Інтегрований урок з української мови та природознавства
Тема: Зв'язок прикметників з іменниками в реченні та птахи нашої місцевості.
Мета:
- виховувати любов до рідної мови, працьовитість, старанність, почуття дружби та відповідальності; турботливе ставлення до пташок, бажання брати активну участь у їх охороні.
Обладнання: мультимедійне забезпечення, роздатковий та демонстраційний матеріал.
Хід уроку
І. Вступна частина
1.1 Організація класу ( Слайд №1)
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок.
В країну природи, в країну погоди,
В країну чудової української мови.
Сьогодні урок відкритий для всіх,
Багато гостей. Тож вітаємо їх!
(Кому дозволено сісти першим? Так, дівчаткам. Правильно, спочатку краса , а потім – сила).
1.2. Вправа « Очікування» ( Слайд № 2 )
- Діти, урок розпочався. Що ви очікуєте від нього? Подумайте і закінчіть речення :
- Від уроку я очікую…
- Наш урок буде…
- На уроці ми будемо…
- Отже, якщо ми будемо такими, ми разом проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок.
1.3. Психологічна настанов. Гра «Долоньки»
Мета: передати свою впевненість і готовність до уроку.
Станемо в коло і потремо свої долоньки. Що, ви відчули? Тепло. Давайте це тепло передамо один одному потиском руки.
Вчитель: І я бажаю Вам не тільки здобути нові знання, але й не втратити почуття дружби, зберегти доброзичливі почуття один до одного.
1.4. Перевірка домашнього завдання (вправа 296, с. 124)
ІІ. Визначення теми уроку
Кожну букву, кожне слово .
Я писатиму чудово.
Моя ручка чарівна,
Пише краще всіх вона.
Діти, відкрийте зошити і запишіть число, класна робота.
1.Скажіть, який розділ ми вивчаємо? /Частини мови/
2.Сьогодні ми продовжимо вивчати частину мови, яка:
1. Вправа «Добери прикметник прикметником» (усно)
Вчитель читає незакінчені речення , замість пропущених слів показує питання, учні доповнюють своїми відповідями.
Сніг який? (білий, пухкий, холодний….)
Зима яка? (білосніжна, холодна, гарна, весела….)
Мороз який? ( тріскучий, холодний,…)
життя яке? ( цікаве, яскраве,…..)
- Яка частина мови називається прикметником? /Правило/
- На які питання відповідають прикметники?/ Який?, яка?, які?/
- Як вважаєте, то про що говоритимемо сьогодні на уроці? / відповіді учнів/
- А урок у нас сьогодні незвичний. Він казковий, таємничий. Ми не тільки вивчатимемо мову, а поринемо у тваринний світ, світ птахів.
2.1. Каліграфічна хвилинка
Оо оз зн ок ка ознака (Слайд №3)
Ознака - характерна риса предмета .
2.2.Робота над словниковим словом. ( Слайд №4)
Пояснення вчителя. Ознака – риса, властивість кого або чого набудь.
2.3 Робота над правилом ( Слайд №5)
Прикметники в реченні зв'язані з іменниками, бо вказують на ознаки предметів. Питання треба ставити від іменника до прикметника.
Наприклад: сніг (який?) білий.
/ читання вчителем; самостійне читання; - хорове читання/
ІІІ. Актуалізація опорних знань
3.1. Перегляд відеоролика казки «Прикметник» ( Слайд 6)
- Сподіваюся ця казка навчить багатьох справжній дружбі. Надійних та вірних друзів вам!
3.2. Словниковий диктант
Прикметник підготував для вас гру «Впізнай іменник» / по одному учню з команди працює біля дошки/
Вчитель читає ряд прикметників , учні слухають і записують іменник, до якого вони відносяться .
Рідна, лагідна, найдорожча… /мама/
Пухнаста, руда, хитра…/лисиця/
Прозора, холодна, джерельна…/вода/
Яскраве,тепле, лагідне… / сонце/
- До якої частини мови відносяться у нас записані слова? / іменника/
- Яка роль іменника в нашому мовленні?/Без іменників складно уявити наше мовлення – вони основа кожного сказаного нами речення. Тому дуже важливо вживати їх правильно/.
Взаємоперевірка : мама, лисиця, вода, сонце. ( Слайд №7)
ІV. Сприймання й осмислення нового матеріалу
4 .1. Робота з підручником. Виконання вправи 297 с.
1.Прочитайте текс. Змініть слова в дужках за змістом.
Робота в групах
І група : Спишіть самостійно перше речення в зошит . Підкресліть підмет і присудок.
Випишіть за зразком іменники з прикметниками, поставивши питання до іменника.
Дерева (які?) високі;
ІІ група: Спишіть самостійно друге речення в зошит . За допомогою питань доведіть зв'язок слів у реченні.
ІІІ група: Спишіть третє речення. Зробіть звуко-буквенний розбір слова «білокорі».
ІVгрупа: Спишіть останнє речення. Випишіть в парі іменник з прикметником за зразком.
Сосни (які?) зелені.
4. Самоперевірка ( Слайд № 8)
1. Зелені сосни стояли по коліна в білому пухнастому снігу.
Сосни (які?) зелені;
Снігу (якому?) білому, пухнастому.
2. Вони наділи на себе теплі кожухи. ( Слайд № 9)
(Хто? )вони; вони (що зробили?) наділи; наділи (що?) кожухи; кожухи (які?) теплі.
3. Білокорі берези були наче з кришталю. ( Слайд № 10)
Білокорі / б і л о к о `р і/
/=о-о-о`=о/
голосні: /і о о` і/
приголосні:/б л к р/
дзвінкі пр.:/б л р/
глухі пр.:/к/
4. Тільки червоногруді снігурі літали над сумною горобиною, збиваючи срібний пил.
Снігурі (які?) червоногруді; ( Слайд № 11)
Горобиною (якою?) сумною;
Пил (який?) срібний.
Бесіда:
- До яких слів ми ставили питання? /до прикметників/.
- А які слова нам допомогли знайти прикметники? / іменники/.
- З якою частиною мови пов’язані прикметники в реченні? / з іменниками/.
Висновок: питання слід ставити від іменника до прикметника
4.3 Цікаві факти про снігура: ( Слайд №12)
Учні використовуючи правило до прикметника задають питання вчителю за картинкою.
2.Робота в парах. Усно ( Слайд №14)
Скласти деформоване речення. Підкреслити іменники з прикметниками.
Перевірка:
1 .Птахи чудово імітують різні звуки.
Подивіться уважно на свою інформацію, і знайдіть у ваших відповідях зв`язок прикметників з іменниками.
Звуки ( які?) різні; дерева ( які?) відсутні; вид ( який?) найбільший.
А, як ви вже говорили, снігур не залишає своєї Батьківщини навіть у суворі зимові часи. Тому ми сьогодні ще закріпимо наші знання з теми «Зимуючих, осілих та перелітних птахів». І поговоримо про наших менших пернатих друзів.
Ми гарно попрацювали, а тепер час і відпочити.
ПТАШИНА ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА ( ВІДЕОРОЛИК. СЛАЙД №14)
Загадки ( Слайд №15)
мила |
гарна |
жовтогруда |
синичка |
довгоногий |
червонодзьобий |
вірний |
лелека |
маленький |
сіренький |
жвавий |
горобець |
- Діти подивіться уважно, а що є відмінним в цих птахів?
- А давайте пригадаємо, які птахи є осілими, перелітними та зимуючими.
Робота в групах
І група: Поєднати назви груп птахів з поясненнями ( Слайд №16)
Осілі птахи- весь рік перебувають в одній і тій самій місцевості.
Перелітні птахи – відлітають від своїх гнізд на зимівлю і повертаються до
них на гніздування.
Зимуючі або кочові- птахи зі зміною сезонів починають мандрувати і
не відлітають далеко від місць свого гніздування.
дятел, голуб, ворона, сойка, синиця шпак, ластівка, журавель, соловей дятел, сойка, сорока синиця, снігур горобець |
ІІ група: Вибрати назви осілих птахів; ( Слайд №17)
ІІІ група: Вибрати перелітних птахів; ( Слайд №18)
ІV група: Вибрати зимуючих птахів ( Слайд №19)
Перевірка
Осілі птахи це: дятел, голуб, ворона, сойка, синиця.
Перелітні птахи це: шпак, ластівка, журавель, соловей.
Зимуючі птахи це: дятел, сойка, сорока синиця, снігур горобець.
V. Узагальнення і систематизація знань
5.1. Додаткове завдання
Самостійна робота. Вибірковий диктант . ( Слайд №20)
5.2. Самоперевірка ( Слайд №21)
/Зима ( яка?) чарівниця, сніжок ( який?) блискучий, шати ( які?) білі, речі та взуття
( які?) теплі, краї ( які?) теплі, птахів ( яких?) зимуючих/.
5.3. Мозковий штурм ( Слайд №22). Закріплення теоретичного матеріалу.
5.4. Перегляд відеоролика «Птахи»( Слайд №23)
VІ. Домашнє завдання / пояснити учням /
VІІ. Підсумок уроку
6.1. Бесіда – міркування ( Слайд № 24)
- Діти, так яку користь приносять птахи?
-А, як ви гадаєте, чому ми саме говорили з вами сьогодні про зимових птахів?
-Як потрібно допомагати птахам взимку?
- Діти, ми гарно попрацювали, отримали нові знання та емоції.
6.2. Вправа «Продовж речення» ( Слайд №15).
- На уроці я зрозумів (ла) …
- Я знаю …
- Я вмію …
- На уроці я навчився (лася)…
- Найбільше мені сподобалося …
6.3. Оцінювання / подарувати дітям за гарну роботу на уроці паперову пташку/.