Нестандартний урок- аукціон допоможе учням ознайомитись з числівником у ігровій формі .Різноманітні вправи та завдання сприяють розвитку зв'язного мовлення.
Урок -прес - конференція з української мови
4 клас
Тема: ЗАГАЛЬНЕ УЯВЛЕННЯ ПРО ЧИСЛІВНИК ЯК ЧАСТИНУ МОВИ.(слайд 1)
МЕТА: дати учням початкове поняття про числівник; розвивати зв’язне мовлення. Формувати навички правильного вживання числівників у власному мовленні . Виховувати бажання робити добро.
Обладнання : мультимедійний проектор, смайлики для самооцінювання , аркуші паперу, куб, картки для парної роботи, картки для асоціативного куща, орфографічні словники.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
Психологічна настанова
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Тож усміхнемося один одному , візьмемося за ручки та побажаємо успіхів.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Каліграфічна хвилинка. (слайд 2)
Бр вч пл ять до ать
Робота над деформованим реченням (розкодування)
За , добром ,добрі, платять ,вчинки .
Назвіть частини мови, якими виступають слова.
Які вчинки можна назвати добрими? Наведіть приклади.
2. «Словничкова скарбничка» Слово футбол. (Чергові пояснюють значення, походження слова). Складання речення з словом.
3. Гра «Аукціон» (слайд 3)
Демонструю малюнок.
Продається прикметник. Запишіть якомога більше прикметників за малюнком.(перемагає той, хто склав більше слів)
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Створення проблемної ситуації.
На аукціоні я не змогла купити слово перший у Наталки. Чому?
Ось сьогодні ми з вами познайомимося із дуже важливою частиною мови – числівником. А допоможуть нам в цьому поважні гості: мовознавець, науковець, історик, етнограф, математик, бібліотекар. Вітаємо їх.
ІV.Вивчення нового матеріалу.
1.Вправа «Асоціативний кущ»
Числівник
2.Виступ мовознавця.
Числівник – найменша за кількістю частина мови , яка нараховує їх всього кілька десятків. За частиною вживання серед інших слів числівник займає в нашому мовленні восьме місце. Але воно почесне, бо числівник визначає число речей та їх порядок при лічбі.
3. Робота з підручником. Виконання вправи 325.
3.Виступ математика. (слайд 4)
Людині часто доводиться щось лічити : дні, роки, години, гроші, речі тобто встановлювати кількість предметів, позначати їх на письмі цифрами, а в українській мові словами – числівниками.
4.Творча робота. Робота в парах.
З чисел і слів утворіть словосполучення і зв’яжіть їх за допомогою питань.
5.Виступ науковця.(слайд 5)
Числівник – частина мови, яка означає кількість предметів або їх порядок при лічбі і відповідає на питання: Скільки? Який? Котрий? Числівники за значенням бувають кількісні і порядкові.
6.Опрацювання правила .
V.Фізхвилинка.
7. Виступ історика.( слайд 6)
Вперше числівник назвав частиною мови Михайло Ломоносов. Такими вони є і до сих пір. Наші предки українці рахували один на десять, чотири на десять, шість на десять. Пізніше три окремих слова злились в одне і ми отримали – одинадцять, чотирнадцять, шістнадцять,двадцять.
8.Робота зі словником. Гра «Пінг – понг»
Учні в парі по черзі знаходять слова і записують в зошит.
9. Виступ бібліотекаря. (слайд 7)
Широко використовують числівники у своїй творчості письменники і поети.
До вашої уваги вірш Грицька Бойка «Де п’ятий»
10. Робота над віршем. Вибірковий диктант.
11. Виступ етнографа.( слайд 8)
Мова українського народу багата на прислів’я, приказки, загадки. Часто в них ми зустрічаємо числівники. Пригадайте, які прислів’я ви знаєте(. Запис у зошити).
Один за всіх, всі за одного.
Сім раз відмір, раз відріж.
Семеро одного не ждуть.
Пригадайте українські народні казки, в назвах яких є числівники.(слайд 9)
VІ.Закріплення набутих знань.(слайд 10)
Завдання 1 групі:
Виписати з групи слів тільки кількісні числівники.
Завдання 2 групі:
Виписати тільки порядкові числівники.
Завдання 3 групі:
Із порядкових числівників утворити кількісні.
Завдання 4 групі:
Ввести подані числівники в речення.
2. Презентація роботи груп.
3.Кубування
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до нас
Кубик , діти , не простий,
Кубик , діти , чарівний.
1 грань . Опишіть.
2 грань. Порівняйте.
3 грань. Знайдіть застосування.
4 грань. Проаналізуйте.
5 грань. З чим асоціюється.
6 грань . Наведіть приклади.
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Кожна дитина на окремому аркуші записує які знання, уміння , що здобули на уроці візьме з собою для використання на інших уроках та в житті.
(Слайд 12)
ВЕЛИКА ПОДЯКА ВСІМ УЧАСНИКАМ ПРЕСКОНФЕРЕНЦІЇ!