1998F7\Рабочий стол\Картинки\086.jpg    

     - А тепер розгляньте цю картину.

 - Чим відрізняється  репродукція картини від справжньої картини?

     - Чи сподобалась вам картина? Чим?

VІ. Мовленнєва підготовка до написання твору

1.Складання усної розповіді

         - Що зображено на картині?

     - На що схожі голівки квітів? (На сонечко, тарілочки і золоті капелюшки.)

     - Які стебла? (Стрункі, високі)

     - Які кольори переважають у зображенні квітів? (Яскраві, жовтогарячі, золоті, теплі).

     - Яка пора дня зображена? (Темне тло свідчить про настання вечора).

     - Чи яскраво, добре видно квіти? (Відчуваємо присутність вечірнього сонечкa.Воно освітлює квіти).

     - Менша квітка розвернена до глядача. Що помітимо на денці? (Денце схоже на обличчя. Воно усміхається і підморгує).

     - Більша квітка нахилена до меншої і ніби дивиться на неї. Кого можна уявити, дивлячись на ці квіти? (Маму і синочка) Що робить «мама - квітка»? (Нашіптує щось на вушко синочку, розмовляє з ним.)

2.Словникова робота.Створення синонімічних рядів (підбір синонімів)

Намалювала – зобразила, написала, створила.

Соняшник  -     золотоголовий красень, квітка сонця, квітка – красуня.

Стоїть -           красується, пишається, світиться, підморгує, усміхається,  розмовляє, дивиться.

Голівка  -           капелюшок, брилик, тарілочка.

Соняшок -         дитина, пустунчик, хлопчак, малий.    

3.Добір прикметників

Стебло  -           струнке, високе.

Сонечко  -          вечірнє, лагідне, тепле, яскраве.   

Квітка  -           яскрава, золота, схожа на сонце.

Оченята -         веселі, грайливі.

Усмішка -          жартівлива, пустотлива.    

4.Робота над створенням словосполучень

-Працюємо у групі, з`єднайте слова із словосполученнями,щоб створити правильний вислів

Квіти                            золотого брилика    

Одягнув                         мов тарілочка

Голівка                          жартівливо нахилена

Обличчя                        схожі на сонце 

Соняшок                       грайливо усміхається

Підморгує                     турботливо шепоче 

Матуся                         веселими оченятами

Промені                        останні, лагідні

 

І. Складання плану майбутнього твору

     - Ви послухали і подивились, як поети та художники змалювали соняшники. Ми створили опори слів, словосполучень для написання твору. Але, щоб у вас вийшов зв’язний послідовний текст, необхідно скласти план майбутнього твору.

     Доповніть пункти плану потрібними за змістом словами.

1.Картина К.Білокур «Соняшники»

2.Соняшники – квітки ... ( сонця)

3.Опис маленького ...( соняха)

4.Опис великої... ( квітки)

 5.Соняшники вечірньої ...( пори)

    6. Мої враження від картини.

 

VІІІ. Усне складання тексту

     -  Діти, коли складатимемо твір, користуйтеся словами і словосполученнми, записаними на дошці.

     -  Як назвемо твір? (Соняшники. Соняхи. Квітки сонця. Золотоголові красені)

     -  Яка назва найбільш вдала?

     -  Яке речення напишемо першим? (Перед нами картина української художниці К.Білокур «Соняшники»

-Що ми бачимо перед собою?  (на ній зображено дві яскраві квітки)

     -  На що вони схожі ? (Вони схожі на сонечко)

     - Що вони тримають на  високих струнких стеблах? (На високих струнких стеблах вони тримають великі голівки із золотими пелюстками)

     -  На що схожий маленький сонях? ( Маленький сонях схожий на хлопчика у жовтому  брилику)

     -  Що він робить? (Він жартівливо нахилив голівку і ніби усміхається до своєї матусі)

     - А що робить матуся? (А вона нахилилась і щось турботливо шепоче своєму пустунчику – хлопчику на вушко)

     - Якими кольорами зображено квіти? (Квіти зображено теплими яскраво-жовтими  кольорами)

     - Чому соняхи, ніби світяться? (Соняхи ніби світяться у темряві.   

 -Якими словами опишемо вечірні промені сонця? (То вечірнє сонечко освітлює їх останніми лагідними промінчиками)

  -А свої враження від картини ви напишете самі.

IX. Написання твору

1. Актуалізація орфографічної пильності

     На дошці записані слова. Деякі букви закриті картками. Після пояснення слів ці картки знімаються. Діти ще раз перевіряють написання слів.

     Слова з офограмами:

веселі, високі, вечірні, останні, шепоче, нахилив.

2. Актуалізація культури оформлення тексту

     -  Скільки  частин відповідно до плану?

     -  Як запишемо кожну частину?

 

3. Написання твору самостійно. Вчитель здійснює індивідуальну допомогу

а) Диференційована робота

Слабшим учням дається картка із запитаннями.

                                Картка

1) Що бачимо перед собою?

2) На що вони схожі?

3) Що вони тримають на високих струнких стеблах?

4) Що це за квіти?

5) На що схожий маленький соняшок?

6) Що він робить?

7) А що робить матуся?

8) Якими кольорами зображено квіти?

9) Чому соняхи ніби світяться?

7. Перевірка творів. Заслуховування 2-3 творів, внесення порад, коректив

X. Підсумок уроку

а) рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів

— Якій рослині був присвячений сьогоднішній урок?

— Який твір писали?

— Які труднощі виникли під час написання твору-опису?

— Як вдалося подолати труднощі?

-Що нового ви дізналися про соняшник?

-Що запамятали із біографії К.Білокур?

-Чим сповнені всі картини відомої художниці?

б)Складання Сенкану

     1. Іменник.                                        1.Соняшник.                           

     2. 2 прикметники.                         2. Високий, стрункий.

     3. 3Дієслова                                  3. Хитає, підморгує,усміхається.        

     4. Речення.                                    4. Соняшник-золоте сонечко на полі.

     5. Асоціація.                                     5. Відважний лицар.(красень)

в) Оцінювання навчальної діяльності учнів на уроці

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Воробйова Олена Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 лютого 2018
Переглядів
8927
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку