Апостолівська загальноосвітня школа I – III ступенів № 4
Інтегрований урок з української мови та образотворчого мистецтва
Антоніми. Барви осені.
Вчитель
початкових класів
Лукачинець Валентина Федорівна
м. Апостолово
2019
Тема. Антоніми. Барви осені.
Мета: познайомити учнів з протилежними за значенням словами – антонімами; удосконалювати вміння створювати антонімічні пари; використовувати антоніми для образного порівняння явищ навколишньої дійсності; розвивати креативне мислення, пошуковий інтерес, спостережливість; виховувати культуру слова та любов до природи, уміння помічати і розуміти її красу.
Тип уроку: інтегрований ( українська мова та образотворче мистецтво).
Обладнання: малюнки, фото картини, картки – листочки, фарби, ушні палички, молоко, миючий засіб.
Українська мова
Ми помандруємо в світ науки:
Різнобарвної осінньої природи та багатогранної української мови.
Настрій на урок візьмемо,
Працювати розпочнемо.
Ваше завдання сьогодні –
Уважними бути, не зітхать,
А правильно відповідать.
Треба сісти рівно, гарно.
Не базікать на уроці …
б д л р е м к в с д и ц к ф а
Прочитайте слово, що утворилось ( лексика).
Записати його каліграфічно.
А хто нам допоможе, послухайте загадку.
Літає він часто довкола,
Дерев чимало поламав,
Але ніде, ніхто й ніколи
Його не бачив, не тримав (Вітер).
Сьогодні вранці мені зустрівся осінній Вітер. А вам подобається осінь?
( Так, осінь – це яскраві фарби, затишок і незвичайна краса). (Виставка фото картин).
Це було дивне місто. На ньому виднілися розкішні палаци й убогі хатки, росли високі дерева й низькі кущі. Тут жили люди бідні й багаті, сумні й веселі, добрі й злі.
Жили на одній вулиці по сусідству два хлопчики. І хоч однакові імена мали Антони, були вони зовсім різні. Один низенький, інший – високий, один добрий, інший злий, один щедрий, інший скупий.
Виросли Антони і вирішили подорожувати. Той пішов на південь, а той – на північ. А коли прощалися, один плакав, а інший – сміявся. Не судилося Антонам повернутися в рідне село, і в пам'ять про них люди стали називати протилежні слова – антонімами.
Вчитель. Літо – тепла пора року, а зима – (холодна). У житті існують радощі і сум, добро і … (зло), правда – кривда. Якщо є початок, то є і … (кінець).
Вітер в гору підіймає,
До землі нас опускає,
Вліво, вправо нахиляє
Покрутились, повертілись
І за парти тихо сіли.
( Жовті листочки знаходять свій антонім на помаранчевому листку).
Добро – зло мало – багато
сухий – мокрий радість – печаль
щастя – горе плюс – мінус
сміх – плач яма – гора
мороз – спека гострий – тупий
Змініть текст так, щоб похмура, пізня, холодна картина природи змінилася на протилежну: теплу, ранню, осінь.
Важкі чорні хмари пливли по небу. Сердитий вітер гойдав віти дерев. Жовте листя сумно тріпотіло од вітру. Настала холодна осінь.
( Слова для довідки: тепла, легкі, весело, лагідний). Осінь подарувала нам безліч яскравих кольорів.
Образотворче мистецтво
Подивіться на цю цифру 10 000 000.
Існує 10 млн. кольорових відтінків і тільки три з них є основними: червоний, жовтий, синій, інші – похідні.
Людське око може відрізнити майже 150 кольорових тонів. Одні з них спектральні – це кольори веселки: червоний, помаранчевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий. Інші, наприклад протилежні (антоніми): жовтий – фіолетовий, синій – оранжевий, червоний – зелений ( при змішуванні отримується сірий колір).
Секрет симфонії кольорів полягає в тому, що крапля мила, потрапляючи до молока, починає ліквідувати жири ( як і будь - який миючий засіб), молекули мила прагнуть активно атакувати молекули жирів, молекули жирів, в свою чергу, намагаються уникнути нападу. Саме цей процес відображає стрімкий рух кольорів.
Виступи дітей
Вітерець наш не вщухає
Все завдання посилає
Три листочки разом мандрують
Своє бажання нам пропонують.