"Загальне уявлення про числівник як частину мови"

Про матеріал

Нестандартний урок- аукціон допоможе учням ознайомитись з числівником у ігровій формі .Різноманітні вправи та завдання сприяють розвитку зв'язного мовлення.

Перегляд файлу

Урок -прес - конференція з української мови

4 клас

Тема:    ЗАГАЛЬНЕ УЯВЛЕННЯ ПРО ЧИСЛІВНИК ЯК ЧАСТИНУ МОВИ.(слайд 1)

МЕТА:  дати учням початкове поняття про числівник; розвивати зв’язне мовлення. Формувати навички правильного вживання числівників у власному мовленні . Виховувати бажання робити добро.

Обладнання :  мультимедійний проектор, смайлики для самооцінювання , аркуші  паперу, куб, картки для парної роботи, картки для    асоціативного куща, орфографічні   словники.    

 

                                                  ХІД УРОКУ

І. Організація класу

Психологічна настанова

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

Тож усміхнемося один одному , візьмемося за ручки та побажаємо успіхів.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Каліграфічна хвилинка. (слайд 2)

Бр вч пл  ять до ать

Робота над деформованим реченням (розкодування)

За , добром ,добрі, платять ,вчинки .

Назвіть частини мови, якими виступають слова.

Які вчинки можна назвати добрими? Наведіть приклади.

2. «Словничкова скарбничка» Слово футбол. (Чергові пояснюють значення, походження слова). Складання речення з словом.

3. Гра «Аукціон» (слайд 3)

Демонструю малюнок.

Продається прикметник. Запишіть якомога більше прикметників за  малюнком.(перемагає той, хто склав більше слів)

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.

Створення проблемної ситуації.

На аукціоні я не змогла купити  слово перший у Наталки. Чому?

Ось сьогодні ми з вами познайомимося із дуже важливою частиною мови – числівником. А допоможуть нам в цьому  поважні гості: мовознавець, науковець, історик, етнограф, математик, бібліотекар. Вітаємо їх.

ІV.Вивчення нового матеріалу.

1.Вправа «Асоціативний кущ»

Числівник

2.Виступ  мовознавця.

Числівник – найменша за кількістю частина мови , яка нараховує їх всього кілька десятків. За частиною вживання серед інших слів числівник займає в нашому мовленні восьме місце. Але воно почесне, бо числівник визначає число речей та їх порядок при лічбі.

3. Робота з підручником. Виконання вправи 325.

3.Виступ математика. (слайд 4)

Людині часто доводиться щось лічити : дні, роки, години, гроші, речі тобто встановлювати кількість предметів, позначати їх на письмі цифрами, а  в українській мові  словами – числівниками.

4.Творча робота. Робота в парах.

З чисел і слів утворіть словосполучення і зв’яжіть їх за допомогою питань.

5.Виступ науковця.(слайд 5)

Числівник – частина мови, яка означає кількість предметів  або їх порядок при лічбі і відповідає на питання: Скільки? Який? Котрий? Числівники за значенням бувають кількісні і порядкові.

6.Опрацювання правила .

V.Фізхвилинка.

7. Виступ історика.( слайд 6)

Вперше числівник назвав частиною мови Михайло Ломоносов. Такими вони є і до сих пір. Наші предки українці рахували  один на десять,  чотири на десять, шість на десять. Пізніше три окремих слова злились в одне і ми отримали – одинадцять,  чотирнадцять, шістнадцять,двадцять.

8.Робота зі словником. Гра «Пінг – понг»

Учні в парі  по черзі знаходять слова  і записують в зошит.

9. Виступ бібліотекаря. (слайд 7)

Широко використовують  числівники у своїй творчості письменники і поети.

До вашої уваги вірш Грицька Бойка «Де п’ятий»

10. Робота над віршем. Вибірковий диктант.

11. Виступ етнографа.( слайд 8)

Мова українського народу багата на прислів’я, приказки, загадки. Часто в них ми зустрічаємо числівники. Пригадайте, які прислів’я ви знаєте(. Запис у зошити).

Один за всіх, всі за одного.

Сім раз відмір, раз відріж.

Семеро одного не ждуть.

Пригадайте українські народні казки, в назвах яких є числівники.(слайд 9)

VІ.Закріплення набутих  знань.(слайд 10)

  1.           Робота в групах.

Завдання 1 групі:

Виписати з групи слів тільки кількісні числівники.

Завдання 2 групі:

Виписати тільки порядкові числівники.

Завдання 3 групі:

Із порядкових числівників утворити кількісні.

Завдання 4 групі:

Ввести подані числівники в речення.

2. Презентація роботи груп.

3.Кубування

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

Кубик , діти , не простий,

Кубик , діти , чарівний.

1 грань . Опишіть.

2 грань. Порівняйте.

3 грань. Знайдіть застосування.

4 грань. Проаналізуйте.

5 грань. З чим асоціюється.

6 грань . Наведіть приклади.

VІІ. Підсумок уроку.  Рефлексія.

  1.           Відкритий мікрофон. (слайд 11)
  2.           Вправа «Рюкзак»

Кожна дитина  на окремому аркуші записує які знання, уміння , що здобули на уроці візьме з собою для використання на інших уроках та в житті.

  1.           Самооцінювання роботи на уроці за допомогою смайликів.    

(Слайд 12)

ВЕЛИКА ПОДЯКА ВСІМ УЧАСНИКАМ ПРЕСКОНФЕРЕНЦІЇ!

 

docx
Додано
31 січня 2018
Переглядів
3956
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку