"Загальне уявлення про числівник як частину мови"

Про матеріал

Нестандартний урок- аукціон допоможе учням ознайомитись з числівником у ігровій формі .Різноманітні вправи та завдання сприяють розвитку зв'язного мовлення.

Перегляд файлу

Урок -прес - конференція з української мови

4 клас

Тема:    ЗАГАЛЬНЕ УЯВЛЕННЯ ПРО ЧИСЛІВНИК ЯК ЧАСТИНУ МОВИ.(слайд 1)

МЕТА:  дати учням початкове поняття про числівник; розвивати зв’язне мовлення. Формувати навички правильного вживання числівників у власному мовленні . Виховувати бажання робити добро.

Обладнання :  мультимедійний проектор, смайлики для самооцінювання , аркуші  паперу, куб, картки для парної роботи, картки для    асоціативного куща, орфографічні   словники.    

 

                                                  ХІД УРОКУ

І. Організація класу

Психологічна настанова

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

Тож усміхнемося один одному , візьмемося за ручки та побажаємо успіхів.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Каліграфічна хвилинка. (слайд 2)

Бр вч пл  ять до ать

Робота над деформованим реченням (розкодування)

За , добром ,добрі, платять ,вчинки .

Назвіть частини мови, якими виступають слова.

Які вчинки можна назвати добрими? Наведіть приклади.

2. «Словничкова скарбничка» Слово футбол. (Чергові пояснюють значення, походження слова). Складання речення з словом.

3. Гра «Аукціон» (слайд 3)

Демонструю малюнок.

Продається прикметник. Запишіть якомога більше прикметників за  малюнком.(перемагає той, хто склав більше слів)

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.

Створення проблемної ситуації.

На аукціоні я не змогла купити  слово перший у Наталки. Чому?

Ось сьогодні ми з вами познайомимося із дуже важливою частиною мови – числівником. А допоможуть нам в цьому  поважні гості: мовознавець, науковець, історик, етнограф, математик, бібліотекар. Вітаємо їх.

ІV.Вивчення нового матеріалу.

1.Вправа «Асоціативний кущ»

Числівник

2.Виступ  мовознавця.

Числівник – найменша за кількістю частина мови , яка нараховує їх всього кілька десятків. За частиною вживання серед інших слів числівник займає в нашому мовленні восьме місце. Але воно почесне, бо числівник визначає число речей та їх порядок при лічбі.

3. Робота з підручником. Виконання вправи 325.

3.Виступ математика. (слайд 4)

Людині часто доводиться щось лічити : дні, роки, години, гроші, речі тобто встановлювати кількість предметів, позначати їх на письмі цифрами, а  в українській мові  словами – числівниками.

4.Творча робота. Робота в парах.

З чисел і слів утворіть словосполучення і зв’яжіть їх за допомогою питань.

5.Виступ науковця.(слайд 5)

Числівник – частина мови, яка означає кількість предметів  або їх порядок при лічбі і відповідає на питання: Скільки? Який? Котрий? Числівники за значенням бувають кількісні і порядкові.

6.Опрацювання правила .

V.Фізхвилинка.

7. Виступ історика.( слайд 6)

Вперше числівник назвав частиною мови Михайло Ломоносов. Такими вони є і до сих пір. Наші предки українці рахували  один на десять,  чотири на десять, шість на десять. Пізніше три окремих слова злились в одне і ми отримали – одинадцять,  чотирнадцять, шістнадцять,двадцять.

8.Робота зі словником. Гра «Пінг – понг»

Учні в парі  по черзі знаходять слова  і записують в зошит.

9. Виступ бібліотекаря. (слайд 7)

Широко використовують  числівники у своїй творчості письменники і поети.

До вашої уваги вірш Грицька Бойка «Де п’ятий»

10. Робота над віршем. Вибірковий диктант.

11. Виступ етнографа.( слайд 8)

Мова українського народу багата на прислів’я, приказки, загадки. Часто в них ми зустрічаємо числівники. Пригадайте, які прислів’я ви знаєте(. Запис у зошити).

Один за всіх, всі за одного.

Сім раз відмір, раз відріж.

Семеро одного не ждуть.

Пригадайте українські народні казки, в назвах яких є числівники.(слайд 9)

VІ.Закріплення набутих  знань.(слайд 10)

  1.           Робота в групах.

Завдання 1 групі:

Виписати з групи слів тільки кількісні числівники.

Завдання 2 групі:

Виписати тільки порядкові числівники.

Завдання 3 групі:

Із порядкових числівників утворити кількісні.

Завдання 4 групі:

Ввести подані числівники в речення.

2. Презентація роботи груп.

3.Кубування

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

Кубик , діти , не простий,

Кубик , діти , чарівний.

1 грань . Опишіть.

2 грань. Порівняйте.

3 грань. Знайдіть застосування.

4 грань. Проаналізуйте.

5 грань. З чим асоціюється.

6 грань . Наведіть приклади.

VІІ. Підсумок уроку.  Рефлексія.

  1.           Відкритий мікрофон. (слайд 11)
  2.           Вправа «Рюкзак»

Кожна дитина  на окремому аркуші записує які знання, уміння , що здобули на уроці візьме з собою для використання на інших уроках та в житті.

  1.           Самооцінювання роботи на уроці за допомогою смайликів.    

(Слайд 12)

ВЕЛИКА ПОДЯКА ВСІМ УЧАСНИКАМ ПРЕСКОНФЕРЕНЦІЇ!

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
31 січня
Переглядів
254
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку