Інтегрований урок з української мови та психології. Симфонія людяності та доброти

Про матеріал
Урок із застосуванням психологічних задач .Урок побудований так,щоб можливо було забезпечити повне засвоєння навчального матеріалу, виховувати в учнів стійку позитивну мотивацію та формувати креативне мислення, увагу, культуру мовлення й допитливість.Цей урок не для учнів, а разом з ними, не забуваючи про особистість кожного.
Перегляд файлу

Інтегрований урок з рідної мови та психології

Тема : Симфонія людяності та доброти

Мета : формувати вміння учнів висловлювати свої думки на морально-етичну тему; добирати і систематизовувати матеріали та відомості до теми; розвивати логічне мислення, поповнювати словниковий склад учнів; виховувати в учнів справедливість, доброзичливість, гуманність.

Тип уроку: розвиток зв'язного мовлення.

Обладнання : конверти із завданнями, журнали, газети, учнівські малюнки, фотоапарат, енциклопедія.

Хід уроку.

На дошці записані епіграфи до уроку: “Добре жить тому, чия душа і дума добро навчилися любить”

(Т. Шевченко)

“Поспішайте творити добро на землі, щиру шану знаходить людська доброта”

(М.Сингаївський)

(У підготовці до уроку учні класу об’єднуються у декілька груп - клубів: “Інтелект”, “Юнкор”, “Акварель”, “Веселка”.)

Зд.клубу “Інтелект”: підготувати, користуючись науковою літературою, довідниками, повідомлення на тему: “Що таке людяність, добро та доброта”.

Зд. Клубу “Юнкор”: у своїх близьких взяти інтерв'ю за такими питаннями:

  1.   Кого вважають людяним і чому?
  2.   Що таке доброта і кого називають доброю людиною?

Зд. Клубу “Акварель”: відтворити на папері за допомогою фарб, олівців поняття : доброти, добра , доброї людини, людяності.

Зд. клубу “Веселка”: з літератури, з джерел усної народної творчості підібрати прислів'я, приказки, цитати та вислови до теми уроку.

  1.   Орг. момент.
  2. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку.

1. Слово учителя .

Робіть добро.

Відгукуйтеся участю своєю на крик зазивний і безмовне sos людини, птаха, навіть деревця, робіть добро.

Не ждіть від цього слави, не ждіть багатства, знань чи похвали, робіть добро непоказно, буденно Це принесе найвищу з нагород, ні з чим не порівнянне почуття, що ти живеш не марно на цім світі.

(В. Крищенко)

Сьогодні, діти, ви, мабуть, вже зрозуміли, ми поведемо розмову про доброту, людяність, добро. Адже кожен з нас, де б не знаходився, може робити людям добро. Допомогти іншій людині перейти в небезпечному місці дорогу, пропустити в черзі жінку з дитиною чи інваліда, подати руку допомоги в скрутну хвилину, розділити чиєсь горе. Головне не пройти мимо, не відвернутись, не відвести очей вбік, коли хтось потребує допомоги.

Кожна, навіть невеличка, зроблена нами справа залишить приємне почуття, насамперед у наших власних душах.

Та перед тим, як ми розпочнемо обговорення нашої теми, давайте візьмемось за руки, посміхнемось один до одного і ось цими чарівними усмішками подаруємо своїм товаришам промінчик доброти.

Тема наша сьогодні така: симфонія людяності та доброти. Епіграфом до уроку послужать слова всім відомого Т.Шевченка: “Добре жить тому, чия душа і дума добро навчилася любить”, а також слова М. Сингаївського: “Поспішайте творити добро на землі, щиру шану знаходить людська доброта”. Я думаю, що ці слова допоможуть нам сьогодні у розмові. Можливо, ви запитаєте, чому саме симфонія, адже це музичний термін. Так, симфонія - це поняття, яке пов'язане з музикою , але ж мова - це також музика, музика слів, душі та серця.

Композитор, який дарує людям симфонію, намагається втілити в ній усі свої переживання, нездійснені мрії, потаємні почуття. І все це він відтворює у музиці без слів. Виконує такий твір оркестр, а це, зауважу, не одна скрипка, а велика кількість різних музичних інструментів, які зливають свої голоси в єдине ціле.

Ми ж з вами сьогодні дещо відхилимось від музичних норм. Свою симфонію, симфонію людяності та доброти, ми будемо виконувати за допомогою слів, але ж слова - це також музика, і до нашого оркестру сьогодні належатиме не одна скрипка, а всі ви, 28,- добрих, людяних та щирих п'ятикласників.

Я схиляюсь до думки, що все-таки цей урок допоможе нам виховувати в собі кращі якості справжньої людини: доброзичливість, справедливість, гуманність. Ви зможете висловити всі свої думки, міркування, бажання щодо нашої теми.

І якщо у ваших душах, хоч малесенька частинка прокинеться, засіяє добротою, людяністю, то будемо вважати, що поставленої мети ми досягли.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

У підготовці до уроку, діти , ви об’єднались у декілька творчих - клубів, кожен з яких мав своє завдання Це клуб “Інтелект”, клуб “Юнкор”, клуб “Акварель” та літературний клуб “Веселка”.

Доброта... На жаль, ми рідко говоримо про цю прекрасну якість людини. І даремно. Тому перше слово у нашій розмові ми надаємо представникам клубу “Інтелект”. Вони ознайомлять нас з поняттями: доброта та людяність з наукової точки зору.

(Відповідають представники клубу “Інтелект”).

Учитель. Добре, молодці. Ви гарно справились із своїм завданням. А тепер давайте звернемось до клубу юних кореспондентів. Саме в них було завдання взяти інтерв'ю на дану тему і познайомити нас із ними.

(Учні, які входять до клубу “Юнкор” зачитують свої інтерв'ю ).

Учитель Люди завжди задумувались над питаннями добра і зла, людяності та доброти. Багато слів сказано про ці важливі якості людей. Саме тому завданням літературного клубу “Веселка” було відшукати в скарбниці усної народної творчості, у літературній спадщині вислови, прислів'я та приказки, віршовані рядки про доброту. Будь ласка, літературний клуб “Веселка”, вам слово.

(Відповіді учнів клубу “Веселка”).

Учитель Так, щоб наше життя було щасливим, кожен день ми повинні робити добрі справи: “Добре діло,- казав один мудрець,- це те , що викликає усмішку радості на обличчі іншої людини. Забувайте про свої власні неприємності, намагаючись подарувати хоч крихту щастя іншим, і не чекайте за це винагороди”. Зараз представники клубу “Акварель” покажуть нам, як вони зуміли за допомогою фарб та олівців відтворити поняття добра та людяності на папері. Будь ласка, юні художники, вам слово.

(Представники клубу “Акварель” демонструють свої малюнки і аналізують їх. Потім малюнки вішають на дошці).

Учитель Добре, молодці. Ви гарно справились із своїм завданнями. Далі ведучим голосом у нашій симфонії,симфонії людяності та доброти ,буде психолог нашої школи. Саме вона підготувала для вас цікаві психологічні задачки, які відповідають нашій темі. А ваше завдання зараз зосередитись і вибрати найкращий та найлюдяніший варіант вирішення проблеми.

  1. Застосування набутих знань, умінь, навичок.

(Учні отримують конверти із завданнями і опрацьовують їх. А психолог допомагає учням в аналізі завдань).

  1.      Підсумок уроку.

Учитель  Наша розмова завершується. Ми намагались висловити свої думки, міркування щодо теми нашого уроку. Ви знаєте, що людство ще немає енциклопедії доброти. Хоча б здавалось, що марно. Але є якісь неписані закони, норми поведінки, яких варто було б придержуватись. Відомий педагог В. Сухомлинський залишив нам у спадок “Азбуку моральної культури”. А я подарую її кожному клубу на згадку про наш урок. Ще б хотілося пригадати інші почуття, які бувають у людей. Назвіть їх.

(Діти називають почуття: гордість, радість, сум, спокій, задоволення, хвилювання, кохання тощо. Учитель записує їх на дошці).

- А тепер давайте через оці почуття, що ви назвали, висловити свою думку щодо нашого уроку. Наприклад, я схвильований сьогоднішньою розмовою, тому що я не раз був у таких ситуаціях, а я не знав, як себе повести.

(Відповіді учнів)

 

 Учитель. Доброту та людяність, діти, не можна оцінити балом. Нас оцінить саме життя. Але хотілося б почути оцінку наших гостей.

 

Матеріали до уроку.


  1. Прислів'я, приказки та цитати до даної теми:

Не шукай красоти, а шукай доброти.

         За добро добром умій воздати, мудрість                     

          завше доброю була.

(М. Луків)

Добре говорить, та зле творить.

Добре, коли людина вміє добре мріяти.

(В. Минко)

Не скупись ніколи людям на добро.

         Якщо у вас не виходять добрі справи, то не робіть хоча б зла.

Добре діло - це те, що викликає усмішку радості на обличчі іншої людини.

Роблячи добро людям, ви перш за все допомагаєте собі

(Бенджамін Франклін)

Як зробити день веселим Ти прокинься рано-рано,

Лиш над містом сонце встане,

Привітайся з ластівками,

З кожним променем яскравим,

Сам гарнесенько умийся,

Сам швиденько одягнися,

Підійди до тата й мами І скажи їм: “Добрий ранок!”

Усміхнися всім навколо:

Небу, сонцю, квітам, людям

І тоді обов'язково

 День тобі веселим буде (А.Костецький).

Привітність і доброта роблять людину не лише фізично здоровою, але й зовнішньо красивою

(Д.Лихачов)

        Від добра добра не шукають

 

Азбука моральної культури.

Ти живеш серед людей. Не забувай, що кожний твій вчинок,, кожне твоє бажання позначається на людях, які тебе оточують. Знай, що є межа між тим, що тобі хочеться, і тим, що можна. Перевіряй свої вчинки, запитуючи сам себе: чи не робиш ти зла, незручності людям? Роби все так, щоб людям, які тебе оточують, було добре.

Ти користуєшся благами, створеними іншими людьми. Люди дають тобі щастя дитинства. Плати їм за це добром.

Усі блага і радості життя створюються працею. Без праці не можна чесно жити. Назавжди запам'ятай цю заповідь.

Будь добрим і чуйним до людей. Допомагай слабким і беззахисним. Допомагай товаришу в біді. Не завдавай людям прикрості. Поважай та шануй матір і батька - вони дали тобі життя, вони виховують тебе, вони хочуть , щоб ти став чесним громадянином, людиною з добрим серцем і чистою душею.

Не будь байдужим до зла. Борись проти зла, обману, несправедливості.

В. Сухомлинський

                            Психологічні задачі

  1.   Петрик із своїм братиком прогулювались парком. Назустріч їм їхав хлопчик на велосипеді. Богданко, Петриковий брат, зарепетував: „Хочу велосипед! Хочу покататись!”

Петрик, не довго думаючи, забрав у хлопченяти велосипед і віддав Богданкові.

Чи правильно зробив Петрик? Як би ви поступили в цій ситуації?

  1.   Іванко із татом ходили на прогулянку до весняного лісу.

Іванко назбирав букет пролісків, щоб подарувати мамі. Коли вони прийшли додому, на порозі. їх зустріла Іванкова сестричка і сказала; „А нам вчителька говорила, що ці квіти занесені до Червоної книги і їх рвати не можна”.

Прокоментуйте цю ситуацію.

  1.   Світлана йшла вулицею, а Дмитрик позад неї. Але несподівано з-за рогу будинку вискочив пес. Дмитрик, не довго думаючи, підхопив палицю і вдарив собаку. Та заскавуліла і побігла геть. А Дмитрик підійшов до Світланки і несподівано крізь плач дівчинки почув: „Навіщо?! Йому ж боляче!!”

Прокоментуйте цю ситуацію.

  1.   У п’ятому класі у Даринки сталося лихо: захворіла мама. Для того, щоб мама Даринки одужала, потрібно було зробити операцію, яка дуже дорого коштувала. Вирішили зібрати гроші у школі.

Славко прийшов додому (батьків не було), узяв у шафці гроші та й поніс до школи, де віддав їх Даринці,

Наступного дня мама, збираючись на роботу, підійшла до шафки за грішми. А їх там не було.

Де гроші? - запитала мама, - я пообіцяла дати їх бабусі, бо у неї вже немає, а до пенсії ще довго...

Славко розгублено дивився на маму.

Прокоментуйте цю ситуацію. Як потрібно було поступити Славкові у даній ситуації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

docx
Додано
6 травня 2020
Переглядів
951
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку